Sain kesämökin lahjaksi, kannattaako se mökki myydä nyt vai odottaa että hinnat nousee?
Mökillä on arvoa tontteineen noin 90t euroa.
Nyt on myös kesämökkien arvot laskenut joten onko fiksua odottaa muutama vuosi ja katsoa nouseeko hinnat?
Mökki on halutulla alueella.
M34
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä sitä itse?
En oikein tykkää yksin mökkeillä ja minulla ei hirmuisesti ole aikaa siellä käydä.
Ap
Siinä tapauksessa myy nyt. Käyttämättömänä kunto voi kärsiä ja se taas laskee hintaa.
Tai sitten vuokraa, joko lyhyitä jaksoja tai koko kesäksi (tai useammaksi) yhdelle vuokraajalle. Tai anna läheisten käyttöön. Älä missään nimessä pidä tyhjillään.
Tämä ap:n avaus vain kertoo sen, että ei ole mitään kokemusta mökkeilystä eikä sen huollosta, laiskuus sohvalla kukoistaa. Vuokraajia ei kiinnosta, mellastavat vain ja ei ne siellä kunnostustöitä tee. Mökin pitää olla järvenrannalla, laituri, tie perille, aina lämmin sauna, ei niitä vuokraajia kiinnosta joku korvessa oleva mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin jos se on joku antanut lahjaksi niin myydessäkään ei välttämättä tarvitse saada siitä viimeistä euroa.
Iäkkäät isovanhempani antoi sen lahjaksi ja lahjaveron maksoin. Olisi siitä kiva saada se maksimi hinta.
Ap
Ja stten maksat sen myyntiveron 30 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tykkää yksin mökkeillä ja minulla ei hirmuisesti ole aikaa siellä käydä.
Ap
Siinä tapauksessa myy nyt. Käyttämättömänä kunto voi kärsiä ja se taas laskee hintaa.
Tai sitten vuokraa, joko lyhyitä jaksoja tai koko kesäksi (tai useammaksi) yhdelle vuokraajalle. Tai anna läheisten käyttöön. Älä missään nimessä pidä tyhjillään.
Tämä ap:n avaus vain kertoo sen, että ei ole mitään kokemusta mökkeilystä eikä sen huollosta, laiskuus sohvalla kukoistaa. Vuokraajia ei kiinnosta, mellastavat vain ja ei ne siellä kunnostustöitä tee. Mökin pitää olla järvenrannalla, laituri, tie perille, aina lämmin sauna, ei niitä vuokraajia kiinnosta joku korvessa oleva mök
Kyllä minulla on kokemusta mökkeilystä. Olen kyseisellä mökillä viettänyt hirmuisesti aikaa ja olen myös pieniä kunnostustöitä tehnyt kyseisellä mökillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoon kuntoon se menee jos tyhjillään monta vuotta seisotat.
Jos sitä on käytetty ja pidetty huolta tähän asti niin käyttämättä/huoltamatta arvo romahtaa.
Pari vuotta huoltamatta olevsn mökin myynti voi olla haasteellista,
Kesämökin hintaan vaikuttaa eniten sijainti, paistaako ilta aurinko, millainen ranta on ja millainen vesistö siinä on.
Mökkiä voi aina kunnostaa mutta edellä mainittuja asioita ei voi.
Toki kyllä mökin hinta myös vaikuttaa hintaan mutta edellä mainitut asiat vaikuttaa eniten.
Hintaan myös vaikuttaa, onko siinä kiinteistöllä mitään rasitteita. Kiinteistövälittäjä voi kyllä antaa arvion, joka tietää kyseisen seudun markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä ap:n avaus vain kertoo sen, että ei ole mitään kokemusta mökkeilystä eikä sen huollosta, laiskuus sohvalla kukoistaa. Vuokraajia ei kiinnosta, mellastavat vain ja ei ne siellä kunnostustöitä tee. Mökin pitää olla järvenrannalla, laituri, tie perille, aina lämmin sauna, ei
Kyllä minulla on kokemusta mökkeilystä. Olen kyseisellä mökillä viettänyt hirmuisesti aikaa ja olen myös pieniä kunnostustöitä tehnyt kyseisellä mökillä.
Eihän tässä ole mitään ongelmia, pidät oman kiinteistösi ja leikki mökkisi kunnossa, omapa on asiasi miten teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Keväällä alkaa arabiukkoja saapumaan jonossa itärajan yli seurasta ei ole pulaa mökeillä. Ulkomailla niille poliitikot järkkää kansan turhat neliöt. Suomessa on jo laki että siihen tarkoitukseen voi valtio takavarikoida vapaa-ajan rakennuksen ja kodistakin ylimääräiset huoneet.
Myyntiin, jos et itse aio käyttää tai sinulla ei ole aikaa/kiinnostusta ylläpitää mökkiä. Koska mökki vaatii työtä, käytti sitä tai ei. Kevät on paras mökin myyntiaika, ostaja pääsee heti kesäksi nauttimaan mökistä.
On mökkejä ja on mökkejä.
Jos se on mökki keskellä metsää Kainuun korvessa niin ei sillä mitään mainittavaa arvoa ole. Harva sinne hyttysten syötäväksi haluaa mennä.
Jos taas se on tunnin ajomatkan päässä Helsingisä, järven rannalla niin mökki on todellinen kultakimpale! Sellaisen mökin arvo takuulla säilyy ja kasvaa kohisten myös tulevaisuudessa.
Ei näitä oikein voi verrata toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin jos se on joku antanut lahjaksi niin myydessäkään ei välttämättä tarvitse saada siitä viimeistä euroa.
Iäkkäät isovanhempani antoi sen lahjaksi ja lahjaveron maksoin. Olisi siitä kiva saada se maksimi hinta.
Ap
Mistä tiedät että myyn sen voitolla kun en ole ilmoittanut täällä sitä minkä ilmoitin mökin arvoksi verottajalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
On mökkejä ja on mökkejä.
Jos se on mökki keskellä metsää Kainuun korvessa niin ei sillä mitään mainittavaa arvoa ole. Harva sinne hyttysten syötäväksi haluaa mennä.
Jos taas se on tunnin ajomatkan päässä Helsingisä, järven rannalla niin mökki on todellinen kultakimpale! Sellaisen mökin arvo takuulla säilyy ja kasvaa kohisten myös tulevaisuudessa.
Ei näitä oikein voi verrata toisiinsa.
Mökki on noin 2h ajomatkan päässä helsingistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä on käytetty ja pidetty huolta tähän asti niin käyttämättä/huoltamatta arvo romahtaa.
Kesämökin hintaan vaikuttaa eniten sijainti, paistaako ilta aurinko, millainen ranta on ja millainen vesistö siinä on.
Toki kyllä mökin hinta myös vaikuttaa hintaan mutta edellä mainitut asiat vaikuttaa eniten.
Hintaan myös vaikuttaa, onko siinä kiinteistöllä mitään rasitteita. Kiinteistövälittäjä voi kyllä antaa arvion, joka tietää kyseisen seudun markkinat.
Eiköhän mökin arvo ole arvioitu jo lahjakirjaa varten. Ymmärsin, että lahjoitus on varsin tuore tapaus.
Ap varmaan tietääkin, että tällainen lahja katsotaan aina myös ennakkoperinnöksi huolimatta siitä mitä lahjakirjaan on kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä tiedät että myyn sen voitolla kun en ole ilmoittanut täällä sitä minkä ilmoitin mökin arvoksi verottajalle?
Ap
Sillä sinun mökilläsi kuitenkaan mitään arvoa ole, meillähän kaikilla on mökki, itselläkin on kaksi mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kannattaa pitää tuo mökki vuoden. Tulee melko varmasti edullismmaksi verotuksellisesti. Lisää täältä: https://www.taloustaito.fi/Vero/lahjaa-myymassa--ala-maksa-turhan-paljo…
"MALTA ODOTTAA VUOSI LAHJOITUKSESTA!
Lahjaksi saadun omaisuuden myyntivoittoa laskettaessa saadaan käyttää lahjaverotusarvoa vain, jos lahjansaaja on ennen myyntiä omistanut kyseisen omaisuuden vähintään yhden vuoden ajan. Hankintamenona käytetään lahjoittajan hankintamenoa, jos lahjansaaja myy saamansa omaisuuden ennen kuin lahjoituksesta on kulunut yksi vuosi.
Säännön perusteella lahjansaajalla on oikeus vähentää hankintamenonaan määrä, jonka lahjanantaja olisi saanut vähentää, jos tämä olisi lahjansaajan asemasta myynyt omaisuuden. Lisäksi lahjansaajan omistusaikanaan tekemät mahdolliset lisäykset kuten esimerkiksi perusparannukset tai vähennykset kuten poistot huomioidaan lahjansaajan hankintamenoa laskettaessa."
Kannattaa tehdä tarkat laskelmat siitä kuinka paljon maksaisit myyntivoittoveroa missäkin tapauksessa.
Jos jäät odottamaan arvonnousua, onko sinulla aikaa ja kiinnostusta pitää mökki kunnossa ja halua maksaa kiinteät kulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaan myös vaikuttaa, onko siinä kiinteistöllä mitään rasitteita. Kiinteistövälittäjä voi kyllä antaa arvion, joka tietää
Eiköhän mökin arvo ole arvioitu jo lahjakirjaa varten. Ymmärsin, että lahjoitus on varsin tuore tapaus.
Ap varmaan tietääkin, että tällainen lahja katsotaan aina myös ennakkoperinnöksi huolimatta siitä mitä lahjakirjaan on kirjoitettu.
Ei se ole pakko kiinteistöalan firmaa käyttää arvioon, mikäli mökkejä on paikka kunnalla myytävä niin sieltähän sen suunnilleen arvion saa lahjakirjaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät odottamaan arvonnousua, onko sinulla aikaa ja kiinnostusta pitää mökki kunnossa ja halua maksaa kiinteät kulut?
Tällä menolla saa muutaman vuoden sitä arvonnousua odotella
Mökkibuumi meni jo ja loppui tyystin koronan jälkeen. Ne ketkä halusi ja yhtään pystyi, osti silloin koronan aikana mökin. Isot ikäluokat jättää perinnöksi satoja tuhansia rämämökkejä seuraavien vuosien ajan. Nuorisolaiset ei osta mökkiä, kun ei ole varaa edes asuntoon. Jos mökkisi ei ole lähellä kaupunkia tai järven rannalla, tuskin saat myytyä nopsaa.
Hommaa akka tai puppe, niin sille löytyy käyttöä sulta kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Mökkibuumi meni jo ja loppui tyystin koronan jälkeen. Ne ketkä halusi ja yhtään pystyi, osti silloin koronan aikana mökin. Isot ikäluokat jättää perinnöksi satoja tuhansia rämämökkejä seuraavien vuosien ajan. Nuorisolaiset ei osta mökkiä, kun ei ole varaa edes asuntoon. Jos mökkisi ei ole lähellä kaupunkia tai järven rannalla, tuskin saat myytyä nopsaa.
Mökki on järven rannalla ja on oma ranta. Noin 2h ajomatkan päässä helsingistä se on.