Sain kesämökin lahjaksi, kannattaako se mökki myydä nyt vai odottaa että hinnat nousee?
Mökillä on arvoa tontteineen noin 90t euroa.
Nyt on myös kesämökkien arvot laskenut joten onko fiksua odottaa muutama vuosi ja katsoa nouseeko hinnat?
Mökki on halutulla alueella.
M34
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
90k ei ole halutulla alueella
Mökki ei ole spessu luksusmökki vaan keskiverto kunnossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudot isovanhemmat kun lahjoittavat mökin sellaiselle joka ei siellä halua viettää aikaa. Meidän suvussa kesämökki meni sille joka on innokkain mökkeilijä. Miksei isovanhemmat myyneet mökkiä itse ja lahjoittaneet rahat ap:lle? Nyt tulee paljon enemmän kuluja.
Perimmäisenä tarkoituksena lienee välttää kaksinkertainen perintöverotus tulevaisuudessa.
Näin pääsimme halvimmalla. Rahaa jos isovanhemmat olisi minulle antaneet niin siitä olisi mennyt enemmän lahjaveroa ja he olisi joutuneet myös maksamaan myyntivoittoveron jos voitolla olisivat myynneet sen.
Myös suoraan minulle kun se tuli niin kenenkään perintöveroihin se ei vaikuta millään tapaa, jos se olisi mennyt isälleni ja isältäni minulle niin veroa menisi enemmän.
Meidän suvussa minä olin oikeastaan ainut joka siellä vietti isovanhempien kanssa aikaa.
Ap
Lahjavero on sama vaikka olisit saanut saman summan rahana. Ja jos huijasitte ja laitotte mökin arvon todellista pienemmäksi niin maksat itse veroa myyntivoitosta kun myyt.
Parempi toki isovanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä on myynnissä vaikka kuinka paljon. Monet olleet myynnissä vuosia koska eivät laske hintaa. Katso vaikka Oikotieltä.
Ostaja harvemmin maksaa tunnearvosta.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero on sama vaikka olisit saanut saman summan rahana. Ja jos huijasitte ja laitotte mökin arvon todellista pienemmäksi niin maksat itse veroa myyntivoitosta kun myyt.
Maksoin lahjaveroa nyt vähemmän koska käyttöoikeudet laski lahjaveron määrää.
Enemmän lahjaveroa olisi pitänyt maksaa jos he olisivat myynneet mökin ja antaneet rahat minulle.
Kyllä me näin pääsimme halvimmalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisivathan itsekin voineet myydä kiinteistön, miksi näin monimutkaisesti?
Vanhuksille oli helpompi lahjoittaa kuin alkaa myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa odottaa arvonnousua. Mökkejä on tosi vähän ja ne on haluttuja. Korotkin laskee parin vuoden päästä ja työvoimasta on pulaa niin että monella on varaa ostaa mökkejä.
Mökkejä on myynnissä vaikka kuinka paljon. Monet olleet myynnissä vuosia koska eivät laske hintaa. Katso vaikka Oikotieltä.
Mökit on vähän sellaisia, että osalla ne on aina myynnissä, kunhan saa riittävän hinnan. Eli ei ole pakkoa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja näin saimme lahjaveron mahdolissimman pieneksi koska käyttöoikeudet alentaa lahjaveron määrää.
Ap
Myy pois. Turha tavoitella mitään isoja rahoja, kunhan pyydät sen mitä maksoit lahjaveroa.
Ahneus ei kannata, mökki jää käsiisi jos pyydät ylihintaa. Tai opettelet nauttimaan mökkeilystä.
Jo on taas ongelmat. Jos käytät tai vuokraat sitä, tee niin. Jos et halua sitä, myy se. Ei ne mökkien hinnat juurikaan muutu. Nytkin puhutaan huippuvuosista koronan aikaan, mutta se oli hetkittäinen tilanne, jolloin saatiin esim. kuivan maan mökkejä kaupaksi, jne. Halutulla paikalla olevasta hyväkuntoisesta mökistä saa ihan saman rahan kuin pari vuotta sitten ja parin vuoden päästä tulee myös saamaan ihan saman rahan. Ehkä vuosikymmenten aikana inflaatio näkyy näissä. Tärkeintä olisi yleensäkin löytää se tosimielellä liikkeellä oleva ostaja, se ei ole niin helppoa kuin luulisi.
Vierailija kirjoitti:
Myy pois. Turha tavoitella mitään isoja rahoja, kunhan pyydät sen mitä maksoit lahjaveroa.
Ahneus ei kannata, mökki jää käsiisi jos pyydät ylihintaa. Tai opettelet nauttimaan mökkeilystä.
Mikään pakko minun sitä ei ole myydä, nautin kyllä mökkeilystä kovasti mutta yksin se ei ole niin hauskaa enkä usko että alan yksin mökkeilemään. Laitoimme oikean arvon sille kun katsoimme mihin hintaan kyseiseltä alueelta mökkejä on mennyt kaupaksi.
Käyttöoikeudet tiputti lahjaveron määrää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä sitä itse?
En oikein tykkää yksin mökkeillä ja minulla ei hirmuisesti ole aikaa siellä käydä.
Ap
Siinä tapauksessa myy nyt. Käyttämättömänä kunto voi kärsiä ja se taas laskee hintaa.
Tai sitten vuokraa, joko lyhyitä jaksoja tai koko kesäksi (tai useammaksi) yhdelle vuokraajalle. Tai anna läheisten käyttöön. Älä missään nimessä pidä tyhjillään.
Tämä ap:n avaus vain kertoo sen, että ei ole mitään kokemusta mökkeilystä eikä sen huollosta, laiskuus sohvalla kukoistaa. Vuokraajia ei kiinnosta, mellastavat vain ja ei ne siellä kunnostustöitä tee. Mökin pitää olla järvenrannalla, laituri, tie perille, aina lämmin sauna, ei niitä vuokraajia kiinnosta joku korvessa oleva mök
Vuokraajia kiinnostaa kyllä ihan kaikenlaiset kohteet, kunhan vaan hinta (ja markkinointi) on kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmin olisi tullut kuluja jos isovanhemmat olisivat myyneet mökin ja lahjoittaneet rahat sinulle.
Juuri näin. Todella nerokasta verosuunnittelua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmin olisi tullut kuluja jos isovanhemmat olisivat myyneet mökin ja lahjoittaneet rahat sinulle.
Juuri näin. Todella nerokasta verosuunnittelua!
Kuluja olisi tullut enemmän jos isovanhemmat olsi myyneet mökin ja antaneet rahat.
Ettekö te tiedä että käyttöoikeudet kun jää lahjoittajille niin se laskee lahjaveron määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin lahjaveroa nyt vähemmän koska käyttöoikeudet laski lahjaveron määrää.
Enemmän lahjaveroa olisi pitänyt maksaa jos he olisivat myynneet mökin ja antaneet rahat minulle.
Kyllä me näin pääsimme halvimmalla.
Ap
Olet niin vakuuttunut, että pääsitte halvimmalla, mutta et kuitenkaan osaa laskea tai päätellä, kannattaako mökki myydä nyt vai myöhemmin. XD Eli et siis kuitenkaan tiedä, toimitteko oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja näin saimme lahjaveron mahdolissimman pieneksi koska käyttöoikeudet alentaa lahjaveron määrää.
Ap
Ei ole todellista. Isovanhempasi siis pidättivät itsellään hallintaoikeuden? Kyllä, se laskee lahjaveron määrää. Mutta... sinä et voi myydä kiinteistöä jonka hallintaoikeus on jollain toisella. Ja kun isovanhempasi luopuvat hallintaoikeudesta tai myytte mökin, joudut kuitenkin maksamaan lahjaveron loppuosan. Ainoa mahdollisuus on odotella, että hallintaoikeuden pidättänyt isovanhempi kuolee, jolloin hallintaoikeus raukeaa ilman lisäveroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä sitä itse?
En oikein tykkää yksin mökkeillä ja minulla ei hirmuisesti ole aikaa siellä käydä.
Ap
Siinä tapauksessa myy nyt. Käyttämättömänä kunto voi kärsiä ja se taas laskee hintaa.
Tai sitten vuokraa, joko lyhyitä jaksoja tai koko kesäksi (tai useammaksi) yhdelle vuokraajalle. Tai anna läheisten käyttöön. Älä missään nimessä pidä tyhjillään.
Tämä ap:n avaus vain kertoo sen, että ei ole mitään kokemusta mökkeilystä eikä sen huollosta, laiskuus sohvalla kukoistaa. Vuokraajia ei kiinnosta, mellastavat vain ja ei ne siellä kunnostustöitä tee. Mökin pitää olla järvenrannalla, laituri, tie perille, aina lämmin sauna, ei
Vuokraajia kiinnostaa kyllä ihan kaikenlaiset kohteet, kunhan vaan hinta (ja markkinointi) on kohdillaan.
Luuletko, että ap pystyy kestämään totuuden oman mökkinsä vuokrahinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole todellista. Isovanhempasi siis pidättivät itsellään hallintaoikeuden? Kyllä, se laskee lahjaveron määrää. Mutta... sinä et voi myydä kiinteistöä jonka hallintaoikeus on jollain toisella. Ja kun isovanhempasi luopuvat hallintaoikeudesta tai myytte mökin, joudut kuitenkin maksamaan lahjaveron loppuosan. Ainoa mahdollisuus on odotella, että hallintaoikeuden pidättänyt isovanhempi kuolee, jolloin hallintaoikeus raukeaa ilman lisäveroja.
Eli myyn sen sitten pois kun isovanhempani menehtyy. He ovat jo 90v molemmat ja heikossa kunnossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole todellista. Isovanhempasi siis pidättivät itsellään hallintaoikeuden? Kyllä, se laskee lahjaveron määrää. Mutta... sinä et voi myydä kiinteistöä jonka hallintaoikeus on jollain toisella. Ja kun isovanhempasi luopuvat hallintaoikeudesta tai myytte mökin, joudut kuitenkin maksamaan lahjaveron loppuosan. Ainoa mahdollisuus on odotella, että hallintaoikeuden pidättänyt isovanhempi kuolee, jolloin hallintaoikeus rau
No niin, tulihan se totuus lopultakin sieltä. Mitä ihmettä kyselet täällä, kun joudut joka tapauksessa pitämään mökin kunnes isovanhempasi kuolevat. Toivotaan pitkää ikää heille!
90k ei ole halutulla alueella