Miksi kolminaisuusoppi on kristityille niin tärkeä?
Moni kristitty on vahvasti sitä mieltä, ettei kolminaisuuden kieltäjät ole kristittyjä eivätkä he myöskään pääse taivaaseen. Mutta miksi kolminaisuusoppi on niin tärkeässä asemassa? Raamatusta on tosi vaikea löytää kolminaisuutta ja koko kolminaisuuden käsite on muutenkin hankala ymmärtää, jos ei ole kasvanut sellaisessa kulttuurissa johon se kuuluu luontevasti. Miten siis Jumala voisi edellyttää sellaisten asioiden ymmärtämistä, jotka on monille täysin käsittämättömiä? Miksei Jumala kertonut Raamatussa selvästi, että hän on yksi Jumala kolmessa persoonassa, jos sen ymmärtäminen olisi edellytys pelastumiselle?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuus on niinkuin vesi, jolla on kolme olomuotoa, mutta samaa vettä se on kaikissa olomuodoissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vertaus veden eri olomuodoista ei toimi. Jos se pitäisi paikkaansa, Jumala olisi yksi ainoa persoona, joka vain ilmenee eri tilanteissa eri tavoilla.
Täällä toinen esimerkki mikä voi auttaa kolminaisuuden hahmottamisessa:
- joku mies voi samalla olla : jonkun poika, jonkun isä ja jonkun veli.
Kyse on kuiteinkin yhdestä ja samasta miehestä.
Kolmas esimerkki on isä, äiti ja lapsi: Kolme ihmistä muodostaa yhden perheen.
Mutta se perhe ei ole yksi henkilö.
Perhe on kuitenkin yksikkö. Kolme ihmistä, yksi perhe.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkissäsi kukaan perheenjäsenistä ei ole yksin perhe. Perhe on koolla vasta sitten kun kaikki kolme perheenjäsentä on paikalla.
Jumala on yksi, ja jokainen Jumalan kolmesta persoonasta on myös yksin Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan Jeesus on se persoona siinä Jumaluudessa. En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa..?
Millä perusteella Isä olisi pelkkä persoonaton, kasvoton taustavoima?
Se kerrotaan Raamatussa. Ettei kukaan meistä tunne Isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, esimerkkini ei ollut tarkoitus ottaa kirjaimellisesti, vaan esimerkkinä kolminaisuuden hahmottamisen ymmärtämäseksi.
Virheelliset vertaukset ei auta ymmärtämään kolminaisuutta vaan ne aiheuttaa pelkkiä väärinkäsityksiä. Jos kolminaisuusoppi on tärkeä pelastumisen kannalta, kannattaa todella varoa ettei hämmennä muita huonoilla vertauksilla, koska joku voi joutua niiden takia helvettiin.
Huonot, mitenkään asiaan liittymättömät vertaukset ja aasinsillat ovat uskonnollisen retoriikan kulmakiviä.
Jos ei suoraa tekstiä ymmärrä, niin joillekin täytyy yrittää vääntää rautalangasta. Uskonnolliseen retoriikkaan se ei liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan Jeesus on se persoona siinä Jumaluudessa. En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa..?
Missä noin sanotaan? Jeesus sanoi toisin: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, tulette tuntemaan myös minun Isäni. Tästä lähtien te tunnette hänet ja olette nähneet hänet."
On se vaan niin vaikeaa avata Raamattu. Sieltä kun ne vastaukset löytyisivät, jos niitä oikeasti haluaisi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä noin sanotaan? Jeesus sanoi toisin: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, tulette tuntemaan myös minun Isäni. Tästä lähtien te tunnette hänet ja olette nähneet hänet."
Jeesus sanoi myös, että Isä on Hänessä. Jeesus on se yhteys ja kristinuskon kulmakivi. Tie, totuus ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan niin vaikeaa avata Raamattu. Sieltä kun ne vastaukset löytyisivät, jos niitä oikeasti haluaisi. :)
Sanotko noin niillekin ihmisille, jotka ei osaa lukea tai joiden saatavilla ei ole Raamattua - ainakaan sellaisella kielellä jota he ymmärtäisivät hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko noin niillekin ihmisille, jotka ei osaa lukea tai joiden saatavilla ei ole Raamattua - ainakaan sellaisella kielellä jota he ymmärtäisivät hyvin?
Kuka täällä palstaileva ei osaa lukea? Ihme saivartelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä palstaileva ei osaa lukea? Ihme saivartelua.
Luitko lainkaan aloitusta? Ap ei kaivannut perusteluja kolminaisuudelle itseään varten vaan kysyi yleisellä tasolla, miksi kolminaisuusoppia pidetään niin tärkeänä ja miksi sen löytäminen Raamatusta on niin vaikeaa, jos siihen uskominen on jopa pelastuksen ehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkissäsi kukaan perheenjäsenistä ei ole yksin perhe. Perhe on koolla vasta sitten kun kaikki kolme perheenjäsentä on paikalla.
Jumala on yksi, ja jokainen Jumalan kolmesta persoonasta on myös yksin Jumala.
Aina vaan hullumpaa. Keksitty olematon jahve ja hänen kolme persoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuuden hyväksyn Raamatun mukaisena tulkintana, mutta itse en ole löytänyt käsitteelle kolmesta eri persoonasta perusteita.
Jos, Raamatusta löytyy kohtia, jotka tukevat tulkintaa kolmesta eri persoonasta, niin voisiko joku ystävällisesti laittaa nämä Raamatun kohdat.
Tutki Johannes 14:26, 15:26 ja 16:14-14 Siellä on Kreikan kielellä käytetty sanaa joka tarkoittaa maskuliinista "that person".
Jos joku osaa auttaa paremmin niin hyvä, mutta tosiaan kannattaa etsiä itse tietoa, löytyy hyviä sivustoja varsinkin englannin kielellä.
Kiitos näistä. Mainituissa kohdissa käytetty sana voidaan ilmeisesti kääntää (he, she, it). Tällä käsittääkseni viitataan Isään, ei varsinaisesti Pyhään Henkeen erillisenä persoonana.
Kuten, esim Joh. 16:14 mainitaan: "Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." Hän viittaa Isään (Sanaan), kuten esim. Joh. 17: 1-7 voidaan todeta.
Kuten Joh. 6:63 mainitaan: "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
Tällöin ainakin Johanneksen evankeliumin mukaan Sana olisi Henki ja Henki olisi Isä.
Toki voidaan puhua kolmesta eri persoonasta, mutta tämä on kai enemmänkin Jumalan käsitteellistämistä uskovien kesken. Jargonin käyttö ei nähdäkseni ole suositeltavaa kuin uskovien keskinäisessä viestinnässä, koska se jättää muut ulkopuolelle. Tämä ei kai ole kuitenkaan evankeliumin tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Väännetään sitten rautalangasta: Maailmassa on ollut ja on edelleenkin paljon ihmisiä, jotka ei osaa lukea ja joilta Raamatun lukeminen ei onnistu muiden syiden takia. Monella Raamatun ymmärtämistä rajoittaa puutteellinen kielitaito tai erilaiset ongelmat, joiden takia heidän on vaikea ymmärtää vaikeita sanoja sisältäviä monimutkaisia lauseita.
Kuvitellaan, että kolminaisuus olisi ilmaistu Raamatussa selkeästi, vaikkapa näin: "Jumalalla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus oli samalla sekä ihminen että Jumala." Tällöin kolminaisuus ja Jeesuksen jumaluus olisi helppo perustella Raamatulla myös niille, jotka eivät osaa lukea, ja he voisivat varmistaa riippumattomista lähteistä, sanotaanko Raamatussa todella niin.
Nyt lukutaidottomat ja muut on paljon hankalammassa tilanteessa, koska Raamatusta löytyy sekä kolminaisuutta tukevia että sitä vastaan puhuvia kohtia. Mitä jos he ymmärtävät Jumalan olemuksen väärin, joko kuullessaan Raamattua luettavan heille tai kuullessaan väärää opetusta? Jos kolminaisuuteen uskominen on pelastumisen edellytys, miksi Jumala on jättänyt koko kolminaisuusopin niin vaikeasti ymmärrettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, ja ajatteleppa kehitysvammaisia sitten. Voi voi, hehän eivät pääse taivaaseen koska eivät paljoa ymmärrä saati että osaisivat lukea. Onpa harmi että he jäävät pelastuksesta pois. Jumala on niin avuton. Tällainenkin epäkohta on meidän viisaampien ihmisten havaittavissa. Niinkö?
Monet niistä jotka tuomitsee helvettiin kaikki normaaliälyiset aikuiset, jotka ei ole koskaan edes kuullut evankeliumia ja saanut mahdollisuutta pelastua, päästää kuitenkin kaikki pienet lapset ja kehitysvammaiset automaattisesti taivaaseen. En tiedä miksi, koska Raamatussa ei sanota että Jumala vaatisi uskoa kaikilta muilta muttei pieniltä lapsilta ja kehitysvammaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetään sitten rautalangasta: Maailmassa on ollut ja on edelleenkin paljon ihmisiä, jotka ei osaa lukea ja joilta Raamatun lukeminen ei onnistu muiden syiden takia. Monella Raamatun ymmärtämistä rajoittaa puutteellinen kielitaito tai erilaiset ongelmat, joiden takia heidän on vaikea ymmärtää vaikeita sanoja sisältäviä monimutkaisia lauseita.
Kuvitellaan, että kolminaisuus olisi ilmaistu Raamatussa selkeästi, vaikkapa näin: "Jumalalla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus oli samalla sekä ihminen että Jumala." Tällöin kolminaisuus ja Jeesuksen jumaluus olisi helppo perustella Raamatulla myös niille, jotka eivät osaa lukea, ja he voisivat varmistaa riippumattomista lähteistä, sanotaanko Raamatussa todella niin.
Nyt lukutaidottomat j
Jumalan olemus ja teot ovat olleet kaikkien nähtävillä maailman luomisesta lähtien eikä kukaan voi puolustella itseään viimeisellä tuomiolla, etten muka ymmärtänyt. (Lue Room 1, etenkin jakeesta 19 eteenpäin) Siellä ei ap auta selittelyt Jumalaa vastaan. Meille voit luikerrella kuin liukas saippua, mutta Jumalan edessä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että kolminaisuus olisi ilmaistu Raamatussa selkeästi, vaikkapa näin: "Jumalalla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus oli samalla sekä ihminen että Jumala." Tällöin kolminaisuus ja Jeesuksen jumaluus olisi helppo perustella Raamatulla myös niille, jotka eivät osaa lukea, ja he voisivat varmistaa riippumattomista lähteistä, sanotaanko Raam
Näin sanoo Raamattu, ei auta alapeukutkaan.
Voi teitä eksyneet lampaat. Mitäpä sitä pieni ihminen ymmärtäisi. Jos ei ymmärrä niin voi luottaa.
"Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää,
huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä!
Hylätköön jumalaton tiensä
ja väärintekijä juonensa,
kääntyköön takaisin Herran luo,
sillä hän armahtaa,
turvautukoon Jumalaan,
sillä hänen anteeksiantonsa on runsas.
Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne
eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,
sanoo Herra.
Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä,
niin korkealla ovat minun tieni
teidän teittenne yläpuolella
ja minun ajatukseni
teidän ajatustenne yläpuolella.
Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta
eivätkä sinne palaa
vaan kastelevat maan,
joka hedelmöityy ja versoo
ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän,
niin käy myös sanan,
joka minun suustani lähtee:
se ei tyhjänä palaa
vaan täyttää tehtävän,
jonka minä sille annan,
ja saa menestymään kaiken,
mitä varten sen lähetän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, ja ajatteleppa kehitysvammaisia sitten. Voi voi, hehän eivät pääse taivaaseen koska eivät paljoa ymmärrä saati että osaisivat lukea. Onpa harmi että he jäävät pelastuksesta pois. Jumala on niin avuton. Tällainenkin epäkohta on meidän viisaampien ihmisten havaittavissa. Niinkö?
Monet niistä jotka tuomitsee helvettiin kaikki normaaliälyiset aikuiset, jotka ei ole koskaan edes kuullut evankeliumia ja saanut mahdollisuutta pelastua, päästää kuitenkin kaikki pienet lapset ja kehitysvammaiset automaattisesti taivaaseen. En tiedä miksi, koska Raamatussa ei sanota että Jumala vaatisi uskoa kaikilta muilta muttei pieniltä lapsilta ja kehitysvammaisilta.
Ei kukaan ihminen voi tuomita ihmisiä helvettiin, vain Jumala voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota jaetta voi muuten käyttää perusteluna sille, ettei Jeesus ole Jumala. Toisaalla Raamatussa sanotaan selvästi, ettei kukaan voi jäädä henkiin nähtyään Jumalan kasvot:
"Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon." Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä." (2. Moos. 33:20)
2. Moos. 33:20 koskee syntistä (epäpyhää) ihmistä.
Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Joh. 15:3
Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä. Matt. 7:6
Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". Ap. t. 10:15