Miksei nuoria näy hiihtoladuilla?
Kauheasti alle 40 vuotiaita ei näy laduilla.
Tänäänkin ihanan aurinkoinen päivä. Miksei hiihtäminen kiinnosta?
Kommentit (50)
Opettaja koulussa pakotti laskemaan mäkeä jossa melkein kaikki kaatuivat ja kävi kipeää, en usko että minun entisistä luokkakavereista kukaan hiihtää! 😀
Sen mäen lisäksi sitten mentiin jonossa hitaimman tahtiin ja kaikilla muilla oli tylsää.
Minä käyn leijan kanssa merenjäällä laskettelusuksilla tai laudalla aina kun ilma on kaunis. Tänäänkin. 😊 Joskus myös pyörällä.
Kyllä se taitaa aika monella koulun hiihto olla syypää. Olipa aivan erityisen ikävää hommaa.
Kyllä muuten olisikin kiva katsella ladulla hyvällä perinteisen tekniikalla treenaantuneita alle 40v. naisten pakaroita. Siitä sitten monotanssien kautta jatkettaisiin vällyjen väliin tasatyöntelemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa aika monella koulun hiihto olla syypää. Olipa aivan erityisen ikävää hommaa.
Ikävää. Minä nautin siitä.
Näkeehän niitä: kävelemässä ladun piloille
En oikein osaa hiihtää. Kävin alakoulussa parilla liikuntatunnilla hiihtämässä, mutta opettaja haukkui sen verran että siihen jäi. Nyt aikuisena olen harkinnut opettelemista, mutta välineet maksaa aivan järjettömästi. Lisäksi siellä laduilla ei suhtauduta suopeasti aloittelijoihin, en halua olla laturaivon kohteena.
Käyn ennemmin luistelemassa ulkona. Retkiluistelu on mukavaa. Harrastan luistelua muutenki, kuten olen koko elämäni harrastanut. Lisäksi kesäisin uin, juoksen ja pyöräilen. En oikein ymmärrä miksi siellä laduilla pitäisi nimenomaan olla, jotta olisi reipas ja urheilullinen suomalainen.
Mieluummin jahtaan naisia baarissa
Nuoreni on tänäänkin hiihtänyt.
Ladulla ei yleensä näy nuoria, mutta ei siellä enää kyllä näy lapsiakaan.
Hiihto on hyvää ja aika kovaa liikuntaa. Moni ei jaksa tai viitsi hiihtää, kun se on niin työlästä ja tulee hiki.
Vanhemmat aiheuttavat lapsilleen trauman, kun vievät lapset hiihtämään paksuissa henkselihousuissa, untuvatakeissa ja muhkeissa villapipoissa. Kuumuus ja läkähtyminen tekee hiihtämisestä tuskaa.
Pääsee vähemmällä vaivalla kun suksii kuuseen. Oikeasti laturaivo tekee hiihdon tosi puoleensa vetämättömäksi. Ihmisillä menee liikaa tunteisiin.
En minäkään hiihtänyt ikävuosina 16-25, kiitos koululiikuntatraumojen. 26-vuotiaana löysin hiihtämisen ilon uudelleen ja minua alkoi nähdä laduilla. Tänä talvena olen suksiessani piileskellyt lähinnä metsäladuilla ja jäällä ajankohtina joina tiedän, ettei siellä ole ruuhkaa tai juuri kukaan näkemässä. Olen seitsemännellä kuulla raskaana ja vihaan kömpelyyttäni ja hitauttani, en kestäisi joutua nyt laturaivon kohteeksi. :D Tosin en kyllä enää lukeudu nuoreksikaan.
Ainakin täällä ne nuoret jotka hiihtävät koulun liikuntatuntien ulkopuolella, ovat niitä jotka treenaavat tosissaan ja täysiä tuolla valaistuilla laduilla. Eipä siinä ehdi paljoa edes ikää tulkita, kun sellainen suihkaisee ohitse.
Hiihto on kyllä kuningaslaji, jota suomalaisten kannattaisi harrastaa.
- ilmaista
- voi harrastaa Silloin, kun itselle sopii
- ei rasita niveliä, kun ei tärähdä
- kohottaa kuntoa
- auttaa painonhallinnassa
Hiihtovarusteet on aika hintaviakin joten käyn mielummin salilla ja lenkkeilemässä. Salikortti vuodeksi maksaa 50 euroa ja kun kyseessä on pieni kylä niin siellä saa melkein aina treenata yksin joka on erittäisn hyvä juttu.
Kyllä täällä Lahdessa ainakin on näkynyt aina kun olen laduilla käynyt. Itsekin hiihtänyt suht aktiivisesti koko ikäni, ei tullut koululiikuntatraumoja ysärillä :)
Itse en hiihdosta välitä.
Ystäväni kyllä hiihtää ja ajatteli siirtää taidon omille lapsilleen. Kuitenkin pari kertaa ladulla käytyään lasten kanssa oli saanut sen verran negatiivista palautetta hulluilta hiihtäjiltä, että luovutti.
Lapsia ilmeisesti ei saa viedä yleisille laduille joten eipä nuoretkaan sitten osaa hiihtää ja menevät muihin harrastuksiin joissa ehkä muut harrastajatkin ovat mukavia.
Urheiluvälineet ovat kalliita. Ei ole nykyihmisillä varaa sellaisiin.
Hiihto on 40 luvulla syntyneiden juttu. Thats why.
Pakkohiihtäminen koulussa. Suksien vetäminen kouluun oli kidutustu. Sitten vaan piti toivoa, ettei niitä oltu rikottu ja että löytyisivät jostain, koska piti jättää ulos. Koko päivä koulussa kylmissä monoissa. Tuskin toivun koskaan.
Ne kaikki on laturaivoajat pelotelleet lapsena. Jos pieniä koittaa viedä hiihtämään, siellä rähjätään suu vaahdoten, ettei pentuja tänne. Eipä siinä innostus herää, eikä myöhemminkään uskalla kokeilemaan
Missä on hiihtäviä hiiriä? Haluan nähdä!