Sinä duunari, joka vastustat ay-liikettä/vasemmistopuolueita. Miksi?
Ymmärrätkö, että ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden ansiosta sinulla on mm. 8 tunnin työpäivä, viisipäiväinen työviikko, oikeus lomaan ja lomarahaan, oikeus sairausajan palkkaan, oikeus ylityökorvauksiin ja vuorolisiin, työterveyshuolto, irtisanomissuoja yms. Haluatko luopua noista eduista ja miksi ihmeessä? Vasemmistopuolueiden ansiosta meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Miksi haluat murentaa sen? Haluaisin aidosti ymmärtää näitä oikeistoa äänestäviä ja ay-liikettä kritisoivia duunareita.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Ai viisipäiväinen työviikko? No mun liitto on sitten vähän huono kun meillä saa teettää jopa 12 päivää putkeen. Huomenna taas alkaa 9 päivää kestävä työputki, jonka jälkeen 2 vapaata. Meidän alalla ay liike tykkää turvottaa vain ay pomojen massuja.
Ja omalla alalla ensimmäinen sairaslomapäivä on ns.karenssipäivä, eli palkaton, kunnes työsuhde on kestänyt 2 vuotta. Liitto on nyt olevinaan niin huolissaan työntekijöiden oikeuksista, vaikka itse on "neuvotellut" meille tämän heikennyksen jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään hyvinvointivaltiota. 160mrd velkavuori ja mikään ei toimi vaikka ryöstetään kymmeniä miljardeja veronmaksajien rahoja
AY liike syö sinun asmupalasi.
Kuntien ja valtion palkat nostettu pilviin, kun verorahoilla maksetaan.
Se että Suomessa on julkinen sektori liian iso yksityiseen verrattuna ei ole ay liikkeen vika.
En vastusta ay-liikettä kokonaisuudessaan. Mutta minua nyppii se ammattiliittojen keskinäisen solidaarisuuden puute. Kun yhdet saavat palkankorotuksen, pitää meidänkin saada, vaikka se niille yksille annettu on sen takia että pääsisivät palkkakuopasta pois. Olen itse miesvaltaisella ihan hyvin palkatulla tekniikan alalla, ja tuosta syystä en halua kuulua ammattiliittoon.
Vasemmistopuolueissa usein samaa vikaa, pidetään kynsin hampain kiinni ansiosidonnaisista etuuksista. Minusta sellaiset maksakoon jokainen omista ansioistaan itse, ja yhteiskunta keskittyköön tarpeeksi hyvän perustoimeentulon takaamiseen kaikille. Toinen niin vasemmistopuolueetkin ovat itkemässä valtiota apuun jos joku perinteisen savupiipputeollisuuden firma on kaatumassa. Itse olisin sitä mieltä, että jos ei yritys ilman tukia pysy pystyssä niin ei tarvitsekaan.
Myönnän vasemmistopuolueiden ja ammattiyhdistysliikkeen historiallisen merkityksen kyllä. Omat tämänhetkiset poliittiset näkemykseni ovat kuitenkin lähinnä liberaalipuolueen Sanna Kurrosen linjoilla. Harmi kun puolueessa muuten on sekavia hörhöjä lähinnä, ainakin omassa vaalipiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ammattiliitot ei lakkoillut edellisen hallituksen aikana kun hallitus painosti/uhkaili koronapassilla? Ammattiliitot oli vain hiljaa eikä pitänyt työntekijöiden puolia.
Hoitoalalla ihmisiä joutui palkattomalle lomalle jos eivät ottaneet koronarokotuksia, ammattiliitto ei auttanut heitä millään tapaa.
Onneksi kuulun ytk ja nykyinen hallitus on hyvä.
Just joo. Niidenkö puolesta pitäisi lakkoilla jotka ei ota rokotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta.
Voisit olla minun lapseni. Minä menetin laman takia työpaikkani vuonna 1991. Sen jälkeen olen tehnyt töitä vaikka minkälaisissa työsuhteissa. Kurja muistuttaa, mutta sinäkin vanhenet ja iän myötä voi sinullakin työkyky heikentyä. Sitten kukaan ei pidä sinun puoliasi, kun työnantajasi haluaa irtosanoa sinut. Toivottavasti säästät ahkerasti työttömyysvuosia varten.
Miksi kenenkään pitäisi pitää puoliani jos suoriudun työstäni niin heikosti että työnantaja ei katso sen oleva
Työantaja ei ole vastuussa sun vastoinkäymisistä, miksi juuri tämä on niin vaikeaa tajuta. Ja minä olen varautunut vanhuuteen kyllä taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja, palkka 7400 e/kk. Työtunteja voin tehdä niin paljon kuin haluan mutta vähintään tunti viikossa. Palkka on ja pysyy samana.
Miksi olisin liitossa?
Voisin tulla tekemään työsi sanotaan vaikka pari tonnia halvemmalla. Liitto ei suojaa sinua joten työnantaja voi potkia sinut pihalle ja ottaa minut. Kiva.
Työnantaja joutuisi maksamaan irtisanomisajan palkan - jos maksat sen omasta pussista niin kyllä, se onnistuu. Oletko valmis maksamaan 2 vuoden irtisanomisajan palkan?
Sinut on siis headhuntattu ja headhunterit soittelee sinulle viikottain, vai mitä? Mikset vaihda paikkaan, jossa sinulle tarjotaan entistä parempi palkka entistä paremmin ehdoin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä USA:ssa tapahtui kun ay-liike ajettiin alas?
Maa rikastui ihan ennennäkemättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ammattiliitot ei lakkoillut edellisen hallituksen aikana kun hallitus painosti/uhkaili koronapassilla? Ammattiliitot oli vain hiljaa eikä pitänyt työntekijöiden puolia.
