21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla
"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.
Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.
Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.
- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.
Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.
Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.
Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."
Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.
"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.
Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.
- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se voi kusta sellaiseen kusipulloon tai vaippaan sängyssään? En ihan ymmärrä ongelmaa?
Kusipullot ja vaipat on nöyryyttäviä. Eihän vammattomatkaan nuoret käytä sellaisia, joten miksi vammaisen pitäisi?
Vaikka vain siksi että olisi omatoiminen. Hän voisi myös säännöstellä juomista. Ei tarvisi yöllä käydä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon ammattikorkeakoulujen tasosta Suomessa jos kirjaimellinen vammainen pääsee sinne opiskelemaan. 🤣
Lihassairaus vaikuttaa fyysiseen suorituskykyyn, ei aivoihin.
Todellakin. Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa miettiä mitkä on ne ammatit, joista pystyisi niiden omien rajoitteidensa kanssa pärjäämään.
Tässä malliksi sokean koodarin tarina: https://yle.fi/a/3-9743741
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinnin taso täällä:
Kaikki ei tuottavat yksilöt laitokseen ja vaipat jalkaan; säästyy vettäkin.
Niin, jokainen kommentoija voisi omalla kohdallaan miettiä, kiinnostaisiko maata yöt vaipossa. Ja tässä on siis kyseessä parikymppinen ihminen...
Aika moni, vanha ja nuorikin, joutuu tekemään niin joka yö. Jos Arsille maksetaan hoitaja 24/t siltä varalta, että tulee pisuhätä yöllä, vaadin, että jokainen kotiavun varassa elävä vanhus myös saa.
Vierailija kirjoitti:
Vaipat on keksitty jos ei pysty yöllä odottamaan vessaanpääsyä eikä asumisyksikköön halua muuttaa. Niinhän vanhuksillekin tehdään joten miksi vammainen olisi paremmassa asemassa vain sen takia, että on nuorempi. Kummatkin ovat kuitenkin vain avuntarpeessa olevia ihmisiä..
Pissapullotkin keksitty.. kädet kai toimii jos opiskeleekin. Ei kai se kakkahätä joka yö iske.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sen tason wt-angstit tulilla, ettei maksa vaivaa kommentoida enempää :D Sen verran...jos itse on sivistymätön ja yksinkertainen, niin kaikki muut ei silti ole.
Haluatko nyt ihan erikseen mainita ketkä ovat wt-angsteja ja minkä syyn takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se voi kusta sellaiseen kusipulloon tai vaippaan sängyssään? En ihan ymmärrä ongelmaa?
Kusipullot ja vaipat on nöyryyttäviä. Eihän vammattomatkaan nuoret käytä sellaisia, joten miksi vammaisen pitäisi?
Vaikka vain siksi että olisi omatoiminen. Hän voisi myös säännöstellä juomista. Ei tarvisi yöllä käydä vessassa.
Mistä sinä tiedät, millaisia ongelmia Arsilla on rakkonsa kanssa? Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen, että lihasten toimintaan vaikuttava sairaus voi vaikuttaa myös virtsaamistarpeeseen.
Tulipa tätä lukiessa mieleen, että olen vissiin selkä kipeänä normaalia älykkäämpi, koska perseen pyyhkiminen on paljon vaikeampaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten vanhukset, toipilaat jne. jotka asuvat kotona ja kotihoito käy piipahtamassa pari kolme kertaa vuorokaudessa ja potilas on täysin liikuntakyvytön ja on vuodepotilas? Ja näitä on Suomessa kymmeniätuhansia."
Eri lait koskevat eri ihmisryhmiä. Tälle on myös perusteet. Vanhuus ja toipilaisuus on määräaikainen aika ihmisen elämässä. Luonnollinen osa elämää. Aivan kuten vauva-aika tai taaperoaika. Vammaisuus on yleensä elinikäistä eikä se kohtaa kuin pientä osaa ihmisistä. Lähes kaikki ihmiset ovat toipilaita jossain vaiheessa elämäänsä.
Vammaispalveluiden tarkoitus on mahdollistaa myös vammaisten läheisille normaali elämä esim. työssäkäyminen. Tarkoituksena on myös estää läheisten uupuminen ja sairastuminen. On eri asia hoitaa esim. dementikkoa noin 8 vuotta kuin vaikeasti kehitysvammaista noin 60 vuotta. On normaalia k
En tiedä yhtään mt-eläkkeellä olevaa, jonka arkea joku kuntoutusohjaaja kävisi junailemassa. Minullakaan ei koskaan ollut edes tukihenkilöä. Ja tukihlön tehtävä ei ole tehdä mitään työksi katsottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja se ei ole nöyryttävää kun joku toinen nostaa pöntölle ja pyyhkii takapuolen
Arsi voisi laihduttaa, kunto kohenisi. Arsi voisi asua tuetussa yksikössä, muiden seurassa. Miksi muutenkin kuormittunutta kotihoitoa pitäisi kuormittaa lisää, Arsin vessakäyntien vuoksi? Jos Arsi haluaa asua omassa asunnossaan, Arsi maksaa itse hoitajan kulut. Kuka avustaja pystyy öisin kyykkimään hänen luonaan, odottaen Arsin vessakäyntejä. 10€/h palkalla?
Onko Arsi sukupuoleltaan moninainen?
Moni vanhus makaa kotona, ilman apuja. Tälläiset Arsit valittaa, kun eivät saa 24/ 7 hoitoa. Arsi on lihava, laihduttaisi, niin pääsisi kävelemään. Hän on nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, millaisia ongelmia Arsilla on rakkonsa kanssa? Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen, että lihasten toimintaan vaikuttava sairaus voi vaikuttaa myös virtsaamistarpeeseen.
Sitten ottaa sen pullon ja pissaa siihen. Tai kusee niihin vaippoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinnin taso täällä:
Kaikki ei tuottavat yksilöt laitokseen ja vaipat jalkaan; säästyy vettäkin.
Niin, jokainen kommentoija voisi omalla kohdallaan miettiä, kiinnostaisiko maata yöt vaipossa. Ja tässä on siis kyseessä parikymppinen ihminen...
Aika moni, vanha ja nuorikin, joutuu tekemään niin joka yö. Jos Arsille maksetaan hoitaja 24/t siltä varalta, että tulee pisuhätä yöllä, vaadin, että jokainen kotiavun varassa elävä vanhus myös saa.
Aamen. Tietysti on ikävää että tälle nuorelle puhkesi näinkin ikävä sairaus, mutta niin sitä vaan tapahtuu. Pitää vaan pärjätä ja apua hän on saanutkin jo. Kohtuus siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun täällä oli ketju,jossa joku valittiin,että yhden ystäväporukasta pitää olla baarissa auttamassa pyörätuolikaveria.
Siihen ehdotettiin jonkun avustajan hankkimista.
Sitten,kun joku haluaa avustajan sitäkin haukutaan.
Vammaiset komeroon piiloon,vai?
Mä kyllä ymmärrän,että nuori vammainenkin voi joskus haluta päästä viihteelle.
Olen ollut itsekin nuori. Entä olla muista riippuvainen vielä.
Minäkin halusin nuorempana viihteelle. Siihen oli kuitenkin mahdollisuus vain lomilla, koska olin töissä sellaisessa paikassa jossa muut kävi viihteellä.
Sellaista se elämä on, että kaikkea ei voi saada. Joillain se johtuu vammaisuudesta, joillain jostain muusta.
Itse halusin viihteelle, mutta en päässyt, koska minulla ei ollut rahaa muuhun kuin ihan välttämättömimpään elämiseen. Meillä kaikilla on tosiaan rajoitteita, jokaisella omanlaisiaan. Joidenkin elämää rajoittaa sairaus, toisten vähävaraisuus. Yhteiskunta ei ihan kaikkia rajoitteita voi poistaa, se pitää vaan jokaisen hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon ammattikorkeakoulujen tasosta Suomessa jos kirjaimellinen vammainen pääsee sinne opiskelemaan. 🤣
Ja kerrohan miten lihasheikkous vaikuttaa älykkyyteen tai oppismiskykyyn?
Tämä.
Stephen Hawking ei pystynyt pyyhkimään omaa persettään mutta oli älykäämpi kuin tämän palstan lukijat yhteensä.
Me oltiin Stephenin kanssa yhtä älykkäitä. Testattiin shakilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vammaton pääsee itse sinne vessaan, ilman yhteiskunnan rahallist panostusta vessakäyntiin. Jos mun jalka katkeaa ja siinä on kipsi enkä pääse itsenäisesti suihkuun kuuteen viikkoon, en voi olettaa että verorahoilla kustannetaan avustaja, joka vie minut suihkuun haluamaani kellonaikaan. Sen asian hoitaa joku perheenjäsen.
Kaikki mulle nyt heti -sukupolvensa täysiverinen edustaja.