Onko oikeasti ihmisiä jotka käy vain kerran viikossa kaupassa?
Onko oikeasti ihmisiä jotka käy vain kerran viikossa kaupassa?
Kyllä minä käyn yleensä joka päivä ja joskus 2-3 kertaakin päivässä.
Kommentit (92)
Kyllä. Käyn perjantaina aamusta kaupassa ja ostan viikon tarpeet Prisma, Cittari ja Lidl (ovat samassa kauppakeskuksessa).
Perheessä 2 aikuista, 2 teiniä, 3 alakoululaista ja 2 alle koululaista. Isossa perheessä hyväksi havaittu toimintatapa on viikon ruokalistan suunnittelu ja sen pohjalta kaupassa käynti kerran viikossa.
En välttämättä edes tuota kertaa viikossa. Työt putkeen jolloin syön töissä ja vasta pitkiä vapaita vasten kauppaan, jos silloinkaan on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää ihmiset ostaa? Tuotteet menee jo piloille viikossa. Itse käyn parin päivän välein.
Mitkä tuotteet viikossa pilaantuvat?
HeVi-osaston tuotteissa montakin, mitkä eivät viikkoa kestä. Tuon takia muutin rytmiäni, että käyn useammin kaupassa aiemmin kerran viikossa sijaan. Hävikkiä tuli yksinkertaisesti liikaa.
Erityisesti tarjoushedelmät eivät yleensä kestä kuin 1-3 päivää.
Kaupan hyllyssä olevat hedelmät on poimittu monta viikkoa sitten. Joskus jopa kuukaisia aikaisemmin. Esimerkiksi omenat voi olla puoli vuotta varastossa ennen kaupan hyllyyn päätymistä.
Lohifileessäkin on kaksi viikkoa päiväystä siitä kun kala on nostettu vedestä. Kun ostaa tuoreena niin helposti säilyy vielä monta päivää kotona. Ja aina voi pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää ihmiset ostaa? Tuotteet menee jo piloille viikossa. Itse käyn parin päivän välein.
Mitkä tuotteet viikossa pilaantuvat?
Leipä esimerkiksi on sellainen, joka ei yleensä ole viikon päästä kovin hyvää. Syötävää, mutta ei hyvää. Kala ei taida oikein säilyäkään viikkoa. Salaatti nuupahtaa.
Käyn kyllä itsekin joskus kaupassa vain viikon välein. Silloin suunnittelen syömiset niin, että syön huonommin säilyvät alkuviikosta ja leivän leivon itse.
Tuore leipä syödään ensin. Seuraavaksi laitetaan paistovalmiita uuniin. Lopuksi löytyy vielä pakastimesta lisää leipää. Niin ja usein tulee itse leivottua sämpylötä.
Pitää vähän suunnitella niin ongelma katoaa kokonaan. Alkuviikosta syö kaupan leipää ja loppuviikosta leipoo sämpylöitä. Esimerkiksi.
Käydään kaksi kertaa viikossa. Maanantaina ja torstaina. Mitä useammin käyt niin sitä enemmän menee rahaa.
Mä käyn kerran viikossa. Mulla on pakastin ja jääkaappi, hyvin säilyy ruoat. Rahaa säästyy, kun käy kerran viikossa - jää typerät heräteostokset väliin.
Ettekö te syö kasviksia tai hedelmiä? Osta lihaa? Syöttekö jotain lisäaineilla kyllästettyä moskaa? Joku banaanikin säilyy hyvänä 2 päivää kotona.
Minä käyn kerran viikossa. Toki jotain yksittäisiä juttuja saattaa joutua hakemaan lähikaupasta myös tuon ison kauppareissun ulkopuolella. Minulla ei olisi aikaa ja halua käyttää joka päivä aikaa kaupassakäyntiin. Mitä harvemmin, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Käydään kaksi kertaa viikossa. Maanantaina ja torstaina. Mitä useammin käyt niin sitä enemmän menee rahaa.
Maanantai on yleensä huonoimpia päiviä käydä kaupassa. Tavarantoimituksia ei tule viikonloppuisin ja käytännössä usein hyllyssä on edellisen viikon tuoretuotteita. Ne mitä viikonloppuna on jäänyt myymättä.
Ehkä tämä osaltaan selittää miksi osa on vakaasti sitä mieltä, ettei ruoat säily paria päivää enempää. Kun ostavat valmiiksi vanhaa! Kannattaa kyttäillä päiväyksiä siellä kaupan hyllyillä pyöriessä.
