Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kesämökin lahjaksi, kannattaako se mökki myydä nyt vai odottaa että hinnat nousee?

Vierailija
12.02.2024 |

Mökillä on arvoa tontteineen noin 90t euroa.

Nyt on myös kesämökkien arvot laskenut joten onko fiksua odottaa muutama vuosi ja katsoa nouseeko hinnat? 

Mökki on halutulla alueella.

M34

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mökkejä ja on mökkejä.

Jos se on mökki keskellä metsää Kainuun korvessa niin ei sillä mitään mainittavaa arvoa ole. Harva sinne hyttysten syötäväksi haluaa mennä.

Jos taas se on tunnin ajomatkan päässä Helsingisä, järven rannalla niin mökki on todellinen kultakimpale! Sellaisen mökin arvo takuulla säilyy ja kasvaa kohisten myös tulevaisuudessa.

Ei näitä oikein voi verrata toisiinsa.

Kyllä tunnin ajomatka Helsingistä on melko huono sijainti mökille. Nimittäin ei pääse vielä kovin kauas, ainakaan keskusta ruuhka-aikaan. 2-3h matka-ajalla alkaa jo olla huomattavasti parempia mökkipaikkoja saatavilla.  Toki jos esimerkiksi Östersundomista lähtee itään tai koilliseen pääsee jo hyvin pitkälle tunnissa, samoin esimerkiksi Kaarelasta länteen tai luoteeseen...

En ostaisi suomesta mökkiä tässä maailmantilanteessa eikä suomen valtion talouskaan kovin hehkeälle näytä. Töitäkään ei saa jos menettää työpaikan. Pienetkin jatkuvat kulut voi ajaa ongelmiin. Mitä sillä 30% myyntivoittoverolla on väliä jos saa edes myytyä. Enemmän siitä maksaa kuluja parissa vuodessa kuin 30% verot puhumattakaan arvonalenemisesta.

Vierailija
82/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole aikaa siellä käydä, niin älä seisota sitä homehtumassa, myy pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myisin heti pois. Mökistä tulee helposti riesa jos ei ole kiinnostunut viettämään siellä aikaa koska jonkun täytyy joka tapauksessa pitää paikkoja kunnossa ja piha siistinä jne. 

Vierailija
84/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi olla, hinta kertoo vain varustelutasosta. Meidän mökki on 90t€, naapurimökki myytiin juuri 370t€. 

Vierailija
85/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun mökki on sinulla, pidä piha kunnossa. Piha alkaa kasvaa lepikkoa jo vuodessa, eli ruohonleikkuuta ym pensaiden huoltoa on tiedossa parin viikon välein, jopa viikon välein jos kesä on suotuisa kasvulle. Kokemusta on. Lepikkoista pihaa ei osta kukaan.

Vierailija
86/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin arvon sai itse päättää kunhan se on suht realistinen. Ei vaikuta ennakkoperintään koska en ole edes isovanhempien perillinen vaan isäni on perillinen.

Ap

Entäs sitten kun isäsi sattuu kuolemaan ennen vanhempiaan? Kukas silloin on perillinen alenevassa polvessa? Ja kuka on silloin saanut ennakkoperintöä?

Vierailija
87/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma korpidatza on kysytty muutaman vuoden päästä ja hinnat nousee pilviin kun vihollinen alkaa pommittamaan asutuskeskuksia niinkuin ukrainassa kävi.

Vierailija
88/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nyky"nuori" ei ymmärrä mitä mökin pitäminen vaatii. Vaarimme on kysynyt veljeltämme halukkuutta lunastaa mökki. Veljeni ajattelee, että sinne vaan mennä kesälomia viettämään kuten lapsuuden kesinäkin, ei kuulema mökkielämä tartte olla suorittamista ja työleiriä. Olen koittanut teroittaa hänelle, ettei se mökki pyhällä hengellä pystyssä pysy, vaatii muutakin kuin saunan lämmittämistä ja ongella käymistä. Olen ehdottanut, että menisi muutamaksi päiväksi/viikoksi vaarin seuraksi katsomaan ja oppimaan mitä kaikkea siellä oikeasti tulee tehdä jotta mökki pysyy kunnossa ja sitten erikseen kävisivät läpi ns vuosikellon ja huoltokirjan. Voi olla että ajatukset veljellä muuttuu kun tajuaa että pitää tehdä muutakin kuin pystyttää riippukeinu :D 

Vierailija
89/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahjan antajat ovat jo yli 90-v niin ei se lahjaveron määrä kovin paljon tippunut hallintaoikeuden pidättämisellä. 

Vierailija
90/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin jos se on joku antanut lahjaksi niin myydessäkään ei välttämättä tarvitse saada siitä viimeistä euroa. 

Iäkkäät isovanhempani antoi sen lahjaksi ja lahjaveron maksoin. Olisi siitä kiva saada se maksimi hinta.

Ap

Jos et käytä itse ja on hyvällä paikalla niin laita ihmeessä vuokralle kesäksi.

Vierailija
91/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin arvon sai itse päättää kunhan se on suht realistinen. Ei vaikuta ennakkoperintään koska en ole edes isovanhempien perillinen vaan isäni on perillinen.

Ap

Entäs sitten kun isäsi sattuu kuolemaan ennen vanhempiaan? Kukas silloin on perillinen alenevassa polvessa? Ja kuka on silloin saanut ennakkoperintöä?

Eikös lahjoissa ole kolmen vuoden aikaraja, eli jos ap:n isä kuolee kolmen vuoden sisällä niin lahjoitus katsotaan aina ennakkoperinnöksi yli sukupolven?

Vierailija
92/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökin sijainti on hyvällä paikalla niin tuskin sen arvo romahtaa mitenkään olennaisesti varsinkin jos siitä pidetään huolta. Kokeile ap ihmeessä mökkeilyä sillä välin kun odotat isovanhempien kuolemaa.

Vierailija
93/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatko ap pitää mökkiä ja pihaa kunnossa useita vuosia, jos et edes ole mökki-ihminen? Jos mökillä on ranta, ois kiva, ettei kasva umpeen.

Vierailija
94/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nyky"nuori" ei ymmärrä mitä mökin pitäminen vaatii. Vaarimme on kysynyt veljeltämme halukkuutta lunastaa mökki. Veljeni ajattelee, että sinne vaan mennä kesälomia viettämään kuten lapsuuden kesinäkin, ei kuulema mökkielämä tartte olla suorittamista ja työleiriä. Olen koittanut teroittaa hänelle, ettei se mökki pyhällä hengellä pystyssä pysy, vaatii muutakin kuin saunan lämmittämistä ja ongella käymistä. Olen ehdottanut, että menisi muutamaksi päiväksi/viikoksi vaarin seuraksi katsomaan ja oppimaan mitä kaikkea siellä oikeasti tulee tehdä jotta mökki pysyy kunnossa ja sitten erikseen kävisivät läpi ns vuosikellon ja huoltokirjan. Voi olla että ajatukset veljellä muuttuu kun tajuaa että pitää tehdä muutakin kuin pystyttää riippukeinu :D 

Meillä ei kukaan halunnut vanhempieni mökkiä, ei edes lapsenlapset vaikka ovat ikänsä käyneet siellä ja itsekin olen 2-vuotiaasta asti viettänyt siellä aikaa eli lähes 60 vuotta. Vanhempien itse rakentama, tunti Helsingistä, puhtaan järven rannalla hirsimökki. Siskoni sen sitten otti perinnönjaossa pitkin hampain, sai kyllä halvalla.

Aika riesa se on ja Suomessa vähällä käytöllä, on kyllä talviasuttava muttei siellä kukaan talvipäiviä vietä. Sähkölasku juoksee kun pientä lämpöä pitävät päällä. Kesällä käyttöä ehkä pari kuukautta. Itse vuokraan viikoksi kesällä mökin ja se riittää mökkeilyä.

Vierailija
95/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa ulos koska on hyvällä paikalla. Eestiläiset ym tarvivat tilapäisiä asuntoja. 

Vierailija
96/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa kysellään, kannattaako myydä nyt vai myöhemmin, ja myöhemmät viestit paljastavat hallintaoikeuden jääneen isovanhemmille. Miksi moinen aloitus, koska mökin voi myydä vasta hallintaoikeuden omistajien kuoltua?

Hallintaoikeus laski mukavasti mökin arvoa, joten kannattaa valmistautua siihen, että luovutusvoittoveroa on tulossa maksettavaksi sitten joskus. 

Vierailija
97/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy heti kun on ostaja, vaikka saisit vähän vähemmän kuin joskus tulevaisuudessa ,voitat koska ei tarvi stressata enää.

Vierailija
98/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se yks paskasavotta pitää kesämökkiä jos ei ole kiinnostusta.Eikä aikaa.Möin mökkini koska maksut olivat sitä luokkaa että tuntui kuin heittäisi kaivoon rahat. 

Vierailija
99/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoon kuntoon se menee jos tyhjillään monta vuotta seisotat.

Jos sitä on käytetty ja pidetty huolta tähän asti niin käyttämättä/huoltamatta arvo romahtaa.

Pari vuotta huoltamatta olevsn mökin myynti voi olla haasteellista, 

Kesämökin hintaan vaikuttaa eniten sijainti, paistaako ilta aurinko, millainen ranta on ja millainen vesistö siinä on.

Mökkiä voi aina kunnostaa mutta edellä mainittuja asioita ei voi.

Toki kyllä mökin hinta myös vaikuttaa hintaan mutta edellä mainitut asiat vaikuttaa eniten.

Hintaan myös vaikuttaa, onko siinä kiinteistöllä mitään rasitteita. Kiinteistö

Ei mökeissä voi suoraan vetäistä arvoa toisten mökkien perusteella. Kunnossa ja mökin mukavuuksissa on paljon eroa. On mökkejä kaikilla nykyajan mukavuuksilla ja sitten on mökkejä, missä joutuu vedet tuomaan mukanaan ja ei ole edes sähköjä tai joku pieni aurinkokenno valoja ja kännykän latausta varten, tosin kännykällekään ei välttämättä löydy edes kenttää. Puhumattakaan siitä, että jopa lähekkäin olevien aika samanmoisten mökkien hinnassa voi olla paljonkin eroa, kun toinen on jossain varjoisassa paikassa huonolla rannalla kun toinen on ihanteellisessa paikassa omalla hiekkapohjaisella rannalla.

Vierailija
100/110 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se yks paskasavotta pitää kesämökkiä jos ei ole kiinnostusta.Eikä aikaa.Möin mökkini koska maksut olivat sitä luokkaa että tuntui kuin heittäisi kaivoon rahat. 

Me ilmoiteltiin, että mökkiä ei tarvitse meille perinnöksi säästellä. Meitä ei kiinnosta siellä käydä eikä jälkikasvuakaan, etenkin kun se on aivan toisella puolen maata eli pelkkiin matkoihin uppoaa aikaa älyttömästi, eikä tulla muuttamaan sinnepäin. Käyttävät vielä itse, mutta ei mene varmaan kauaa, kun eivät enää itse jaksa, eivätkä pysty käymään mökillä saakka, vaikka heillä se matka on vähän päälle puoli tuntia. Jos/kun ajokortti lähtee, niin eivät he sinne pysty itse kulkemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan