Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD, adhd-lääkkeet ja seksi

Vierailija
12.02.2024 |

Miten muut adhd-tyypit kokee seksuaalisuutensa?

En tiedä mikä on persoonaa ja mikä ADHD:n vaikutusta, mutta itse koen olevani keskimääräistä aktiivisempi seksuaalisesti. Tuntuu, että adhd-lääkkeet lisäävät entisestään seksihimoja. Olin pari päivää ilman lääkkeitä ja silloin ei ehkä ollut niin kovat halut, mutta heti kun palasin lääkkeiden pariin, palasi halut voimakkaasti takaisin.

Onko muut huomanneet lääkkeillä vaikutusta halukkuutensa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies vai nainen ja mikä lääke sulla on?

Vierailija
2/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Oletko mies vai nainen ja mikä lääke sulla on?

Nainen ja medikinet CR 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vaikutusta. muutenkin adhd-lääkkeet eivät ainakaan minulle sovi. ei kauheitakaan vaikutuksia ole, ehkä ihan vähän paremmin pysyy tekeminen "ei niin kiinnostaviin" rutiineihin. tai saa ne tehtyä loppuun. hyvin pieni ero. mutta elämä tylsistyy paljon, iloisuus vähenee. en suosittele. muutenkin koko ADHD on ihan persejuttu, varmaan 10% mille lääkkeet yksin toisi jotain hyötyä, 30 % joille lääke ehkä terapian kanssa ja siinäkin terapia enemmän. Puolet suunnilleen joille adhd on tekosyy tai muotisairaus mistä hassua lukea juttuja IS:stä tai Me Naisista.  Ne ketkä oikeasti sairastavat ja tottakai kärsivät siitä, ja lääkkeet ja terapia hyvä juttu, niin heitä  vituttaa nää supervoimapaskakirjallisuus aiheesta. Tollaiseen seksihalukkuuteen vaikuttaa ihan muut jutut, ehkä tietysti tuollainen adhd - luonteenpiirre (ilman mitään hiton diagnoosipaskaa) ylipäätään voi aiheuttaa viilikseen tai fiiliksen olemattomuuteen noissa hommissa.  ADHD on lääketeollisuuden masinoima juttu nykyään enemmän kuin sairaus. nykyyhteiskunnassa someineen ja älylaitteineen ja tiedon ja elämän sirpaloituminen tekee ihmisistä tämmösiä, jos nykyihmisjoukko siirrettäisiin aikakoneella 40-50 vuotta aikaisempaan, niin sen aikalaiset pitäisivät näitä tyyppejä hermoilevina sätkynukkeina.

Vierailija
4/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole vaikutusta. muutenkin adhd-lääkkeet eivät ainakaan minulle sovi. ei kauheitakaan vaikutuksia ole, ehkä ihan vähän paremmin pysyy tekeminen "ei niin kiinnostaviin" rutiineihin. tai saa ne tehtyä loppuun. hyvin pieni ero. mutta elämä tylsistyy paljon, iloisuus vähenee. en suosittele. muutenkin koko ADHD on ihan persejuttu, varmaan 10% mille lääkkeet yksin toisi jotain hyötyä, 30 % joille lääke ehkä terapian kanssa ja siinäkin terapia enemmän. Puolet suunnilleen joille adhd on tekosyy tai muotisairaus mistä hassua lukea juttuja IS:stä tai Me Naisista.  Ne ketkä oikeasti sairastavat ja tottakai kärsivät siitä, ja lääkkeet ja terapia hyvä juttu, niin heitä  vituttaa nää supervoimapaskakirjallisuus aiheesta. Tollaiseen seksihalukkuuteen vaikuttaa ihan muut jutut, ehkä tietysti tuollainen adhd - luonteenpiirre (ilman mitään hiton diagnoosipaskaa) ylipäätään voi aiheuttaa viilikseen tai fiiliksen olemattomuuteen noissa hommissa.  A

No mä kuulun niihin, jotka hyötyvät lääkkeestä ja en keksi miten hyötyisin terapiasta.

Mutta varmasti on erilaisia ihmisiä. En väitä oman kokemukseni perusteella, että kaikilla olisi niin.

Ap

Vierailija
5/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toki on sinunlaisia. En tiedä prosenteista, mutta se ainakin on kyllä totta että ADHD:sta vähän pehmeähkö kirjoittelu perhelehdissä markkinoi sairautta ja nosti lääkemääriä huimasti Ruotsissa. Ei siltä voi välttyä että poukkoileva ja lyhytpinnainen käytös ja luonne markkinoitiin sairaudeksi, ja onnistuneesti. Samanlaisesta markkinoinnista on nyt merkkejä täällä Suomessa - sillä aika vaikea olisi nähdä muuten ihmisissä eroja lahden molemmin puolin. Suomessa ADHD ollut Ruotsiin verrattuna selvästi alidiagnisoitua, mutta diagnoosit kasvussa. Kuten on siitä kirjoittelukin.... eli se "markkinointi".

Sekin on totta, että nykyelämä on paljon häiriömäisempää ja lyhyttempoisempaa - mikä varmaan vaikuttaa ihmisluonteeseen. Ihan terveillä ihmisillä on ADHD:lta tuntuvia elämäntapoja, mutta ei heillä mitään sairautta ole.

Olkoon miten vaan, mutta aidosti tietysti on ADHD olemassa ja niistä kärsiviä on myös, ja myös niitä joille lääkkeet auttavat. Heitä ei yhtään auta ADHD:sta romantisointi "supervoimana", eikä toisaalta vähättely että "jokaisella nyt on välillä levottomuutta", tai syyttämällä hankitulla muotisauraudella. 

Vierailija
6/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole vaikutusta. muutenkin adhd-lääkkeet eivät ainakaan minulle sovi. ei kauheitakaan vaikutuksia ole, ehkä ihan vähän paremmin pysyy tekeminen "ei niin kiinnostaviin" rutiineihin. tai saa ne tehtyä loppuun. hyvin pieni ero. mutta elämä tylsistyy paljon, iloisuus vähenee. en suosittele. muutenkin koko ADHD on ihan persejuttu, varmaan 10% mille lääkkeet yksin toisi jotain hyötyä, 30 % joille lääke ehkä terapian kanssa ja siinäkin terapia enemmän. Puolet suunnilleen joille adhd on tekosyy tai muotisairaus mistä hassua lukea juttuja IS:stä tai Me Naisista.  Ne ketkä oikeasti sairastavat ja tottakai kärsivät siitä, ja lääkkeet ja terapia hyvä juttu, niin heitä  vituttaa nää supervoimapaskakirjallisuus aiheesta. Tollaiseen seksihalukkuuteen vaikuttaa ihan muut jutut, ehkä tietysti tuollainen adhd - luonteenpiirre (ilman mitään hiton diagnoosipaskaa) ylipäätään voi aiheuttaa viilikseen ta

Olen mies ja minulla on Concerta. Se heikentää potenssia ja aiheuttaa pientä ärtymystä iltapäivisin ja iltaisin laskujen aikana. Intiimit hetket järjestetään nykyään aamuisin ennen lääkkeen ottamista. Itse haluihin se ei suoraan vaikuta.
ADHD on ollut muotidiagnoosi Ruotsissa mutta minäkin olen hyötynyt lääkkeestä siis ihan todistetusti enkä ole aikeissa luopua siitä. Onnea ja jaksamista sinulle.

Vierailija
7/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä sait lääkkeen ja miksi hakeuduit tutkimuksiin?

Vierailija
8/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Concerta nosti himot pilviin. Seksi pyöri mielessä aamusta iltaan. Alkoi himot olla jo lähes haitallisella tasolla.

Elvacense puolestaan tuntuu laskevan haluja, mutta vaikutukseltaan muuten tasaisempi. Hyvä lääke tekemään nykyiseen yhteiskuntaan epäsopivasta neurotyypistä yhteiskuntakelpoisen lammashermoisen puurtajan.

Metsästäjänä ärsykkeisiin reagoiva ja hyperfokukseen lukkiutuva adhd-tyyppi saattoi olla aika hyödyllinen.

Vierailija
9/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concerta aiheuttaa stimdickin, eli nono seksin suhteen. Elvanse parempi, mutta en pitänyt siitäkään seksin suhteen.

Vierailija
10/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarkkaan seuraatte verenpainetta kun käytätte lääkkeitä?

Vierailija
11/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Miten tarkkaan seuraatte verenpainetta kun käytätte lääkkeitä?

Alussa seurasin. Nostaa sykettä n 10 iskun verran, joten virtauksen kasvaessa myös painekin nousee hiukan.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen en ole mittaillut. Täytyisi varmaan mitata, kun muistutit 🙂

Vierailija
12/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Miten tarkkaan seuraatte verenpainetta kun käytätte lääkkeitä?

Alussa seurasin. Nostaa sykettä n 10 iskun verran, joten virtauksen kasvaessa myös painekin nousee hiukan.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen en ole mittaillut. Täytyisi varmaan mitata, kun muistutit 🙂

Oletko ap? Mikä verenpainemittari sinulla on?

Vierailija
13/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concerta käytössä, olen nainen. Ehkä mieluiten harrastan seksiä joko illalla tai aamulla, kun lääkkellä ei ole vaikutusta, mutta kyllä se onnistuu päivälläkin lääkkeen vaikutuksen alaisena. Ehkä kuitenkin tuntuu, että on jotenkin tylsä mieli, tai että seksi on liian hallittua ja järjestelmällistä. Aamu ja iltaseksi kestää yleensä pidempään. En osaa sanoa oikein, en kyllä ole koskaan kieltäytynytkään päiväseksistä, mutta itse taidan olla halukkaampi tosiaan iltaisin ja aamuisin. Luulisin, että jos olis pysyvässä parisuhteessa saman katon alla, niin voisi tulla toisenlainen vastaus.

Verenpainetta seuraan lääkitystä aloittaessa pari viikkoa (jos vaikka olen ollut pidempään ilman lääkettä) ja sitten kun verenpaine on tasaantunut normaalille tasolleni (lääkityksen aloitus aina nostaa minulla paineita), niin seuraan silloin tällöin. Lääkäri sanoi, että riittää, että tekee vaan silloin tällöin muutaman päivän putkissa.

minä en ainakaan haluaisi elää ei-adhd:na, koska koen, että vaikka adhd aiheuttaakin paljon mutkia elämään nykyisenkaltaisessa yhteiskunnassa, niin se silti tuo mukanaan paljon positiivista. Esim. nuorekkaampi mieli vanhuusikään asti (meillä suvussa myös ihan selviä adhd-tyyppejä, vaikkei heillä sitä olekaan ja nämä sitten pelailevat kaikenlaisia lautapelejä vielä satavuotiaanakin ja innostuvat leikkimään lasten kanssa, eikä kukaan koskaan valita, että kunminäolenjoniinvanhaeivanhatjaksa). siinä mielessä koe, etät on tässä supervoimiakin

Vierailija
14/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Concerta käytössä, olen nainen. Ehkä mieluiten harrastan seksiä joko illalla tai aamulla, kun lääkkellä ei ole vaikutusta, mutta kyllä se onnistuu päivälläkin lääkkeen vaikutuksen alaisena. Ehkä kuitenkin tuntuu, että on jotenkin tylsä mieli, tai että seksi on liian hallittua ja järjestelmällistä. Aamu ja iltaseksi kestää yleensä pidempään. En osaa sanoa oikein, en kyllä ole koskaan kieltäytynytkään päiväseksistä, mutta itse taidan olla halukkaampi tosiaan iltaisin ja aamuisin. Luulisin, että jos olis pysyvässä parisuhteessa saman katon alla, niin voisi tulla toisenlainen vastaus.

Verenpainetta seuraan lääkitystä aloittaessa pari viikkoa (jos vaikka olen ollut pidempään ilman lääkettä) ja sitten kun verenpaine on tasaantunut normaalille tasolleni (lääkityksen aloitus aina nostaa minulla paineita), niin seuraan silloin tällöin. Lääkäri sanoi, että riittää, että tekee vaan silloin tällöin muutaman päi

Ikäsi? Mikä concerta-annos sulla on ja aiheuttaako se vaikeuksia nukahtaa?

Vierailija
15/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 mg, nyt tosin olen miettinyt, että pitäisikö kokeilla vahempaa annosta. tässä oli nimittäin muutaman vuoden väli, kun en käyttänyt ollenkaan, mutta toistaiseksi menen nyt tällä. Ikää on 48.

Ei ole aiheuttanut nukahtamisvaikeuksia. Otan C:n aamulla herättyäni (pyrin heräämään aina klo 7 ja viimeistään klo 8 otan c:n), sitten lenkille tai kuntoilemaan muuten ja joskus iltapäivällä klo 16 aikoihin huomaan vaikutuksen alkavan vähetä (tulee nälkä), aika lailla klo 21 alan olla ihan valmis nukkumaan. Mulla ei ole koskaan ollut uniongelmia, tai on joskus, mutta ovat olleet tilapäisiä ja liittyvät muuhun kuin adhd:hen (vauvana kuulemma kyllä valvoin ihan kaiket yöt ja suostuin nukahtamaan vain yöllisellä vaunulenkillä. Sen jälkeen nukuin sitten sikeästi aamuun asti). Unen laatu kyllä parani sen jälkeen kun aloin elämään säännööllisesti, eli se tylsä joka aamu ylös samaan aikaan ja joka ilta nukkumaan samaan aikaan. Tuohon mahtuu sitten satunnaiset yövalvomiset tai aamu-unisuudet, kunhan pitää huolta siitä, että palaa sitten taas takaisin normaalirutiineihin.

Vierailija
16/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 mg, nyt tosin olen miettinyt, että pitäisikö kokeilla vahempaa annosta. tässä oli nimittäin muutaman vuoden väli, kun en käyttänyt ollenkaan, mutta toistaiseksi menen nyt tällä. Ikää on 48.

Ei ole aiheuttanut nukahtamisvaikeuksia. Otan C:n aamulla herättyäni (pyrin heräämään aina klo 7 ja viimeistään klo 8 otan c:n), sitten lenkille tai kuntoilemaan muuten ja joskus iltapäivällä klo 16 aikoihin huomaan vaikutuksen alkavan vähetä (tulee nälkä), aika lailla klo 21 alan olla ihan valmis nukkumaan. Mulla ei ole koskaan ollut uniongelmia, tai on joskus, mutta ovat olleet tilapäisiä ja liittyvät muuhun kuin adhd:hen (vauvana kuulemma kyllä valvoin ihan kaiket yöt ja suostuin nukahtamaan vain yöllisellä vaunulenkillä. Sen jälkeen nukuin sitten sikeästi aamuun asti). Unen laatu kyllä parani sen jälkeen kun aloin elämään säännööllisesti, eli se tylsä joka aamu ylös samaan aikaan ja joka ilta nukkumaan samaan aikaa

Missä iässä hommasit diagnoosin ja miksi?

Vierailija
17/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat tietää?

Vierailija
18/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat tietää?

Ihan uteliaisuuttani. Itse hakeuduin tutkimuksiin koska yliopisto-opinnot eivät edenneet ja osasin jo aavistaa jotain tällaista. Sain lääkityksen ja opinnot lähti suorastaan lentoon.

Vierailija
19/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat tietää?

Ihan uteliaisuuttani. Itse hakeuduin tutkimuksiin koska yliopisto-opinnot eivät edenneet ja osasin jo aavistaa jotain tällaista. Sain lääkityksen ja opinnot lähti suorastaan lentoon.

Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina tuo olisi peruskoulusta yliopistoon adhd:na, mutta ei nyt jaksa kirjoittaa. Olisi pitänyt mennä jo ihan yliopisto-opintojen alussa psykologille, mutta en vaan saanut aikaiseksi. Hyvä kuitenkin, että menin edes sitten myöhemmin.

Vierailija
20/36 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat tietää?

Sama minulla. Yliopistossa hakeuduin tutkimuksiin. Minua tosin oli epäilty lapsena, mutta tuohon aikaan ei tunnistettu taio tunnettu tyttöjen adhd:ta. Olin se kiltti ja hiljainen ja hajamielinen, mutta kuitenkin jotain epäiltiin. Osasin sitten kompensoida älylläni oireitani. Pitkä tarina tuo olisi peruskoulusta yliopistoon adhd:na, mutta ei nyt jaksa kirjoittaa. Olisi pitänyt mennä jo ihan

Kävitkö siis lukion? Pääsitkö yliopistoon avoimen kautta?