Neuvoja? Työpaikassa olen huipputasoa mutta olen työtehtävässä vain "lainassa".
Tiimissä on paljon huonompia työntekijöitä kuin minä, ja he ovat päässeet sinne vakituisiksi työntekijöiksi tuurilla. Olen saanut tämän tiedon (että olen parhaimmistoa) esihenkilöltä sekä huipputason kollegoilta. Olen katkera. Toivoisin että sieltä vapautuisi paikka (eli joku huono työntekijä lähtisi tai tulisi uusi paikka kokonaan) jotta minutkin voitaisiin ottaa sinne vakituiseksi. Miten päästä tästä katkeruudesta eroon? Siellä on huonompia kuin minä paremmalla palkalla koska ovat päässeet tuurilla sinne! Tämä on nyt vaan fakta. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen tilanne töissä. Olen kyllä tuo sopparilla, mutta 2 kollegani ovat jo kuuskymppisiä, varmaan yli 15v talossa olleita, eivätkä paljon muuta nähneet. It osaaminen ja yleensäkin järjestelmällinen dokumenttien hallinnointi on jossain 2010 luvun alussa. Toinen heistä tyhm kun saapas, ei sano koskaan mitään mihinkään muutakun toistaa muiden juuri sanomisia.Ihan hassu papukaija. Autan heitä viikottain jonkun uuden järjestelmän tai ihan vaan perus exelin tai Word asiakirjan asemmoinnin kanssa. Ym ym...
Olispa hauska tietää millainen palkka heillä on verraten omaani. Saisin kyllä slaakin jos he ansaitsevat useita satoja enemmän kuin minä.
Minusta nää on aina kivoja: jotkut on tehneet 20 vuotta dokumentteja wordilla ja sitten löytyy aina se, joka tulee neuvomaan asiassa, joka näillä vanhuksilla on ydinjatkeessa. Miksi kännykkäsukupolvi kuvittelee, että word keksittiin eilen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä pomo myös hyväksikäytti vuosia eräitä erittäin ammattitaitoisia vuokratyöntekijöitä. Kävivät vähän väliä siellä töissä lähes 10 vuoden ajan kunnes viimein suostui palkkaamaan vakituiseksi. Melkoisen pitkä koeaika etten sanois.
Ei vuokratyö ole koeaika. Se on tapa optimoida työntekijöiden määrä. Määräaikaisia pestejä ei saa ketjuttaa.
Itse ajattelen, että jos on tarpeeksi hyvä, niin kyllä ne aina keksii keinon pitää sut siellä. Jos he eivät tajua, joku muu kyllä tajuaa :)
Mä olin vähän vastaavassa tilanteessa ja jouduin lisäksi monta kertaa hakemaan omaa paikkaani uudestaan. Lopulta lähdin. Suoraan sanottu perceen nuolijat sai vakituiset paikat.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että jos on tarpeeksi hyvä, niin kyllä ne aina keksii keinon pitää sut siellä. Jos he eivät tajua, joku muu kyllä tajuaa :)
Olen samaa mieltä, mutta voiko olla esim. niin tiukka linja vaikka budjetin suhteen, ettei ole varaa palkata uutta työntekijää vaikka haluaisivat tämän työntekijän oikeasti pitää?
niin... sinä siis aiheutat työyhteisössäsi ahdistusta sillä, että teet hommat paremmin kuin muut ja ehkä vielä nopeammin. Heidän pitäisi petrata, tai alkaa jopa tekemään töitä ja se ahdistaa. Koita ymmärtää se.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen tilanne töissä. Olen kyllä tuo sopparilla, mutta 2 kollegani ovat jo kuuskymppisiä, varmaan yli 15v talossa olleita, eivätkä paljon muuta nähneet. It osaaminen ja yleensäkin järjestelmällinen dokumenttien hallinnointi on jossain 2010 luvun alussa. Toinen heistä tyhm kun saapas, ei sano koskaan mitään mihinkään muutakun toistaa muiden juuri sanomisia.Ihan hassu papukaija. Autan heitä viikottain jonkun uuden järjestelmän tai ihan vaan perus exelin tai Word asiakirjan asemmoinnin kanssa. Ym ym...
Olispa hauska tietää millainen palkka heillä on verraten omaani. Saisin kyllä slaakin jos he ansaitsevat useita satoja enemmän kuin minä.
No verotiedoistahan saat ainakin suuntaa-antavan palkan selville, jos oikeasti kiinnostaa. Jos ei Iltalehden verokoneesta tärppää (siellä raja 100000€, mutta kun pääomatulotkin otetaan mukaan niin palkkahan voi olla allekin) niin käy verotoimiston päätteellä katsomassa, tai soita sinne puhelimella.
Muutaman sadan euron palkkaero on pieni. Ja muutenkin turha verrata uran alku- ja loppupuolella olevien palkkoja toisiinsa. Ne pidempään töissä olleet ovat ehtineet saada aika monta palkankorotusta. Ja jos jossain kohtaa uraa käykin sitten niin, ettei saa enää muita korotuksia kuin jonkun TES-korotuksen, niin 2% korotus 6000 euron palkkaan on silti 120€ kun sama 2% korotus 3000 euron palkkaan on vain 60€. Palkankorotuksissa toimii sama korkoa-korolle-periaate kuin sijoituksissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No verotiedoistahan saat ainakin suuntaa-antavan palkan selville, jos oikeasti kiinnostaa. Jos ei Iltalehden verokoneesta tärppää (siellä raja 100000€, mutta kun pääomatulotkin otetaan mukaan niin palkka
Niinpä. Lisäksi jollain työpaikoilla on annettu todella avokätisiä korotuksia kun Suomessa meni todella hyvin. Esimerkiksi paperitehtaalla vanhat jäärät saavat jopa 2-3 kertaista palkkaa mitä aloittelevat.
Minäkin olen yksi työpaikan tärkeimmistä henkilöistä paremmalla koulutuksella kuin moni muu. Paljon olen saanut kaikkea, mutta palkkakuopasta en vaan pääse. Tiedän, että pitäisi lähteä ennen kuin katkeruus kasvaa liian suureksi, mutta lähteminen ei ole helppoa, kun työ on muuten kaikkea, mitä haluan. En silti usko, että mikään muu auttaa kuin työpaikan vaihto. Lähde heti, kun pääset.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta auttaminen ja naura kun osaamisen puuttuminen paljastuu. Etätöissä tämmöiset "aaapuuuuVA" tyypit aina paljastuu.
Jotenkin hullua kun edellisessä työssä yksi taloushallintolainen pyysi apua Exceliin ja sitten koitti vielä tyyliin "voitko sä naputella noi paperit sinne ku en oikeen osaa tietokoneita" - läppää. Siis oikeesti.. Taloushallinto, kirjaimellisesti toi Excelin pyöritys on iso osa töitä. Ei raksamieskään voi mennä sanomaan että asentaisitko noi lattiat kun en oikein tuu toimeen parketin kaa.
Itse "tuurasin" mysteerihenkilöä noin 10 vuotta. Ei vakinaistettu , sitten tuli uusi omistaja firmalle ja tilanne huononi. Lipojat haukkuivat minua selän takana, mutta eivät tajunneet, että minun työvuoroni ja tehtäväni menevät jakoon kun lopetan. Ja sitten eräänä päivänä ilmoitin että palaan vanhoihin hommiini alkoi itku ja rukoilu. Nyt kaikki olisikin toisin ja tietenkin saisin saman palkan ja vuorot kun muutkin ja oli käynyt se kuuluisa virhe....En kadu. Oli kuin kuorma olisi siirtynyt päältäni.
Mitä tulee sinun tapaukseesi niin siihen ei tule muutosta. Tilanne on suotuisa työnantajalle.Vuokratyö on uhka vakkareille. He tuntevat olevansa "oikeita"työntekijöitä ja sinä et. Kysy kilpailijalta töitä tai vuokraa itse itseäsi. miksi annat työstäsi rahaa vuokraajalle, kun sinulla ei ole edes vakkariduunia. Laskuta laskutusyhtiön kautta noin 2x palkkasi verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta voiko olla esim. niin tiukka linja vaikka budjetin suhteen, ettei ole varaa palkata uutta työntekijää vaikka haluaisivat tämän työntekijän oikeasti pitää?
Miksi olisi? Jos voi osoittaa, että tuo taloon 20 000 e/kk, niin tietenkin tyyppi pidetään. Ne pidetään, jotka voivat selkeillä numeroilla osoittaa tekevänsä tulosta ja tuovansa firmaan rahaa. Ap tosin ei ole kertonut, paljonko hän saa tulosta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta auttaminen ja naura kun osaamisen puuttuminen paljastuu. Etätöissä tämmöiset "aaapuuuuVA" tyypit aina paljastuu.
Jotenkin hullua kun edellisessä työssä yksi taloushallintolainen pyysi ap
Miten joku vanhus ei muka osaa, kun on niitä tietokoneita käyttänyt suunnilleen 30 vuotta? Excelin edeltäjä ei paljoa poikennut nykyisestä, joten jotenkin nyt en voi uskoa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Sussa on työelämän kannalta helkkarin huonoja ominaisuuksia.
Katkeruus on myrkkyä sopivuudelle ja "paremmuus" sitoutumiskyvylle.
Juuri näin. Kannattaa muistaa, että kukaanei ole töissä korvaamaton. Etenkään kellään ei ole mitään korvaamatonta osaamista, jos ihmisenä on pjaska ongelmamytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hullua kun edel
Ei ollut mikään kauaa töissä ollut vaa kohtuu nuori tekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No verotiedoistahan saat ainakin suuntaa-antavan palkan selville, jos oikeasti kiinnostaa. Jos ei Iltalehden verokoneesta tärppää (siellä raja 100000€, mutta kun pääomatulotkin otetaan mukaan niin palkka
Muutaman sadan palkkaero kuukausipalkassa on aika paljon, jos puhutaan samaa työtä tekevistä.
Jos oletetaan, että ap on oikeasti selvästi pätevämpi osaaja kuin kollegansa, niin hänellä on tietenkin yksi vaihtoehto: käy asiallinen keskustelu esihenkilön kanssa, tuo faktisesti esiin oma osaaminen ja miten tuloksellisuus näkyy työtehtävissä, ja arvioi yhdessä esihenkilön kanssa, miten tätä huippuosaamista kannattaa käyttää yrityksen eduksi.
Todennäköisemmin ap on kuitenkin rasittava besserwisser ja katkeruudessaan pyörivä ilmapiirin hapantaja. Tämmöisiä henkilöitä aika harva työyhteisö aidosti kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan, että ap on oikeasti selvästi pätevämpi osaaja kuin kollegansa, niin hänellä on tietenkin yksi vaihtoehto: käy asiallinen keskustelu esihenkilön kanssa, tuo faktisesti esiin oma osaaminen ja miten tuloksellisuus näkyy työtehtävissä, ja arvioi yhdessä esihenkilön kanssa, miten tätä huippuosaamista kannattaa käyttää yrityksen eduksi.
Todennäköisemmin ap on kuitenkin rasittava besserwisser ja katkeruudessaan pyörivä ilmapiirin hapantaja. Tämmöisiä henkilöitä aika harva työyhteisö aidosti kaipaa.
Tämä toimii vaan jossain pikkufirmoissa joissa esihenkilö on toimitusjohtaja tai osakas ja voi itsenäisesti tehdä palkkauspäätöksiä. Isoissa firmoissa nuo menee aina HR:n kautta ja sieltä annetaan tiukat kriteerit monta voidaan palkata ja millä hinnalla. Siinä ei auta vaikka esihenkilö kuinka pitäisi sinua huippuhenkilönä jos hommat jotenkin hoituvat nykyhenkilöstöllä. Ainoa keino on vaihtaa firmaa jossa tarjotaan suoraan vakituista paikkaa sopivalla palkalla.
Muutenkin työn tuottavuutta on vaikea mitata jos se ei ole suoraa myyntityötä. Toki voidaan lähteä tehokkuuden kautta tms., mutta harvemmin niin tehdään, koska se on kaksiteräinen miekka. Se pakottaisi vanhat venymään äärimmilleen nuorten kilpaijoiden kanssa eikä kukaan sitä halua, koska kaikki vanhenee ja kohta on itse siellä vanhojen puolella.
Ap:lle sanoisin, että sitoudu firmaan sen sijaisuuden ajaksi. Älä tee siihen firmaan mitään pitkäjaksoisia suunnitelmia vaan hae jatkuvasti vakituista työtä muualta, esim. saman alan yrityksistä jos tykkäät työtehtävistä. Tulevaisuutesi kyseisessä firmassa on todennäköisesti erilaisia sijaisuuksia tai heikompitasoinen vakituisuus eri yksikössä jos nykyisessä yksikössäsi ei aukea uusia työpaikkoja. Mieti haluatko sitä.
Palauttaisin lainaduunarin lainaajalle ja etsisin sopivamman.