Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka ilta lasi viiniä, onko ongelma?

Vierailija
07.02.2024 |

Jos juo yhden lasin viiniä joka ilta, mut ei oo ikinä humalassa kun ei koe tarvetta, onko tervettä? 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sitä paitsi kohtuullinen punaviini on terveellistä.

Ei ole terveellistä esim. aivoille, vaikka pienellä määrällä saattaa olla jotain muuta pientä hyötyä. Mutta se hyöyty on saatavissa ihan samallta tavalla muualtakin ja ilman mitään haittavaikutuksia (esim. rypäleistä).

Vierailija
42/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokailtainen lasillinen tai kaksi viiniä on ongelma, jos ilman sitä ei pysty olemaan. Ei se määrä ratkaise vaan se, onko ehtinyt tulla riippuvuus. Kyllähän sekin kertoo jotain, että jääkaapissa on se viinilaatikko eikä esim pullo. 

Pullo vs laatikko ei kyllä kerro yhtään mitään mistään. Meinaatko että pelkän pulloviininjuoja ei voi olla alkoholisti? 

Kyllä kertoo, lootaviinit ovat pahoja, huono laatuisia viinejä, voi käyttää ruuanlaittoon tai max jouluntienoilla glögiin.  Lootaviineissä viini on kosketuksessa muoviin ja se muuttaa makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokailtainen lasillinen tai kaksi viiniä on ongelma, jos ilman sitä ei pysty olemaan. Ei se määrä ratkaise vaan se, onko ehtinyt tulla riippuvuus. Kyllähän sekin kertoo jotain, että jääkaapissa on se viinilaatikko eikä esim pullo. 

Pullo vs laatikko ei kyllä kerro yhtään mitään mistään. Meinaatko että pelkän pulloviininjuoja ei voi olla alkoholisti? 

Kyllä kertoo, lootaviinit ovat pahoja, huono laatuisia viinejä, voi käyttää ruuanlaittoon tai max jouluntienoilla glögiin.  Lootaviineissä viini on kosketuksessa muoviin ja se muuttaa makua.

Niin mitä se sitten kertoo? Lootaviiniä juovat ovat alkoholisteja? 

Vierailija
44/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sitä paitsi kohtuullinen punaviini on terveellistä.

Saattaa parantaa verenkiertoa.

Vierailija
45/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt. Ei ole 15 vuoteen ollut humalassa. Eikä tuu paha mieli jos viiniä ei ole. Silti sitä ilmeisesti aina kaapissa on, ja se 1-2 lasia illan mittaan menee. Maun takia, näin hän sanoo. Aina ajokunnossa kuulemma.

Kerroin taustastani myös. 

Ap

Mä en kykene uskomaan että se maku olisi pelkästään syy. Rentoutuminen olisi uskottavampaa. Se taas kertoisi siitä että ei ole ilmeisesti riittävästi muita keinoja rentoutua. 

Toki jos toi maun takia juominen on samaa tasoa kuin vaikka kahvin tai suklaan nauttiminen, että siitä oikeesti vaan tykkää. Niin mä olen niuho ja ennakkoluuloinen.

Ap

Vierailija
46/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät ap itsekin vastauksen. Ei juoppo alussa paljasta olevansa juoppo

Vierailija
47/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelu ei tee maksalle hyvää

Vierailija
48/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt. Ei ole 15 vuoteen ollut humalassa. Eikä tuu paha mieli jos viiniä ei ole. Silti sitä ilmeisesti aina kaapissa on, ja se 1-2 lasia illan mittaan menee. Maun takia, näin hän sanoo. Aina ajokunnossa kuulemma.

Ap

Se on aina jännästi sen maun takia. Eikä koskaan ole ongelmaa. Alkoholistilla itsellään ei tietenkään ongelmaa ole, se on aina muilla ihmisillä. 

-ohis

Vierailija
49/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä määrä viiniä? Lasillinen on  epämääräinen. 

Oma-aloitteisesti kertoi että sellainen tavallinen viinilasillinen. 

Mua ärsyttää kun toi nyt vaivaa, enkä tiedä olenko vaan sen eksän traumatisoiva vai oisko viisasta jättää mahdollinen ongelmakäyttäjä välistä. 

Olin päättänyt, että mä en enää halua elämää missä jääkaapissa on aina 3l pönttö viiniä. Ja nyt se vähän taitaisi taas niin olla jos tästä eteenpäin hänen kanssaan meen. 

Valtavan ihana ja fiksu ja lämmin ja empaattinen mies, tuntuu kaikin puolin mulle unelmakumppanilta. Mut sit toi viini. Rasittavaa! 

Ap

Selvästihän se on ongelma. Sinulle. Ei hän lopeta juomistaan miellyttääkseen sinua, joten sinun pitää tehdä päätös suhteen lopettamisesta tai jatkamisesta. Osaan niin samaistua tuohon ärsytykseen, että kaapissa on aina viinipötikkä. Siinä viinipötikässä on 4 pulloa viiniä. Jos ostaisi pulloittain, ainakin näkisi sen pullomäärän, mikä pitää viedä pullopalautukseen esim. kuukausittain.

Yritin lopettaa puolisoni viinitissuttelua yli 10 vuotta, mutta ei sille mitään voi. Hän sanoo aina välillä, että nyt on juomatta kuukauden/seuraavaan lomaan/syyskuun/jouluun asti. Ikinä ei pysty siihen. En muista milloin olisi ollut ilman viiniä edes kuukautta. En enää jaksa räyhätä, kun ei ole lapsia ja hoitaa työnsä ja muut asiat kunnolla. Mutta tiedostan, että olen naimisissa alkoholistin kanssa.

Vierailija
50/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä en kykene uskomaan että se maku olisi pelkästään syy. Rentoutuminen olisi uskottavampaa. Se taas kertoisi siitä että ei ole ilmeisesti riittävästi muita keinoja rentoutua. 

Toki jos toi maun takia juominen on samaa tasoa kuin vaikka kahvin tai suklaan nauttiminen, että siitä oikeesti vaan tykkää. Niin mä olen niuho ja ennakkoluuloinen.

Ap

Exäni, jolla oli alkoholiongelma, sanoi suoraan, että tykkää olla nousuhumalassa. Rentoutuminen on vähän sama asia, ja voi olla myös, että juo tylsyyteen. Jos harrastaisi jotain esim. liikuntaa, tuskin tekisi joka ilta mieli juoda 1-2 lasia viiniä. Itsellä loppui viikonloppujen viinin juominen kokonaan, kun hankin koiran.

Vierailija
51/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi molemmille että lopetatte suhteen ja itse etsit itsellesi absolutistin kumppaniksi. Molemmat tulette loppujen lopuksi kyllästymään nalkutukseesi joka on vääjäämätön lopputulema tässä asiassa.

Vierailija
52/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi kumppania, jonka on pakko ottaa vaikka vain se yksi lasillinen joka päivä. Itse juon ehkä lasin-pari alkoholia vuodessa, ja kyllä se yksikin annos vaikuttaa seuraavan päivän vireystilaan. Olen myös lähipiirissä nähnyt pari tällaista yksi päivässä -tissuttelijaa, ja aika hyvä tuuri jos ei ajan kanssa tule maksakirroosia.

Jos asia häiritsee, niin en jatkaisi suhdetta. Vuosien myötä se todennäköisesti alkaisi vain häiritä entistä enemmän. 

Vierailija
53/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kommenteista. Olkaa valppaina, täältä kohta vapautuu jollekin unelmien mies😔

Ap

Vierailija
54/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä asia ei sinulle varmaan selviä kuin kokeilemalla suhdetta hänen kanssaan. Jos mies on kaikinpuolin mukava ja muuten mieleen, niin tuskinpa tuosta lasillisesta viiniä (tai kahdestakaan) ongelmaa kannattaa tehdä. Jos se on laatikkoviiniä tai kyykkyviiniä, niin se olisi itselleni ongelma, koska sellaista kuraa ei kukaan maun vuoksi juo.

Meillä on kotona satoja pulloja toinen toistaan parempia viinejä ja samppanjaa (viinikellarissa, suurin osa lahjaksi saatuja) ja yleensä aina joku pullo on auki ja siitä otetaan lasilliset hyvän ruoan seuraksi ja joskus takkatulen ääressä istuessa ja jutellessa. Lasillisen normaali määrä on 12 cl. Missään muussa maassa kuin Suomessa ei tarjoilija tule kysymään centtilitroja. Joskus piruuttani mittasin vedellä, paljonko omiin kauniisiin punaviinilaseihimme menee viiniä, jos sen täyttäisi piripintaan: koko pullo!

Mikään pakko viiniä ei ole saada joka päivä, välillä itselläni menee viikkoja, jolloin otan yhden lasillisen koko viikon aikana tai en ollenkaan, vaan sitä teetä. Ja jos olen yksin kotona, harvoin viitsin pulloa ainakaan avata.

Näin on ollut jo vuosikymmeniä. Kumpikaan meistä ei ole ikinä humalassa. Itse käyn verikokeissa puolivuosittain ihan muusta syystä ja aina on katsottu myös maksa-arvot, joissa ei ole koskaan ollut mitään vikaa. 

Vierailija
55/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat rattijuopot kertovat ottaneensa yhden oluen. Ap:nä tarkkailisin mitä se yksi lasillinen todellisuudessa on.

Vierailija
56/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lasin koosta. 

Samaa mieltä,puhutaan että viinilasi on 12 senttiä .....niin mullaki mutta 12cm :)

Vierailija
57/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut iltaisin viinilasillisen jo kymmenisen vuotta. Edelleenkin se on se yksi lasillinen. Jos on muuta ohjelmaa, autolla ajamista, tapaamisia tms, en ota. Työpäivän jälkeen viini rentouttaa ja kohottaa mielialaa. Eikä häiritse nukahtamista niinkuin kahvi tai tee. 

Myöskin rakastan viinin makua, siis makuja. Aion jatkaa valitsemallani tiellä. 

Vierailija
58/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä alkoholin juominen on ongelmallista - etenkin jos sitä on jatkunut jo vuosia. Kerran kahteen viikkoon lasi tai kaksi punaviiniä maun takia voisi olla ihan ok. 

Vierailija
59/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä sen parhaiten tiedät, onko se sinulle ongelma. Jos et koe siitä mitään haittoja, niin ei kai se silloin mikään ongelma ole. Ei ole pakko elää mammapalstan sääntöjen mukaan, jos ei halua.

Vierailija
60/71 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso ongelma. Tehdään aikuis lasu sinusta, mikä nimi ja soitteesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän