Onko kehitysavusta mitään hyötyä?
Kommentit (63)
Samaa voi sanoa näistä "pako" ihmisistä, vaikka Suomi ottaisi tänään 1milj "pako" ihmistä huomenna olisi saman verran tulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mihin rahaa syydetään.
Itse olen ollut mukana projektissa, jossa rakennettiin kehittyvään maahan tulvivan joen ylittävä silta vapaaehtoisten ja yrityssponsorien tuella. Sillan myötä maaseudulla asuvat ihmiset pääsivät kouluun, sairaalaan ja viemään tuotteita markkinoille myös sadekauden aikana. Eli nostamaan itse omaa elintasoaan kun perusinfra laitettiin kuntoon. Ja kuten suurinta osaa kehittyvistä maista, myös tämä maa on sellainen, josta länsimaat on jo kolonialismin ajoista lähtien pumpannut resursseja, käyttänyt hyväksi ja aiheuttanut siten sisäisiä jännitteitä. Joten kyllä oikeanlainen kehitysapu on myös moraalinen velvollisuus länsimaille.
Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että sinun elintasoasi mahdollistamassa olleiden maiden ihmisillä olisi paremmat mahdollisuudet edistää omaa elintasoaan?
Miksi eivät itse rakentaneet siltaa? Kehitysapuna olisi voinut lähettää suunnitelmat ja pari työnjohtajaa ja palkata tulkin. Tarvikkeet ja työväki heidän verovaroistaan.
Suomi ei ole kenellekään velkaa.
On viimeinkin ymmärrettävä ja hyväksyttävä se tosiasia, että kehitysmaat ovat kehitysmaita vain siksi, että ne ovat täynnä kehitysmaalaisia!
Esimerkiksi Afrikka on rikkain kaikista maanosista ja siellä voi saada parhaimmillaan kolme satoa vuodessa, jos tietää mitä tekee ja tekee myös!
Mugaben karkoitettua valkoiset maanviljelijät Zimbabwesta ja jaettua heidän maansa kannattajilleen aiheutui tuossa entisessä runsaudensarvessa nälänhätä!
Jo Wanha Cansa sanoi, ettei kannettu vesi kaivossa pysy!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Italiassa, jota me olemme auttaneet on valtavat kultavarannot verrattuna Suomeen. Miksi eivät käyttäneet niitä. Nyt me köyhät annoimme heille, jotta voivat taas päällystää seinänsä marmorilla.
No tietysti siksi, että tyhmän eväät syödään ensin, kuten Z-maassa osuvasti sanotaan!
No ei näytä olevan. Vuosituhannen aikoihin tuli afrikasta kätiläopiskelijoita, jotka valistaisivat naisia ehkäisyyn kotimaahansa palattuaan. Mutta kävikin päinvastoin.
Vähempiälyiset ajattelee aina vieteillään, ei järjellä. Kyllä siellä on Mikkokuustoset käyneet jotain kaivoja avaamassa, mutta ydinongelma, liikakansoitus ei poistu. Loiset on pohjaton kaivo, eivätkä itse tee mitään. Kaikenlainen kehitysapu lakkautettava.
Eipä niistä kehitysavuista ole kauheasti ollut, ainakaan pitkällä tähtäimellä, hyötyä. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, todistetusti. Sen sijaan katastrofiavut ovat olleet paikallaan, nälänhätiin ja muihin.
Taitaa olla niin kylmästi, että esim. länkkärien niin inhoama ja pelkäämä Kiina on vuosikymmenessä saanut enemmän hyvää aikaan kuin länkkärit sadassa vuodessa. Investoimalla tuotantoon, luomalla työpaikkoja, ansaintamahdollisuuksia paikallisille ja siten mahdollisuutta itse, omalla työllä kohtentaa asemaansa. Kiina ei tee sitä hyvän hyvyyttään, kilpeä kiillottaakseen (niin kuin länkkärit tekevät kehitysavulla), vaan kylmästi bisnesmielessä, mutta ilman länsimaiden 1800-luvun riistomeinkiä.
Suomen kehitysapurahoista veroparatiiseihin jopa 191 miljoona euroa vuodessa Miksi tätä hulluutta jatketaan.
Viimeisimmän tutkimustiedon valossa rahoista valuu myös iso osa veroparatiiseina pidettyihin paikkoihin, kuten Luxemburgiin ja Caymansaarille. Hiljattain valmistuneessa Maailmanpankin selvityksessä on seurattu rahavirtoja kehitysmaista ulkomaisille pankkitileille. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Mukana tutkimuksessa olivat muun muassa Afganistan, Etiopia, Mosambik ja Tansania, jotka ovat kaikki huomattavan suuria kehitysavun kohdemaita myös Suomelle.
Köyhät afrikanjohtajat tarvitsevat rikkauksiaan.
Niin kuin jo edellä sanottu:Suomi ei ole mitään velkaa 3.maailman maille. Meillä ei ole ollut siirtomaita,emme ole luonnonrikkauksia olleet ryöväämässä. Hoitakoot entiset siirtomaaisännät velkansa. Meidän ei tarvitse syyllistyä ja turha meitä on yrittää syyllistää. Mitään humanitaarista apua ei tarvitse lapata niin kauan kun ollaan korvia myöten veloissa. Maailmaasyleilevä avunantohymistely on tullut tiensä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut mukana projektissa, jossa rakennettiin kehittyvään maahan tulvivan joen ylittävä silta vapaaehtoisten ja yrityssponsorien tuella. Sillan myötä maaseudulla asuvat ihmiset pääsivät kouluun, sairaalaan ja viemään tuotteita markkinoille myös sadekauden aikana. Eli nostamaan itse omaa elintasoaan kun perusinfra laitettiin kuntoon. Ja kuten suurinta osaa kehittyvistä maista, myös tämä maa on sellainen, josta länsimaat on jo kolonialismin ajoista lähtien pumpannut resursseja, käyttänyt hyväksi ja aiheuttanut siten sisäisiä jännitteitä. Joten kyllä oikeanlainen kehitysapu on myös moraalinen velvollisuus länsimaille.
Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että sinun elintasoasi mahdollistamassa olleiden maiden ihmisillä olisi paremmat mahdollisuudet edistää omaa elintasoaan?
Miksi eivät itse rakentaneet silt
Et ole ilmeisesti kuullut uuskolonialismista mitään? Suomi on ihan samalla tavalla vastuullinen Afrikan rappiosta kuin muutkin länsimaat. Mitähän sinunkin elintasosi olisi, jos Suomeen ei olisi ikinä saatu luotua sellaista edistynyttä teollisuutta, joka vaatii kehittyvistä maista peräisin olevia raaka-aineita?
Etkä taida tietää sitäkään, miten rakennusala toimii. Silta ei ole mikään Ikean lipasto, jonka rakennuspiirustukset voidaan tuosta noin vain luoda täällä Pohjolassa ja viedä maahan X. Tai rakennusalan työnjohto sellainen, joka voidaan vain lennättää täysin tuntemattomaan kohteeseen johtamaan tuntemattomia ihmisiä tulkin välityksellä.
Kaikkiaan tuo sinun viestisi kertoo niin järjettömästä ylemmyydentunnosta ja tynnyrissä kasvamisesta, etten edes jaksa lähteä tarkemmin kertomaan sinulle, kuinka asiat toimivat tässä maailmassa.
P.S. Tämä ei ollut Suomen valtion organisoima kehitysprojekti. Ehkä se siksi onnistuikin niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lää. kehitysmaissa jossa populaa multimiljoonia on se kurjuus ihan itse aiheutettua. Ylilisääntymisellä ja laiskuudella on hintansa. Muutaman miljoonan kansan niin kuin suomalaiset ei tarvitse maksaa afrikkaan tai aasiaan mitään. Me emme ole KENELLEKKÄÄN velkaa. On nähtävästi myös oman maan ja kansan historia vähän hakusessa jos pitää suomalaisia jotenkin "varakkaina" tai etuoikeutettuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan Suomi on pumpannut rahaa tuonne mustaan reikään vuosi kymmenien ajalta. Montakohan vale-pakkolaista tänne on sieltä myös tunkenut ja nauttii nyt täyshoidosta sukulaisineen. Meillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa paitsi että nämä afrikkalaiset hyväksikäyttävät maatamme ja tukiamme törkeästi. Olisi aika että alkaisivat maksamaan takaisin sen mitä suomalaisilta ovat vieneet..(luuletko pönttö ettei Suomen maaperästä ole varastettu resursseja??) Suomi ei myöskään ole mikään "länsimaa"
Meillä on moraalinen velvollisuus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuohonkin maahan on pumpattu tukea jo vuosikymmenien ajan. Kolonialismi päättyi sukupolvia sitten. Suomi koki sisällissodan ja sotia ja menetti alueitaan ja joutui maksamaan sotakorvauksia, mutta kehittyi hyvinvointivaltioksi ilman kehitysapua. Paljon siis riippuu kulttuurista ja varmaan myös geeneistä ja älykkyysosamäärästä, vaikka tätä ei varmaan saisi sanoa.
Kehitysapu on myös bisnestä ja tarjoaa (suoja)työpaikkoja. Ja pääseehän sen avulla esittämään hyvää ihmistä. Sen takia kehitysapua on vaikea katkaista, vaikka kritiikkiä esitetään paljonkin.
Käsittämätöntä rahan holtitonta syytämistä. Tulokset ovat olleet mitättömiä avunsaajille, mutta hyvät talodellisesti sinne lähetetyille yms. asiaan osallistuville.
Kuinka monta vuosikymmentä sitä on tehty? Onko yksikään niistä maista kehittynyt? Ihan neutraalisti kysyn.
Idiootit taas keskustelemassa. Sanokaa vaan suoraan jos ette halua auttaa hädänalaisia, älkääkä syyttäkö kehitysapua toimimattomuudesta.
Mikäli meillä olisi sellainen media, jollainen sen pitäisi olla, se tekisi tästäkin tutkivaa journalismia. Mutta ei tietenkään. Vihervasemmistolaisella medialla on oma pikku kupla mistä kirjottaa ja tutkia, ja mitä ei.
60 vuotta on viety suomesta kaivoja Afrikkaan ja jano on edelleen kova siellä !
Onhan tuolla saatu aikaan väestöräjähdys ja Eurooppaan suuntautuva barbaarein invaasio!
Edelliskerralla sellainen johti pimeään keskiaikaan!