Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heräättekö te pirteinä?

Vierailija
06.02.2024 |

Itse en koskaan. En silloin, jos on töihin meno ja kello herättää aikaisin. En myöskään viikonloppuisin tai lomilla, vaikka olisin nukkunut pitkään (jopa 9-10h). Töihin herääminen on karmeaa, vaikka herätys on "vasta" kahdeksalta ja nukun yleensä 7-8h, minkä pitäisi aikuiselle riittää.

Aina sanotaan, että luonnollinen unentarve on täyttynyt, jos herää virkeänä ja levänneenä. Minulle näin ei käy koskaan.

Olen muutenkin melkein aina väsynyt, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt verikokeista.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä minäkään. En myöskään nukahda koskaan ns. heti tai tunnin sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuskaa päästä aamuisin ylös. Olen aivan tokkurassa ja joudun pakottamaan itseni ylös. Joskus lomilla en jaksa ja vasta puolenpäivän aikaan tuntuu luontevalta nousta. 

Vierailija
4/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä minäkään. En myöskään nukahda koskaan ns. heti tai tunnin sisällä.

Täysin sama juttu.

Ap

Vierailija
5/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuskaa päästä aamuisin ylös. Olen aivan tokkurassa ja joudun pakottamaan itseni ylös. Joskus lomilla en jaksa ja vasta puolenpäivän aikaan tuntuu luontevalta nousta. 

Yhdyn tähänkin. Vapaapäivinä voisin useimmiten jäädä sänkyyn vielä tunneiksi, koska väsyttää yhä, mutta jossain vaiheessa kuitenkin on noustava.

Ap

Vierailija
6/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla. Se unentarve on yksilöllistä. Jos sinulle ei riitä se 7-8h, nuku enemmän, mene aiemmin nukkumaan. Itse tarvitsen 8-9h.

Ja se iltaisin unen saaminen pitää vaan aloittaa ajoissa, etsiä itselle sopivat tavat. Aikaistaa niitä, jos tarve.

Vierailija
7/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla. Se unentarve on yksilöllistä. Jos sinulle ei riitä se 7-8h, nuku enemmän, mene aiemmin nukkumaan. Itse tarvitsen 8-9h.

Ja se iltaisin unen saaminen pitää vaan aloittaa ajoissa, etsiä itselle sopivat tavat. Aikaistaa niitä, jos tarve.

Ei valitettavasti auta minulla. Kuten aloituksessakin sanoin, herään aina väsyneenä, vaikka olisin nukkunut 9-10 tuntiakin.

Ap 

Vierailija
8/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin herään pirteänä. Nukun noin 9 tunnin yöunet. Toisaalta jos otan edes yhden ison saunalonkeron, illalla ei meinaa tulla uni, joten pitää välttää tiettyjä juttuja, myös kahvia.

Arkena en herää ikinä pirteänä. Herään aina herätykseen ja tavallaan kesken unien. Menen sänkyyn klo 23 ja nukahdan noin klo 23.15-23.30. Aamulla herätys soi klo 6.45. Olen yrittänyt mennä sänkyyn aiemmin, mutta en saa unta. Lisäksi joudun monesti käymään pissalla noin klo 05. Keski-ikäisen naisen ongelmia tuo pissaamisjuttu. Tosin äiti oli ihan samanlainen, kävi 2 kertaa yössä pissalla. Se on vaan jotain kehon muutosta. Jos olen joskus ollut juomatta mitään koko illan, ettei yöllä pissattaisi, herään kuitenkin janoon keskellä yötä, joten ei kannata sekään.

Vierailija
9/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lähes aina. Olen viisikymppinen, suht terve nainen.  Elämäntapani ovat terveelliset. En tarvitse mitään lääkkeitä. Nautin elämästäni. 

Vierailija
10/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kokeillut mitään herätteleviä rutiineja aamulla? Itse nimittäin venyttelen. Olen puolinukuksissa kun herään. Sitten käännyn selälleen ja käännän päätä puolelta toiselle. Sen jälkeen pyörittelen nilkkoja ja ranteita. Vien jalkaa koukkuun vatsan päälle, sitten toista jalkaa, tuon molemmat jalat yhtä aikaa ja kieräytän sivulle ja toiselle. Vien käsiä ylös ja niin pitkälle pään taakse kuin menee. Joskus halaan vielä lopuksi itseni suppuun ja avaan, muutaman kerran. Sitten nousen ylös ja kurkottelen kohti kattoa, pyöritän olkapäitä ja joskus käsiä ympäri. 

Tuon aamujumpan opin aikoinaan kuntoutuksessa. Sen pitäisi herätellä kehollisesti ja kun minulla oli vaikeaa selän kanssa, se oli hyvin tärkeä, että yleensäkään pääsin sängystä ylös. Teen säännöllisesti lähes joka aamu samat liikkeet. Auttaa kehoa heräämään.

Vierailija
11/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kokeillut mitään herätteleviä rutiineja aamulla? Itse nimittäin venyttelen. Olen puolinukuksissa kun herään. Sitten käännyn selälleen ja käännän päätä puolelta toiselle. Sen jälkeen pyörittelen nilkkoja ja ranteita. Vien jalkaa koukkuun vatsan päälle, sitten toista jalkaa, tuon molemmat jalat yhtä aikaa ja kieräytän sivulle ja toiselle. Vien käsiä ylös ja niin pitkälle pään taakse kuin menee. Joskus halaan vielä lopuksi itseni suppuun ja avaan, muutaman kerran. Sitten nousen ylös ja kurkottelen kohti kattoa, pyöritän olkapäitä ja joskus käsiä ympäri. 

Tuon aamujumpan opin aikoinaan kuntoutuksessa. Sen pitäisi herätellä kehollisesti ja kun minulla oli vaikeaa selän kanssa, se oli hyvin tärkeä, että yleensäkään pääsin sängystä ylös. Teen säännöllisesti lähes joka aamu samat liikkeet. Auttaa kehoa heräämään.

En ole kokeillut, täytyy kokeilla viikonloppuna. Arkiaamuna ei ehdi mitään ylimääräistä. Kiitos vinkistä.

Ap

Vierailija
12/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka keho heräisi, niin pää ei vielä muutamaan tuntiin.

Minua auttoi aikoinaan se, että pidin yhden lomapäivän, jolloin olin päivän yksin kotona ja nukuin suunnilleen yhteen asti. Ihanan hiljaista, kun muu perhe oli pois kotoa ja sai nukkua rauhassa. Sen jälkeen jaksoi paremmin taas.

Vierailija
13/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään pirteänä jos saan nukuttua kuusi tuntia.

Vierailija
14/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En :( Kunpa heräisinkin.

Vierailija
15/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja aamulla aivan tokkurassa kun illalla ei tule uni ajoissa.

Vierailija
16/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo eläkkeellä, joten herään pirteänä joka aamu. Saan nukkua tarpeeksi.

Vierailija
17/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä syön psyykelääkkeitä. En todellakaan herää virkeänä. Voisin nukkua vaikka 24 tuntia päivässä ja silti olisin väsynyt.

Vierailija
18/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokeillut, täytyy koke

Arkiaamuna kannattaa kokeilla kehollista herättelyä. Herätyskello laitetaan soimaan 5 minuuttia aiemmin. Sen verran aikaa tuo jumppa vie.

Vierailija
19/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä herään. En ole käyttänyt herätyskelloa vuosikausiin, kun herään muutenkin klo 6-7.

Vierailija
20/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni stressiä, heräilen, säpsähtelen  öisin. Nukun pätkäunta. Olen todella väsynyt, mutta en saa nukuttua tarpeeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme