Kokoomuslainen vastaus kysymykseen, mitä mieltä olette syntyyven laskemisesta
Ei kuulu mulle millään tavalla. Minä olen oman osani hoitanut vaimoni kanssa. Meillä on kaksi lasta.
Ei siis kiinnosta asia lainkaan, vaan ajattele, että hoitakoot jokainen asiat itse, miten haluaa.
Oikeasti ihan kamala vastaus presidentiltä, vaikka sanotaan, että nämä asiat eivät kuulu presidentin toimivaltaan.
Kuitenkin politiikka on yhteisen asioiden hoitamista. Näin siis kokoomuksen presidenttiehdokas vastasi haastatteluissa.
Kommentit (60)
Lapsiperheiden ei kannata siis äänestää kokoomusta; heitä ei kiinnostaa pätkääkään miten yhteiskunnasta voisi tehdä lapsiystävällisemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ei olisi kuullutkaan tästä ongelmasta. Suomessa syntyy lapsia saman verran kuin 1830 luvulla. Kohta huoltosuhde on katastrofaalinen eli väestöstä suurin osa on vanhuksia. Kyllä tuon pitäisi pressaa kiinnostaa.
Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka. Ilmastonmuutos, vähenevät työpaikat, kasvavamaahanmuutto, jne.
Uusimpana esimerkkinä, sote-ala. Se on tällä hetkellä rajun rationalisoinnin kohteena. Työpaikkoja tulee häviämään valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ei olisi kuullutkaan tästä ongelmasta. Suomessa syntyy lapsia saman verran kuin 1830 luvulla. Kohta huoltosuhde on katastrofaalinen eli väestöstä suurin osa on vanhuksia. Kyllä tuon pitäisi pressaa kiinnostaa.
No ei ole asunut Suomessa seitsemään vuoteen. Suomen asiat ei taida herraa kiinnostaa.
No minusta realistisin vastaus on juuri se että se on lopulta jokaisen ihmisen oma henkilökohtainen ratkaisu että tekeekö lapsia vain ei. On aika harhaista luulla että lapsiluvun oikeasti ratkaisee se on onko lapsilisä kympin isompi tai pienempi tai tuetaanko lapsiperheitä miten paljon. Lasten teko on aina tunneasia enemmän kuin järjen.
Enkä siis tarkoita ettei lapsiperheiden asemaa pitäisi parantaa, päinvastoin. Mutta sanon vain että se ei lopulta ole se joka määrittää syntyvyyden tason vaan ihan vain tunnepuoli.
Lapsiahan syntyy maailmaa joka päivä ja aivan liikaa.
Tätä samaa logiikkaan noudatetaan ilmastoasioiden kanssa ja kaiken muunkin, joten eikö tässäkin tulisi ottaa sama ajattelutapa käyttöön?
Minä en halua politiikkoja makuuhuoneeseen. Se mitä siellä tapahtuu on minun asiani. Ja tämä on teille, jotka huutavat sen perään, että lapsia pitää saada lisää poliittisilla päätöksillä.
Niin, oikea vastaushan tähän olisi, että aletaan kohtelemaan raskaana olevia ja synnyttäviä naisia ihmisinä. Olisin halunnut tulla kohdatuksi ihmisenä, naisena, mutta suomalaisella synnärillä elää ajatus, että et ole kumpaakaan, olet vain hautomo josta lapsi tulee ulos. Viis repeämistä, ne hoidetaan yksityisellä jos on varaa. Ylitsesi puhutaan, ikäänkuin et olisi edes olemassa.
Naisiin täytyy satsata enemmän rahaa. Meissä on tulevaisuus.
Sen sijaan käyttää valtion ja kansalaisten rahoja että voidaan leikellä miehistä naisia ja toisinpäin. He saavat palvelut julkiselta, kalliit leikkaukset sun muut.
Mitäpä siitä, jos synnyttänyt nainen joutuu kulkemaan vaipoissa loppuikänsä.
Satsatkaa verorahoja naisiin, niin voitte hämmästyä!
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden ei kannata siis äänestää kokoomusta; heitä ei kiinnostaa pätkääkään miten yhteiskunnasta voisi tehdä lapsiystävällisemmän.
Tässä on se pointti...äänestämällä voit vaikuttaa. Ne, jotka haluaa vauvoja voi tehdä omat valintansa. Ne, jotka eivät halua vauvoja voivat tehdä omat valintansa. Sinun tahtosti ei ole koko kansan tahto. Siksi meillä on vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, oikea vastaushan tähän olisi, että aletaan kohtelemaan raskaana olevia ja synnyttäviä naisia ihmisinä. Olisin halunnut tulla kohdatuksi ihmisenä, naisena, mutta suomalaisella synnärillä elää ajatus, että et ole kumpaakaan, olet vain hautomo josta lapsi tulee ulos. Viis repeämistä, ne hoidetaan yksityisellä jos on varaa. Ylitsesi puhutaan, ikäänkuin et olisi edes olemassa.
Naisiin täytyy satsata enemmän rahaa. Meissä on tulevaisuus.
Sen sijaan käyttää valtion ja kansalaisten rahoja että voidaan leikellä miehistä naisia ja toisinpäin. He saavat palvelut julkiselta, kalliit leikkaukset sun muut.
Mitäpä siitä, jos synnyttänyt nainen joutuu kulkemaan vaipoissa loppuikänsä.
Satsatkaa verorahoja naisiin, niin voitte hämmästyä!
Olen lopen kyllästynyt sanaan nainen. Sinä olet ihminen, joka on sattunut syntymään naisena. Biologia on tässä kohtaan epäreilu, eikä yhteiskunta. Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että naisena joudut tekemään toisenlaisia valintoja kuin mies. Annetaan miehille anteeksi se synnytys.
Nykyinen yhteiskunta perustuu itse keksimäämme ideologiaan, jossa naisia tulee mitata samoilla mittareilla joilla miehiä on aina mitattu. Esim perheverotuksesta on luovuttu, kun se olisi naisten tahto. Tasa-arvoa tulisi soveltaa vain silloin kun se sopii naisen itsekäisiin tarpeisiin? Ja onko ihmisen aivoista poistettu kokonaan historian oppiminen? Se, että olet nyt asemassasi on pitkälti naisten "ansiota".
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua politiikkoja makuuhuoneeseen. Se mitä siellä tapahtuu on minun asiani. Ja tämä on teille, jotka huutavat sen perään, että lapsia pitää saada lisää poliittisilla päätöksillä.
Ei pidä, mutta yhteiskunnasta voi tehdä lapsiystävällisen. Toki kuitenkin jokainen päättää siltikin itse haluaako lapsia vai ei.
Syntyvyys pitäisi olla luvanvaraista. Huono aines pois. Ja niillä jotka ovat sitä hyvää ainesta, suosituksen tulisi olla 3 lasta. 2 ensimmäistä ovat luonnollisesti vanhempiensa korvaajia ja yksi ylimääräinen korvaamaan sen huonon aineksen.
Esim jos huonoa ainesta olisi vaikkapa 200 pariskunnan verran ja hyvää ainesta 100 pariskuntaa, tekee lasta per paremman aineksen pariskunta yhteensä vähintään 150 lasta joista 50 ylimääräistä on korvannut osittain surkean aineksen. Surkeaa ainesta on niin paljon, että heidän korvaaminen on hidasta, mutta hiljaa hyvä tulee, jos parempi aines noudattaa vähintään sitä e lapsen periaatetta
Jos kokoomuslaiset välillä katsoisi oman navan sijaan yhteiskuntaa laajemmin niin vastauksetkin olisivat vähän älykkäämpiä. Yksilötasolla lasten saaminen on tietenkin jokaisen oma päätös (tai se on jos niitä ei halua, moni haluaa muttei saa). Yhteiskunnan tasolla se on aivan toinen juttu. Asiaa tutkitaan tasaisin väliajoin ja kyllä edelleen valtaosa tahtoo lapsia vaikka tietenkin niitäkin on, jotka ei halua ja saa ollakkin. Ei ne ole ongelma, jotka ei halua. Ongelma on se, että ne jotka haluaa ei syystä tai toisesta saa. Yksi syy on se, että kestää liian kauan päästä elämäntilanteeseen, johon lapsia voi suunnitella (taloudelliset ja sosiaaliset syyt) ja sitten niitä ei enää saada tai saadaan vähemmän kun toivottiin. Osa tahtoo enemmän kuin yhden, mutta resurssit ei vaan riitä, koska lapsiperheiden elämä on nykyään todella kuormittavaa. Nämä ovat yhteiskunnallisia ongelmia ja todellakin jokaisen politiikon pitäisi olla niistä perillä.
" Yksi syy on se, että kestää liian kauan päästä elämäntilanteeseen, johon lapsia voi suunnitella (taloudelliset ja sosiaaliset syyt) ja sitten niitä ei enää saada tai saadaan vähemmän kun toivottiin. Osa tahtoo enemmän kuin yhden, mutta resurssit ei vaan riitä, koska lapsiperheiden elämä on nykyään todella kuormittavaa. Nämä ovat yhteiskunnallisia ongelmia ja todellakin jokaisen politiikon pitäisi olla niistä perillä. "
Ne ovat yhteiskunnallisia asioita mutta ihan toinen asia on se paljonko yhteiskunta lopulta voi vaikuttaa siihen että ihmiset haluaisivat tai saisivat enemmän lapsia. Monet siihen vaikuttavat asiat ovat enemmän henkisiä tai liittyvät "ajan henkeen", eivät niinkään siihen mitä yhteiskunta tekee.
Jos katsellaan vuosikymmenten perspektiivilla niin objektiivisilla mittareilla katsottuna nyt syntyvä lapsi syntyy rikkaampaan, tasa-arvoisempaan ja turvallisempaan maahan kuin juuri ikinä. Mutta ihmisten oma tunne asiasta on ihan erilainen ja paljon pessimistisempi. Ja tuo tunne vaikuttaa siihen tehdäänkö niitä lapsia tai pariudutaanko edes.
Olen lapseton, lisääntymisikäinen, vakaassa parisuhteessa ja hyvässä taloudellisessa tilanteessa oleva nainen. En kaipaa enkä halua yhdenkään poliitikon patisteluja "vauvatalkoisiin" enkä heidän typeriä kommenttejaan aiheesta. Minun ja mieheni päätös, ei kenenkään muun. Syntyvyyttä ei voi merkittävästi lisätä yhtään millään tavalla. Voisivat poliitikotkin panostaa ihan niihin olemassa jo oleviin lapsiin toisin kuin nyt (koulut, nuorisorikollisuus, mielenterveys jne. jne. jne.). Ei tarvita mitään jankkausta "synnytystalkoista", ei edes kiertoilmaisuin. Stubb vastasi tähän kysymykseen ainoalla asiallisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän presidentille kuulukaan. Jos ihmiset ei halua lapsia, niin se on ok.
No ei se kyllä ihan näinkään ole, koska väestö vanhenee ja tarvitaan lisää ihmisiä.
Asia kuuluu meille kaikille, myös presidentille.
No juuri näinhän se pohjimmiltaan kyllä oikeastaan on. On ihmisoikeus päättää omasta lisääntymisestään.
Onhan se, mutta kyllä siitä voi silti keskustella. Ei asia ole noin mustavalkoinen.
Nykyaikana vanhemmilla tulee löytyä varallisuutta omasta takaa. Köyhän perheen lapsi alkaa herkästi oireilemaan. Oireileva ei välttämättä saa tarvitsemaansa apua. Riippuen vanhempien henkisistä voimavaroista nuori saattaa hakeutua nettiin ja sitä kautta väärään seuraan.
Vierailija kirjoitti:
" Yksi syy on se, että kestää liian kauan päästä elämäntilanteeseen, johon lapsia voi suunnitella (taloudelliset ja sosiaaliset syyt) ja sitten niitä ei enää saada tai saadaan vähemmän kun toivottiin. Osa tahtoo enemmän kuin yhden, mutta resurssit ei vaan riitä, koska lapsiperheiden elämä on nykyään todella kuormittavaa. Nämä ovat yhteiskunnallisia ongelmia ja todellakin jokaisen politiikon pitäisi olla niistä perillä. "
Ne ovat yhteiskunnallisia asioita mutta ihan toinen asia on se paljonko yhteiskunta lopulta voi vaikuttaa siihen että ihmiset haluaisivat tai saisivat enemmän lapsia. Monet siihen vaikuttavat asiat ovat enemmän henkisiä tai liittyvät "ajan henkeen", eivät niinkään siihen mitä yhteiskunta tekee.
Jos katsellaan vuosikymmenten perspektiivilla niin objektiivisilla mittareilla katsottuna nyt syntyvä lapsi syntyy rikkaampaan, tasa-arvoisempaan ja turvallisempaan maahan kuin juuri ikinä. Mutta ihmisten oma t
Ei synny. Kaikki lapset tai nuoret eivät pääse erikoislääkärille,saati terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, mutta yhteiskunnasta voi tehdä lapsiystävällisen. Toki kuitenkin jokainen päättää siltikin itse haluaako lapsia vai ei.
Suomalainen yhteiskunta on hyvin perhenormatiivinen. Se pakottaa minutkin käymään uudestaan ja uudestaan lapsettomuuteen liittyvää ajatustyötä läpi. Päätöstäni kyseenalaistetaan myös suoraan.
On sanottu etten voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Se tuntuu tosi pahalta. Varmasti se pitää paikkansa, mutta se on aika karusti sanottu.
On myös kysytty, eikö pelota, että lapsettomuus kaduttaa myöhemmin.Totta kai se on tosi iso valinta, samoin kuin se, että tekee lapsia. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä. Enemmän silti kaduttaisi se, että taipuisi yhteiskunnan painostukseen, hankkisi lapsia ja katuisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yhteiskunta on hyvin perhenormatiivinen. Se pakottaa minutkin käymään uudestaan ja uudestaan lapsettomuuteen liittyvää ajatustyötä läpi. Päätöstäni kyseenalaistetaan myös suoraan.
On sanottu etten voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Se tuntuu tosi pahalta. Varmasti se pitää paikkansa, mutta se on aika karusti sanottu.
On myös
Poliittisesti kysymys on tosiaan herkkä. Moni kokee yhteiskunnan jo muutenkin painostavan perheellistymiseen paljon. Perheitä ihannoidaan, ja vanhemmuudesta puhutaan usein sellaiseen sävyyn että, perheen perustaminen vie elämää eteenpäin, ja pakkohan lapsia on olla vähintään siksi, etteivät joulut olisi yksinäisiä ja ankeita. Ilmapiiri tuntuu muutenkin jo painostavalta ja aiheuttaa paitsi jäämisen pelkoa. Jääkö elämä vajaaksi, jos ei koe oman lapsen rakkautta? Kaduttaako se myöhemmin?
Totta kai on ihan mahdollista, että myöhemmin tulee sellanen fiilis, että voihan paska, miksen hankkinut lapsia, kun oli vielä aikaa. Sitä kutsutaan elämäksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös
Meidän yhteiskunnan yksi hienoimpia piirteitä on se, että yhteiskunta on entistä sallivampi sen suhteen, millaista perhe-elämää ihmiset voivat elää...MUTTA, tämä mutta kumoaa kaiken ennalta sanotun.
Kuten Chape eräässä leffassaan: aaa, soldiers for Hynkel!
eli tykinruokaa