Heräättekö te pirteinä?
Itse en koskaan. En silloin, jos on töihin meno ja kello herättää aikaisin. En myöskään viikonloppuisin tai lomilla, vaikka olisin nukkunut pitkään (jopa 9-10h). Töihin herääminen on karmeaa, vaikka herätys on "vasta" kahdeksalta ja nukun yleensä 7-8h, minkä pitäisi aikuiselle riittää.
Aina sanotaan, että luonnollinen unentarve on täyttynyt, jos herää virkeänä ja levänneenä. Minulle näin ei käy koskaan.
Olen muutenkin melkein aina väsynyt, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt verikokeista.
Kommentit (78)
Vapaalla herään pirteänä, kun saan herätä itselleni luonnolliseen aikaan eli 9-10 välillä. Arkena joudun heräämään 06.00 eikä ole mitään merkitystä käynkö nukkumaan 22.00 vai 24.00, ihan yhtä väsynyt olen aamulla. Ainoastaan aamujen valoisuus auttaa, on huomattavasti helpompaa herätä valoisaan aikaan kuin pimeällä. Siksi toivoisin normaaliaikaa ympäri vuoden, niin olisi ihmiselle luontaisempaa, kun valoisia aamuja olisi enemmän.
Heräsin tänä aamuna pirteänä klo 05.45. Vähän venyttelin, keitin aamupuuron, söin sen ja join mukillisen kahvia ja lähdin koiran kanssa puolen tunnin lenkille. Oli viileä keli, mutta onneksi koira pitää vauhtia yllä. Toista se on kesällä, kun pitää jokainen ruohotupsu jäädä haistelemaan. Sitten vaihdoin työvaatteet, meikkasin ja lähdin ajelemaan työpaikalle klo 07, olin perillä 07.50.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka keho heräisi, niin pää ei vielä muutamaan tuntiin.
Minua auttoi aikoinaan se, että pidin yhden lomapäivän, jolloin olin päivän yksin kotona ja nukuin suunnilleen yhteen asti. Ihanan hiljaista, kun muu perhe oli pois kotoa ja sai nukkua rauhassa. Sen jälkeen jaksoi paremmin taas.
Olisi aivan ihanaa, jos pystyisi pitkään vapaapäivän silloin kun haluaa tai edes joskus keskellä viikkoa. On ns. virka-aikatyö, ja vapaa on aina viikonloppuna. Siihen on tultu, ettei mulla enää kroppakaan tahdo kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kattellaan uudestaan sitä väsymystäsi sitten kun alat kärsiä vaikeasta unettomuudesta.
No tuota, unettomuudesta olen kyllä kärsinyt koko aikuisikäni. Onneksi olen saanut nukahtamislääkkeet, joiden avulla saan nukahdettua nopeammin, jotta tuo 7-8 tunnin uni on mahdollinen. Ja viikonloppuna pidempi siksi, ettei ole pakko herätä herätyskelloon. Että on sitä kuule muutaman tunnin unillakin menty.
Ap
Nukahtamislääkkeet estävät syvän unen vaiheet, kai sen tiesit?
-eri
Nimenomaan juuri noin. Minulle kokeiltiin nukahtamiseen lääkkeitä. Olin koko ajan tokkurainen, en ikinä levänneen oloisena herännyt. Vaihdettiin eri valmisteeseen ja siinä taas kävi niin, että nukahdin nopeasti, mutta heräsin klo 04-05 välillä. En pysty käyttämään noita. Syy miksi oli univaikeuksia oli vuorotyö! Kun aamuvuorot oli klo 07-14.40, jouduin heräämään klo 05.30 työmatkan takia. Iltavuoro taas oli joko klo 13.20-21 tai klo 13.50-21.30. Kun pääsin kotiin, aivot oli ylikierroksilla eikä uni tullut tuntikausiin. Koko ajan liian vähäiset yöunet.
Yövuoroista jouduin jo aiemmin luopumaan, kun en vaan saanut yövuorojen jälkeen päivällä nukuttua. Kerran olin nukahtanut työpaikalla tietokoneen ääreen toisessa perättäisessä yövuorossa ja nukkunut siinä pari tuntia, eikä muu auttanut kuin marssia lääkäriin kertomaan tapahtuneesta ja uniongelmistani. Hän sanoi, että yövuoro ei ole minun kohdallani vaihtoehto, voi aiheuttaa työpaikalla turvallisuusriskin.
Kyllä, yleensä herään ihan mukavasti. Menen sänkyyn noin puolilta öin ja luen aina kirjaa 15-30 minuuttia. Sitten kirja pois kädestä ja päätä tyynyyn. Herään usein aamuyöllä, mutta nukahdan uudestaan. Herätyskello soi noin puoli yhdeksältä. Sitten käyn pissalla, pesen hampaat, laitan kahvit tippumaan ja jumppaan. Yleensä jumppa kestää sen ajan kuin kahvi tippuu. Juon kahvit kaikessa rauhassa, luen sähköpostia tai selaan kännykkää. Puen vaatteet ja lähden töihin. Työt alkaa kymmeneltä, mutta tykkään lähteä kävelemään jo puolelta ja olen noin vartin etuajassa paikalla. Inhoan aamustressiä, ja jos lähtisin vasta varttia ennen työn alkua, koko matka olisi kova stressi, kun tiedän kävelymatkan menevän noin 15 min. Kesällä joskus pyöräilen.
Luulen, että salaisuus pirteydelle aamulla on se, että on omaa aikaa. Joku ajattelee, että pieniä asioita nuo jumpat ja rauhalliset kahvihetket, mutta ei ne mitään pieniä asioita ole. Silläkin on iso merkitys, että maltan rauhoittua sänkyyn lukemaan. Kännykän laitan pois ja tv:n kiinni jo yhdentoista maissa, vaikka menen sänkyyn vasta tuntia myöhemmin. Aivot ehtii levätä.
En ole pitkään aikaan, ja tajusin juuri että alan olemaan uupumuksen partaalla.
Päivät menee siten, että joko opiskelen kotona tai olen koulussa. Tai sitten töissä, toisinaan saatan koulun jälkeen mennä töihin. Päälle kotityöt ja muut menot. Harrastuksille en jaksa eikä edes ole aikaa.
Minulla on aiempaa uupumustaustaa ja kuvittelin, että osaan suunnitella ja aikatauluttaa elämäni aiemman kokemuksen pohjalta.
No en osannut, ja pakko alkaa miettimään millä elätän itseni opintojen ajan. Töitä en jaksa tällä hetkellä ottaa, koska opintoni alkavat kärsimään.
Olen viimeksi herännyt virkeänä 1980-luvulla.
Olen hidas herääjä. Aivotoiminta alkaa 2-3 tunnin kuluessa heräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeksi herännyt virkeänä 1980-luvulla.
Olen viimeksi herännyt virkeänä pikkulapsena eli 1970-luvulla. Sen lisäksi kortisonikuurien aikana siinä vaiheessa kun astmaan käyttämäni kortisoni on alkanut tehota. Astmani on infektioita lukuun ottamatta piilevä tai vähäoireinen, mutta kuitenkin se näyttää olevan se syy, jonka vuoksi olen jatkuvasti väsynyt. Näkymätön syy siis. Ulkoliikunta virkistää mutta näillä pakkasilla se ei onnistu.
En koskaan. Olen aamuisin täydellisen kuollut.
Vierailija kirjoitti:
En ole pitkään aikaan, ja tajusin juuri että alan olemaan uupumuksen partaalla.
Päivät menee siten, että joko opiskelen kotona tai olen koulussa. Tai sitten töissä, toisinaan saatan koulun jälkeen mennä töihin. Päälle kotityöt ja muut menot. Harrastuksille en jaksa eikä edes ole aikaa.
Minulla on aiempaa uupumustaustaa ja kuvittelin, että osaan suunnitella ja aikatauluttaa elämäni aiemman kokemuksen pohjalta.
No en osannut, ja pakko alkaa miettimään millä elätän itseni opintojen ajan. Töitä en jaksa tällä hetkellä ottaa, koska opintoni alkavat kärsimään.
Suosittelen alkamaan miettiä asiaa vakavasti NYT. Koska kohta et jaksa opintoja, et töitä etkö edes pyykkiä pestä. Et jaksa edes ajatella.
T. Toinen samassa tilanteessa joka odotteli liian pitkään ajatuksella "kun vielä vähän jaksaa niin kohta helpottaa"...
Minä puolestani olen jo 40 vuotta ajatellut että kun vielä vähän jaksaa niin kohta helpottaa. Jokainen yritys ratkaista tilanne eri alojen asiantuntijoiden avulla on johtanut vain entistä pahempaan umpikujaan. Muutama somaattinen sairaus on kyllä onnistuneesti hoidettu lopulta. Sitä ilman en edes olisi hengissä enää.
Lopetin kofeiinin käytön kokonaan ja nykyään herään pirteänä. Alkuun oli kyllä todella tahmeaa ilman kahvia aamut, mutta sinnikkäästi jatkoin.
Yöunen laatu parani ja aamuisin käyn nykyään heti täysillä, aiemman en voi tehdä mitään ilman aamukahvia kooman sijaan
En viitsi luopua kahvista koska se on ainoa keittiöasia jonka mies maksaa.
En. Mä herään kuitenkin ilman herätyskelloa noin klo 6.30 joka aamu, mutta en kyllä ikinä ole pirteä ja virkeä. Mulla on aina kestänyt ihan kauhean kauan herätä kunnolla.
Väsyttää ja vituttaa joka ikinen aamu
Lopeta hiilarin syönti ja paastoa 8 tuntia ennen nukkumaan menoa niin olet kokoajan pirteänä.