Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iittalan uusi ilme

Vierailija
06.02.2024 |

Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.

Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta. 

Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.

Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta. 

Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.

Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten? 

Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.

Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä. 

Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?

Kommentit (2156)

Vierailija
1341/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuolleelta näyttää vilkkaan kauppakeskuksen uudistettu Iittala-myymälä aina kun ohitse kävelen. Boikotoivatko ihmiset näin vai onko se vain tämä aika? On kyllä tuhannen euron paikka kilpailijoilla kaapata markkinaosuutta.

Vähän noissa oli ahtaissa kopeissa oli aikaisemmin asiakkaita. Joskus noissa on ollut joitakin hyviä tarjouksia ja alennuksia alennusmyyntien aikaan, mutta muuten aina täysin samoja tuotteita on myyty Prismassa paljon halvemmalla. 

Vierailija
1342/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin selkiyttänyt iittalan tuotteita luomalla erilaisia tuoteperheitä, esim. luksus/taidetuotteet joissa mustapohjainen tarra, arkiastiat punaisella tarralla ja halpikset vaikka vihreällä tarralla. Nyt koko iittalan tuotanto on yhtä samaa mössöä. Vanhat sarjat on sentään tunnettuja (esim. ultima thule).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieleen meni. 

Eivät tajunneet, että kun kaikki tässä maailmassa muuttuu,  ihmiset haluavat säilyttää jotain tuttua, mihin voi ankkuroitua. Meille Iittala on ollut tämä arvostettu turvasatama.  Ja se vanha, hieno logo olisi kyllä kestänyt aikaa vaikka maailman tappiin. Nyt ei kiinnosta enää koko brändi, etenkin kun tuo uusi logo on niin kökkö ja mauton.  Uudistukaa vaan ihan keskenänne. Tuollainen muuttumisvimma kertoo vain yrityksen epävarmuudesta ja itsearvostuksen puutteesta, kukaan ulkopuolinen ei sitä kaivannut. 

En vaan tajua miten se logo vaikuttaa ainakaan jos on käyttötavarasta kyse, lautasista laseista tms. 

Vierailija
1344/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun uudistettiin. Se vanha logo oli ihan kuin jäänne jostain DDRn ajalta. 

Sitä vanhaa olisi voinut vähän keventää, pistää sen i-kirjaimen laihdutuskuurille pikkuisen. Ja sen lisäksi punaisen pallon olisi voinut hetkellisesti muuttaa vaikka keltaiseksi tai oranssiksi, mikä ettei valkoinen pallokin ja punainen kirjain. Näillä väreillä olisi Sarpanevan alkuperäinen ajatus virlä vissiin toiminut. Mutta pöhlö nyt lähtee tekemään jonkun ii pi ala -lapun, jonka todistetusti on saanut aikaiseksi (tosin Iittalan pystyy vielä lukemaan) baarin pitälä vakio fonteilla.

Vierailija
1345/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin selkiyttänyt iittalan tuotteita luomalla erilaisia tuoteperheitä, esim. luksus/taidetuotteet joissa mustapohjainen tarra, arkiastiat punaisella tarralla ja halpikset vaikka vihreällä tarralla. Nyt koko iittalan tuotanto on yhtä samaa mössöä. Vanhat sarjat on sentään tunnettuja (esim. ultima thule).

Ralph Lauren muuren teki näin. Taitaa olla lila, musta ja vihreä. Siis lappu tuotteessa kiinni.

Vierailija
1346/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villeroy & Bochilla on oma halpis-sarja kans, like. Se on selkeästi nuorille suunnattu. Miksi Iittala katsoi parhaaksi vaihtoehdoksi muuttaa koko juttunsa nuorille suunnatuksi?

Vierailija
1347/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa millaiset netti- tai somesivut Iittalalla on. Eipä siis myöskään vituta muutokset niissä. Ihan hyvin ruoka niiden lautasella pysyy ja yhtä hyvältä maistuu ja aion ostaa tulevaisuudessakin niiden tuotteita, vaikka siellä sivuilla ilmeisesti tummaihoisia näkyykin tai ovat olevinaan liian nuorekkaat mitä ikinä se sitten tahtoo tarkoittaa. 

Vierailija
1348/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logon olisi saanut säästää, mutta tarrojen sijaan leimat tuotteisiin, vähän kuten esim. Riedel-laseissa. Lisäksi historiaa olisi voitu elävöittää tuhoamisen sijaan. Tuotu vanhoja tuotteita uudelleen tuotantoon. Itse olisin marssinut kauppaan saman tien ostamaan. Nuorille olisi voitu lanseerata joku oma sarja ja sitä markkinoida. Tällä olisi saatu ostajalle tunne, että Iittala "kattaa edelleen koko elämän", eikä vain 20-30-vuotiaiden kotibileet. Nyt Iittala ei tunnu enää tarjoavan mitään nelkytvuotiaalle ostajalle. Ei paljon kiinnosta ostaa yli tonnin lasilintua nuorisobrändiltä.

Vierailija
1349/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logon olisi saanut säästää, mutta tarrojen sijaan leimat tuotteisiin, vähän kuten esim. Riedel-laseissa. Lisäksi historiaa olisi voitu elävöittää tuhoamisen sijaan. Tuotu vanhoja tuotteita uudelleen tuotantoon. Itse olisin marssinut kauppaan saman tien ostamaan. Nuorille olisi voitu lanseerata joku oma sarja ja sitä markkinoida. Tällä olisi saatu ostajalle tunne, että Iittala "kattaa edelleen koko elämän", eikä vain 20-30-vuotiaiden kotibileet. Nyt Iittala ei tunnu enää tarjoavan mitään nelkytvuotiaalle ostajalle. Ei paljon kiinnosta ostaa yli tonnin lasilintua nuorisobrändiltä.

Loppuuko kaikki ns perinteiset sarjat, esim Essence, Ultima Thule, Kartio, Aino Aalto? Noista olen itse yli nelikymppisenä kiinnostunut. 

Vierailija
1350/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi yllättynyt miten paljon tunteita brändiuudistus on aiheuttanut, siis itsellänikin. Jossain artikkelissa luki raflaavasti, että uudistus tuntuu kuin parisuhteen päätymiseltä, mutta jotain sen kaltaisia tunteita tämä todellakin nostattaa (toki pienemmässä mittakaavassa). Ensin on haluttu asiakas ja kohderyhmää, ja seuraavana hetkenä minua ostajana ei enää haluta, koska olen jo tylsä keski-ikäinen boomeri ja edustan kaikkea sellaista, josta pitää päästä eroon. Kyllä se vähän pahalta tuntuu. Tuntuu kuin jokainen kotini Iittala-astia ilkkuisi, että olen jo vanha ja tylsä. Kyse ei siis ole ehkä edes Iittalasta, vaan yleisesti siitä miten nuoruutta palvotaan meidän kulttuurissa joka paikassa ja miten tälleen keski-iässä alkaa kokea olevansa jo ulkona, kaikinpuolin epähaluttava, jopa jumankauta ostajana. Se masentaa. 

Vierailija
1351/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villeroy & Bochilla on oma halpis-sarja kans, like. Se on selkeästi nuorille suunnattu. Miksi Iittala katsoi parhaaksi vaihtoehdoksi muuttaa koko juttunsa nuorille suunnatuksi?

Hinnat esimerkiksi uusin play kuppeihin eivät kuitenkaan vaikuta nuorille suunnatuille. Johanna Ojasen kupit puolestaan myyty hetkellisesti melkein loppuun.

Vierailija
1352/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosta voisi tehdä myös tyylikkäästi ja hienovaraisesti, eikä tällaisella vanha romukoppaan-meningillä. Ihan kuin eivät itseään enää arvostaisi. Ja se vanha logo oli hyvä, olivat kiinni laseissa tai ei. (minullla ei ole). Ja nää woke-mainokset tulee jo korvista, niin läpinäkyvää ja noloa.

Vierailija
1353/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi yllättynyt miten paljon tunteita brändiuudistus on aiheuttanut, siis itsellänikin. Jossain artikkelissa luki raflaavasti, että uudistus tuntuu kuin parisuhteen päätymiseltä, mutta jotain sen kaltaisia tunteita tämä todellakin nostattaa (toki pienemmässä mittakaavassa). Ensin on haluttu asiakas ja kohderyhmää, ja seuraavana hetkenä minua ostajana ei enää haluta, koska olen jo tylsä keski-ikäinen boomeri ja edustan kaikkea sellaista, josta pitää päästä eroon. Kyllä se vähän pahalta tuntuu. Tuntuu kuin jokainen kotini Iittala-astia ilkkuisi, että olen jo vanha ja tylsä. Kyse ei siis ole ehkä edes Iittalasta, vaan yleisesti siitä miten nuoruutta palvotaan meidän kulttuurissa joka paikassa ja miten tälleen keski-iässä alkaa kokea olevansa jo ulkona, kaikinpuolin epähaluttava, jopa jumankauta ostajana. Se masentaa. 

Itselläni on samankaltaisia ajatuksia. Nyt kun olen itsekin jo keski-ikäinen ymmärrän kauhukseni paremmin sen, miten pitkä vaihe ihmisen elämässä tämä keski-ikä onkaan ja miten lyhyt tämä nuoruus onkaan. Silti tätä ikuista nuoruutta ihannoidaan ja tavoitellaan. Kauhukseni olen myös tajunnut, että osa vieläkin keski-ikäisistä, ei todellakaan vielä vanhuksia tai eläkeikäisiä oli tässä keski-iän kategoriassa jo silloin kun itse olin vielä kirkkaasti nuori. Yllättäen olenkin samaa kategoriaa joiden reilut 15 vuottakin vanhempien kanssa, siis niiden kanssa, jotka olivat jo teinejä silloin kun itse synnyin. Toisaalta tämä menee toisinkin päin eli nykyiset parikymppiset ehtivät keski-ikäisiksi ennen kun itse olen vanhuuseläkeiässä.

Vierailija
1354/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keski-ikäiset aletaan tarvita kohta omia turvallisia tiloja. Iittalan myymälä se ei ainakaan ole :D. 

Vierailija
1355/2156 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me keski-ikäiset aletaan tarvita kohta omia turvallisia tiloja. Iittalan myymälä se ei ainakaan ole :D. 

Totta! Onkohan niistä myymälöistäkin tullut hämyisiä verstaita ja epäsiistejä varastoja? Meinaten on kova ristiriita mainoskuvien ja myymälöiden välillä jos kaupasta ei löydykään pölyä, epäjärjestystä, sotkua.

Vierailija
1356/2156 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että Iittalan myymälät usein melko autioita kauppakeskuksissa. Outleteissa yleensä käynyt itsekin. Kauppakeskusten myymälöiden hinnat pilvissä ja saman keskuksen marketista saa saman tuotteen halvemmalla. Ehkä tähän ollaan puuttumassa? Olisi voinut vaikka tehdä niin, että täyttää myymälöiden hyllyt myyntikuntoon sen sijaan, että siellä tönöttää pari kuppia per hylly. Ne eivät houkuttele ostamaan, ja vetävät puoleensa vain vauraampaa kohderyhmää kun asettelu on sen mukainen.

Jos marketeista nyt tosiaan lähtee Iittalat niin mikä on Iittalan peliliike, täyttyykö myymälöiden hyllyt vai mennäänkö edelleen puolityhjällä myymälällä? Jos puolityhjällä ja sinne otetaan esittelyyn niitä damnsellin lasiputkia, purkkeja, niin toki kohderyhmä se on se taideväkikin, mutta ei välttämättä tuo niin kovia myyntejä. No ompahan jotain viihdettä seurattavaksi.

Edelleen olisin odottanut sitä kriisiviestintää mutta ei. Nyt se on sitten boikotti asiakassuunnasta. 

Vierailija
1357/2156 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku ja häpeähän tästä Iittala sotkusta tulee vielä kaupan päälle. Ois luullut ettei menisi pahemmaksi vaan lisää sataa. Nyt nettisivuilla tiedotetaan jo damnsellin lasi-instrumenteista. Mielenkiinnolla odotan kyllä mikä näiden kohderyhmä on varsinkin jos edustavat päävalikoimaa jatkossa. Mutta se nolompi, Instan puolella Iittalan tilillä vedetty uusi kuva ja edellisiä vielä kökömpi, vanha maalinen jakkara. 

Ei siinä mitään mutta ne kommentit nyt. Ei enää haukkumisia vaan osanottoja.. Jengi on ruennut laittamaan surukommenttia ympäri maailman, ja mainitsee aina mistä päin maailmaa ja näyttää keräävän tykkäyksiä. Ihan kamalaa :( 

Olin yksi niitä kelle Iittala oli se ns. parisuhteen toinen puoli ja merkkasi puoli historiaa.. ja siis oikeesti mikä menetys Suomelle, hyvä brändi meni siinä josta saatiin maalle hyvää mainosta.. 😭

Vierailija
1358/2156 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että Iittalan myymälät usein melko autioita kauppakeskuksissa. Outleteissa yleensä käynyt itsekin. Kauppakeskusten myymälöiden hinnat pilvissä ja saman keskuksen marketista saa saman tuotteen halvemmalla. Ehkä tähän ollaan puuttumassa? Olisi voinut vaikka tehdä niin, että täyttää myymälöiden hyllyt myyntikuntoon sen sijaan, että siellä tönöttää pari kuppia per hylly. Ne eivät houkuttele ostamaan, ja vetävät puoleensa vain vauraampaa kohderyhmää kun asettelu on sen mukainen.

Jos marketeista nyt tosiaan lähtee Iittalat niin mikä on Iittalan peliliike, täyttyykö myymälöiden hyllyt vai mennäänkö edelleen puolityhjällä myymälällä? Jos puolityhjällä ja sinne otetaan esittelyyn niitä damnsellin lasiputkia, purkkeja, niin toki kohderyhmä se on se taideväkikin, mutta ei välttämättä tuo niin kovia myyntejä. No ompahan jotain viihdettä seurattavaksi.

Edelleen olisin odottanut sitä kriisiviestintää mutta e

Oi, taideväki on Suomessa ahtaalla. Vastakin jäi joku taiteilija kiinni, kun oli liimannut väärön hintalapun lohikalaan. Ei taiteilijoilla ole rahaa ja tuetkin tulevat milloin sattuvat.

Vierailija
1359/2156 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää alkaa suosia pieniä artesaanitekijöitä, jotka tekevät omaa juttuaan. Jätetään nämä massatehtaat omaan arvoonsa. 

Vierailija
1360/2156 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tää tarrajuttu on? Onko Iittala nyt siis joku tarrojen suunnitteluun keskittynyt vai?