Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako suomalainen työtön käytännössä kaikkine tukineen n. 1000 e kk käteen?

Vierailija
09.02.2024 |

laskin itse jos muuttaisin rivariin kajaanissa laskurilla

vuokra 482

+

työkkäri 800 e brutto

asuntotuki 350

siihen sossun toimeen tulos 332 e

----

käteen jäisi n 1000 e käteen, jos asia menee noin? päälle ilmaiset ruoat ruokajonosta niin eiköhän tuo oo hyvä diili niin ettei töihin mennä!

Kommentit (314)

Vierailija
21/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä minua voi hallita ja määräillä.

Vierailija
22/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on Kela Gold rahaa tulee kuin rännistä...

Ei ole olemassa mitään Kela Goldia. Älä levittele perättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen työtön ansiosidonnaisella voi saada monta tonnia

Vierailija
24/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä saisit toimeentulotukea, jos jää 1000€ käteen? TT raja on aika pieni. Siihen lasketaan myös laskennallisesti kaikki. 

Esim aikuinen tyttöni, joka asuu kotona saa oikeasti tukia n150€ eli opintotuen. Itse olen pienituloinen ja laitoin tytön hakemaan toimeentulotukea. Tytön laskennallinen tulo on 1220€. En tiedä mitä kaikkea siihen on laskettu. Oletan että hypoteettinen opintolaina joka olis 660€/kk ja sitten ilmeisesti minun tulosta ne jotka menee yli minimirajan. Onko se 509-600€/kk?  Todellisuus on 150€ ja laskennallinen 1200€. Ymmärrän, että se on oikein, mutta yllätti. Minun nettotulot on 1700€ siihen tytön 150€ eli tulot on oikeasti 1850€. Siitä pois vuokra 700 no kahdelle jää 575€/pää. On kuitenkin vakuutukset, sähkö, netti, puhelimet yms. Mutta siihen on laskettu se 600€ , jota on nostettu mitä opintoihin on tarvittu, mutta se jo tuntuu isolta summalta maksaa takaisin isoine korkoineen. 

Turha yrittää selittää, että jollainen jää paljon käteen tuosta, koska siihen lasketaan muutakin kuin oikeat tulot. 

Vierailija
25/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn joka päivä töissä, kutenkin osa-aikaisesti ja netto on noin 950e/kk josta jää noin 50e/kk käteen, että näin työntekijän näkökulmasta kuulostaa aika hyvältä tuo työttömyys, vaikka käteen ei ihan tonnia jäisikään, niin ilmeisesti heille jää selvästi enemmän kuin pienillä palkoilla työskenteleville?

Osa-aikaisella on oikeus soviteltuun päivärahaan ja sen lisäksi yleensä myös asumistukeen. Jos et ole niitä tajunnut hakea, se on sinun oma tappio. Hyvä kuitenkin, että olet oppinut elämään pihisti.

Vierailija
26/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yks ja sama jäiskö töistä saman verran käteen kuin työttömänä. Mitään muuta en haluaisi kuin töihin. Olen työttömänä hylkiö, sylkykuppi, loinen. Edes oma suku ei pidä yhteyksiä tämän takia ja ystäviä ei enää ole.

Työnantajat eivät palkkaa vaikka haettu mäkkäriin, postiin, varastoon, tuotantoon, siivoojaksi jne. Kaupan kassalle pääsin mutta en sovi asiakaspalveluun kun sain stressihäiriön, kokeilin lääkityksiäkin, ei apua. Kai oltava hylkiö loppuelämänsä koska ei sovi asiakaspalvelutyöhön ja niitä töitä nykyään kaikki on.

Älkää valittako jos olette töissä ja pää terve. Vaihtaisin paikkaa milloin vaan, vaikka jäisi hikinen 400e kuussa palkan jälkeen.

Vierailija
27/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene, älä heittele mutua. Asumistuki ei kata koko vuokraa eikä tt tukea saa automaattisesti jotain tiettyä summaa. Työmarkkinatuki ei ol 800 e bruttona. Kokeile uudestaan.

Vierailija
28/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä saisit toimeentulotukea, jos jää 1000€ käteen? TT raja on aika pieni. Siihen lasketaan myös laskennallisesti kaikki. 

Esim aikuinen tyttöni, joka asuu kotona saa oikeasti tukia n150€ eli opintotuen. Itse olen pienituloinen ja laitoin tytön hakemaan toimeentulotukea. Tytön laskennallinen tulo on 1220€. En tiedä mitä kaikkea siihen on laskettu. Oletan että hypoteettinen opintolaina joka olis 660€/kk ja sitten ilmeisesti minun tulosta ne jotka menee yli minimirajan. Onko se 509-600€/kk?  Todellisuus on 150€ ja laskennallinen 1200€. Ymmärrän, että se on oikein, mutta yllätti. Minun nettotulot on 1700€ siihen tytön 150€ eli tulot on oikeasti 1850€. Siitä pois vuokra 700 no kahdelle jää 575€/pää. On kuitenkin vakuutukset, sähkö, netti, puhelimet yms. Mutta siihen on laskettu se 600€ , jota on nostettu mitä opintoihin on tarvittu, mutta se jo tuntuu isolta summalta maksaa takaisin isoine korkoineen. 

Tätä en ymmärrä miksi opiskelija ei tee osa-aikatöitä opintojen ohella pois lukien ne muutamat harvat alat, joissa käytännössä ei ole mahdollista aikataulujen puitteissa tehdä töitä ja silloinkin jotkut tekevät töitä.

Vierailija
29/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan tt-tukea ja asumistukea yhteensä 1187€. Mut jos vihjailit, että tälläinen on jotain "luksus" elämää, niin olet AP väärässä.

Vierailija
30/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on valinnut nykyään aloittajan diilin, vaikka se ei noin hyvä olisikaan. Harva saa noin hyvää diiliä töistäkään, valtaosalla käteen jää jotain 150-300e ja vähintään tämän verran kaikille työttömillekin tulee aina jäämään.

Tuosta vielä matkakulut pois ja saikkukarenssit sun muut ja sitten kun on aikaa niin vähän nettikirppiksiä tai pullojen keräystä tai harrasteilla jotain tai vaikka vähän pimeetä, niin tienaa jo selvästi töissä käyvää paremmin ja minimaalisella työpanoksella, eikä ole mitään veetuilevaa pomoa narisemessa eikä tarvii juosta iltavuorossa, viikonloppuvuorossa tai pyhäpäivinä h--oilemassa.

Vierailija
31/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on Kela Gold rahaa tulee kuin rännistä...

Kannattaisiko sinunkin sitten hankkia sellainen "kela gold" jos kerran rahaa tulee kuin rännistä? Tyhmähän sinä olet jos et tartu tilaisuuteen???

Vierailija
32/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa jos on suomalainen. Mää saan 800 e ja siitä makselen kaiken. Käteen jää ehkä noin 200 e. En saa asumis- tai toimeentulotukea.

Vierailija
33/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrani katetaan asumistuella ja toimeentulotuella. Työmarkkinatuestani menee sata euroa vuokraan ja vesimaksuun. Käytännössä siis "käteen jää" 490 euroa kuukaudessa. Ruokarahaksi tuo olisi kiva summa, mutta kun sillä pitää ostaa aivan kaikki, mitä elämässään tarvitsee, se onkin aika pieni.

Oman mausteensa tähän elämäntilanteeseen tuo se, että toimeentulotuen saaja ei käytännössä saa säästää pennosistaan edes välttämättömiin tarkoituksiin kuten vaikka puhelimeen tai tietokoneeseen.

Vierailija
34/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan työttömän tilanteesta. Mä olin syksyllä työtön ja sain pelkästään työmarkkinatukea, bruttona oli 950 euroa lapsikorotuksineen. Nyt jäin taas työttömäksi, mutta pääsin ansiosidonnaiselle, joten saan varmaan jonkun 1300 bruttona. Mitään toimeentulotukia tai asumistukia en saa.

Vierailija
35/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn joka päivä töissä, kutenkin osa-aikaisesti ja netto on noin 950e/kk josta jää noin 50e/kk käteen, että näin työntekijän näkökulmasta kuulostaa aika hyvältä tuo työttömyys, vaikka käteen ei ihan tonnia jäisikään, niin ilmeisesti heille jää selvästi enemmän kuin pienillä palkoilla työskenteleville?

Sinähän saat soviteltua vielä tuohon päälle. Ja jos asut yksin, myös asumistukea, joten kyllä sulla jää työssäkäydessä reilusti enemmän käteen kuin työttömällä.

Vierailija
36/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei järki riitä hakemaan soviteltua päivärahaa ja asumistukea, niin pärjäile sen viiskymppises kanssa.

Vierailija
37/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, hän saisi omillaan asuessaan ja ottaessan opintolainan niin paljon. Siksi opintolaina on keksitty että sillä eletään kun opiskellaan eikä vanhemmilla ole varaa maksaa elämmistä. Toimeentulotukea saa vasta sitten kun kaikki muut tuet on haettu. Teidän oma valinta kun asutte yhdessä.

Vierailija
38/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista saan nettona n.1100e. Muita tukia ei tule koska puoliso töissä, ei alaikäisiä lapsia. Olen ollut työttömänä 2 kuukautta. Rahallisesti pärjään ihan ok koska puoliso jakamassa kuluja. Silti toivoisin että pääsisin pian töihin koska palkka olisi parempi. Rahan lisäksi kaipaan työelämän tuomaa rytmiä ja ihmisiä elämään. Työttömänä ollessa (olen tehnyt koko ikäni pätkätöitä) vajoan aina sellaiseen suohon etten saa oikein mitään aikaiseksi. Epävarmuus tulevasta ja jatkuva töiden hakeminen ja vastauksien odottelu stressaavaa. 

Vierailija
39/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei takuulla jää Kelan etuuksilla yksin elävälle nettona tonnia kuussa. Nyt valot päälle siellä Kainuussa. Sinä laskit käteen jääväksi myös tuon asumistuen, mutta toivon että käytät sen vuokranmaksuun etkä päihteisiin, vaikka Kainuussa asutkin. Nettona asumiskulujen jälkeen jää alle 600 euroa, jos asumiskulut jää alle Kelan rajojen. Jos menee yli, maksat siitä ruokarahasta ylimenevän osuuden.

Työssäkäyvätkin yleensä käyttää nettopalkasta ilmaisua "käteen jäävä osuus". Esim käteen jää verojen jälkeen 1700. Tottakai siitä maksetaan vielä asuminen, sähköt yms ei kukaan tarkoita että se on vaan jotain shoppailurahaa. 

Vierailija
40/314 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteen jäävä rahamäärä on perustoimeentulotuen osuus, eli 555 euroa.

mulla ei oo jääny mistään töistäkään ikinä noin paljon käteen, siis pakollisten vaatimattomien laskujen jälkeen, ei oikeastaan läheskään noin paljon

Ei tuostakaan muita laskuja ole vähennetty kuin vuokra. Kyllä sullakin työttömänäkin olisi ne samat vaatimattomat muut laskut. Mutta jos uskot että työttömän elintaso eläkkeeseen asti on ok, ja sitten jatkat takuueläkkeellä, niin siitä vaan. Heittäydy vaan työttömäksi, saat halveksunnan kaupan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan