Heräättekö te pirteinä?
Itse en koskaan. En silloin, jos on töihin meno ja kello herättää aikaisin. En myöskään viikonloppuisin tai lomilla, vaikka olisin nukkunut pitkään (jopa 9-10h). Töihin herääminen on karmeaa, vaikka herätys on "vasta" kahdeksalta ja nukun yleensä 7-8h, minkä pitäisi aikuiselle riittää.
Aina sanotaan, että luonnollinen unentarve on täyttynyt, jos herää virkeänä ja levänneenä. Minulle näin ei käy koskaan.
Olen muutenkin melkein aina väsynyt, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt verikokeista.
Kommentit (78)
Voisiko johtua siitä että joudut nukkumaan itsellesi väärään aikaan. Itse menen arkisin 23-24 aikoihin nukkumaan ja herään 8. Harvemmin kuitenkaan herään virkeänä. Etenkin näin talvella keho haraa vastaan, kun pitää herätä pimeän aikaan. Tämä johtunee siitä että luontainen rytmini olisi mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä 12 aikoihin.
En tiedä oliko tässä joku ongelma, mutta ensiksi kannattaa lopettaa se alkoholin juominen. Toiseksi kannattaa syödä hyvin, ei mitään roskaa. Kolmanneksi säännöllistä liikuntaa monta päivää viikossa. Ja vot.
Kuulostat niin täysin minulta, että piti ihan katsoa milloin aloitus on tehty, koska tuntui että olen tehnyt sen itse. Eli en en herää ikinä virkeänä ja herättyäni yleensä joudun selvittelemään päätäni makuulla ennen kuin pystyn nousemaan ylös.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua siitä että joudut nukkumaan itsellesi väärään aikaan. Itse menen arkisin 23-24 aikoihin nukkumaan ja herään 8. Harvemmin kuitenkaan herään virkeänä. Etenkin näin talvella keho haraa vastaan, kun pitää herätä pimeän aikaan. Tämä johtunee siitä että luontainen rytmini olisi mennä myöhemmin nukkumaan ja herätä 12 aikoihin.
Minäkin mietin, että ovatko sitten vain aamuihmiset niitä, jotka heräävät pirteinä?
Kauan sitten tein iltatyötä eikä silloin kyllä väsymys riivannut, vaikka saman verran nukuin tuolloinkin. Eri aikaan vain, tyyliin 03/04-11/12.
Itsellä unen tarve on vähentynyt kun rasitusta tulee vähemmän näin eläkkeellä. Menen nukkumaan 22-23 aikoihin ja herään 8. En tosin saa illalla heti unta ja voi mennä 2-3 tuntiakin ennenkuin nukahdan. Heräilen myös yöllä usein ja joskus 6 aikaankin, jonka jälkeen ei aina saa unta. Eli ei mitään täydellistä unta täälläkään, mutta usein levänneenä herään.
Kannattaa laittaa elintavat kuntoon, suuri vaikutus nukkumiseen.
Mutta aina löytyy tekosyitä miksei voi laihduttaa tai liikkua yms.
Olin aikoinaan omatoimisella työelämäbreikillä 6 kk. Sitä ennen oli parin v hurja työstressiputki ja pomon todella toksinen kohtelu takana joten olin ihan loppu. Mulla ei ollut vapaalla ensimmäiseen 4 kuukauteen edes kelloa makkarissa, vedin unta palloon lähes 10 h joka yö ja sitten olin virkeä.
Normaalisti kun herätyskello soi ns kesken unen, olen ihan tööt ennen kun käyn suihkussa (joka muuten virkistää kummasti) ja saan kupin kahvia. Sit vasta alkaa kulkemaan.
En herää, tuntuu että vaikka nukkuisin kuinka pitkään ja saisin herätä sitten kun huvittaa ilman mitään velvoitetta, olen jotenkin nuupahtanut aamuisin.
Tarvitsen suihkun, että virkoan ja sit kahvia pumppuun ja koiran kans tonne pakkaseen niin herään, mutta jos en tekisi noita asioita niin olisin tosi vetämätön ja puolikuntonen puoleen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kokeillut mitään herätteleviä rutiineja aamulla? Itse nimittäin venyttelen. Olen puolinukuksissa kun herään. Sitten käännyn selälleen ja käännän päätä puolelta toiselle. Sen jälkeen pyörittelen nilkkoja ja ranteita. Vien jalkaa koukkuun vatsan päälle, sitten toista jalkaa, tuon molemmat jalat yhtä aikaa ja kieräytän sivulle ja toiselle. Vien käsiä ylös ja niin pitkälle pään taakse kuin menee. Joskus halaan vielä lopuksi itseni suppuun ja avaan, muutaman kerran. Sitten nousen ylös ja kurkottelen kohti kattoa, pyöritän olkapäitä ja joskus käsiä ympäri.
Tuon aamujumpan opin aikoinaan kuntoutuksessa. Sen pitäisi herätellä kehollisesti ja kun minulla oli vaikeaa selän kanssa, se oli hyvin tärkeä, että yleensäkään pääsin sängystä ylös. Teen säännöllisesti lähes joka aamu samat liikkeet. Auttaa kehoa heräämään.Saako kysyä, missä olit kuntouttavassa työtoiminnassa kun siellä opetettiin venyttelyä? Olisin itsekin kiinnostunut. Kaikki kuntouttavat joista olen kuullut on vain jotain hengailla ja kahvinkeittoa tai sitten jotain kierrätyskeskus toimintaa.
Oliko tässä vastauksessa joku vitsi, mikä meni multa ohi? Etkö ole ikinä kuullut kuntoutuksesta esim. leikkauksen jälkeen?
Minulle on terveelliset elintavat, säännöllinen rytmi ym. En ole koskaan herännyt pirteänä.
Jos vapaa, heräämisen jälkeen syön aamupalan, juon kahvit, ja menen takaisin makuulle, joskus nukahdan tai torkun. Nukkuminen on kivaa, sitä tekisin mieluusti enemmänkin.
Nykyään useammin, minulla uniapnea mutta se laite on auttanut.
Mutta en tiedä mitä muuta terveyshaittaa sitten lie kun nyt olen taas alkanu heräämään väsyneenä.
Ja jos heräänkin virkeänä, niin väsynyt sitten tosi nopeasti.
Onneksi nykyään riittää 7-8h yöunet, tosin usein nukun päiväunia vielä siihen 2h.
Ennen cpap-laitetta piti nukkua minimissään 12h. Välillä nukuin jopa 16h, silti heräsin rättiväsyneenä.
Onko sinulla tutkittu uniapnea?
Aika harvoin. Minulla on 8kk vauva joka heräilee vielä öisin. Vaikka mies hoitaisi yövuoron niin saan silti herätä 6-7 aikaan, jotta hän saa vuorostaan huilattua.
Muistan koko elämästäni (aikuisiältä ja teinivuosilta) yhden aamun, kun heräsin pirteänä ja olin energinen koko päivän. Muistan myös että silloin olin nukahtanut helposti enkä heräillyt yöllä kertaakaan. Oli ihan tavallinen työpäivä muuten. Mietin että tällaistako joidenkin (normaalien?) ihmisten elämä on, että elämähän voisi olla helppoa ja hauskaa!
No tuostakin on aikaa jo varmaan n. 6 vuotta ja tuohon yhteen kertaan jäi. Saan työni puolestakin vaikuttaa omaan vuorokausirytmiin aika hyvin, mutta ei se auta. Mikään ei auta. Uskoisin että kohdallani on kyse enemmän unen laadusta kuin sen määrästä. Siihen ei pysty itse vaikuttamaan, eikä yhden yhtä lääkäriä ole kiinnostanut auttaa selvittämään asiaa.
Olen aina väsynyt ja tokkurassa.
En minäkään oikeastaan ikinä herää virkeänä, vaikka nukun joka yö vähintään 8 tuntia. Viikonloppuisin herään uupuneena siihen tyypilliseen arkiherätyksen aikaan enkä saa enää unta, vaikka yhä väsyttää. En ole silti päivisin väsynyt enkä iltaisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään oikeastaan ikinä herää virkeänä, vaikka nukun joka yö vähintään 8 tuntia. Viikonloppuisin herään uupuneena siihen tyypilliseen arkiherätyksen aikaan enkä saa enää unta, vaikka yhä väsyttää. En ole silti päivisin väsynyt enkä iltaisinkaan.
Täytyy lisätä vielä, että treenaan kuntosalilla rankahkoa treeniä 4 kertaa viikossa sekä syön terveellisesti (vähintään puolet joka aterialla kasviksia, sopivasti proteiinia, rasvaa ja viljojakin) enkä käytä alkoholia yhtä lauantain saunaolutta enempää. Mutta mulla on unentarve kai ollut aina aika suuri, muistan nukkuneeni päiväunet läpi peruskoulun ja olen aina ollut sikeäuninen.
Vierailija kirjoitti:
Se tuo rankka liikunta laittaa väsyttämään. Varsinkin jos lihaskunto jumppaa, niin keho on kokoajan palautustilassa ja stressissä. Pitäisi palautua treenistä aina kunnolla. Venyttely, ruokavalio, lepo.
Vierailija kirjoitti:
En herää, tuntuu että vaikka nukkuisin kuinka pitkään ja saisin herätä sitten kun huvittaa ilman mitään velvoitetta, olen jotenkin nuupahtanut aamuisin.
Tarvitsen suihkun, että virkoan ja sit kahvia pumppuun ja koiran kans tonne pakkaseen niin herään, mutta jos en tekisi noita asioita niin olisin tosi vetämätön ja puolikuntonen puoleen päivään.
Ekaa kertaa kokeilen lainausta uudella palstalla, mutta minulla ihan sama ja samat aamurutiinit....
Minä huomasin että olen väsynyt ja nuukahtanut jos nukun liian pitkiä unia ja torkun sängyllä aamuisin. Hyvät rytmit aamuisin on saanut päätäni parempaan kuntoon ja joka aamuinen herääminen 8 aikaan vaikka väsyttäisi.
En.
Olen just tuo tokkurainen vaikka makaisin taju kankaalla 10 h, jota teen usein viikonloppuna eteenkin pe-la välisenä yönä. Minulla on pilkkopimeä ja hyvin viileä hiljainen makkari ja nukun yksin, joten nukun hyvin. Mulla on ollut aina hyvät unenlahjat.
En ole ikinä ollut se pirtsakka energiapakkaus joka pomppaa sängytä ylös ja on heti täydessä terässä. Nyt vielä vaihdevuosien alettua 48 vuotiasna (olen nyt 53v) hidastuin entisestään. Tarvitsen aamulla 1.5h että ehdin käydä suihkussa, juoda 2 kuppia kahvia, jotta alan yhtään heräämään, laittaa hiukset, meikit, vaatteet, ym että pääsen lähtemään.
Käynnistynyt todella hitaasti. Ihailen niitä ihmisiä jotka on heti aamulla virkeitä ja aivot täydessä iskussa.