Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha parisuhteessa

Vierailija
08.02.2024 |

Mielipiteitä ja ehdotuksia?

Olemme avoliitossa miehen kanssa ja on kouluikäisiä lapsia sekä asuntolaina ja remonttivelkaa. Palkkaa saamme suurinpiirtein saman verran, itsellä parisataa pienempi palkka.

Yhteiset kulut 50/50 mallilla (laskut, laina ja ruokakauppa) omat kulut kumpikin hoitaa itse.

Mies saamassa pienen perinnön. Alkuun hänen ehdotuksestaan sovimme että hän laittaa summan suoraan remonttilainaan ja kun tämä perintösumma sinne maksettu ja loppuosan olemme yhdessä maksaneet pois niin maksan miehelle kuukausittain tietyn summan siihen asti että puolet tästä perintöosuudesta on takaisin maksettu ja näin säästäisin itsekin koroissa.

Sanoin muutama päivä sitten (taas) että mies saisi olla hiljempaa aamuisin kun lähtee jos muut nukkuvat (paukuttaa ehkä epähuomiossa tavaroita ja mikroa ja kahvinkeittimen kantta ym) ja laittaisi itse astiansa koneeseen että on turhauttavaa kun tiskikone on vieressä mutta astiat laitetaan lavuaariin, miehen mielestä lavuaari on sama asia astioilla kun pyykkikori pyykeille mutta omasta mielestä on tökeröä odottaa että joku muu siirtää aina astiat sen lisäksi että on epäsiistin näköistä. 

ja ei, en ole nalkuttaja. Mies on myös sanonut että sanoisinkin hänelle jotain joskus mikä ärsyttää. Sanoin suhteemme alussa kyllä enemmän mutta nykyään sanon mikäli asia tosissaan häiritsee omaa elämää.

Mies sen sijaan tekee kauppalistankin uudelleen jos olen sen kirjoittanut koska lista on väärässä järjestyksessä hänen mielestään.

Noh, mutta nyt kun sanoin astioista ja paukuttamisesta hän suuttui ja sanoi että ei laita koko summaa tai ainakaan minun hyväkseni remonttilainaan perintöään (n9000€) että saan maksaa itse korkoni. Totesin tähän että selvä ja hän suuttui lisää, minussa on kaikki kuulemma vikana ja nyt pitää mykkäkoulua.

Tilanne ei siis yllätä minua, olin tätä jo odottanut mutta joka kerta olo aivan kun puulla päähän lyöty.

Tilannetta ei siis edeltänyt riita eikä muukaan ja aivan ohimennen kysyin yhtenä iltana että miksiköhän paukuttaa niin paljon aamuisin..

alan olla väsynyt ja toivon mielipiteitä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietysti käyttäkööt perintönsä miten haluaa mutta aika kummallista käytöstä muuttaa noin mieltään sen takia, että pyydät olemaan aamulla hiljempaa. 

Itse olen saamassa suurinpiirtein saman suuruisen perinnön ja mietimme yhdessä puolison kanssa, että olisi taloudellisesti järkevää maksaa yksi laina sillä ja säästöillä kokonaan pois. Meillä ei kylläkään koskaan olla maksettu toiselle takaisin, vaan ollaan perheenä yksi yhteinen talous, jolloin ei ole riitaa rahoista. 

Vierailija
2/23 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kämppiksiä. 

Mitäs jätit menemättä naimisiin. Nyt saat kokea henkilökohtaisesti, miten "sillä paperilla ei ole mitään merkitystä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa ei kannata asua. Muuta heti pois ja maksat itse ianasi ja kulusi niin ei tule riitaa.

Vierailija
4/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jo hyvin erikoiselta, jos toinen joutuu maksamaan toiselle takaisin. En tiedä onko puolisollesi sillä merkitystä, että ette ole naimisissa. Ainakaan avioliitossa ei voi ajatella rahojen olevan erillisiä, koska molemmille puolisoille on taattava sama elintaso.

Itse sain muutama vuosi sitten perintönä n. 26000€ ja koko sillä summalla lyhensimme yhteistä asuntolainaa. Perintö meni siis tuossa tapauksessa myös mieheni hyväksi.

Vierailija
5/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mutta hyvä että tuli kuitenkin jo tässä vaieessa ilmi, että mies alkaa käyttämään taloudellista väkivaltaa heti kun hänellä on siihen mahdollisuus. Jos jossain kohtaa esim. sairastut ja mies ottaa suuremman vastuun taloudestanne, parisuhteenne muuttuu omistussuhteeksi.

Vierailija
6/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo hyvin erikoiselta, jos toinen joutuu maksamaan toiselle takaisin. En tiedä onko puolisollesi sillä merkitystä, että ette ole naimisissa. Ainakaan avioliitossa ei voi ajatella rahojen olevan erillisiä, koska molemmille puolisoille on taattava sama elintaso.

Itse sain muutama vuosi sitten perintönä n. 26000€ ja koko sillä summalla lyhensimme yhteistä asuntolainaa. Perintö meni siis tuossa tapauksessa myös mieheni hyväksi.

Toivottavasti testamentissa ei rajattu ulos puolisoa. Muussa tapauksessa rikoit vainajan tahtoa törkeästi.

Minä en ikimaailmassa laittaisi euroakaan perinnöstä miekkosen asioihin. Minun perintöni on minun, tosin niin ovat muutkin rahani minun. Tuo sama elintaso-juttu ei tarkoita sitä, että on pakko olla yhteiset rahat 🤦🏼🤦🏼 Minulle yhteiset rahat on ajatuksenakin todella outo ja epämiellyttävä. Minun puolestani miekkonen saa pitää omat rahansa ihan hyvänään, en tarvitse niitä mihinkään.

Vierailija
7/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä mies. Ei tuollaisesta saisi koskaan suuttua, vaan kerätä ajatuksensa ja kertoa vastavuoroisesti asioista joita naisen pitäisi tehdä erilailla.

Vierailija
8/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, kun olet sekaisin.

Vierailija
9/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kämppiksiä. 

Mitäs jätit menemättä naimisiin. Nyt saat kokea henkilökohtaisesti, miten "sillä paperilla ei ole mitään merkitystä".

Naiset on siis h uoria.

Vierailija
10/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti testamentissa ei rajattu ulos puolisoa. Muussa tapauksessa rikoit vainajan tahtoa törkeästi.

Minä en ikimaailmassa laittaisi euroakaan perinnöstä miekkosen asioihin. Minun perintöni on minun, tosin niin ovat muutkin rahani minun. Tuo sama elintaso-juttu ei tarkoita sitä, että on pakko olla yhteiset rahat 🤦🏼🤦🏼 Minulle yhteiset rahat on ajatuksenakin todella outo ja epämiellyttävä. Minun puolestani miekkonen sa

Meillä toimii hyvin niin, että on yhteiset rahat. Ollaan yli 30 vuotta sitten naimisiin mennessämme lähdetty nollasta ja yhdessä ollaan siitä eteenpäin varallisuutta kerätty. Jokainen toimii, kuten itse parhaaksi näkee. Jos yhteiset rahat tuntuvat epämiellyttäviltä, niin varmasti ne kannattaa silloin pitää erillään. Pitkässä avioliitossa ainakin meillä on kaikki menneet jo moneen kertaan tasan, kun periaatteena on ollut, että se maksaa, jolla on rahaa.

Vierailija
11/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen maksaa lainaosuutensa pois mutta maksa sinä edelleen pankille korkoineen luhennykset omasta osuudestasi. Näin olet taloudellisesti vapaa miehen uhittelusta eikä hän voi käyttää tilannetta emotionaalisena lyömäaseena tai sinun tahtosi vaientamiseksi. 

Vierailija
12/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna miehen maksaa lainaosuutensa pois mutta maksa sinä edelleen pankille korkoineen luhennykset omasta osuudestasi. Näin olet taloudellisesti vapaa miehen uhittelusta eikä hän voi käyttää tilannetta emotionaalisena lyömäaseena tai sinun tahtosi vaientamiseksi. 

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta kannattaako koko parisuhde enää, jos lähtökohdat ovat nuo?

Vierailija
13/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä varten mulla on omat rahat ja meillä on vain yhteinen tili yhteisten laskujen maksua varten. Asuntolaina oli yhteisvastuullinen, eli jos puoliso ei maksa, peritään toiselta, se huomioitiin lainan määrässä eikä otettu kaikkea mitä pankki tyrkytti. Kumpikaan ei ole perinnöillään maksanut yhteisiä lainoja, vaikka yhteiseen hyvään niitä on käytetty pitäen pääoma itsellä (polttopuut perintömetsästä, kakkosasunto jota kumpikin käyttää kuin omaansa). Mies on ihan näillä näppäimillä saamassa 16000, en yhtään tiedä mitä käyttöä on suunnitellut, ehkä lyhentää oman autonsa lainaa ehkä hilloaa sijoituksiinsa. Asia kuuluu mulle sen verran, että hoidan käytännön paperityöt tai siis nykyisin bittityöt.

Vierailija
14/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikimaailmassa laittaisi euroakaan perinnöstä miekkosen asioihin. Minun perintöni on minun, tosin niin ovat muutkin rahani minun. Tuo sama elintaso-juttu ei tarkoita sitä, että on pakko olla yhteiset rahat 🤦🏼🤦🏼 Minulle yhteiset rahat on ajatuksenakin todella outo

Kumpi maksaa silloin kun molemmilla on rahaa eikä eletä kädestä suuhun?

Vierailija
15/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta kannattaako koko parisuhde enää, jos lähtökohdat ovat nuo?

ei varmaan jos parisuhteen ainoa tarkoitus on toisen rahojen lypsäminen.

Vierailija
16/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuo olisi yhteisvastuullisessa lainassa kaatunut siihen että koko laina olisi pitänyt neuvotella uusiksi pienemmälle kk-erälle. 0,3% marginaalilla ei oikeen kannattanut. Niinpä maksoimme lainat loppuun suunnitelman mukaan ja tein perinnölläni muuta. Ap voinee sanoa miehelleen että pitää perintönsä ihan kokonaan itse palkkana aamun hiljaisuudesta.

Vierailija
17/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa että kirjoituksesta saa sen kuvan, että mies peri pienen summan rahaa ja nostaa sen takia itsensä arjen ja parisuhteen yläpuolelle. Ilmeisesti ottaa koville jos kumppani mitenkään pääsee hyötymään rahoista jotka itse on saanut tekemättä yhtään mitään.

Vierailija
18/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikimaailmassa laittaisi euroakaan perinnöstä miekkosen asioihin. Minun perintöni on minun, tosin niin ovat muutkin rahani minun. Tuo sama elintaso-juttu ei tarkoita sitä, että on pakko olla yhteiset rahat 🤦🏼🤦🏼 Minulle yhteiset rahat on ajatuksenakin todella outo

Meillä toimii hyvin niin, että on yhteiset rahat. Ollaan yli 30 vuotta sitten naimisiin mennessämme lähdetty nollasta ja yhdessä ollaan siitä eteenpäin varallisuutta kerätty. Jokainen toimii, kuten itse parhaaksi näkee. Jos yhteiset rahat tuntuvat epämiellyttäviltä, niin varmasti ne kannattaa silloin pitää erillään. Pitkässä avioliitossa ainakin meillä on kaikki menneet jo moneen kertaan tasan, kun periaatteena on ollut, että se maksaa, jolla on rahaa.

Juuri näin meilläkin! Ihan suhteen alusta saakka. Ei olla kytätty kumpi maksaa mitäkin, pääasia että tarpeelliset tulee maksettua. Ja jos toisella tiukempaa, se on maksanut jolla on enemmän rahaa. Tai antanut rahaa toiselle, ruokaan ym. En osaa kuvitella elämää jossa pitäisi kytätä ja nähdä vaivaa sellaisesta, että kaikki menee varmasti puoliksi. Kun ollaan yhtä yksikköä, ei rahoissakaan nimiä ole ollut.

Vierailija
19/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kumpi maksaa silloin kun molemmilla on rahaa eikä eletä kädestä suuhun?"

Meillä se "kumpi ehtii". Jossain ruokakaupan tai rautakaupan kassalla jompikumpi vaan kaivaa sen lompakon ennen toista esille. Tai maksaa sen pöydällä olevan laskun. Meillä ei koskaan olla kytätty kumpi maksaa mitäkin ja mitenkin paljon, ei silloin kun on ollut rahasta tiukkaa eikä nytkään, kun rahaa on enemmän. Nämä asiat voi tehdä myös rennosti.

Vierailija
20/23 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota miehelle että hän ostaa sinut ulos talosta ja muutat muualle lasten kanssa , niin mies saa jatkossa paukutella sielunsa kyllyydestä ja olla hiljaisuudessa aina kun lystää .