Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa, selostaja-curlling-äidin takana junassa 4 h.Tästä tulee hyvä matka.

Vierailija
10.02.2024 |

Katoppa äläpä teeppä tuuppa mikäs tässä on hengitäppä syöppä

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap onneksi sinulla on noise cancelling kuulokkeet ja voit uppotua kännykkäsi kanssa ihan muihin asioihin vaikkapa äänikirjaan 😶😌

Miksi pitäisi olla pakko kuunnella junassa jotain äänikirjaa? Vain sen takia, että sinä saat puhua jatkuvalla syötöllä lapsellesi?

Mistä olet saanut päähäsi, että joku olisi pakottamassa sinut kuuntelemaan äänikirjaa. Kuuntele vaikka Jätkänhumppaa. Jos valitset matkustaa julkisella kulkuneuvolla, silloin teet myös tietoisn valinnan matkustaa muiden ihmisten kanssa jolloin aikuinen, täysijärkinen ihminen kyllä tajuaa, ettei joka ainoa matkustaja voi olla juuri itseään miellyttävä. 

Voit  toki varata itsellesi koko vaunun, niin saat matkustaa juuri sellaisessa seurassa kun haluat.

Vierailija
42/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen älykkyyden loukkaamista ja taitaa kummuta tavallaan täysin vanhemman omista tarpeista, ylikompensoidaan omaa lapsuutta jossa vanhemmat olivat kylmiä ja etäisiä.

Ja esitetään myös ympäröivälle yleisölle: "Enkös vaan olekkin hyvä äiti, olenhan?! Katsokaa, kuinka hyvä äiti olen!" 

Surullinen ajattelutapa sinulla. Mulle oli maailman luontevin asia keskustella lasteni kanssa. Ei siinä miettinyt mitä joku ajatteli. Onneksi sain aikuisiksi ennen somea ja älylaitteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa oli omakäyttöaikaan n. 75 v pariskunta "lukemassa" lehtiä, kuten minäkin.

Jatkuvaa kommentointia otsikoista ja keskustelua. Teki mieli mennä sanomaan, että pitää olla hiljaa, mutta poistuin nopeasti pari lehteä vilkaistuani.

Sinne jäivät selittämään maailmaa toinen toisilleen.

Kirjastojen lukualueilla usein edellytetään hiljaisuutta, mutta junissa tai lentokoneissa tai muussa joukkoliikenteessä taas ei. Jos joku kaipaa hiljaisuutta paikassa, missä sitä ei edellytetä, täytynee itse huolehtia korvatulpista, kuulokkeista tai sitten vain sopeutua taustakohinaan. 😊

Kun se sanoittaja-äiti puhuu tarkoituksella niin kovalla äänellä, etteivät ne korvatulpat tai kuulokkeet auta.

Vierailija
44/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen älykkyyden loukkaamista ja taitaa kummuta tavallaan täysin vanhemman omista tarpeista, ylikompensoidaan omaa lapsuutta jossa vanhemmat olivat kylmiä ja etäisiä.

Ja esitetään myös ympäröivälle yleisölle: "Enkös vaan olekkin hyvä äiti, olenhan?! Katsokaa, kuinka hyvä äiti olen!" 

Kertoo vain sinusta itsestäsi ja tarpeestasi esiintyä ventovieraille hyväksyntää hakien jos tuollainen tulee edes mieleesi.

Vierailija
45/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja tuollaisen maailmanomistaja-mamman kaakatus on kamalaa kuultavaa.

Katsokaa kaikki, MINÄ olen ÄITI!!!!

Vierailija
46/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapselle puhutaan ja kerrotaan, jotta sanavarasto karttuu ja lapsi muutenkin oppii. Se on ihan aktiivista hommaa, mitä pitää päivittäin tehdä. Ei kasvatuslaitosten varaan voi jättää kaikkea oppimista, sitten tulee tosi puutteellusta tulosta.

Niin, mutta voisiko sille olla aikansa ja paikkansa? Itse varaan junaan ja vaikka lentokoneeseen mukaan jotain hiljaista  tekemistä. Sekin on opettamista js ohjaamista elämään tässä maailmassa, ei olemista joka paikassa suuna päänä.

Varaa oma hytti tai kuulokkeet. Toimii. 

Lapselliset voivat varata paikan leikkivaunusta. Toimii.

Vierailija
47/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap onneksi sinulla on noise cancelling kuulokkeet ja voit uppotua kännykkäsi kanssa ihan muihin asioihin vaikkapa äänikirjaan 😶😌

noise cancelling! Voi satanen mitä paskaa sanon minä. 

Vierailija
48/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on ekstra-vaunuja joissa hiljaisuus on taattu. Menkää sinne lepäämään ja rauhoittumaan.  

Vierailija
49/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapselle puhutaan ja kerrotaan, jotta sanavarasto karttuu ja lapsi muutenkin oppii. Se on ihan aktiivista hommaa, mitä pitää päivittäin tehdä. Ei kasvatuslaitosten varaan voi jättää kaikkea oppimista, sitten tulee tosi puutteellusta tulosta.

Niin, mutta voisiko sille olla aikansa ja paikkansa? Itse varaan junaan ja vaikka lentokoneeseen mukaan jotain hiljaista  tekemistä. Sekin on opettamista js ohjaamista elämään tässä maailmassa, ei olemista joka paikassa suuna päänä.

Varaa kuulokkeet jos kerta olet noin näppärä. Luuletko, että pienelle lapselle voi sanoa, että puhutaan tästä sitten 4 h:n päästä. 

Jotenkin tuntuu järjettömältä, että samaan aikaan kauhistellaan lapsille puhumista ja toisaalta sitä, että meillä on yläasteikäisiä lapsia joille esim. sana neulanen tai v

Fiksu lapsi osaa tehdä havaintoja itsekin. Ei siihen tarvita yli-innokkaan mamman taukoamatonta selittämistä monen tunnin junamatkan ajan. Anna nyt sen lapsesikin olla välillä rauhassa!

Vierailija
50/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa oli omakäyttöaikaan n. 75 v pariskunta "lukemassa" lehtiä, kuten minäkin.

Jatkuvaa kommentointia otsikoista ja keskustelua. Teki mieli mennä sanomaan, että pitää olla hiljaa, mutta poistuin nopeasti pari lehteä vilkaistuani.

Sinne jäivät selittämään maailmaa toinen toisilleen.

Kirjastojen lukualueilla usein edellytetään hiljaisuutta, mutta junissa tai lentokoneissa tai muussa joukkoliikenteessä taas ei. Jos joku kaipaa hiljaisuutta paikassa, missä sitä ei edellytetä, täytynee itse huolehtia korvatulpista, kuulokkeista tai sitten vain sopeutua taustakohinaan. 😊

Kun se sanoittaja-äiti puhuu tarkoituksella niin kovalla äänellä, etteivät ne korvatulpat tai kuulokkeet auta.

Mun yhdellä omaisella oli dominoiva luonne, rääkyvän kova metallinen ääni ja huono kuulo. Jos kohtaisin joukkokuljetusvälineessä traumanlaukaisijan, saattaisin joko jäädä itseterapeuttisista syistä kuuntelemaan, millainen tuo vieras vastaava olisi. Tai pahimmassa tapauksessa varmaan siirtyisin mahdollisimman huomaamattomasti muualle istumaan. Jos ei voi siirtyä, eihän se matka nyt niin loputtomasti kestä. Kovin huomionhakuisille saattaa tosin alkaa jutella jossakin vaiheessa, siis ihan ystävällisesti. Vaikka niin, että huomioisi sen lapsen. 

Vierailija
51/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla pakko kuunnella junassa jotain äänikirjaa? Vain sen takia, että sinä saat puhua jatkuvalla syötöllä lapsellesi?

Mistä olet saanut päähäsi, että joku olisi pakottamassa sinut kuuntelemaan äänikirjaa. Kuuntele vaikka Jätkänhumppaa. Jos valitset matkustaa julkisella kulkuneuvolla, silloin teet myös tietoisn valinnan matkustaa muiden ihmisten kanssa jolloin aikuinen, täysijärkinen ihminen kyllä tajuaa, ettei joka ainoa matkustaja voi olla juuri itseään miellyttävä. 

Voit  toki varata itsellesi koko vaunun, niin saat matkustaa juuri sellaisessa seurassa kun haluat.

Vien takin ja laukkuni omalle paikalle ja sen jälkeen vietän loppumatkan ravintolavaunussa. 

Vierailija
52/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo. Tajuan vielä nuo lapselle selostamiset, mutta kerran reissussa kaverini (oli jo tullut äidiksi silloin) alkoi minulle selittää, että katsoppa kun on tuolla hienoja nuo liput ja voi katsoppa tuota ja tuota ja plaaplaa. Tajusin silloin, että äitiys ei hällä valitettavasti päättynyt kotiovelle hänen lähtiessään, vaan piti holhota ja päättää myös muiden AIKUISTEN asioista. Sen reissun jälkeen välit katkesikin. Onneksi.

Vierailija
53/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette yli-innokkaat mammat laita sitä lastanne kuuntelemaan äänikirjaa? Oppii samalla sanavarastoa, ja ympärillä matkustavat eivät häiriinny.

Vierailija
54/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia keskustella lapsen kanssa kuin selostaa koko ajan niin ettei lapsi saa edes tilaisuutta ajatella tai puhua itse. 

Vierailija
55/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa opettajana,että nämä sanotetut,selostetut,yli-innokkaiden äitien lapset ovat kuuntelevia,sanavalmiita ja osaavat ilmaista monipuolisesti itseään.

Vierailija
56/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki asiat ärsyttää aina jotakin.

Vierailija
57/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istuin kerran kanarialle tuollaisen ä m m ä n takana ja biskajanlahden kohdalla aloin lopulta jo toivoa että kone syöksyy mereen.

Vierailija
58/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette yli-innokkaat mammat laita sitä lastanne kuuntelemaan äänikirjaa? Oppii samalla sanavarastoa, ja ympärillä matkustavat eivät häiriinny.

joukkokuljetusvälineissä keskustelu on sallittu, lapsille myös uudet asiat ovat elämyksellisiä ja kommunikointi on eri asia kuin äänikirja. Miten ihan kaiken tulisi jo olla sähköistä, ettei mikään voisi olla puhdasta ympäristön ihmettelyä, mitä jokainen meistä on kuitenkin itsekin saanut kokea lapsena.

kyllä puolustaisin "mammojen" oikeutta huomioida lapsensa keskustelemalla eikä niin, että jokainen syventyy omaan sähkölaitteeseensa.

Tosiasia on, että aina joku vieras on "ärsyttävä", joko sinun, minun tai jonkun muun mielestä. Sen takia ei voi koko maailma olla joka paikassa hiljaa.

Vierailija
59/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullinen ajattelutapa sinulla. Mulle oli maailman luontevin asia keskustella lasteni kanssa. Ei siinä miettinyt mitä joku ajatteli. Onneksi sain aikuisiksi ennen somea ja älylaitteita. 

Tässä ei nyt jotkut ole ymmärtäneet minkälaisesta meiningistä oikeasti puhutaan (ja osa ymmärtää tahallaan väärin.) Harvoin olen nähnyt itsekään sellaista todella epäaitoa itseäkorostavaa lapselle lässyttämistä, mutta kun siihen törmäisit niin ymmärtäisit kyllä mistä ap puhuu. Se ei valitettavasti todellakaan ole mitään luontevaa ja normaalia keskustelua lapsen kanssa.

-eri

Vierailija
60/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä niitä, joista nämä "sanoittajaäidit" ovat hyvin rasittavaa kuunnella. Jos tällainen istuu esim. junassa oman penkkirivin  takana, sitä alkaa ihmetellä, onko siellä lasta ensinkään mukana, kun äidin monologi vain jatkuu ja jatkuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan