Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähän hävettää olla eläkkeellä

Vierailija
07.02.2024 |

En pysty oikein käymään missään eläkeläistapahtumissa ja kahvipöytäkeskusteluihin en pysty osallistumaan. Pakko on varmaan muuttaa pois täältä ja etsiä ystäviä sitten ulkomailla. Jäin viime kesänä eläkkeelle ja kuulun hyvätuloisten eläkeläisten harvalukuiseen joukkoon. En ole juuri puhunut tuloistani, mutta niissä harvoissa kerroissa, kun se on muiden toimesta tullut esille, on tilaan laskeutunut syvä hiljaisuus ja keskustelu on tyrehtynyt siihen. Minua on alettu vierastamaan ja olen huomannut osassa kanssaeläkeläisissä myös katkeraa kateutta.

Tämä kateus on nyt ajamassa minut pois Suomesta. Haluan nauttia elämästä ja saada sellaisen sosiaalisen ympäristön, jossa minut hyväksytään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä suuruinen eläke aiheuttaa katkeraa kateutta?

Nuorissa 1800 € brutto. 

Tuo nyt vielä aika tavallinen eläke jos on hyvätuloisissa duunarihommissakin ollut.

Itse saan tuon verran nettona pankkitilille.  Pärjään tietysti paremmin kuin takuueläkettä saava tuttuni mutta häntä auttaa yhteiskunta.  

Vierailija
22/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen saamaan noin 5000 euroa netto enkä todellakaan aio kertoa yhtään kenellekään siitä. Eläkeläisten riennoissa aion valitella kaiken kalleutta muiden mukana. 

Saan eläkettä nettona noin tonnin enemmän ja toimin juuri noin. Suu visusti supussa omista tuloista ja voivottelee vain muiden mukana. Kauhulla odotan ensi vuotta, kun nimi ilmestynee taas lehtien sivuille tämän viimeisen korotuksen myötä. Juuri kun suurin osa on jo unohtanut työvuosien aikaiset ansiot.

M73

Jos eläkkeestä jää nettona 6000€/kk, niin olet kyllä ollut tuloslistoilla kaiken aikaa. 

Olen saanut pienen osan eläkkeestä ulkomailta, kun aikoinaan olin 7 vuotta muualla hommissa. Nyt paukkuu sitten tuo 100.000 raja täältä Suomesta saamastani eläkkeestä rikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hengaile niissä porukoissa, missä olit työelämässäkin. Eiköhän siinä joukossa eläkkeetkin ole sinun kanssasi verrannolliset.

Vierailija
24/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ongelma. Mistäköhän johtuu, että sinua hävettää? Minä en ikinä puhu minun tuloista. En siis yhden yhtään koskaan. Ei niitä tarvitse kellekkään sanoa. Joten minun näkökulmasta sulla ei ole ongelmaa kunhan vaan et puhu tuloistasi. Problem solved!

Vierailija
25/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ongelma. Mistäköhän johtuu, että sinua hävettää? Minä en ikinä puhu minun tuloista. En siis yhden yhtään koskaan. Ei niitä tarvitse kellekkään sanoa. Joten minun näkökulmasta sulla ei ole ongelmaa kunhan vaan et puhu tuloistasi. Problem solved!

Sanoinkin tuossa, että tulotasoni on noussut esille muiden toimesta. Nuo juorukalenterit on kertoneet vuosikausia työtuloni ja sen perusteella ovat laskeneet eläkettäni. Eivät nyt ole ihan osuneet oikeaan, mutta suuruusluokka on ollut kohdallaan.

Vierailija
26/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin musta tuntuu, että ap:tä karsastettaisiin siellä ulkomailla yhtä lailla. Riippumatta eläkkeen määrästä.

Vierailija
27/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinkin tuossa, että tulotasoni on noussut esille muiden toimesta. Nuo juorukalenterit on kertoneet vuosikausia työtuloni ja sen perusteella ovat laskeneet eläkettäni. Eivät nyt ole ihan osuneet oikeaan, mutta suuruusluokka on ollut kohdallaan.

Jaa, jos luen paikkakunnan lehdestä mikko möttösellä olleen hyvät vuositulot ja pääomatulot v 2015 ja syksylläkin oli tuloslistoilla.

Enpä varmaan edes nimeä muistaisi jos jossain tämän mikko möttösen tapaisin ja esittäydyttäisiin.

Toisin tietysti paikkakunnan suuryritysten omistajat.  

Vierailija
28/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorissa 1800 € brutto. 

Tuo nyt vielä aika tavallinen eläke jos on hyvätuloisissa duunarihommissakin ollut.

Itse saan tuon verran nettona pankkitilille.  Pärjään tietysti paremmin kuin takuueläkettä saava tuttuni mutta häntä auttaa yhteiskunta.  

Tarkoitin sitä, että nyt on kova halu puuttua eläkkeisiin, jotka keskimäärin ovat n. 1800 €/kk. Summasta menee vielä verot niin ei siitä paljon käteen jää. Ikää kun tulee niin terveys alkaa reistailemaan ja rahaa palaa. Ymmärrän kyllä, jos suuriin eläkkeisiin puututaan mutta näillä keskieläkkeillä eletään kädestä suuhun. 

Vuoden 2022 aikana omaan työuraan perustuvalle eläkkeelle siirtyneillä keskimääräinen omaan työuraan perustuva työeläke oli 1 761 euroa kuukaudessa (Eläketurvakeskus) 

Vierailija
29/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuja. Porvoon kaupungilla on kyllä jättieläkkeet joten on niissä häpeämistä.

Vierailija
30/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jos luen paikkakunnan lehdestä mikko möttösellä olleen hyvät vuositulot ja pääomatulot v 2015 ja syksylläkin oli tuloslistoilla.

Enpä varmaan edes nimeä muistaisi jos jossain tämän mikko möttösen tapaisin ja esittäydyttäisiin.

Toisin tietysti pa

Kyllä noita kyläkyyliä löytyy joka paikkakunnalta, jotka syynäävät jokaisen mahdollisen asian ja kailottavat niitä suureen ääneen. Varsinkin eläkeläisten joukosta, kun sitä aikaa tonkia ja penkoa on.

Vierailija
31/31 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Hölmöt palstamammat eivät tajua, ettei kukaan suurituloinen ja menestynyt ihminen muutu tavikseksi, kun jää eläkkeelle. Näinhän ap antaa ymmärtää.

Omat sosiaaliset seurapiirit jatkuvat myös eläkkeellä. Niihin kuuluvat ovat myös hyvätuloisia, joten kenenkään eläkkeitä ei kadehdita.

Koulutus ja tulotaso jakavat väestön eri segmentteihin, jotka korkeintaan vähän leikkaavat toisiaan. Omissa kuplissamme eletään täällä jokainen.