Työttömien haukkuminen kiihtyy koko ajan - miksi?
Vihapuhe työttömiä kohtaan on palstoilla päivittäistä ja suurtenkin päivälehtien palstoilla saa nykyisin ihan vapaasti haukkua työttömiä ja muita köyhiä sosiaalituilla eläjiä (pois lukien eläkeläiset).
Hesarinkin kommenteissa nykyisin aivan avoimesti omilla nimillään ihmiset ehdottelevat työttömien leirittämistä: soluasuntoihin vaan, tai tuet pois jne. Ruokakortteja rahan sijaan. Työttömien ikäsyrjintään työnhaussa eräs henkilö totesi, että akateemisen ihmisen tulisi hyväksyä että oman koulutuksen työtä saa tehdä vain 50v asti, sen jälkeen on otettava hyllyttämistä, hoitoalaa tms.!
En muista että ennen olisi ollut tällaista, ei esim. 80-luvulla haukuttu ja kadehdittu köyhiä vaikka tuet olivat paremmat kuin nykyisin. Osa on varmasti tahallista trollausta, mutta ei kaikki. Miksi Suomesta on tulossa kuin 30-luvun Saksa, ovatko suomalaiset todella tällaisia vai onko jokin muuttunut 20 vuoden aikana?
Kommentit (744)
Tämä on tällainen murrosvaihe, kun osa ihmisiä elää vielä duunari-orja-mentaliteetissa, ja osa on siirtynyt jo seuraavaan aikaan, missä pysyviä työsuhteita ei ole välttämättä ollenkaan
Duunareita vituttaa, kun he ovat hyväksyneet ns. paskan diilin ja muut eivät hyväksykään sitä. Näkisitpä sen raivon korporaatioissa, kun joku uusi työntekijä tulee sisään ja vaatii esim. etätyömahdollisuutta. Tunteet, joita se herättää, ovat kateus ja viha. Tosiasiassa tuo työttömien haukkuminen on siis täysin samaa, kateutta ja vihaa siitä, että joku saa (laillisesti) elää ilman sitä, että joku pahoinpitelee heitä, kuten esimies tekee
Lisäksi perinteinen media vanhenee. Milleniaalit ovat instassa, zoomerit snapissa ja tiktokissa. Hesaria ja iltapaskoja sun muita vanhan kansan medioiat pyörittävät kirjaimellisesti tuon vanhentuneen maailmankuvan omaavat yksilöt, setämiehet ja pahoinpidellyt naiset
Työttömien vihan lisäksi enenevissä määrin palstatilaa on ottanut mm. täysin häpeilemätön seksipakotus ja naisviha. Jos olet koskaan nähnyt miehen vanhenevan, niin tämä on se luonnollinen kehityskaari
Fiksut siirtyvät muihin medioihin ja jättävät raivohullun sedän uppoamaan vihoineen ja r aiskauksineen
Vierailija kirjoitti:
Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.
Todisteet?
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole niin anteliaat tuet, että niiden varassa haluaisi kukaan vapaaehtoisesti elää. Eri asia on sitten ne, jotka pystyvät tekemään jotain pimeitä työtä tai saavat muuta rahaa tukien lisäksi, ja joita oikeasti voi sanoa systeemin hyväksikäyttäjiksi. Ehkä heitä on jonkin verran.
Tähän on sanottava, että suojaosan poiston takia osa siirtyi pimeisiin töihin, koska ei vaan kannata tehdä muuten osa-aikaista tai keikkaa. Toinen vaihtoehto on toimeentulotukiluukku. Etten tässä tilanteessa kyllä sanoisi heitäkään hyväksikäyttäjiksi ellei pimeästä työstä saatu palkka ole oikeasti jotain kokoaikatyön verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole niin anteliaat tuet, että niiden varassa haluaisi kukaan vapaaehtoisesti elää. Eri asia on sitten ne, jotka pystyvät tekemään jotain pimeitä työtä tai saavat muuta rahaa tukien lisäksi, ja joita oikeasti voi sanoa systeemin hyväksikäyttäjiksi. Ehkä heitä on jonkin verran.
Tähän on sanottava, että suojaosan poiston takia osa siirtyi pimeisiin töihin, koska ei vaan kannata tehdä muuten osa-aikaista tai keikkaa. Toinen vaihtoehto on toimeentulotukiluukku. Etten tässä tilanteessa kyllä sanoisi heitäkään hyväksikäyttäjiksi ellei pimeästä työstä saatu palkka ole oikeasti jotain kokoaikatyön verran.
Työtön kaverini kerää pulloja Pirkanmaan seudun isossa kaupungissa. Hän saa tukien päälle pulloja keräämällä jopa 200-400 euroa kuukaudessa. Hänellä on aikaa ja hän kuuntelee musiikkia pulloja etsiessä. Erityisesti kestäisin pulloja on joka puolella. Työttömänä hän saa kuulla jatkuvasti isältään olevansa sosiaalipummi ja että työttömät ovat yhteiskunnan elättejä, jotka eivät mene töihin, vaikka töitä tässä maassa riittää kuulemma. Hän aikoo pistää isäänsä välit poikki, koska hän saa kuulla tästä joka kerta nähdessään. Se on jo minustakin sadistista, kun ei Tampereellakin yhteen työhön hakee satoja ihmisiä ja joka puolella oikeat firmat tekevät persnettoa, eli ovat konkurssin partaalla tai hiuskarvan varassa siitä.
Hänellä itsellään on työttömänä toki aikaa tehdä kaikkea kivaa, se varmaan ärsyttää eniten työtä tekeviä.
Hän on myös rauhallinen, yksin viihtyvä erakko, joka samoilee pullonkeräyksen ulkopuolella metsässä kettujen ja jänisten kanssa jutellen. Se työttömien haukkuminen tapahtuu oikeasti, isä sanoi hänelle sitäkin, että kaikki tuet pitäisi poistaa.
Ja sen, että töihin mennään. Menen siis itsekin huomenna johonkin randomiin firmaan sanomaan, että tulin töihin.
Minä olen työtön. Yritän aktiivisesti löytää töitä, mutta työnantajat ei vaan ole halunneet palkata. Onko se silloin minun syytä?
Mitä enemmän työttömiä haukutaan, sitä enemmän haluan sulkeutua ja vältellä töitä.
Olin joskus TYPin kautta työnhakukurssilla.
Sinne tuli joukko työttömiä tekemään työhakemuksia. Aluksi tehtiin "testihakemuksia" olemattomiin firmoihin. Kun hakemukset saivat ohjaajan hyväksynnän, ruvettiin tekemään hakemuksia oikeisiin firmoihin. Parilla oli sen verran hyvät hakemuspohjat, että saivat 10 minuutin kuluessa ensimmäisestä sisääntulosta lähteä kurssilta maininnalla Hyväksytty. Siinä tulikin mieleen, että työttömiä vaan kiusataan. Sitten siellä oli noin 55-vuotias eri ammatteja pyöritellyt nainen.
Hän oli ainakin koulutukseltaan siivooja, diplomi-insinööri, bussikuski ja kaupan kassa ollut. Kaikki viimeisen päälle, eikä ole koskaan tehnyt töitä muutamia vuosia enempää. Kaikki se aika meni koulutettaessa ja töitä etsiessä.
Minullekin on sanottu, että jos ei työttömänä pärjää, täytyy kouluttautua ja saada paremmat tsäänssit työmarkkinoilla.
Jos alkaisin yrittäjäksi, ja lopettaisin kokkareiden leikkauksiin taloudessa, niin en varmaan yrittäisi tarpeeksi.
Nykyään parasta työttömänä on se, kun voi nukahtaa ja lakata ajattelemasta tätä yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.
Sitä nyt hoetaan kuin mantraa, syyllistetään työttömäksi jääviä kun ovat itse aiheuttaneet työpaikan menetyksen.
Isä-vainaa sanoi, että jos Kokoomus pääsee valtaan niin ne vie tuhoon tämän maan. Onneksi ei ole näkemässä kuinka oikeassa olikaan.
Aikaisemmin työtön pystyi hakemaan vuorotteluvapaansijaisuuksia, mitä ei työssä olevat hakeneet. Nyt sitäkään ei enää ole.
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43%) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Ansiosidonnaista leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Eilen sanottiin telkkarissa, että koska lapsia syntyy niin vähän niin naisille voi tulla myös pakollinen armeijan käyminen.
Syntyykö sulle tyttövauva, jonka on PAKKO käydä armeija aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää minkälaiset ihmiset ihan oikeasti tällä palstalla niitä työttömiä on koko ajan haukkumassa. Kenties itse ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, hyvin yksinäisiä ja katkeria eikä mitään toivoakaan työllistymisestä ja sitten yksinäisyyttään ym yrittävät sillä solvaamisellaan lievittää .. tai sitten muuten vain yksinäisiä työttömiä provoilemassa .. Mene ja tiedä ..
Minua ei kiinnosta yhtään mutta kuinka ne voivat kuvitella sillä räksyttämisellä olevan mitään vaikutusta vai helpottaako se omia mielenterveysongelmia sitten niin paljon.
Työkkärin täti soitti ja ehdotti työpaikkaa ja ryhtyi heti puhumaan kuinka hyvin työstä maksetaan. Se ei minua kiinnostanut pätkääkään. Kyselin työajasta, joka tärkein kriteerini. Olisi pitänyt tehdä 40 tunnin työviikkoa, joten ei kiitos. Vähempikin riittäisi, mutta se joko tai ei nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön. Yritän aktiivisesti löytää töitä, mutta työnantajat ei vaan ole halunneet palkata. Onko se silloin minun syytä?
Ei ole sinun syytä ja siksi kannattaakin kuluttaa (= viedä rahaa) ulkomaille. Joku toinen valtio saa ne rahat sitten
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin täti soitti ja ehdotti työpaikkaa ja ryhtyi heti puhumaan kuinka hyvin työstä maksetaan. Se ei minua kiinnostanut pätkääkään. Kyselin työajasta, joka tärkein kriteerini. Olisi pitänyt tehdä 40 tunnin työviikkoa, joten ei kiitos. Vähempikin riittäisi, mutta se joko tai ei nykyisin.
Tosi huono provo.
Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella.
Työkkäri ei todellakaan tarjoa töitä.
Työkkäri ei päätä ketä Maanmittauslaitokselle otetaan töihin vaan niiden johtajat.
Siksi, että työttömät ovat työttömänä täysin heidän omaa syytä. Irtisanomisien johdosta ja sitten ei vakinaisteta jos sattuu saamaan jonkun määraikaisen työn. Määraikaisesta työstä oli lähdetävä kun sopimus päätyyi. Sitten työntajat hyväksikäyttävät kaikkia harjoittelijoita ja työkokeiljoita. Eivät palkkaa kun heidän sopimus päätyy. Milestäni ei ole työttömien syy, että friman johto tekee tälläisiä päätöksiä. Oon ihan varma, että suurin osa työttömistä menee kyllä töihin kun heille tarjotaan vakituista kokoaikaista töitä. Niin varmasti ovat siellä eläkeikään asti, mutta kun näin ei vaan tehdä. Tarjolla on vain harjoittelua ja muuta silpputyötä josta ei vakinaisteta kun sopimus päättyy!