Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iittalan uusi ilme

Vierailija
06.02.2024 |

Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.

Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta. 

Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.

Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta. 

Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.

Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten? 

Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.

Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä. 

Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?

Kommentit (2156)

Vierailija
961/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä järkyttynyt tästä, että suomalainen arvostettu ja tunnettu brändi tuhottiin tällä tavalla. Iittalan tuotteethan on klassikkoja, joita kerätään ja peritään sukupolvesta toiseen. Mummon kuoltua jaetaan Festivo-kynttilänjalat, Aalto-maljakot sun muut. Valmistujais- tai häälahjaksi viedään jotain klassista Iittalaa. Kestävyys, ajattomuus ja tavallaan ikuiset tuotesarjat on olleet takuu sille, että nuoret aikuiset alkavat pikkuhiljaa kerätä jotain astiasarjaa. Tietää pystyvänsä ostamaan sitä pikkuhiljaa rahavarojen mukaan, ja jos joku lasi tai kuppi menee rikki, uuden saa ostettua helposti. Kuka alkaa oikeasti ostamaan ja keräämään 6kk välein vaihtuvaa astiasarjaa? Koko idea on täysin Iittalan vuosikymmenten perusarvoja vastaan, eikä kuluttaja voi enää luottaa, että voi täydentää sarjaansa kun kolmen vuoden päästä kuppi tipahtaa lattialle ja hajoaa. 

Puhumattakaan s

Pentik oli ennen huippua. Jostain syystä sen statusarvo on jotenkin laskenut. En tiedä miksi. Laadusta en osaa sanoa mitään.

Vierailija
962/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iittala ei ilmeisesti edelleenkään ole vaivautunut kommentoimaan? Ei pubin tekstiä, mukikohua tai koko ns new eraa ?? 

Eikä tarvitsekkaan. Kauppa tulee käymään ja mukit saattaa jopa loppua kesken. Ihanaa väriä elämään. Eiköhän se myynti jo sakannut kun aina sitä samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Myrna-sarja Arabian vai Iittalan? Olen sitä odottanut uudistuotantoon mutta ei taida tulla? Nyt enää ainakaan. Se kun ei ole wokea...

Vierailija
964/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pentikin mukit on keramiikkaa ja Iittalan vitroposliinia. Tuntuma on sitten erilainen. Itse uusin mukini eli play mukit kaikilla herkullisilla väreillä.

Onko keramiikka kestävämpää? 

Vierailija
965/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä järkyttynyt tästä, että suomalainen arvostettu ja tunnettu brändi tuhottiin tällä tavalla. Iittalan tuotteethan on klassikkoja, joita kerätään ja peritään sukupolvesta toiseen. Mummon kuoltua jaetaan Festivo-kynttilänjalat, Aalto-maljakot sun muut. Valmistujais- tai häälahjaksi viedään jotain klassista Iittalaa. Kestävyys, ajattomuus ja tavallaan ikuiset tuotesarjat on olleet takuu sille, että nuoret aikuiset alkavat pikkuhiljaa kerätä jotain astiasarjaa. Tietää pystyvänsä ostamaan sitä pikkuhiljaa rahavarojen mukaan, ja jos joku lasi tai kuppi menee rikki, uuden saa ostettua helposti. Kuka alkaa oikeasti ostamaan ja keräämään 6kk välein vaihtuvaa astiasarjaa? Koko idea on täysin Iittalan vuosikymmenten perusarvoja vastaan, eikä kuluttaja voi enää luottaa, että voi täydentää sarjaansa kun kolmen vuoden päästä kuppi tipahtaa

Jossain kohtaa Pentik tosiaan miellettiin vanhanaikaiseksi ja jäi jotenkin taka-alalle. Ihan viime vuosina olen mm. somesta yhteistöiden myötä huomannut Pentikin panostaneen mainontaan, visuaaliseen ilmeeseen ja suomalaisuuden ja Suomessa valmistetun käsityön esiin nostamiseen. Olen nähnyt useammankin yhteistyökampanjan, jossa on vierailtu Pentikin tehtailla, kuvattu valmistusprosessia, haastateltu Anu Pentikiä jne. Ovat pikkuhiljaa alkaneet jotenkin nostaa profiiliaan. Toivottavasti tämä jatkuu ja uutta nostetta. 

Nykyisestä laadusta en minäkään tiedä. Ainakin nettisivuilla astioiden sanotaan kestävän konepesun, uunin, pakastamisen ym. Tuotteiden valmistuksesta eri vaiheineen on video katsottavissa. Kun ostettiin mökki muutama vuosi sitten, keräsin sinne kirppiksiltä Pentikin Halla-astiat käyttöastioiksi. Hyviä ja kestäviä ovat olleet. Ko. sarjaa ei kyllä enää valmisteta, harmi sinänsä. Mutta kirppiksiltä sitä välillä bongaa ja täydennän astiastoa pikkuhiljaa. Kotiin alan harkita jotain Pentikin sarjaa Iittalaa korvaamaan. Täytyy ensin tutustua paremmin, kuinka kauan eri astiastot ovat olleet ja aiotaan pitää tuotannossa.  

Vierailija
966/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrna oli tässä joku vuosi sitten uudistuotantona, mutta sitähän saa nyt käytettynä todella edullisesti. 

Pentik on minusta aina ollut vähän kesämökkikeramiikkaa, niissä on vähän liian metsäläinen tuntu, en kyllä kaupunkiin niitä kuppeja kelpuuttaisi.

Vierailija
967/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa Iittalan sivuja, että voiko muka olla niin kamalaa. Mainoskuvien mallit langan laihoja nuoria, kiintiömusta nainen kyykkyasennossa metrin mittainen lasiesine kainalossa.

Jos teet ison tilauksen, niin kaupan päälliseksi luvataan lasialustaa, joka on mainoskuvassa pinottu niin, että alla on kiven murikka ja sen alla vielä joku likainen puupölkky huoneen nurkassa. Itse lasialustan päällä ultima thule, joka on täytetty kaljalla. Tai ehkä nuorten (uusi kohdeyleisö) suosimalla energiajuomalla? Lasinalustaa markkinoidaan keräilyesineenä, koska niitä tehdään rajoitettu erä. Naurattaa.

Käykää katsomassa jos ette usko.

Siis tilauksen mukana saa YHDEN lasinalusen? Mitä ihmettä yhdellä tekee :D

Vierailija
968/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti luova johtaja vienyt keraamikko Johanna Ojasen mukin taikkuihin kopiotehtaalle. Voisiko luova johtaja valottaa tätä asiaa, millaiset arvot II pii ALA pitääkään sisällään? Sehän on on vaan yleimaailmallinen muki, okei jos näin miksi myytte nykyään "vain mukeja"?

Vierailija
969/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuosta facen kansikuvasta puuttuu täysinäinen tuhkakuppi ja liuta puoliksijuotoja kaljatölkkejä. Sitten olis autenttinen fiilis tuon keltaisen pallon kanssa.

Vierailija
970/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä järkyttynyt tästä, että suomalainen arvostettu ja tunnettu brändi tuhottiin tällä tavalla. Iittalan tuotteethan on klassikkoja, joita kerätään ja peritään sukupolvesta toiseen. Mummon kuoltua jaetaan Festivo-kynttilänjalat, Aalto-maljakot sun muut. Valmistujais- tai häälahjaksi viedään jotain klassista Iittalaa. Kestävyys, ajattomuus ja tavallaan ikuiset tuotesarjat on olleet takuu sille, että nuoret aikuiset alkavat pikkuhiljaa kerätä jotain astiasarjaa. Tietää pystyvänsä ostamaan sitä pikkuhiljaa rahavarojen mukaan, ja jos joku lasi tai kuppi menee rikki, uuden saa ostettua helposti. Kuka alkaa oikeasti ostamaan ja keräämään 6kk välein vaihtuvaa astiasarjaa? Koko idea on täysin Iittalan vuosikymmenten perusarvoja vastaan, eikä kuluttaja voi enää luottaa, että voi täydentää sarjaansa kun kolmen vuoden päästä kuppi tipahtaa lattialle ja hajoaa. 

Puhumattakaan sitten törkeästä plagioinnista, täysin epäonnist

kannattaa tutustua myös Vaja Finland nimiseen keramiikkavalmistajaan, jos haluaa Suomessa valmistettuja kippoja. Omaan silmään heiltä löytyy varsin kivoja tuotteita myös ja Suomessa tosiaan tekevät ne omalla tehtaallaan Porvoossa. 

Vierailija
971/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iittalalta tää muutos on kyllä ollut iso moka. Jos halusivat saada myyntiä myös nuoremmalle yleisölle ja uudistaa ilmettään trendikkäämmäksi niin tämä olisi pitänyt ehdottomasti tehdä lanseeraamalla Iittalan alle uusi nuorille suunnattu linja. Vähän kuten Marimekolla on Kioski-linjan tuotteet. Samalla olisi pidetty se vanha perinteinen linja ja sille uskolliset asiakkaat ainakin enimmäkseen samanlaisina ja tuolla uudella alabrändillä kosiskeltu sitten niitä uusia asiakkaita ehkä myöhemmin myös varsinaisen Iittalan asiakkaiksi. Ehkä jotain pieniä, hienovaraisia muutoksia mukaan olisi tuohon perus-Iittalaan tuonut mukaan, joilla sitä olisi tarpeen mukaan nykyaikaistanut. 

Vierailija
972/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti luova johtaja vienyt keraamikko Johanna Ojasen mukin taikkuihin kopiotehtaalle. Voisiko luova johtaja valottaa tätä asiaa, millaiset arvot II pii ALA pitääkään sisällään? Sehän on on vaan yleimaailmallinen muki, okei jos näin miksi myytte nykyään "vain mukeja"?

No, vastuu mukin suunnittelusta on kuitenkin suunnittelijalla, ei tilaajalla. Vaikka totta kai myös Iittalan johdon tulisi ottaa nyt vastuu asiasta. Esim. Marimekko lopetti yhteistyön plagiointiin syyllistyneen suunnittelijansa kanssa. 

Vierailija
973/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa seurattavaa tämä Iittalan, vanhan perinteikkään lasifirman täydellinen alennustila. Janni Vepsäläinen kumppaneineen sietäisi saada bitch-slapin poskelleen siitä hyvästä, että meni paskomaan vanhan suomalaisen arvostetun brändin näin totaalisesti. 

Hyvästi vanha Iittala ja fck you Kakspiiala.

Hei, jokin tolkku sentään, ei tämän takia väkivaltaiseksi tarvitse sentään ryhtyä :/

No omassa päässä saa tehdä mitä vaan. Vaikka tiputtaa tätin ikkunasta ja ajaa autolla päälle. Ei tietenkään oikeasti. Helpottaa tätä tuskaa.

Mutta ei kaikkea tarvitsisi tänne kirjoittaa.

Lisäksi Vepsäläinen vaikuttaa kaikkea muuta kuin narsistilta. Hän epäili itse, onko oikea henkilö tehtävään, kun Iittala itse pyysi häntä nykyiseen hommaansa juuri kun tausta on enemmän muotialalla. Iittala kuitenkin halusi juuri hänet ja suostui sitten.

Tämä visio on siis luotu jo ennen Vepsäläisen palkkaamista, on haluttu juuri tällainen muotialan ihminen johtoon. 

Vierailija
974/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä järkyttynyt tästä, että suomalainen arvostettu ja tunnettu brändi tuhottiin tällä tavalla. Iittalan tuotteethan on klassikkoja, joita kerätään ja peritään sukupolvesta toiseen. Mummon kuoltua jaetaan Festivo-kynttilänjalat, Aalto-maljakot sun muut. Valmistujais- tai häälahjaksi viedään jotain klassista Iittalaa. Kestävyys, ajattomuus ja tavallaan ikuiset tuotesarjat on olleet takuu sille, että nuoret aikuiset alkavat pikkuhiljaa kerätä jotain astiasarjaa. Tietää pystyvänsä ostamaan sitä pikkuhiljaa rahavarojen mukaan, ja jos joku lasi tai kuppi menee rikki, uuden saa ostettua helposti. Kuka alkaa oikeasti ostamaan ja keräämään 6kk välein vaihtuvaa astiasarjaa? Koko idea on täysin Iittalan vuosikymmenten perusarvoja vastaan, eikä kuluttaja voi enää luottaa, että voi täydentää s

Muistan sen hullun ajan joskus 90-luvulla, kun Pentik oli kaikkialla. Jotenkin mulle tuli sellainen olo, että niille iski vauhtisokeus ja siihen tuli ylimielisyyttä. Ja tekemällä tehtiin uutta ja lopetettiin kauniit sarjat. 

Vierailija
975/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuosta facen kansikuvasta puuttuu täysinäinen tuhkakuppi ja liuta puoliksijuotoja kaljatölkkejä. Sitten olis autenttinen fiilis tuon keltaisen pallon kanssa.

Ehkä joku huumeruisku mukaan. Olisi sitten kuin jatkot Kalliossa.

Vierailija
976/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalakin uudisti (modernisoi) logonsa, valitettavasti.

Vierailija
977/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan s

Kiitos vinkistä. En ole koskaan kuullut. Tuo musta-valkoinen muki on nätti. Ja menisi pinkkinäkin.

Vierailija
978/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa seurattavaa tämä Iittalan, vanhan perinteikkään lasifirman täydellinen alennustila. Janni Vepsäläinen kumppaneineen sietäisi saada bitch-slapin poskelleen siitä hyvästä, että meni paskomaan vanhan suomalaisen arvostetun brändin näin totaalisesti. 

Hyvästi vanha Iittala ja fck you Kakspiiala.

Hei, jokin tolkku sentään, ei tämän takia väkivaltaiseksi tarvitse sentään ryhtyä :/

No omassa päässä saa tehdä mitä vaan. Vaikka tiputtaa tätin ikkunasta ja ajaa autolla päälle. Ei tietenkään oikeasti. Helpottaa tätä tuskaa.

Mutta ei kaikkea tarvitsisi tänne kirjoittaa.

Lisäksi Vepsäläinen vaikuttaa kaikkea muuta kuin narsistilta. Hän epäili itse, onko oikea henkilö tehtävään, kun Iittala itse

No, nyt sitten näkyy käden jälki. Kai siellä ajatellaan, että kaikki julkisuus on hyväksi. Pääasia, että puhutaan.

Vierailija
979/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, nyt minä tajuan miksi noin radikaali muutos. Fiskarsilla on mennyt huonosti, vuoden 2022 tulos on lähes 24 miljoonaa euroa tappiolla. Ja nyt on sitten paniikkinappulaa painettu ja otettiin brändiä uudistamaan joku instagramuskottava nuorehko nainen. Mutta metsään meni, että pölähti.

Olisivat kysyneet neuvoa Marimekolta, jolla oli brändiuudistuksensa jälkeen tulos 22 miljoona voitollinen. Marimekko piti kiinni logosta ja samalla kiinni uskollisista faneistaan. Sai myös uusia asiakkaita nuorista ihmisistä. Kuinka he sen teki? Nyt Janni nöyrästi opiskelemaan sitä.

Mutta miksi tulos on ollut tappiollinen? Veikkaan, että alunperinkin siksi, että on lähdetty hillumaan ja trenipelleilemään jonnekin oman osaamisalueen ulkopuo

Sama juttu. Se meni jotenkin superhankalaksi. Olisivat vain pitäneet kantislaisista hyvää huolta eivätkä pakottaneet mihinkään ylimääräisiin toimiin. Helsingin kaupunki sitten avitti, kun autoilua kekustassa rajoitettiin.

Vierailija
980/2156 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi isot kuvat on huonoja kun kännykällä selaa. Eikö ne yhtään ajattele mobiilikäytettävyyttä? Mä ainakin kyllästyn heti jos en löydä nätisti valikkoa ja pääse eteenpäin sivuilla.

Katsoin just kalevalakorun sivut enkä jaksnut alkaa etsimään mitään kun ne oli niin huonot isojen kuvien kanssa. Ja sama vika nyt tässä iittalassakin. Ärsyttävää. Mutta eipähän tule ostettua turhuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän