Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aikuiselle puhjeta selektiivinen mutismi?

Vierailija
07.02.2024 |

Mulla on sellainen tunne että haluan lopettaa puhumisen tietynlaisissa tilanteissa. Eikä tää ole vain joku tunne vaan mä tunnen etten oikeasti enää voi. En enää kestä. Mutta mitä jos kohta nelikymppinen aikuinen lopettaa puhumisen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko puhua liikaa. Kyllä muitakin joskus rasittaa liika puhe tai ihmismassa. Puhutaanko työssäsi liikaa, näetkö liikaa ihmisiä tai muualla. Sano ettet halua puhua turhaan ylimääräisiä, että hoidetaan asia, koska sulla on paljon muuta päivän aikana aina tms. Älä mene paikkoihin joissa horistaan turhia. Ehkä vapaalla kivempaa jos on jotain mistä tykkäät? Uupunut, väsynyt tai stressissä, silloin ei kiva. Kipuja omaava ei ainakaan halua ylimääräistä säätöä. Jos tekee töitä liikaa tai on kiire, sekin voi aiheuttaa mykkyyden joillekin, keskittyy niin tehtäviin asioihin.

Vierailija
2/4 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi puhjeta. Kannattaa yrittää puhua, vaikka mieli pistäisi vastaan. Arjesta tulee todella vaikeaa, jos et puhu. Suosittelen, että menet viittomakielen kurssille. Itse viiton silloin, kun on hankalaa puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena selektiivinen mutuismi joka ilmeni ahdistavissa tilanteissa. Edelleen samaa tapahtuu pienemmässä määrin (eli pystyn pakottamaan itseni puhumaan) hyvin stressaavissa/ahdistavissa tilanteisa, joten kyllä mä uskoisin että se voi tulla myös aikuisena ihan niinkuin muutkin ahdistusneisuushäiriön osa-alueet voi tulla.

Vierailija
4/4 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thoughts on Selective Mutism People Who Are Unable to Speak to Some People

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän