Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa, selostaja-curlling-äidin takana junassa 4 h.Tästä tulee hyvä matka.

Vierailija
10.02.2024 |

Katoppa äläpä teeppä tuuppa mikäs tässä on hengitäppä syöppä

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapselle puhutaan ja kerrotaan, jotta sanavarasto karttuu ja lapsi muutenkin oppii. Se on ihan aktiivista hommaa, mitä pitää päivittäin tehdä. Ei kasvatuslaitosten varaan voi jättää kaikkea oppimista, sitten tulee tosi puutteellusta tulosta.

Niin, mutta voisiko sille olla aikansa ja paikkansa? Itse varaan junaan ja vaikka lentokoneeseen mukaan jotain hiljaista  tekemistä. Sekin on opettamista js ohjaamista elämään tässä maailmassa, ei olemista joka paikassa suuna päänä.

Vierailija
22/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan vähän nykyisin puhutaan lapsille. Ruutua vaan tuijotetaan. 3-vuotiaat ei osaa puhua, 5-vuotiaat ei jaksa kuunnella kirjoja, kun ei heille ole luettu. Nepsy-diagnoosit vaan lisii ja pisa-tulokset laskee. Mua ei tosiaan haittaa jos joku puhuu lapselleen. Vela on hyvä ja vetää luurit päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapselle puhutaan ja kerrotaan, jotta sanavarasto karttuu ja lapsi muutenkin oppii. Se on ihan aktiivista hommaa, mitä pitää päivittäin tehdä. Ei kasvatuslaitosten varaan voi jättää kaikkea oppimista, sitten tulee tosi puutteellusta tulosta.

Niin, mutta voisiko sille olla aikansa ja paikkansa? Itse varaan junaan ja vaikka lentokoneeseen mukaan jotain hiljaista  tekemistä. Sekin on opettamista js ohjaamista elämään tässä maailmassa, ei olemista joka paikassa suuna päänä.

Varaa oma hytti tai kuulokkeet. Toimii. 

Vierailija
24/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa ärsyttää, kun vanhempien on koko ajan opetettava lapsiaan, esim. kun on vieraita kylässä. Mun mielestä olisi ihan hyvä, että kun on vieraita, lapsi saa olla enemmän sivuosassa. Kävin kaverin luona ja se oli leikkituokio kolmestaan hänen lapsensa kanssa. 

Tuo on ihan hiton ärsyttävää! Lapset oppii ihan pelkästään seuraamalla aikuisia, ei joka juttua tarvii sanoa ja ohjata kädestä pitäen. 

Vierailija
25/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen kaveri keskeytti puhelinkeskustelun joka kerta kun joku kolmesta kersastaan tuli jotain sanomaan hälle. Kuuntelin sitten näiden välistä juttua pitkät ajat ja vähän väliä. En vaan jaksanut enää kun mitään ei voinut keskustella, siksi entiset kaverit.

Vierailija
26/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa kuulokkeet jos kerta olet noin näppärä. Luuletko, että pienelle lapselle voi sanoa, että puhutaan tästä sitten 4 h:n päästä. 

Jotenkin tuntuu järjettömältä, että samaan aikaan kauhistellaan lapsille puhumista ja toisaalta sitä, että meillä on yläasteikäisiä lapsia joille esim. sana neulanen tai vuodenajat ovat täysin vieraita. Tuo yksinkertaisten käsitteiden ja sanojen tietämättömyys kun ei johdu siitä, että lapset eivät lue, vaan ihan siitä ettei vanhemmat puhu enää lapsille. Työnnetään tabletti kouraan ja itse uppoudutaan puhelimelle ja jätetään hyödyntämättä se koko maailma mitä yhdellä junamatkalla voi lapselle avata.

Vierailija
27/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entinen kaveri keskeytti puhelinkeskustelun joka kerta kun joku kolmesta kersastaan tuli jotain sanomaan hälle. Kuuntelin sitten näiden välistä juttua pitkät ajat ja vähän väliä. En vaan jaksanut enää kun mitään ei voinut keskustella, siksi entiset kaverit.

Tää on niin outoa. Mulla on useampi lapsi, ja heidät olen opettanut olemaan hiljaa jos joku puhuu puhelimessa. Usein oma-aloitteisesti menevät silloin huoneeseensa tai esim. sulkevat sen huoneen oven, jossa joku puhuu puhelimessa. 

Vierailija
28/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa oma hytti tai kuulokkeet. Toimii. 

No tässä on alettu pohtia asiaa vähän laajemmin, eikä vain juna-hytti-kuulokkeet -tasolla. 

Vierailija
29/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totaalisen eri asia kuin aloituksessa. Pienillekin lapsille voi opettaa, että kesken puhelun ei häiritä. Opettaminen vaatii toki keskustelua, selostamista ja vuorovaikutusta ylipäätään 

Vierailija
30/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin outoa. Mulla on useampi lapsi, ja heidät olen opettanut olemaan hiljaa jos joku puhuu puhelimessa. Usein oma-aloitteisesti menevät silloin huoneeseensa tai esim. sulkevat sen huoneen oven, jossa joku puhuu puhelimessa. 

Pienet lapset ja äidin tuntien puhelut ei oikein toimi. 

Vierailija
31/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea aika puhua ja opettaa pientä lasta on koko ajan. Hautajaisissa kuiskitaan, että nyt ollaan hiljaa ja kuunnellaan, kun pappi puhuu. Junassa ei ole syytä tällaiselle.

Vierailija
32/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea aika puhua ja opettaa pientä lasta on koko ajan. Hautajaisissa kuiskitaan, että nyt ollaan hiljaa ja kuunnellaan, kun pappi puhuu. Junassa ei ole syytä tällaiselle.

Juuri näin. Junassa voi keskustella aikuisenakin. Miksi pitää opettaa lapsi istumaan hiljaa junassa? Hautajaiset, konsertit, teatterit yms on paikkoja, joissa ollaan hiljaa.

Vierailija
33/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan vähän nykyisin puhutaan lapsille. Ruutua vaan tuijotetaan. 3-vuotiaat ei osaa puhua, 5-vuotiaat ei jaksa kuunnella kirjoja, kun ei heille ole luettu. Nepsy-diagnoosit vaan lisii ja pisa-tulokset laskee. Mua ei tosiaan haittaa jos joku puhuu lapselleen. Vela on hyvä ja vetää luurit päähän.

Juuri näin. Rattaissa vielä kärrätään naama menosuuntaan ja oikeastaan ei edes tunneta sitä omaa lasta tai hän tunne vanhempiaan.

Jokaisen vanhemman olisi hyvä joutua itse viikoksi siihen nassikan tilalle, niin voisi oma käytös vähän muuttua.

Vierailija
34/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa oli omakäyttöaikaan n. 75 v pariskunta "lukemassa" lehtiä, kuten minäkin.

Jatkuvaa kommentointia otsikoista ja keskustelua. Teki mieli mennä sanomaan, että pitää olla hiljaa, mutta poistuin nopeasti pari lehteä vilkaistuani.

Sinne jäivät selittämään maailmaa toinen toisilleen.

Vierailija
35/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap onneksi sinulla on noise cancelling kuulokkeet ja voit uppotua kännykkäsi kanssa ihan muihin asioihin vaikkapa äänikirjaan 😶😌

Miksi pitäisi olla pakko kuunnella junassa jotain äänikirjaa? Vain sen takia, että sinä saat puhua jatkuvalla syötöllä lapsellesi?

Vierailija
36/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa kuulokkeet jos kerta olet noin näppärä. Luuletko, että pienelle lapselle voi sanoa, että puhutaan tästä sitten 4 h:n päästä. 

Jotenkin tuntuu järjettömältä, että samaan aikaan kauhistellaan lapsille puhumista ja toisaalta sitä, että meillä on yläasteikäisiä lapsia joille esim. sana neulanen tai v

No tämä kuulostaa järkeenkäyvältä. Eikä ole mitään trenditermi kurkinkia, vaan ihan normaalia kommunikointia ja lapsen sosiaalistamista. 

Jos julkisessa tilassa ei lue "olkaa hipihiljaa, jotta ihmiset voivat syventyä tabletteihinsa ja  puhelimiinsa", on tilassa sallittua käydä normaalia junajutustelua. Hiljaisuutta kaipaava (kuulun joskus  näihin itsekin) saa itse valita miten sopeutua ympäristöön, jossa hiljaisuutta ei edellytetä! 

Vierailija
37/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap onneksi sinulla on noise cancelling kuulokkeet ja voit uppotua kännykkäsi kanssa ihan muihin asioihin vaikkapa äänikirjaan 😶😌

Miksi pitäisi olla pakko kuunnella junassa jotain äänikirjaa? Vain sen takia, että sinä saat puhua jatkuvalla syötöllä lapsellesi?

Puhuu kai siellä junassa muutkin? Miksi se lapsen ja vanhemman välinen keskustelu koetaan ärsyttävänä?

Vierailija
38/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen älykkyyden loukkaamista ja taitaa kummuta tavallaan täysin vanhemman omista tarpeista, ylikompensoidaan omaa lapsuutta jossa vanhemmat olivat kylmiä ja etäisiä.

Ja esitetään myös ympäröivälle yleisölle: "Enkös vaan olekkin hyvä äiti, olenhan?! Katsokaa, kuinka hyvä äiti olen!" 

Vierailija
39/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo mutta sitä teatteria ei ole pakko järjestää jatkuvasti julkisessa tilassa muiden iloksi..tää kuulosta just siltä että huomaako kaikki että olen äiti. Antakaa lapsille tilaa esittää näitä kysymyksiä ja vastata sitten, se on ihan ok. Lapselle on hyvä myös opettaa että julkisessa tilassa ei mölistä koko ajan vain annetaan muillekin tilaa olla.

ja ap otan osaa, joskus itselläkin unohtunut kuulokkeet kotiin ja silloin matka julkisilla saattaa olla melko tuskaa jos tollanen papattaja: minä istun nyt, minä katson ikkunasta ulos, katso pertti siellä menee auto ja toinen ja ja ja :D

Vierailija
40/60 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa oli omakäyttöaikaan n. 75 v pariskunta "lukemassa" lehtiä, kuten minäkin.

Jatkuvaa kommentointia otsikoista ja keskustelua. Teki mieli mennä sanomaan, että pitää olla hiljaa, mutta poistuin nopeasti pari lehteä vilkaistuani.

Sinne jäivät selittämään maailmaa toinen toisilleen.

Kirjastojen lukualueilla usein edellytetään hiljaisuutta, mutta junissa tai lentokoneissa tai muussa joukkoliikenteessä taas ei. Jos joku kaipaa hiljaisuutta paikassa, missä sitä ei edellytetä, täytynee itse huolehtia korvatulpista, kuulokkeista tai sitten vain sopeutua taustakohinaan. 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi