Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitatko työhakemukseen koskaan mitään realistista/"negatiivista" itsestäsi?

Vierailija
12.02.2024 |

Tarkoitan esimerkiksi oman persoonan ilmenemistä työpaikalla. Kirjoitatko koskaan realistista kuvausta itsestäsi, kuten vaikka että "olen parhaimmillani itsenäisessä työskentelyssä". Tai "olen rauhallinen tyyppi, en kaikkein räiskyvin persoona työpaikalla". Vai kirjoitatteko aina näitä kliseitä reippaasta, ulospäinsuuntautuneesta, iloisesta työntekijästä? Vaikka ette olisikaan? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut että työskentelen parhaiten yksin, en välitä asiakaspalvelusta ja muutokset tuovat stressiä ja kuormittavat joten toivon työltä rutiinia.

Jos en noita kerro niin joudun työpaikkaan missä en pärjää.

Vierailija
22/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hakemukseen jonka te-toimisto pakottaa laittamaan olen kaikki tuki-ja liikuntaelinvaivani kirjoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan että on adhd ja kerron lyhyesti miten se vaikuttaa negatiivisesti jonka perään lisään 10 sellaista asiaa missä olen onnistunut kääntämn sen eduksi "normoihin" verrattuna. 

Tulee ilmi työhöntulotarkastuksessa jokatapauksessa.  Helpompi kertoa se viimestään tyähaastattelussa kun paikallaan istuminen on vaikeaa ja sitä ihmetellään jos en sano mitään.

Vierailija
24/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut että työskentelen parhaiten yksin, en välitä asiakaspalvelusta ja muutokset tuovat stressiä ja kuormittavat joten toivon työltä rutiinia.

Ja kun kerrot, niin et joudu mihinkään muuhunkaan työpaikkaan.

Vierailija
25/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En määkään kyllä valokuvaani hakemukseen laita. CV:hen kyllä laitan.

Vierailija
26/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ärsyttää aloitusten alapeukutus, että täällä ei saisi "kysellä tyhmiä". Miten ihmiset oppii ja kehittyy, jos eivät saisi esittää tällaisia "tyhmiä kysymyksiä". No joo ei tässä ole kuin 4 alapeukkua vasta, mutta kuitenkin joskus tuntuu että on tympeää suhtautumista jos ihan kehittyäkseen täällä asioita kyselee.

-ap 

Vierailija
27/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, enhän minä valehtelemaan ala:)

Vierailija
28/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enikinå ole laittanut työhakumukseen yhtään adjektiivia. En siis kuvaile, millainen olen. Kerron kyllä yksityiskohtaisina ja konkreettisina faktoina, mitä olen saanut aikaan, miten ja mikä siinä on heidän kannaltaan hienoa.

Toisin sanoen: En väitä olevani ulospäinsuuntautuva tai sosiaalinen ja energinen tai muita kliseitä. Kerron, että olen työskennellyt osana (johtanut isoja ja pieniä kansainvälisiä ja monialaisia tiimejä ja tuottanut niissä x määrän tulosta. En väitä olevani kokenut, kerron, mitä olen tehnyt. En väitä olevani luova, vaan kerron, mitä olen innovoinut. Ja niin edelleen.

Rauhallisuus ei muuten ole negatiivinen tai välttämättä edes realistinen ominaisuus työelämässä. Passiivisuus olisi, mutta rauhallisuus ei.

Vierailija
29/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä ainakin saanut töitä kun kertonut huonoksi puoleksi sen etten oikein siedä stressiä tai vaihtuvuutta. Riippuu mitä työtä hakee. 

Vierailija
30/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kirjoitan joka hakemukseen saman: Olen tällä hetkellä työtön ja teillä on vapaa työpaikka, tarvitsen töitä. Sovitaan haastattelu ja tehdään sopimus, kiitos

Vierailija
31/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et pärjää missään työssä 

Vierailija
32/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tänne pakko kirjoitella noin veemäisiä vastauksia. Kyllä sellaisiakin töitä on, joita voi tehdä yksin ja rutiinilla.

Vierailija
33/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kertonut lukihäiriöstä ja saanut silti työpaikan. työpaikat ei sisältänyt kirjoittamista. myös muista jutuista maininnut. oon silti ollut tunnollinen työntekijä.

Vierailija
34/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kirjoita noita kliseitä. Enkä edes ymmärrä millaiseen työpaikkaan hakiessa olisi mitään järkeä kirjoittaa  "olen rauhallinen tyyppi, en kaikkein räiskyvin persoona työpaikalla" - lause ei vaikuta relevantilta mihinkään keksimääni työhön. Rauhallisuus ei ole negatiivinen ominaisuus, mutta noin muotoiltuna tuntuu todella omituiselta. 

Tämä juuri. Tuon rauhallisuuden voi tuoda esiinpaljon fiksummin, esim. että osaa pysyä rauhallisena paineen alla. Ei missään nimessä tuollaista että en ole räiskyvä tyyppi.

Vierailija
35/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tänne pakko kirjoitella noin veemäisiä vastauksia. Kyllä sellaisiakin töitä on, joita voi tehdä yksin ja rutiinilla.

Silloin korostetaan niitä hyviä puolia mitä on, eikä tuoda esille niitä muita puolia mitä ei ole. En minä sitäkään kirjoita työhakemukseen, että osaan puhua ranskaa, mutta en osaa puhua saksaa. 

Vierailija
36/45 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti iloinen ja reipas tyyppi työpaikalla, mutta en kirjoita sitä työhakemukseen, koska en ole enää 16-vuotias etsimässä ensimmäistä kesätyötään pelkän luonteen pohjalta.

Jos on työkokemusta niin sitten tuommoiset epämääräiset ominaisuudet pitäisi saada puettua sellaiseen muotoon, että miten se hyödyttää työssä. Voi olla iloinen tyyppi, mutta silti surkea työntekijä, ja ulospäinsuuntautunut voi olla turha tyhjänjauhaja.

Mieti, miten rauhallisuutesi ilmenee konkreettisina tekoina ja toimintana, joka on työnantajalle plussaa. Esim. huolellisuutena, harkitsevuutena ja paineensietokykynä hektisessä tilanteessa? Hyvänä kykynä kuunnella muita ja ottaa muut huomioon?

Kyky itsenäiseen työskentelyyn on yleensä ehdottomasti plussaa, eihän useimmisssa työpaikoissa voida pitää kädestä koko aikaa. Senkin voi muotoilla niin, että ottaa mielellään vastuuta tai pystyy johtamaan itseään ja organisoimaan oman työnteon hyvin.

Vierailija
37/45 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin korostetaan niitä hyviä puolia mitä on, eikä tuoda esille niitä muita puolia mitä ei ole. En minä sitäkään kirjoita työhakemukseen, että osaan puhua ranskaa, mutta en osaa puhua saksaa. 

Jos kysytään haastattelussa huonoista puolista niin sitten voi sanoa ettei siedä stressiä, yksinkertaista

Vierailija
38/45 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niin hullua olekaan, että realistista, saati negatiivista kuvaa itsestään alkaisi jossain työhakemuksessa avata ja paljastaa? Mainoshan se on.

Vierailija
39/45 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kuulu sanoa negatiivista, koska nuori ihminen ei tiedä itsekään edes hyvistä puolistaan kun vasta aloittaa.

Vierailija
40/45 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron ensimmäisenä ikäni (60+). Jos vielä olen jatkossa, lisään, että olen ahkera ja luotettava...Viimeinen niitti hakemukseen on, että harrastan lukemista, kävelyä ja neulomista. Voi olla varma, että en sen jälkeen kuule kyseisestä työnantajasta mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi