Sain kesämökin lahjaksi, kannattaako se mökki myydä nyt vai odottaa että hinnat nousee?
Mökillä on arvoa tontteineen noin 90t euroa.
Nyt on myös kesämökkien arvot laskenut joten onko fiksua odottaa muutama vuosi ja katsoa nouseeko hinnat?
Mökki on halutulla alueella.
M34
Kommentit (110)
Myyntivoittoon liittyvät verosäännöt kannattaa tosiaan opetella ja huomioda. Itse uskon, että kuluja tulee enemmän kuin ajattelit, mikäli haluat ylläpitää mökin hyvin. Sehän tietysti olisi arvonnousun ehto. Entäpä oletko huomioinut, että jos myyt nyt ja sijoitat rahat? Sijoitusten tuotto todennäköisesti päihittää isosti epävarman arvonnousun.
Entä vesi ja viemäröinti? Rakennusmateriaali? tulisija?
Ne vaikuttavat myös hintaan..
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän mökin arvo ole arvioitu jo lahjakirjaa varten. Ymmärsin, että lahjoitus on varsin tuore tapaus.
Ap varmaan tietääkin, että tällainen lahja katsotaan aina myös ennakkoperinnöksi huolimatta siitä mitä lahjakirjaan on kirjoitettu.
Mökin arvon sai itse päättää kunhan se on suht realistinen. Ei vaikuta ennakkoperintään koska en ole edes isovanhempien perillinen vaan isäni on perillinen.
Ap
Riippuu siitä, ehditkö ja haluatko viettää siellä aikaa ja pitää mökkiä kunnossa.
Aika moni mökki menee muutamassa vuodossa sellaiseen kuntoon, että arvo tippuu todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä maksimi hintaa odotella, juoksevat kulut menevät kokoajan ja myyntiverohan siitäkin vielä menee.
Myyntivoittovero siitä menee.
Juoksevia kuluja on vain kiinteistövero ja vakuutusmaksut. Sähköt sinne tulee nykyaikaisella aurinkopaneli järjestelmällä.
Ap
Tuolla hinnalla ei kannata mitään odotella, sillä mitään saa muutenkaan kuin hetkeksi hyvän mielen. Mikäli olemattoman mökin pyynti on se 90tonttua niin siitä kukaan täyttä hintaa maksa, joku 60 - 70 tonttuun voi olla tyytyminen.
Isoja vai pieniä tonttuja? Kivisiä puutarhatonttuja vai puisia joulukoristetonttuja? Nyt on nimittäin tonttusesongin väliaika. Ei mene joulukoriste- eikä puutarhatontut kaupaksi. Aika kalliita tonttuja ovat kyllä, kun mökin arvo on kymmeniä tuhansia tonttuja...
Ei ole kohteliasta myydä lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, ehditkö ja haluatko viettää siellä aikaa ja pitää mökkiä kunnossa.
Aika moni mökki menee muutamassa vuodossa sellaiseen kuntoon, että arvo tippuu todella paljon.
Katto kun pysyy kunnossa niin kyllä se mökki pystössä pysyy. Kyllä kun potentiaalinen ostaja tulee katsomaan niin pihan kunto tekee paljon, onko mökki maalattu ja miten hoidettu. Sitten rannan kunto, laituri, rasitukset on helppo selvittää jne.. eli sitä pitää hoitaa, samalla tavalla kuin omakotitaloakin. Koskaan sitä pyydettyä hintaa ei saa, nyt varsinkin kun taloustilanne on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto kun pysyy kunnossa niin kyllä se mökki pystössä pysyy. Kyllä kun potentiaalinen ostaja tulee katsomaan niin pihan kunto tekee paljon, onko mökki maalattu ja miten hoidettu. Sitten rannan kunto, laituri, rasitukset on helppo selvittää jne.. eli sitä pitää hoitaa, samalla tavalla kuin omakotitaloakin. Koskaan sitä pyydettyä hintaa ei saa, nyt varsinkin kun taloustilanne on mitä on.
Mahdollinen ostaja tuskin ajattelee "ihan sama minkälainen mökki, kunhan pystyssä pysyy".
Vierailija kirjoitti:
On mökkejä ja on mökkejä.
Jos se on mökki keskellä metsää Kainuun korvessa niin ei sillä mitään mainittavaa arvoa ole. Harva sinne hyttysten syötäväksi haluaa mennä.
Jos taas se on tunnin ajomatkan päässä Helsingisä, järven rannalla niin mökki on todellinen kultakimpale! Sellaisen mökin arvo takuulla säilyy ja kasvaa kohisten myös tulevaisuudessa.
Ei näitä oikein voi verrata toisiinsa.
Kyllä tunnin ajomatka Helsingistä on melko huono sijainti mökille. Nimittäin ei pääse vielä kovin kauas, ainakaan keskusta ruuhka-aikaan. 2-3h matka-ajalla alkaa jo olla huomattavasti parempia mökkipaikkoja saatavilla. Toki jos esimerkiksi Östersundomista lähtee itään tai koilliseen pääsee jo hyvin pitkälle tunnissa, samoin esimerkiksi Kaarelasta länteen tai luoteeseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin jos se on joku antanut lahjaksi niin myydessäkään ei välttämättä tarvitse saada siitä viimeistä euroa.
Iäkkäät isovanhempani antoi sen lahjaksi ja lahjaveron maksoin. Olisi siitä kiva saada se maksimi hinta.
Ap
Juupa juu!
Odotas muutama vuosi, kun nuoruus vaihtuu keski-ikäisyyteen niin mökkeilykin alkaa kummasti kiinnostamaan.
Mökkiä voi aina kunnostaa mutta se maksaa eli jos mökkiä tarvitsee kunnostaa niin se vaikuttaa tietenkin hintaan negatiivisesti. Arvoon vaikuttaa sijainti ja ranta myös paljon, jos mökki on keskellä ei mitään ja ranta on huono eikä aurinko siihen paista niin ne vaikuttaa negatiivisesti hintaan vaikka mökki olisikin kunnon huvila.
Mieluummin ostaisin huonokuntoisen mökin hyvältä paikalta kuin hyväkuntoisen mökin huonolta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mökkejä ja on mökkejä.
Jos se on mökki keskellä metsää Kainuun korvessa niin ei sillä mitään mainittavaa arvoa ole. Harva sinne hyttysten syötäväksi haluaa mennä.
Jos taas se on tunnin ajomatkan päässä Helsingisä, järven rannalla niin mökki on todellinen kultakimpale! Sellaisen mökin arvo takuulla säilyy ja kasvaa kohisten myös tulevaisuudessa.
Ei näitä oikein voi verrata toisiinsa.
Kyllä tunnin ajomatka Helsingistä on melko huono sijainti mökille. Nimittäin ei pääse vielä kovin kauas, ainakaan keskusta ruuhka-aikaan. 2-3h matka-ajalla alkaa jo olla huomattavasti parempia mökkipaikkoja saatavilla. Toki jos esimerkiksi Östersundomista lähtee itään tai koilliseen pääsee jo hyvin pitkälle tunnissa, samoin esimerkiksi Kaarelasta länteen tai luoteeseen...
Jos netistä kattoo mökkien hintoja niin miksi ne lähellä Helsinkiä sijaitsevat mökit sitten maksaa ihan saatanan paljon? Tunnissa ehtii autolla pitkän matkan ajamaan. Inkoo, Lohja, Nurmijärvi, Tuusula ja itään sitten melkein Porvooseen saakka.
Oudot isovanhemmat kun lahjoittavat mökin sellaiselle joka ei siellä halua viettää aikaa. Meidän suvussa kesämökki meni sille joka on innokkain mökkeilijä. Miksei isovanhemmat myyneet mökkiä itse ja lahjoittaneet rahat ap:lle? Nyt tulee paljon enemmän kuluja.
Perimmäisenä tarkoituksena lienee välttää kaksinkertainen perintöverotus tulevaisuudessa.
"Jos netistä kattoo mökkien hintoja niin miksi ne lähellä Helsinkiä sijaitsevat mökit sitten maksaa ihan saatanan paljon? Tunnissa ehtii autolla pitkän matkan ajamaan. Inkoo, Lohja, Nurmijärvi, Tuusula ja itään sitten melkein Porvooseen saakka."
Ei tyhmä ole hän, joka pyytää liikaa, vaan hän, joka maksaa, mitä pyydetään. Pitkä matka ei ole alle 100km matka. No esimerkiksi Lohjansaareen / Karjalohjalle taitaa olla jo lähes 100, mutta matka-aikakaan keskustasta ei ole tuntia, vaan jonkinverran yli. Lisäksi mitä kukakin mökiltä kaipaa, itse ainakaan en ostaisi mökkiä jostain "mökkilähiöstä", kyllä tonttia pitäisi olla vähintään hehtaari, mielellään enemmän, ettei ihan kokoajan tarvitse naapureiden touhuja katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin jos se on joku antanut lahjaksi niin myydessäkään ei välttämättä tarvitse saada siitä viimeistä euroa.
Iäkkäät isovanhempani antoi sen lahjaksi ja lahjaveron maksoin. Olisi siitä kiva saada se maksimi hinta.
Ap
Ettekö etukäteen keskustelleet asiasta mitä aiot mökille tehdä? Ei kai se yllätyksenä tullut, koska lahjaverokin on melkoinen? Olisivathan itsekin voineet myydä kiinteistön, miksi näin monimutkaisesti? Olen itse lahjoittanut mökkikiinteistön toiselle pojalleni. Hän on tehnyt paljon muutoksia esim. ranta- ja piha-alueeseen, kehittänyt kaikella lailla, koska majoittuu perheensä kanssa kaikki vapaa-aikansa mökillä. Itse pidin käyttöoikeuden ja olen yksin täällä nytkin kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Oudot isovanhemmat kun lahjoittavat mökin sellaiselle joka ei siellä halua viettää aikaa. Meidän suvussa kesämökki meni sille joka on innokkain mökkeilijä. Miksei isovanhemmat myyneet mökkiä itse ja lahjoittaneet rahat ap:lle? Nyt tulee paljon enemmän kuluja.
Perimmäisenä tarkoituksena lienee välttää kaksinkertainen perintöverotus tulevaisuudessa.
Näin pääsimme halvimmalla. Rahaa jos isovanhemmat olisi minulle antaneet niin siitä olisi mennyt enemmän lahjaveroa ja he olisi joutuneet myös maksamaan myyntivoittoveron jos voitolla olisivat myynneet sen.
Myös suoraan minulle kun se tuli niin kenenkään perintöveroihin se ei vaikuta millään tapaa, jos se olisi mennyt isälleni ja isältäni minulle niin veroa menisi enemmän.
Meidän suvussa minä olin oikeastaan ainut joka siellä vietti isovanhempien kanssa aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ettekö etukäteen keskustelleet asiasta mitä aiot mökille tehdä? Ei kai se yllätyksenä tullut, koska lahjaverokin on melkoinen? Olisivathan itsekin voineet myydä kiinteistön, miksi näin monimutkaisesti? Olen itse lahjoittanut mökkikiinteistön toiselle pojalleni. Hän on tehnyt paljon muutoksia esim. ranta- ja piha-alueeseen, kehittänyt kaikella lailla, koska majoittuu perheensä kanssa kaikki vapaa-aikansa mökillä. Itse pidin käyttöoikeuden ja olen yksin täällä nytkin kaksi viikkoa.
Keskusteltiin kyllä ja ei tullut yllätyksenä minulle. Minä olen lapseton ja ikisinkku, en tykkää yksin mökkeillä.
Näin me vältimme veroja eniten kun pelkän lahjaveron maksoin.
Ap
Myy mökki venäläisille, heillä on rahaa ja saat hyvän hinnan siitä 👍
Vähemmin olisi tullut kuluja jos isovanhemmat olisivat myyneet mökin ja lahjoittaneet rahat sinulle.
No ei ollu kuulemma ongelmaa.
Kokenut nikkaroija ja käy keväällä ja syksyllä aina laittamassa paikat kuntoon. Ja kesällä leikkaa nurmikot joka viikko.