Käyn kerran viikossa kaupassa. Ostan maito- ja lihatuotteita, kasviksia sekä viljatuotteita. Hygieniatarvikkeita tarvittaessa. Mikään ei lopu tai pilaannu viikossa, toki viikon lopussa jääkaappi on melko tyhjä. Mitään ei mene biojätteisiin, koska jääkaapin sisältö tyhjenee viikon mittaan, eikä mitään "heräteostosjugurtteja" tungeta ruokien eteen. Lähin kauppa n. 1 km päässä. Harvoin unohdan ostaa mitään, koska viikottainen perussetti on aika vakio ja muut tarvittavat laitan ostoslistalle.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Päinvastoin. Ostaa kerralla aina yhden tai kahden aterian ainekset ja täyttää puuttuvia juttuja, niin ei tule koskaan hävikkiä. Isot ruokaostokset kerralla tarkoittavat tuotteiden pilaantumista ja hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te syö kasviksia tai hedelmiä? Osta lihaa? Syöttekö jotain lisäaineilla kyllästettyä moskaa? Joku banaanikin säilyy hyvänä 2 päivää kotona.
Meillä kieltämättä syödään kasvikset enimmäkseen kypsennettyinä, koska suolisto, mutta ruoat tehdään itse alusta alkaen samasta syystä. Jos pitäisin banaaneista, ostaisin ne vihertävinä. Mikään muu ei ole osoittautunut ongelmaksi. Mäti syödään heti sulamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Syön banaani 4-5 päivänä viikossa.
Ostan 1kpl itselleni mieluisalla kypsyysasteella ja muut siten että ne kypsyy seuraavina päivinä. Vikon säilyy näin oikein hyvin.
Taitolaji tämä ajattelu ja suunnittelu:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kieltämättä syödään kasvikset enimmäkseen kypsennettyinä, koska suolisto, mutta ruoat tehdään itse alusta alkaen samasta syystä. Jos pitäisin banaaneista, ostaisin ne vihertävinä. Mikään muu ei ole osoittautunut ongelmaksi. Mäti syödään heti sulamisen jälkeen.
Okei. Vähän arvelinkin, että erilaisista ruokavalioista kyse. Itse tykkään syödä paljon erilaisia salaatteja ja napata hedelmän vaikka aamupalaksi.
Viestin 50 kirjoittaja lisää: kotona pakastin käytössä. Laitan sinne tuoreena ostetut leivät, laitan ruokaa isommat annokset kerrallaan ja pakastan rasioissa. Leivän maku ei pakastimessa viikossa kärsi, eikä tomaatit yms. pilaannu viikossa, joten kasviksia riittää joka päivälle. Pakastimessa on lisäksi marjoja, joita syön päivittäin. Monta kertaa viikossa kaupassa käyminen tuntuu vaivalloiselta, kun on opetellut tavan käydä vain kerran viikossa.
Käyn kerran viikossa kaupassa ostamassa kaiken tarpeellisen. Inhoan kaupassa käyntiä enkä voisi kuvitellakaan, että kävisin siellä jopa useamman kerran päivässä. Omena kerrallaanko sieltä ostetaan vai mitä? En myös tiedä mitään tuotetta mikä ei säilyisi ja mikäli jotain puuttuu niin osaan kyllä korvata sen sitten jollain toisella. Lähin kauppa olisi 500 metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Banaanit on lähteneet laivalla Brasiliasta kolme kuukautta sitten. Kotimaiset omenat on poimittu elokuussa, samoin kaikki juurekset on loppukesästä nostettua satoa. Oikein säilytettynä kasvikset ja hedelmät säilyy todella pitkään. Paino sanalla oikein säilytettynä...
Käyn kerran viikossa Lidlissä ja silloin ostan mitä tarvitsen. K ja S kaupoille annoin potkut kun he saavat Yritystukia. Nykyisin suosin ulkomaalaisia tuotteita ja kauppareissun lasku on pienentynyt huomattavasti
kerran kuukaudessa tulee ruokakaupan tilaus kotiovelle
turha se on siellä kaupassa rampata
Ihan varmasti voi suunnitella ja pitääkin, jos käy kerran viikossa kaupassa. Vastasin siihen, kun joku oli sitä mieltä että mikään ruoka ei pilaannu viikossa.