ADHD, adhd-lääkkeet ja seksi
Miten muut adhd-tyypit kokee seksuaalisuutensa?
En tiedä mikä on persoonaa ja mikä ADHD:n vaikutusta, mutta itse koen olevani keskimääräistä aktiivisempi seksuaalisesti. Tuntuu, että adhd-lääkkeet lisäävät entisestään seksihimoja. Olin pari päivää ilman lääkkeitä ja silloin ei ehkä ollut niin kovat halut, mutta heti kun palasin lääkkeiden pariin, palasi halut voimakkaasti takaisin.
Onko muut huomanneet lääkkeillä vaikutusta halukkuutensa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Ihan uteliaisuuttani. Itse hakeuduin tutkimuksiin koska yliopisto-opinnot eivät edenneet ja osasin jo aavistaa jotain tällaista. Sain lääkityksen ja opinnot lähti suorastaan lentoon.
Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina tuo olisi peruskoulusta yliopistoon adhd:na, mutta ei
Tottakai kävin lukion. Olen lähes viisikymppinen, silloin lukio oli ainoa väylä yliopistoon. Pääsykokeissa täydet pisteet: minulla oli satumainen onni pääsykokeisiin lukiessa, sillä olin ollut leikkauksessa ja lääkitys. jota leikkauksen jälkeen käytin oli sellaista, että sitä on käytetty myös adhd:n hoitoon (tämä selvisi minulle sitten myöhemmin dg:n jälkeen kun mietin miten kykenin lukemaan pääsykokeisiin). Tuolloin tosiaan ei dg:tä minulla ollut ja ajattelin vain, että syy sille, että muistin päsykoekirjan suurinpiirtein ulkoa johtui siitä, että oli pakko olla kotona ja vain lukea ja nukkua päikkäreitä. Mutta missään vapaa-ajan harrasteissa en voinut olla mukana. En voinut edes käsittää miten muut kykenivät lukemaan opintoja ti-to ja olemaan vapaalla pe-ma ja silti opinnot sujuu ja kaikki sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Ihan uteliaisuuttani. Itse hakeuduin tutkimuksiin koska yliopisto-opinnot eivät edenneet ja osasin jo aavistaa jotain tällaista. Sain lääkityksen ja opinnot lähti suorastaan lentoon.
Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina tuo olisi peruskoulusta yliopistoon adhd:na, mutta ei
niin ja lukiossa sitten yo-todistus... kirjoitin lähinnä lukuaineita ja se näkyy yo-todistuksestani. Sillä ei pisteitä kyllä saanut yliopistouraa varten, ei siis todellakaan ollut L:iä siellä nähtävillä... kielet meni hyvin kyllä :minun oli helppo oppia kielioppi ja sanasto kuuntelemalla oppitunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina t
Ootko sinkku? 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina t
Ootko sinkku?
Ootko si n kku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Vierailija kirjoitti: Miten tarkkaan seuraatte verenpainetta kun käytätte lääkkeitä?
Olen juuri aloittelemassa Elvansea (nyt 4. Päivä menossa) ja mittaan useamman kerran päivässä. Hereilläolon leposykkeet nousseet n.70:stä 100. Viimeyönä heräsin siihen, että syke oli 90. Verenpaine mulla on yleensä aika matala ilman lääkettä (120/70) pintaan nyt lääkkeen kanssa vaihtelee tuon normaalin ja 130/85 välillä. Luulisin johtuvan sykkeestä.
jos tämä tästä tasoittuu ja saan nukuttua lähiyulevaisuudessa niin, että lääkistystä voi jatkaa, niin seurailisin varmaan kerran viikossa paineita.
Tuo edellinen. Seksihaluihin en oo huomannut muutoksia vielä, mutta lääke latistaa tunteita tosi paljon, niin uskoisin, että se varmaan haittaa läheisyyttä ja innostumist seksijutuista. En oo ainakaan koenut tarvetta sekstailla niinä päivinä, kun oon läkettä ottanut, vaikka yleensä paljon mielessä.
Ja uskon, että ADHD saattaisi vaikuttaa seksuaalisuuteen isommallakin tasolla. Siis jos dopamiinihakuisuus, luovuus, ennakkoluulottomuus jne. on ominaispiirteitä. Itse oon aina ollut kiinnostunut seksistä ja seksuaalisuudesta ja sen kaikista ilmentymistä. Se on ollut tavallaan mun special interest lapsesta asti. Ei vaan itse harrastelu vaan kaikki siihen liittyvä lääketieteellinen ja tilastollinen tieto, sukupuolentutkimus, BDSM-kulttuuri ja sen ilmenemät, seksityö jne. Mutta tää on ehkä mun autistipiirre ennemmin tää syvä analyyttisyys ja obsessio tietää aiheesta kaikki mahdollinen.
Onko täällä ketään muuta jolla Elvanse olisi heikentänyt tuntoa alapäässä? Aiemminkin ollut hankaluuksia saada orgasmia mutta ei ikinä tässä mittakaavassa... Muutenkin olen kuiva päänahasta jalkapohjiin asti.
Syö niin vietävästi että muuten niin hyvä lääke kuivattaa kropan ja vie seksihalut ja tuntemukset. Hiivatulehduksia on ollut lisäksi erikoisen usein vaikka lopetin karkinsyönnin ja muun ylimääräisen sokerin mättämisen heti Elvansen aloitettua noin 1.5v sitten... Tutkimusten mukaan stimulanttilääkkeillä on vaikutus verensokeritasoihin eli saatan olla oikeilla jäljillä
Taustatietoina olen 30v nainen ja Elvanse annos on 30mg. Ei hormonaalista ehkäisyä kun ne ei mulle koskaan käyneet.
Minulle (concertaa käytän) seksi onnistuu myös läkkeen vaikutuksen alaisena, mutta se on jotain hyvin organisoitua ja järjestelmällistä, jossa edetään suoraviiviasesti pisteestä a pisteeseen, jonka kautta pisteeseen cn. Sitten seksin jäkeen tekemään heti muita hommia, mitä aamulla päivään oli suunniteltu. Toisaalta aika hauska ajatus, että seksikin voi olla järjestelmällistä enkä ole ehkä orgasmissa huomannut mitään muita eroja kuin sen, että lääkkeen vaikutuksen alaisena orgasmikin voi olla lyhyempi ja järjestellympi ja kohdistuneempi ja terävämpi.
Spontaaniin seksiin ryhtyminen voi sitte olla tyyliin "hetkinen, maksan ensin nämä laskut / pesen ensin nämä käsitiskit / laitan ensin pesukoneen pyörimään", kun ilman lääkettä se on "tottakai, aina valmis, mun piti maksaa kyllä laskut, mutta ehtii sen tänään vielä myöhemminkin (ja sitten se unohtuu)".
Olen 52v mies. Libido ollut aina aika hyvä, mutta Elvanse supistaa verisuonia, ja penis on erektiossakin näin ollen pienempi, eikä erektio ole kovin hyvä. En myöskään koe samanlaista himoa lääkkeen kanssa, kuin ilman. Otankin sitä vain, kun on vaativia työpäiviä/projekteja tiedossa, sillä auttaa kyllä keskittymiseen todella hyvin. Myös luovuuden se imee kokonaan.
elvansenen pakkausselosteessa mainitaan, että se on pitkävaikutteinen lääke. Kuinka monta tuntia se sitten vaikuttaa (toki yksilöllistä vaihtelua on)? Itse käytän concertaa ja siellä ei mainita, että on pitkävaikutteinen lääke ja minulla paras vaikutus on noin 6 tuntia, joka riittää minulle. ilmeisesti concerta on lyhytvaikutteinen lääke sitten.
Täällä 41v nainen ja madicinet CR 60mg. Minulla aiheuttaa selvän muutoksen haluissa, miehen sanoessa parempaan suuntaan. Halut on tapissa ja kaksi tuntia ottamisesta tunto on etenkin rinnoissa ihan äärettömän herkkä. Muutenkin se kiihottuminen on sellainen että totta kai siihen keskittyy lääkkeen takia ihan eri tavalla. Orgasmeihin ei vaikutusta. Mutta helpommin saa kun ei keskity muuhun
Minulla heräsi kroppa näiden lääkkeiden myötä, seksuaalisesti. Siihen asti ei oikein seksi haluttanut, eikä muutenkaan haluja ollut. Nykyään saatan havahtua panetukseen ja paikat on kosteat jos ajatus edes sivuaa jotain tuhmas. Muutenkin on ystävät sanoneet paljon avoimemmaksi ja iloiseksi. Muutenkin jaksaa paremmin, ei ole jatkuvasti väsynyt.
Minä sain diagnoosin 34 vuotiaana. Olin kyllä hyvä koulussa ja töissä loistin. Mutta olin jatkuvasti burnoutin partaalla ja työnjohto tehtävissä kun joutui viittä asiaa selvittämään yhtä aikaa, työpäivän jälkeen oli vaan ihan naatti. Seksi ei ollut mielessä, herkuttelu kylläkin. Ja ehkä nyt jälkikäteen voi myöntää, että siitä ura keskeisyydestä ja lasten ja oman työn asettamisesta etusijalle ne parisuhteet ei kestäneet.
Lääkitystä kokeiltu useita ja metyyliphediaatti oli se millä lähdettiin. Sitä nostettiin ja 36mg jälkeen alkoi kroppa sekoilemaan. Jännitystiloja, herkästi tuli migreeni. Mutta lääke toimi. Seksi ei kiinnostanut edelleenkään, mutta ehkä vahingon kautta tuli huomattua miten se tuntui erilaiselta. Vahvemmalta. Ja ei minulla mitään tyydytintä ollut, se tuli hommattua silloin. Sitten se viimeinen vuosi tuota lääkettä ja kroppa vaan kaipasi seksiä. Se tunne vaan oli niin mahtava miten se räiskyi sisällä. Jotain haittojakin niin nännit oli aivan julmetun herkät ja turvoksissa jatkuvasti. Rintojen koko heitteli todella paljon kierron mukana, vaikka paino muuten putosi. Ja niskat oli aivan tautisen kireät ja migreeniä pukkasi jatkuvaan. Viimeisen vuoden aikana painosta lähti 30 kiloa. Loput kun on jäänyt tekemään jotain muuta ja unohtaa syödä. Sitten vaihdettiin equasym vai miten se nyt kirjoitetaankaan. Tällä lääkkeellä on nyt menty viimeiset neljä vuotta, eri annoksilla eri tilanteissa. Jaksaa töissä ja kotona ihan erilailla. Ja kroppa kyllä kertoo haluavansa seksiä, mikä totta kai aika mahtavaa. Olisipa diagnosoitu nuorempana, olisi saattanut vaikka nauttia seksistä silloin. Hyvä olla jölkiviisas ja ottaa nyt nuoruus kiinni. Ja ensimmäistä kertaa vielä "normaali" painoinen sitten lapsuuden. Ja N42, 84kg ja 189cm, rp 16%
Minulla ne lääkkeet saa aikaan sellaiseen hyperfocus tilan, mutta niin kyllä nousee halutkin. Tänäänkin on mennyt sängyssä useampi tunti kun lapset on yökylässä toisaalla ja saatu viettää miehen kanssa kahdenkeskeistä aikaa. Ilman lääkkeitä halut on vähän puolikkaat, ei oikein tee mieli. Ja lääkkeet kun aikanaan aloitin, ne tuntemukset oli uuusia, miten voikaan vaan yks kaks alkaa haluamaan. Ja ei ole mikään ajatusten suma vaan ikään kuin kroppa alkaisi huutamaan että haluaa. Jos jotain sivuvaikutuksia niin tämä oli enemmän kuin toivottu. En tiennyt seksin tuntuvan näin hyvältä
OLEN