Uudisasuntojen ja talojen pohjat pitkälti samanlaisia, ei eteisiä, ei keittiöitä, isosta monitoimitilasta ovet suoraan makkareihin
Makkarit levottomia kun ovet on suoraan olkkarista ja äänet kantautuu, yleensä vaikea sisustaa muuten kuin yhdellä tavalla, paskahuusi jossain keittiön kulmalla ja sohva ruokapöydän vieressä kun ei muuten sovi jnejne. Mitä on tapahtunut asuntojen ja talojen suunnittelulle. Talotehtaidenkin pohjapiirustukset samanlaisia, vaikea löytää esim erilliskeittiöitä, edes osittain erotettua oleskelutiloista.
Kommentit (552)
Nyt nämä hellahuoneet ei mene kaupaksi ja parketit kuoriutuvat irti asumattomista asunnoista. Nuo kerrostalot ovat purkukunnossa, kunhan lama joskus hellittää ja asuntokauppa alkaa taas käydä.
Itseä häiritsee että nykyisin lähes joka kämppään pitää tunkea sauna, mutta säilytystilaa ei ole nimeksikään. Olen pidempään etsinyt asuntoa, mutta jos ne on muuten vähänkään pohjaltaan järkeviä, niissä on meille täysin turha sauna tai sitten vuokra on älytön.
En myöskään ymmärrä kolmiota, jossa vessa on kahden makuuhuoneen välissä ja vessassa liukuovet. Tai yleensäkään asuntoa, minkä vessaan pääsee ainoastaan makkarista.
Tuntuu ihan mahdottomalta löytää saunatonta kaksiota, jossa olisi kunnon keittiö, vaatehuone / säilytystilaa ja siinä olisi muuten järjellinen pohja. Saunallisia ja pohjaltaan huonoja sopivahintaisia tuntuu kyllä olevan vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kannattaisi pohtia miksi jokin tietty pohja on mieleinen tai miksei se ole. Esimerkkinä tuo avo keittiö olohuone trendi.
On kolme mahdollisuutta
A: tykkäät avosta koska se helpottaa elämääsi.
Jos teet ruokaa, voit katsella olohuoneesta kiehuuko perunat yli. Tai keittiöstä leikkiviä lapsia olohuoneessa, eli olet samassa tilassa ja se helpottaa elämääsi.
B: et varsinaisesti tarvitse avoa, mutta se ei haittaakaan sinua. Eli sinulle on ok että olohuoneesta olijat näkevät keittiöön ja toisinpäin. Yleensä kuitenkin asutaan sen oman perheen kesken niin ei pitäisi häiritä näkyvyys.
C: haluat ehdottomasti erilliset tilat. Sinulla on jokin syy mikset halua näkyvyyttä keittiö olohuone välille. Joko olohuoneessa olevaa tv katselijaa häiritsee keittiö, tai toisinpäin.
Joko keittiössä tehdä epähygienisesti ruokaa eikä haluta kenenkään näkevän sitä tai olohuoneessa katsotaan ohjelmaa jota e
D: järjestätte usein illallisia ystäville ja haluatte syödä kauniisti katetussa ruokasalissa ja pitää mölyt, hajut ja likaiset astiat poissa näkyvistä. Haluan tätä itseasiassa myös arkena. En ikinä suostuisi asumaan asunnossa tai talossa, jossa on avokeittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissakin asunnoissa se keittiö siinä koko yhden seinän leveydellä. Ja kun keittiön kaapit ym on ihan sitä perystylsää valko-harmaata, ei todellakaan saa mitään kovin persoonallista tai tyylikästä sisustusta. Ja kiva tehdä ruokaa ym samassa tilassa kun muut vaikka katsoo telkkaria. Todella suunnittelun huippua taas.
Minun ruoanlaittoa ei häiritse telkkarinkatselu, miten se sinua häiritsee?
Mun telkkarinkatselua häiritsee ruuanlaitto.
Meillä on erillinen keittiö ja ruokasali, mutta ei meillä ole televisiota olohuoneessa. Sille on oma tila.
Pakkasella on sitten kylmää eteisen puutteessa patterin puutteessa ja jos vessasta puuttuu patteri sekin on kylmänä. Trooppiset asunnot ei riitä täällä. Nyt on lämmin talvi sentään. Mikään lattialämmitys ei riitä ne hajoaa on kylmät seinät pitää ottaa lisä lämpöä pumpusta mikä taas aiheuttaa flunssaa vetoa sähköä menee.Keittiö alue avokeittiö puuttuu usein patteri kylmä alue sekin.Kuka nyt alkaa hellalla lämmittää keittokomeronsa.Tosi huonosti myös parvekkeen ovi vetää talvella yksi ovi ennen oli kaksi.Jos ikkunan väliin laittaa styroksia ja lisää tiivisteitä sekä oveen saa hiukan lämpöä lisää.Korvaus ilman pitäisi olla puhdasta mutta näyttää tulevan pölyä harmaata haituvaa.
Avokeittiö on ihan unelma ihana suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Okt on se ratkaisu.
Kerrostalokämppä on vain luukku.
Ei luukun suunnitteluun panosteta.
Eli osta tai rakenna OMA okt 😎
Sillä OKT on Oma, Koti ja Talo. Kerrostalokämppä ei ole mitään noista. Iso ero siis.
No, asun isossa omakotitalossa ja olen myymässä tätä ja muuttamassa kerrostaloon. Ihan liikaa huollettavaa ja hoidettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöissä en tykkää siitä ruoan hajusta! Eikö suurinta osaa ihmisistä häiritse se, että koko olohuone haisee lohenrasvalta kokkauksen jälkeen? Tai onko teillä jotain kikka kolmosia, joilla sen hajun saa nopeasti pois?
En teidän kodista tiedä mutta kun meillä oli erillinen keittiö niin se lohenrasva haisi koko kämpässä ihan yhtä lailla kuin avokeittiössä. Avokeittiöstä se vaan haihtui nopeammin koska ilmanvaihto oli uudessa asunnossa aivan eri luokkaa kuin vanhassa. Kikkakolmonen on nyt tässä uudessa kodissa hyvä liesituuletin ja muutenkin hyvä ilmanvaihto jota voi itse säätää kovemmalle aina tarvittaessa. Tämä ei meidän vanhassa rivarissa onnistunut kun säädöt tuli jostain "ylempää" ja oli pelkkä ilmanpoisto. Itse ei pystynyt vaikuttamaan miten tehokkaasti poistaa ilmaa.
Jos
Noi "liesituulettimet" eivät tuuleta yhtään mitään, vaan kierrattavät ilman suodattimen läpi. Minulla on tehokkaalla rasvanerotuksella varustettu huuva, jossa on huippuimuri katolla. Rasvanerotusritilät ovat ruostumatonta terästä ja ihan rasvassa jo yhden paistokerran jälkeen, tyyliin. Onneksi ne voi heittää tiskikoneeseen. Veikkaan, että suurimmalla osalla ihmisistä ilmakierrättimien ritilöitä pestään harvoin ja aktiivihiiliä ei vaihdeta koskaan ja itse laite on ihan rasvassa sisältä. Sitten kun sen on vielä integroitu tasoon, niin sen puhdistaminen lienee aika hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöissä en tykkää siitä ruoan hajusta! Eikö suurinta osaa ihmisistä häiritse se, että koko olohuone haisee lohenrasvalta kokkauksen jälkeen? Tai onko teillä jotain kikka kolmosia, joilla sen hajun saa nopeasti pois?
En teidän kodista tiedä mutta kun meillä oli erillinen keittiö niin se lohenrasva haisi koko kämpässä ihan yhtä lailla kuin avokeittiössä. Avokeittiöstä se vaan haihtui nopeammin koska ilmanvaihto oli uudessa asunnossa aivan eri luokkaa kuin vanhassa. Kikkakolmonen on nyt tässä uudessa kodissa hyvä liesituuletin ja muutenkin hyvä ilmanvaihto jota voi itse säätää kovemmalle aina tarvittaessa. Tämä ei meidän vanhassa rivarissa onnistunut kun säädöt tuli jostain "ylempää" ja oli pelkkä ilmanpoisto. Itse ei pystynyt vaikuttamaan miten tehokkaast
Rakennusteollisuus on hyväveli bisnes. Välillä puljut menee konkkaan. Ja sitten vähän ajan kuluttua perustavat uuden yrityksen.
Se on kyllä hullua ettei nykyisissä.asunnoissa ole mitään säilytystiloja suuremmalle tavaralle. Minä olen omistanut rivitalo-osakkeen jossa oli autotalli.ja varasto. Niissä mahtui puuhailemaan kaikenlaista. Nykyasunnoissa ei ole tällaisia, mutta sensijaan kaupitellaan talliosakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hullua ettei nykyisissä.asunnoissa ole mitään säilytystiloja suuremmalle tavaralle. Minä olen omistanut rivitalo-osakkeen jossa oli autotalli.ja varasto. Niissä mahtui puuhailemaan kaikenlaista. Nykyasunnoissa ei ole tällaisia, mutta sensijaan kaupitellaan talliosakkeita.
Kyllä niitäkin on. Mulla on kahdessa viimeisimmässä saanut päättää haluaako saunan vai sen tilalle omalla sisäänkäynnillä varastotilan. Tilaustöitä ompelevana olen saanut näin hyvän työhuoneen.
Hassua, minä olisin mieluummin halunnut tuollaisen missä keittiö ja olohuone ovat yhteydessä, mutta yksin ostaessa ei ollut varaa uudempiin asuntoihin. Nyt asun 80-luvun asunnossa jossa keittiö ja olohuone on erikseen, ja jos on yli kolme ihmistä kerrallaan kylässä, kaikki ei mahdu kerralla syömään vaan osa syö olohuoneessa. Ja asuntoa katsellessa järjestään kaikki johon minulla oli varaa oli samaa pohjaratkaisua.
Mitä ökyrikkaita täällä kokoontuu kun ihmisillä ei ole pelkästään keittiö ja ruokasali erikseen, vaan myös olohuone ja televisiohuone erikseen? Kuinka monella muka on varaa tuohon?
Halpaa rakentaa. Kaikki ängetty pieneen neliömärään. Laajemmin myös saadaan enemmän taloja kaavan alueelle eli ängetään sumppuun. Miksiköhän kukaan viranomainen ei valvo? Puutteita lainsäädännössä?
Vierailija kirjoitti:
Halpaa rakentaa. Kaikki ängetty pieneen neliömärään. Laajemmin myös saadaan enemmän taloja kaavan alueelle eli ängetään sumppuun. Miksiköhän kukaan viranomainen ei valvo? Puutteita lainsäädännössä?
Rahastahan se on kiinni. Kun on yksi iso tila, ei tunnu niin ahtaalta vaikka neliöitä olisi vähän. Tosin sitten sisustaminen menee hankalaksi kun ei ole ehjää seinää missään, käytännössä esim sohva on usein pakko laittaa sen ison ikkunan eteen tai tien tukoksi keskelle lattiaa.
Voi voi kun makuasioista jaksetaan kiistellä. Pidetään omaa mielipidettä faktana ja toisten mielipiteitä harhaluulona. Rakennussuunnittelussa mennään trendien mukaan ja kyllähän se valitettavasti on niin, että sitä rakennetaan, mitä ostetaan. Jos haluatte erilliskeittiöitä, niin ostakaa sellaisia. Älkää motkottako asioista, joihin voitte vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseä häiritsee että nykyisin lähes joka kämppään pitää tunkea sauna, mutta säilytystilaa ei ole nimeksikään. Olen pidempään etsinyt asuntoa, mutta jos ne on muuten vähänkään pohjaltaan järkeviä, niissä on meille täysin turha sauna tai sitten vuokra on älytön.
En myöskään ymmärrä kolmiota, jossa vessa on kahden makuuhuoneen välissä ja vessassa liukuovet. Tai yleensäkään asuntoa, minkä vessaan pääsee ainoastaan makkarista.
Tuntuu ihan mahdottomalta löytää saunatonta kaksiota, jossa olisi kunnon keittiö, vaatehuone / säilytystilaa ja siinä olisi muuten järjellinen pohja. Saunallisia ja pohjaltaan huonoja sopivahintaisia tuntuu kyllä olevan vaikka kuinka.
Kyllä niitä järkeviä kaksioita löytyy, kun etsit vanhemmista taloista. Olen asunut kahdessa kaksiossa (rakennettu molemmat 1980-luvulla) ja kummassakin oli todella järkevä tilankäyttö ja ikkunat kahteen eri ilmansuuntaan, pihatkin vielä väljiä. Toinen näistä asunnoista sijaitsi Espoossa ja toinen Helsingissä. Toisessa näistä kaksiossa oli tilava vaatehuone ja toisessa vastaavasti paljon kaappitilaa. Taloyhtiön saunat molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä järkeviä kaksioita löytyy, kun etsit vanhemmista taloista. Olen asunut kahdessa kaksiossa (rakennettu molemmat 1980-luvulla) ja kummassakin&nbs
Itse asun 51 neliön kaksiossa, rakennettu 2000-luvulla, jossa sauna sekä vaatehuone. Keittiö on olohuoneen yhteydessä, ja ikkunat kahdelle ilmansuunnalle. Ihan järkevän oloinen pohja näin yksinelävälle.
Mun telkkarinkatselua häiritsee ruuanlaitto.