Hoitoalalla ihmisiä joutui palkattomalle lomalle jos eivät ottaneet koronarokotuksia, ammattiliitto ei auttanut heitä millään tapaa.
Kyllä koska rokotteet oli täysin turhia. Ay liikkeet on vain vasemmistopuolueiden puudeleita.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä niitä halvempia tekijöitä löytyy, kun ei kalliimpiakaan saa vaikka mitä tekisi? Palkataan heti kaikki kunhan vaat kerrot minne olet heidät kätkenyt."
Aliurakointi, henkilöstövuokraus, jne. Suomessa on jo vuosia koulutettu liikaa, että "ammattilaisia" riittää.
Jos olet vähänkään vilassut työpaikkoja noita vuokrafirmoja riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet oli täysi fiasko, joten ihan aiheellinen kysymys, miksi pakotetaan ottamaan rokote. Ihan absurdia ja ihmisten psykoosia.
Haha meillä on yksi "persuduunari" töissä joka jaksaa öyhöttää jatkuvasti kaikesta mahdollisesta ja mestaristaan lähes tauotta. Ei vain raukka tajua että on ensimmäinen joka lentää pihalle. Kukaan ei pidä hänestä eikä oikeasti jaksa kuunnella mutta kun ei ymmärrä sitä itse.
Aloitukseen.Kyllä ay - liikkeet ovat aikanaan nuo myötävaikuttaneet mutta nykyisin eivät osaa muutakuin lakkoilla.Mitään konkreettista kehitysideaa ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta.
Älä hätäile, itse olen 80-luvun alun lapsi ja samassa veneessä kanssasi. En minäkään päässyt varmaan suojatyöpaikkaan ennenkuin yritin 10 vuotta, siinä meni elämäni parhaat vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Haha meillä on yksi "persuduunari" töissä joka jaksaa öyhöttää jatkuvasti kaikesta mahdollisesta ja mestaristaan lähes tauotta. Ei vain raukka tajua että on ensimmäinen joka lentää pihalle. Kukaan ei pidä hänestä eikä oikeasti jaksa kuunnella mutta kun ei ymmärrä sitä itse.
En oikeiin usko tarinaasi.
Oikeistolainen voi ihan hyvin kuulua ammattiliittoon.
Erosin ammattiliitosta ja sain hyvän palkankorotuksen . Ei tarvi maksaa jäsenmaksuja ja samat edut kuin muillakin. Eikä tarvi lakkoilla.
Lakkosumilla on jo liki miljardivaikutus Onko edessä entistä isompia toimia?
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies arvioi Kauppalehdelle perjantaina, että jos tällä viikolla nähdään kolmepäiväiset lakot samoissa kohteissa kuin helmikuun alussa, lakkojen vaikutukset nousevat 400 miljoonaan euroon.
EK:n laskelmien perusteella lakkosumien vaikutus on nousemassa yhteensä kohti miljardiluokkaa, yhteensä 900 miljoonaan euroon.
Päähallituspuolueiden kokoomuksen ja perussuomalaisten kannatus on pitänyt kannatuskyselyissä pintansa suhteessa viime eduskuntavaaleihin. Ei ole ollut näköpiirissä, että hallitus olisi tekemässä muutoksia päälinjoihinsa työmarkkinakysymyksissä. Hallitus on viemässä läpi linjauksensa suunnittelemallaan tavalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lakkosumilla-on-jo-liki-miljardivaik…
Vierailija kirjoitti:
Lakkosumilla on jo liki miljardivaikutus Onko edessä entistä isompia toimia?
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies arvioi Kauppalehdelle perjantaina, että jos tällä viikolla nähdään kolmepäiväiset lakot samoissa kohteissa kuin helmikuun alussa, lakkojen vaikutukset nousevat 400 miljoonaan euroon.
EK:n laskelmien perusteella lakkosumien vaikutus on nousemassa yhteensä kohti miljardiluokkaa, yhteensä 900 miljoonaan euroon.
Päähallituspuolueiden kokoomuksen ja perussuomalaisten kannatus on pitänyt kannatuskyselyissä pintansa suhteessa viime eduskuntavaaleihin. Ei ole ollut näköpiirissä, että hallitus olisi tekemässä muutoksia päälinjoihinsa työmarkkinakysymyksissä. Hallitus on viemässä läpi linjauksensa suunnittelemallaan tavalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lakkosumilla-on-jo-liki-miljardivaik…
Eli tilanne on huono ja hallitus joutuu sen takia toimimaan. Ay-liike tekee tilanteesta vain huonomman lakkoilulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja, palkka 7400 e/kk. Työtunteja voin tehdä niin paljon kuin haluan mutta vähintään tunti viikossa. Palkka on ja pysyy samana.
Miksi olisin liitossa?
Voisin tulla tekemään työsi sanotaan vaikka pari tonnia halvemmalla. Liitto ei suojaa sinua joten työnantaja voi potkia sinut pihalle ja ottaa minut. Kiva.
Työnantaja joutuisi maksamaan irtisanomisajan palkan - jos maksat sen omasta pussista niin kyllä, se onnistuu. Oletko valmis maksamaan 2 vuoden irtisanomisajan palkan?
Sinut on siis headhuntattu ja headhunterit soittelee sinulle viikottain, vai mitä? Mikset vaihda paikkaan, jossa sinulle tarjotaan entistä parempi palkka entistä paremmin ehdoin?
Eri. Minulla on neuvottelut juurikin käynnissä 55+, ja headhunter otti yhteyttä. Tarjoavat suoraan +2k€ lisää palkkaa. Katsotaan miten käy, ikä ei ole heille ongelma, kokemus on jopa vaatimus..