Käytätkö kitka- tai nastapohjaisia kenkiä? Sopiiko ne vaikka ei olisi vanha?
Käytätkö talvella kitkapohjaisia tai nastapohjaisia kenkiä tai irtonastoja, jos on liukasta? Oletko kokenut niistä hyötyä?
Minkä merkin kengät käytössä?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
jokainen pitäisi velvoittaa käyttämään niittä liukkailla keleillä ulkona. yhteiskunnalle tulee todella kalliiksi hoitaa liukastuneita erikoissairaanhoidossa, kun liukastumisen voisi suurimmaksi osaksi estää joko nastakengillä tai nastapohjallisilla
Ok, boomer.
Miten tästäkin voi saada riidan aikaiseksi? Todella lapsellista touhua puolin ja toisin.
Nilkkamurtuman tai rannemurtuma voi olla todella hankalia. Siellä on monimutkaiset nivelet ja jänteet. Voi mennä jo ihan nuorella. Polvet myös hankalat.
Se sitten vaikuttaa harrastuksiin, työntekoon,
Selittäkääs mikä ero siis nastoilla ja kitkoilla on?
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone
Nastakengät/saappaat
Itse kudottu myssy
Läpällinen puhelinkotelo
Kukkaro täynnä käteistä ja kolikkoja
Turvonneet pohkeet
- Heijastinvaljaat joita ilman kuolee varmasti🤣😆
Aivovammaa pelkään eniten liukastuessa. Viime talvena kaaduin liukastuessa ja pää kopsahti jäähän ja taju lähti. Selkä otti myös osumaa. Vuosi meni että häntäluunkipu parantui ja monta kuukautta meni että takaraivosta hävisi kipu ja tykytys korvista. Pää ja selkä kuvannettiin, mutta vaikka niissä ei näkynyt mitään, kipu oli valtava.
Nastakengät on kyllä jalassa tiiviisti. Tapahtuma jätti jälkensä, kävely on hidasta ja varovaista talvella. Jään näkeminen aiheuttaa pelkoa vieläkin. En ikinä halua enää kokea samaa.
Hysteerisille mummeleille kaikki olevinaan turvavälineet myy kuin häkää. Ihan EHDOTTOMAN VÄLTTÄMÄTTÖMKSI katsotaan heijastinvaljaat, nastakengät, maski ym
Käytän kumpiakin, pikkuliukkaalla kitkoja ja tosiliukkaalla nastoja.
Kyllä minusta nuoren sopii olla telomatta itseään, mutta sopivuus on jokaisen itse päätettävissä (tekeekö niin kuin toiset käskee vai niin kuin itse haluaa).
Liukastuessa voi huonossa tapauksessa lyödä päänsä ja joissakin tapauksissa vakavat päävammat saattavat ilmetä vasta pitkällä viiveellä. Tiedän tapauksen, jossa päänsä liukastuessaan lyöneen päävamma (verenvuoto päässä) oireili vasta monen viikon jälkeen niin, että siitä tuli sairaalareissu.
Minulla on viidet nastakengät, joissa kaikissa piikki painuu sisään sisätiloissa kävellessä. Merkki Icebug. Kahdet lenkkarimalliset, toisessa ei vartta ja toisessa hieman, muut ovat talvisaappaan näköisiä. Heti niiden tullessa markkinoille ostin ekat eikä sen jälkeen muita ole tarvittukaan liukkailla vauhtia hidastamaan.
Taitaa olla melko tarkkaan 20 vuoden kokemus niiden käytöstä enkä ole koskaan niillä kaatunut eivätkä ole liukkaat sisätiloissa nastojen sisäänpainumisen vuoksi. Idea on askeltaa niillä rennosti kuin kesäkeleillä niin nastat pääsevät tekemään tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs mikä ero siis nastoilla ja kitkoilla on?
Nastat on tylppäkärkiset piikit, jotka on asennettu kenkien pohjiin vastaavasti kuin autonrenkaisiin.
Kitkapohjat on kengänpohjat, jotka on suunniteltu luomaan mahdollisimman suuri pito kengän ja alustan välille ilman nastoja.
Nämä mummottelijat on kuin teinit, joiden mielestä pipot ja hanskat on noloja ja takki auki kuljetaan niin cooleina pakkasella. Hohhoijaa.
Kysykääpä autoilijoilta, että jalankulkijat heijastinvaljailla vai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä hyvin ne valtavat määrät murtuneita luita joka talvi ennen nastakenkien tuloa. Jokaisella vastaantulijalla oli joku raaja kipsissä. Lapseni luokalta kuoli joka vuosi monta oppilasta liukkauden takia. Vai miten se nyt oli...
meidän luokalla yksi oppilas sai aviovamman liukastuttuaan mäessä
Vierailija kirjoitti:
Liukastuessa voi huonossa tapauksessa lyödä päänsä ja joissakin tapauksissa vakavat päävammat saattavat ilmetä vasta pitkällä viiveellä. Tiedän tapauksen, jossa päänsä liukastuessaan lyöneen päävamma (verenvuoto päässä) oireili vasta monen viikon jälkeen niin, että siitä tuli sairaalareissu.
Minulla epäiltiin kovakalvon alaista verenvuotoa vielä kolmen kuukauden jälkeen pään iskusta, kun oli oireita.
Vierailija kirjoitti:
Melkein toivon teille mummojankkaajille murtuneita ranteita kun liukastutte kadulla...
Pyörätuoliin nämä kettuilijat.
Mun teini on kulkenut jo pari vuotta talvet kitkakengissä. Ovat sellaiset neutraalin näköiset mustat nilkkurit, ei mitkään "sporttikengät"
Mulla on nastat ja ovat erittäin hyvät kun käyn koirien kanssa lenkillä
Melkein toivon teille mummojankkaajille murtuneita ranteita kun liukastutte kadulla...