Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisillä on taipumus muodostaa hierarkioita?

Vierailija
11.02.2024 |

Itse en oikein tykkää hierarkioista. Niissähän arvostusta saa ne jotka on huipulla ja halveksuntaa ne jotka on pohjalla. Minusta on väärin halveksia yhtään ketään. Ylemmät myös monesti sortavat alempiaan ja käyttäytyvät näitä kohtaan huonosti. Toisten sortaminen ja huono käytös ovat minusta väärin. Lisäksi hierarkia liittyy ihmisten kokemaan onnellisuuteen siten että hierarkiassa ylempänä olevat ovat tyytyväisempiä ja onnellisempia kuin alempana olevat. Hierarkiassa tuotetaan huonoa oloa niille jotka ovat alemmalla tasolla. Näin ollen onko siis väärin että hierarkioita ylipäänsä on olemassa? Pystysikö ihminen olemaan ilman mitään hierarkioita?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme eläimiä. Apinatkin muodostaa hierarkioita, samoin moni muu eläin. Ei siinä ole sen kummempaa. Se on osa luonnon toimintaa,

Vierailija
22/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan Raamatun "perisynti" on se, kun ihminen vertaa itseään muihin. Jos kilpailu kiellettäisiin lailla, niin noudattaisivatko ihmiset sitä?

Kuten ensimmäinen "käsky" kuuluu.

Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Niin kauan kuin ihminen (minä) ei vertaa itseään muihin, niin ongelmia on paljon vähemmän.

Häpeä syntyy aina kun ihminen vertaa (minää) johonkin muuhun.

Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa. 1. Moos. 2:25

Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".  2. Moos. 3:14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan Raamatun "perisynti" on se, kun ihminen vertaa itseään muihin. Jos kilpailu kiellettäisiin lailla, niin noudattaisivatko ihmiset sitä?

Niin kauan kuin ihminen (minä) ei vertaa itseään muihin, niin ongelmia on paljon vähemmän.

Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa. 1. Moos. 2:25

Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".  2. Moos. 3:14

Miksi jumalan pitäisi olla muita ylempänä hierarkiassa?

Vierailija
24/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtoon pääsevä saa enemmän kaikkea. Aineellista hyvää, seksiä ym. Kannattavaa ja tarkoituksellista puuhaa.

Vierailija
25/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anarkiakokeilut ovat aina päättyneet siihen, että joku ottaa paikan johdossa. Ja taitaapa siinä anarkistiporukassakin se liideri  aina jo olla.

26/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäytyneeseen yhteiseloon sisältyy aina jonkin verran hierarkkisuutta.

Ihmiset ovat syntisiä ja sen takia hierarkiassa ylemmällä tasolla olevat ovat taipuvaisia vähättelemään ja halveksimaan alemmalla tasolla olevia. Hierarkkisuus ei kuitenkaan ole synonyymi tai oikeutus sellaiselle.

Se että vähättely, halveksunta ja itsensä arvokkaampana pitäminen on yleistä, ei ole riittävä peruste luopua hierarkkisuutta sisältävästä järjestäytyneestä yhteiselosta. Sen edut ovat suuremmat kuin haitat.

Miten halveksuntaan jne. tulisi suhtautua? Mielestäni meidän pitää lujittaa toistemme omanarvontuntoa tavoilla, jotka eivät palaudu sosioekonomiseen tai muuhun vastaavaan asemaan hierarkkisessa järjestyksessä. Oman näkemykseni mukaan kristinuskon perussanoma ja ihmiskäsitys on vahva perusta omanarvontunnolle, olipa ihmisen asema organisaatiossa tai yhteiskunnassa mikä tahansa.

Vierailija
27/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ahkera, luova ja viisas ihminen on kertakaikkiaan yhteiskunnalle paljon hyödyllisempi kuin epävakaa alkoholisti, joka aiheuttaa häiriöitä. Yhteiskunta arvostaa niitä yksilöitä, joilla on jotain annettavaa. Ei se hierarkian huipulla oleva ole sinne omasta päätöksestä päätynyt vaan yhteiskunnan arvostuksesta. 

Vierailija
28/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on laumaeläin. Kaikilla laumaeläimillä ei tosin ole kovin tarkkaa hierarkiaa, mutta ihmisellä on, kuten muillakin apinalajeilla.

Vierailija
29/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sama asia 40 sekunnissa:

Vierailija
30/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jumalan pitäisi olla muita ylempänä hierarkiassa?

Koska 'Minä olen' on jumala.

Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. Matt. 7:12

Vierailija
31/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ahkera, luova ja viisas ihminen on kertakaikkiaan yhteiskunnalle paljon hyödyllisempi kuin epävakaa alkoholisti, joka aiheuttaa häiriöitä. Yhteiskunta arvostaa niitä yksilöitä, joilla on jotain annettavaa. Ei se hierarkian huipulla oleva ole sinne omasta päätöksestä päätynyt vaan yhteiskunnan arvostuksesta. 

Teoriassa ja täydellisessä maailmassa näin. Valitettavasti markkinataloudessa ja kapitalismissa on myös toinen keino kiivetä huipulle yhteiskunnan arvostuksen sijaan. Vielä valitettavampaa on että kun joku pääsee huipulle, niin status on periytyvää. 

Vierailija
32/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kaikissa elämänmuodoissa ei pelkästään ihmisessä, eläimet tekee sitä samaa. Se on alkeellinen piirre meissä kaikissa, sen kautta yritetään järkeillä asioita ja saada asiat toimimaan paremmin. 

Ihmisillä on vaan tapana myös saada siihen mukaan se korruptio ja kaikki muu turha mikä tekee siitä huonon. Mut se ite alkuperänen tarkotus ei oo huono vaan hyvä

Miten asiat toimii paremmin hierarkian kanssa kuin ilman sitä?

Kysytkö ihan tosissasi?

Vierailija
33/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susilaumassa vain alfapari parittelee ja saa jälkeläisiä. Ihmisten maailmassa vähän surkeammillakin tyypeillä on ainakin teoriassa mahdollisuus siihen. 

Muutkin kyllä parittelevat susilaumassa, mutta eivät saa jälkeläisiä.

Vierailija
34/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinuus meissä on ratkaisevaa sille, että kaipaamme laumaamme selkeää hierarkiaa. Evoluutiomielessä sen täytyy olla merkittävä vahvuus lajillemme.

Vierailija
35/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ja täydellisessä maailmassa näin. Valitettavasti markkinataloudessa ja kapitalismissa on myös toinen keino kiivetä huipulle yhteiskunnan arvostuksen sijaan. Vielä valitettavampaa on että kun joku pääsee huipulle, niin status on periytyvää. 

Kapitalistisessakaan järjestelmässä ei sitä arvostusta edelleenkään saa ilman muiden hyväksyntää. Pelkkä varallisuus ei tuo arvostusta. Jos toisi, niin huumepomot ja kaiken maailman lottovoittajat olisivat myös hierarkian huipulla.

Sosialistisessa järjestelmässä arvostuksen saa pakotetusti kun pitää asetta ohimolla. Hieno järjestelmä!

Vierailija
36/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalistisessakaan järjestelmässä ei sitä arvostusta edelleenkään saa ilman muiden hyväksyntää. Pelkkä varallisuus ei tuo arvostusta. Jos toisi, niin huumepomot ja kaiken maailman lottovoittajat olisivat myös hierarkian huipulla

Järjestelmän hyväksyntä ja ihmisten hyväksyntä on eri asioita. Järjestelmä hyväksyy että 50% varallisuudesta on 1% käsissä, järjestelmä hyväksyy eriarvoisuuden. Suurin osa ihmisistä ei ole erityisen tyytyväisiä siihen että jonkun esi isä keksi alkaa koronkiskuriksi ja nyt meillä muilla on kurjaa kun ollaan kaikki velkaa tälle yhelle.

Vierailija
37/37 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän