Uudisasuntojen ja talojen pohjat pitkälti samanlaisia, ei eteisiä, ei keittiöitä, isosta monitoimitilasta ovet suoraan makkareihin
Makkarit levottomia kun ovet on suoraan olkkarista ja äänet kantautuu, yleensä vaikea sisustaa muuten kuin yhdellä tavalla, paskahuusi jossain keittiön kulmalla ja sohva ruokapöydän vieressä kun ei muuten sovi jnejne. Mitä on tapahtunut asuntojen ja talojen suunnittelulle. Talotehtaidenkin pohjapiirustukset samanlaisia, vaikea löytää esim erilliskeittiöitä, edes osittain erotettua oleskelutiloista.
Kommentit (552)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisissä omakotitaloissa ja rivitaloissa ei ole ns. tuulikaappia (eteistä), jolloin kylmä ilma virtaa suoraan asuntoon ja kenkien mukana rapa levittyy suurelle alueelle asuntoon. Pihistellään energiakuluista, mutta tuuletetaan kämppää koko oven leveydeltä!
Pohjapiirros muistuttaa teollisuushallin pohjaa, jonka avoimeen tilaan sijoitellaan asumiseen tarvittavat välttämättömat elementit, hirveän tylsää ja kaikkialla samankaltaisia halpoja ratkaisuja.
Mä taas en ole siitä tuulikaapista koskaan tykännyt, ahdas koppi.
Siinä mielessä avarampaa on aina ilman sitä ja ei sitä ovea ole tarkoitus pitää selällään siinä.
Ei sen tuulikaapin tarvitse olla ahdas. Meillä 2,5m2 ja malli ei ole pitkulainen, vaan leveä ja halliin on lasiovi ja -seinä, joten tila tuntuu avaralta. Tuulikaappi on näi
Tuulikaapissa on kyllä etuja, mutta sen todellakin pitää olla riittävän iso. Meillä on myös tilava tuulikaappi ja se on kyllä hyvä. Kengät pysyy siellä eikä leviä rapa muualle, kun on tilaa pukea ja säilyttää ne siellä. Pieni ja ahdas tuulikaappi taas on tosiaan aika epämukava. Ja ylipäätään putkilomainen eteinen. Paras on, jos ovesta sisään tultuaan pääsee sekä oikealle että vasemmalle, joutumatta kuitenkaan keittiöön/olkkariin. Siis perheasunnossa. Yksin/kaksin pärjää tietty pienemmälläkin eteisellä.
En yhtään ihmettele sitä, miksi uudet asunnot ovat myymättä. Asuntopohjat ovat surkeita. Minä en kokkaa enkä tiskaa sohvan kyljessä. Koirankoppeja uudet asunnot ovat. Mitään huonekaluja ei asuntoon voi tuoda.
Tämä talo on rakennettù 1963 ja hyvin onkin. On kunnollinen keittiö ja toimiva eteinen, suht tilava olohuone, iso ja pieni makuuhuone. Olen asunut asunnossa jossa tultiin sisään olohuoneeseen. Eteistä ei ollut ollenkaan. Sen sijaan oli hervoton kylppäri ja mini keittokomero. En tykkäisi olohuone-keittiö yhdistelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeet ovat lasisia näyteikkunoita,kaikki näkyy.
Parvekkeen betoninen etuseinä taasen peittää näkyvyyttä asunnoissa. Parvekkeen seinä on ruma ja pimentää. Lasitus alas asti on hyvä. Tyylikkäitä sälekaihtimia on saatavilla, jos haluaa pitää parvekkeensa rojuvarastona.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa uudehkoa kaksiota. Ulko-ovesta astuttiin yhteen isoon tilaan. Ei minkäänlaista eteistä. Vasemmalla oli keittiöseinämä ja oikealla pieni liukuovikaappi ulkovaatteille ja ilmeisesti toimi samalla myös siivouskaappina.
Eli kun tulet kotiin niin vastassa on heti keittiönpöytä. Ulko-ovelta edessä näkyi pieni olohuonealue ja parveke. Oikealta seinämältä eteiskaapin jälkeen löytyi myös kylppäri ja makuuhuone kahdella oviaukolla. Eli se aika yleinen malli, sänky mahtuu juuri ja juuri keskelle huonetta ja joudut kulkemaan jommasta kummasta oviaukosta, riippuen kummalle puolelle sänkyä haluat. Plussaa oli iso kylpyhuone ja parveke, eipä juuri muuta.
Uudet kerrostaloasunnot on suunniteltu niin että asukkailla on huonekaluina pelkästään keittiönpöytä, sohva, tv-taso ja sänky. Ja ne pystyy asettelemaan vain yhdellä tavalla. Kaikki muut kalusteet aiheuttavat ongelmia.
Ei kai ihmisillä nykyään enää mitään tv-tasoja ole?
Vierailija kirjoitti:
Isoissakin asunnoissa se keittiö siinä koko yhden seinän leveydellä. Ja kun keittiön kaapit ym on ihan sitä perystylsää valko-harmaata, ei todellakaan saa mitään kovin persoonallista tai tyylikästä sisustusta. Ja kiva tehdä ruokaa ym samassa tilassa kun muut vaikka katsoo telkkaria. Todella suunnittelun huippua taas.
Tuo on halvin mahdollinen tapa suunnitella ja toteuttaa. Sulle se myydään pohjoismaisena huippu designenä kolminkertaisella katteella, ja sinä ostat.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele sitä, miksi uudet asunnot ovat myymättä. Asuntopohjat ovat surkeita. Minä en kokkaa enkä tiskaa sohvan kyljessä. Koirankoppeja uudet asunnot ovat. Mitään huonekaluja ei asuntoon voi tuoda.
Tämä on raha kysymys. Jos sinulla ei ole varaa asua väljemmin uudessa asunnossa, niin sitten tiivistetään tai asuntaan vanhassa. Jos sinulla olisi rahaa kukkarossa, niin katselisit varmaankin toisen mallisia asuntoja. Eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöissä en tykkää siitä ruoan hajusta! Eikö suurinta osaa ihmisistä häiritse se, että koko olohuone haisee lohenrasvalta kokkauksen jälkeen? Tai onko teillä jotain kikka kolmosia, joilla sen hajun saa nopeasti pois?
Ei ne kokkaa ne wolttaa.
Juuri näin! Suurin osa nykykeittiöistä on Wolt -keittiöitä. Olen intohimoinen ruuanlaittaja ja erillinen keittiö on ainoa toimiva ja mahdollinen ratkaisu
Minä - ja koko perhe olemme intohimoisia ruuanlaittajia (joka päivä 2 ruokaa, viikonloppuisin ruokavieraita) enkä ikinä voisi kuvitella erillistä keittiötä! Ei toimi ollenkaan meillä!
28v ja 3 taloa joissa enemmän tai vähemmän avokeittiöt 20-30m2
Ps en ole vielä ikinä woltannut enkä wolttaa
Kyllä uusissa asunnoissa on paljon muitakin ongelmia kuin huonot pohjat ja minimakkarit. Yhtiölainaa on valtavasti, ja tätä sitten kaikki yhdessä ollaan takaamassa, tontti vuokrattu joltain rahastolta, joka nostelee vuokraa 10 % vuosittain, naapureina aivan mitä sattuu asuntosijoittajien vuokralaisia ja niin edelleen.
Tuskin koskaan on ollut mahdollista tehdä niin myrkyllisiä omistusasuntohankintoja kuin viimeisen muutaman vuoden aikana. Ei yhtiölainaakaan alun perin tarkoitettu siihen, että asuntoja ostavat varattomat osakeyhtiöt saavat oikeiden omistusasujien takaamaa yhtiölainaa.
Jos ei tykkää uusista tusinataloista, niin eihän sellaiseen ole pakko muuttaa. Voi vaikka ostaa tontin ja rakentaa oman taon, tai jos ei rahat riitä omaan, voi vuokrata asunnon vanhemmasta talosta. Aika paljonhan noita kyllä onkin tyhjillään, ei ihme.
Kumma juttu että rakennusfirmoilla menee huonosti. Ihmiset eivät viitsi ostaa kolmoisloukulla (vuokratontti, suuri taloyhtiölaina ja valtaosa asunnoista suursijoittajalla) jos kaiken päälle pohja on huono.
Ongelma ovat liian suuret kerrostalot joka ei mahdollista järkevän kokoisia läpitlalon asuntoja ja kokonaisuuden kruunaa pienet huonee sekä,keittiön ja eteisen puute. Varmaan ihan hyviäkin asuntoja tehdään mutta ne eivät sijaitse ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Säilytystilatkin puutteelliset: kaappipari esim. isossa makuuhuoneessa ei todellakaan riitä. Vaatehuoneesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöissä en tykkää siitä ruoan hajusta! Eikö suurinta osaa ihmisistä häiritse se, että koko olohuone haisee lohenrasvalta kokkauksen jälkeen? Tai onko teillä jotain kikka kolmosia, joilla sen hajun saa nopeasti pois?
Ei ne kokkaa ne wolttaa.
Juuri näin! Suurin osa nykykeittiöistä on Wolt -keittiöitä. Olen intohimoinen ruuanlaittaja ja erillinen keittiö on ainoa toimiva ja mahdollinen ratkaisu
Minä - ja koko perhe olemme intohimoisia ruuanlaittajia (joka päivä 2 ruokaa, viikonloppuisin ruokavieraita) enkä ikinä voisi kuvitella erillistä keittiötä! Ei toimi ollenkaan meillä!
Hyvä, että et ole Woltannut, en minäkään. Jos haluan ravintolaruokaa, menen syömään sen ravintolaan. Pitää lisätä, että olen mies.
Minulla on tavallisen mikro/kiertoilmayhdistelmäuunin lisäksi ravintolakäyttöön tarkoitettu GN standardia noudattava pesujärjestelmällä sekä vesi- ja viemäriliitännällä varustettu yhdistelmäuuni. Se on iso ja äänekäs. Lisäksi liesi ja keittiön kärynpoisto ovat ravintolakamaa ja järeitä Teräksisen huuvan alareuna on kahden metrin korkeudessa ja se on mitoiltaan 1500x900x450mm ilman hormia. Käytössä saattaa olla myös pari sous-vide laitetta samanaikaisesti. En haluaisi kuunnella tai katsella näitä olohuoneessani. Keittiö on noin 22 m2 ja siellä on arkiruokapöytä, joka tuplaa pidennettynä apupöytänä kun on illalliset. Erillinen ruokasali on heti keittiön vieressä. Kyllä meillä vieraat tulevat aina välillä myös keittiöön kurkkimaan illallisilla.
Vierailija kirjoitti:
Koska tila, johon suunnitellaan on pieni. Nykyään kolmiot on 50m2.
Nimenomaan. Just eilen kattelin asuntoilmotuksia, ja silmään osui 42-neliöinen kolmio Myyrmäessä, oli uudiskohde. Samassa kohteessa oli 27-neliöisiä kaksioita.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaisten laumasieluisuus näkyy asuntotuotannossa, sillä kukaan ei uskalla suunnitella toisista poikkeavia asuntoja, vaan kaikki on samaan muottiin valettuja suorakulmioita. Itse etsimme vuosia pientä kerrostaloasuntoa minimissään 60 m2, ja kerran näin ilmoituksen lehdessä uusista asunnoista hyvällä paikalla ja kohtuullisen hyvällä pohjalla, voisipa jopa sanoa, että hyvin toimivalla pohjalla. Siltä istumalta lähdin tutustumaan asiaan ja kaupat syntyi nopeasti. Erillistä keittiötä en missään nimessä halua, koska olen tottunut avoimeen keittiö/olohuone yhdistelmään keittiösaarekkeella, ja sellainen asunnossamme on. Eteinen jää mukavasti "näkymättömiin" ja sieltä käynti pesutiloihin. Omakotitalot ovat nykypäivänä aika ankeita ja kolkkoja, kaikki samanlaisia. Tietenkin voi rakentaa tai rakennuttaa mieleisensä talon, mutta hinta on kova verrattuna pakettitaloihin. Sekään ei ole ongelma, jos on tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kokkaa ne wolttaa.
Sama meillä, ruokaa tehdään joka päivä ja leivotaan ym., eikä erillinen keittiö toimi meille ollenkaan. Emme ole ikinä tilannut ruokaa kotiin, emmekä tilaa, vaikka mahdollisuudet siihen ovat aivan erinomaiset. En voisi koskea valmiiseen ruokaan, joka on monien käsien kautta kulkenut ties missä kulkuvälineessä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu että rakennusfirmoilla menee huonosti. Ihmiset eivät viitsi ostaa kolmoisloukulla (vuokratontti, suuri taloyhtiölaina ja valtaosa asunnoista suursijoittajalla) jos kaiken päälle pohja on huono.
Ongelma ovat liian suuret kerrostalot joka ei mahdollista järkevän kokoisia läpitlalon asuntoja ja kokonaisuuden kruunaa pienet huonee sekä,keittiön ja eteisen puute. Varmaan ihan hyviäkin asuntoja tehdään mutta ne eivät sijaitse ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Ei se kerrostalon koko ole ongelma vaan se että ei haluta tehdä taloon useita rappukäytäviä kun maksaa enemmän. Entisajan kerrostalojen 3 asuntoa/kerros yhtä rappukäytävää kohden mahdollisti toimivat asuntojen mallit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En teidän kodista tiedä mutta kun meillä oli erillinen keittiö niin se lohenrasva haisi koko kämpässä ihan yhtä lailla kuin avokeittiössä. Avokeittiöstä se vaan haihtui nopeammin koska ilmanvaihto oli uudessa asunnossa aivan eri luokkaa kuin vanhassa. Kikkakolmonen on nyt tässä uudessa kodissa hyvä liesituuletin ja muutenkin hyvä ilmanvaihto jota voi itse säätää kovemmalle aina tarvittaessa. Tämä ei meidän vanhassa rivarissa onnistunut kun säädöt tuli jostain "ylempää" ja oli pelkkä ilmanpoisto. Itse ei pystynyt vaikuttamaan miten tehokkaasti poistaa ilmaa.
Jos kala haisee, niin se on pilaantunutta. Uusissa asunnoissa ilmanvaihto on todella tehokasta ja liesituuletintakin voi tosiaan säätää niin voimakkaalle, että lähtee hiuksetkin päästä ;).
Jep. Voi helv.. kun vertaat ulkomaan asuintaloja suomalaisiin uudisasuntoihin. Arkkitehtuuri lienee amiksesta. Tosin normi amislainenkin piirtäisi nätimmän. Siis ulkopuolen lookki lähinnä "lets keep it simple"....