Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heräättekö te pirteinä?

Vierailija
06.02.2024 |

Itse en koskaan. En silloin, jos on töihin meno ja kello herättää aikaisin. En myöskään viikonloppuisin tai lomilla, vaikka olisin nukkunut pitkään (jopa 9-10h). Töihin herääminen on karmeaa, vaikka herätys on "vasta" kahdeksalta ja nukun yleensä 7-8h, minkä pitäisi aikuiselle riittää.

Aina sanotaan, että luonnollinen unentarve on täyttynyt, jos herää virkeänä ja levänneenä. Minulle näin ei käy koskaan.

Olen muutenkin melkein aina väsynyt, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt verikokeista.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40-vuotiaana aloin heräämään aikaisemmin ja pirteänä.

Vierailija
22/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kokeillut mitään herätteleviä rutiineja aamulla? Itse nimittäin venyttelen. Olen puolinukuksissa kun herään. Sitten käännyn selälleen ja käännän päätä puolelta toiselle. Sen jälkeen pyörittelen nilkkoja ja ranteita. Vien jalkaa koukkuun vatsan päälle, sitten toista jalkaa, tuon molemmat jalat yhtä aikaa ja kieräytän sivulle ja toiselle. Vien käsiä ylös ja niin pitkälle pään taakse kuin menee. Joskus halaan vielä lopuksi itseni suppuun ja avaan, muutaman kerran. Sitten nousen ylös ja kurkottelen kohti kattoa, pyöritän olkapäitä ja joskus käsiä ympäri. 

Tuon aamujumpan opin aikoinaan kuntoutuksessa. Sen pitäisi herätellä kehollisesti ja kun minulla oli vaikeaa selän kanssa, se oli hyvin tärkeä, että yleensäkään pääsin sängystä ylös. Teen säännöllisesti lähes joka aamu samat liikkeet. Auttaa kehoa heräämään.

En ole kokeillut, täytyy koke

En ole tuo vinkin antaja, mutta vinkki kuulosti hyvältä! Ja kannattaa kokeilla arkiaamunakin, tuon voi varmasti tehdä alle viidessä minuutissa, muutama minuuttikin auttaa kehon herättelyyn. Minun vinkkini on hapen haukkaaminen heti herättyä. Voi tehdä vaikka muutaman minuutin kävelyn jos pihalle lähteminen helppoa ja nopeaa tai jos ei, voi avata ikkunan ja hengitellä muutaman kerran sisään ja ulos siitä ikkunanraosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jatkuvasti tokkurassa, kun en saa nukuttua kunnolla. Olen iäkkään omaiseni hoitaja, liikaa asioita tehtävänä, aivot käyvät ylikierroksilla. 

Vierailija
24/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aina väsynyt ihan sama kuinka paljon nukuin. Kunnes sitten vatsavaivojeni takia laitoin ruokavalion uusiksi (viljaton, maidoton), kaikki vaivat hävisi ja aloin heräämään ilman herätyskelloa 7,5 tunnin unien jälkeen virkeänä. Se oli aika mahtava tunne, ihan kuin olisi syntynyt uudelleen! Kannattaa siis tarkastella olisiko omassa ruokavaliossa korjattavaa. Ei välttämättä samat kuin minulla eikä edes tarvitse olla mitään vatsavaivoja, mutta silti voi olla jotain ruoka-aineita jotka eivät sovi minkä vuoksi keho on ikään kuin hälytystilassa koko ajan ja siksi väsyttää. Ja liikunta kannattaa tietysti myös aina. Ja heti aamulla iso lasi vettä.

Toivottavasti joku saamistani vinkeistä toimii!

Hyvää yötä :)

Vierailija
25/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*saamistasi vinkeistä siis, heh

Vierailija
26/78 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kattellaan uudestaan sitä väsymystäsi sitten kun alat kärsiä vaikeasta unettomuudesta.

Vierailija
27/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kattellaan uudestaan sitä väsymystäsi sitten kun alat kärsiä vaikeasta unettomuudesta.

No tuota, unettomuudesta olen kyllä kärsinyt koko aikuisikäni. Onneksi olen saanut nukahtamislääkkeet, joiden avulla saan nukahdettua nopeammin, jotta tuo 7-8 tunnin uni on mahdollinen. Ja viikonloppuna pidempi siksi, ettei ole pakko herätä herätyskelloon. Että on sitä kuule muutaman tunnin unillakin menty.

Ap

Vierailija
28/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä kokemuksia!

Vierailija
29/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin hyvin nukutun yön jälkeen yleensä herää pirteänä. Arkiaamuisin kun herätys pärähtää aamuvarhain, pirteyden taso vaihtelee isosti. Aika usein tuntuu että yöunet jäi enemmän tai vähemmän kesken.

Kai se on niin, että riittävän määrän laadukasta unta pitäisi taata, että herää pirteänä. 

Vierailija
30/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, vaikka nukkuisin miten tahansa, keho eikä mieli palaudu enkä ole pirteä. 

Vierailija
31/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

N42

Vierailija
32/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota, unettomuudesta olen kyllä kärsinyt koko aikuisikäni. Onneksi olen saanut nukahtamislääkkeet, joiden avulla saan nukahdettua nopeammin, jotta tuo 7-8 tunnin uni on mahdollinen. Ja viikonloppuna pidempi siksi, ettei ole pakko herätä herätyskelloon. Että on sitä kuule muutaman tunnin unillakin menty.

Ap

Nukahtamislääkkeet estävät syvän unen vaiheet, kai sen tiesit?

-eri

Vierailija
33/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nukahtamislääkkeet estävät syvän unen vaiheet, kai sen tiesit?

-eri

En itseasiassa tiennyt :D

Ap

Vierailija
34/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kokeillut mitään herätteleviä rutiineja aamulla? Itse nimittäin venyttelen. Olen puolinukuksissa kun herään. Sitten käännyn selälleen ja käännän päätä puolelta toiselle. Sen jälkeen pyörittelen nilkkoja ja ranteita. Vien jalkaa koukkuun vatsan päälle, sitten toista jalkaa, tuon molemmat jalat yhtä aikaa ja kieräytän sivulle ja toiselle. Vien käsiä ylös ja niin pitkälle pään taakse kuin menee. Joskus halaan vielä lopuksi itseni suppuun ja avaan, muutaman kerran. Sitten nousen ylös ja kurkottelen kohti kattoa, pyöritän olkapäitä ja joskus käsiä ympäri. 

Tuon aamujumpan opin aikoinaan kuntoutuksessa. Sen pitäisi herätellä kehollisesti ja kun minulla oli vaikeaa selän kanssa, se oli hyvin tärkeä, että yleensäkään pääsin sängystä ylös. Teen säännöllisesti lähes joka aamu samat liikkeet. Auttaa kehoa heräämään.

Saako kysyä, missä olit kuntouttavassa työtoiminnassa kun siellä opetettiin venyttelyä? Olisin itsekin kiinnostunut. Kaikki kuntouttavat joista olen kuullut on vain jotain hengailla ja kahvinkeittoa tai sitten jotain kierrätyskeskus toimintaa.

Vierailija
35/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootko terve?  ylipainoa ja uniapneaa?   psyykkinen terveys?.

Vierailija
36/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en ikinä. Nukuin sitten vähän tai paljon, hyvin tai huonosti. Toki useimmiten nukun vähän ja huonosti. Olen aina joka tapauksessa herätessä tokkurainen ja on huono olo.

Unettomuushoidossahan tästä(kin) on sitten syyllistettytty huolella. Kun "jään loikoilemaan" sänkyyn, eli kun en puoli viideltä herätessä nouse heti ylös, kävelemään pitkin seiniä lähes pyörtymään.

Vierailija
37/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 tunnin yöunien jälkeen heräsin väsyneenä, jaksoin valvoa neljä tuntia ja menin takaisin nukkumaan. Tällaista tk-eläkeläisen arki aika usein. Harvoin riittää alle 15 tunnin yöunet.

Vierailija
38/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
39/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Minulla on todettu uniapnea. 

Vierailija
40/78 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Minulla on todettu uniapnea. 

Ja unitutkimuksen en saa käytännössä ollenkaan syvää unta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi