Onko autismia, jos muistaa ulkoa jokaisen Euroopan maan sijainnin ja pääkaupungin nimen?
Minä muistan melko hyvin maantietoa ja kaikenlaista pientä nippelitietoa. Kavereita ja ystäviä ei minulla ole juurikaan.
Pikkusiskoni taas on neurotyypillisesti normaali ja hän tuskin edes tietäisi missä on Liettua, jos sitä menisin nyt lonkalta kysymään. Pikkusiskollani taas onkin laaja ystäväpiiri.
Kommentit (36)
Minusta maiden ja pääkaupunkien muistaminen ei ole autismia.
Onko sinulla ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tai muita autismille tyypillisiä piirteitä? Se on vähän eri asia kuin se, että ei ole ystäviä.
Ollessani ala-asteella 80-90 luvun taitteessa, tuota kutsuttiin maantiedon tunniksi.
Silloin ei tosin ollut yhtäkään autistia tai nepsyä, olit joko tyhmä, häirikkö tai vammainen (yhtä tai useampaa noista).
Minä kun luulin ettei mulla ole kavereita, johtuu siitä että olen itsekeskeinen mulkku.
Mutta ehkä olenkin autisti?
Eikös voi olla (muutenkin) erityislahjakkuutta?
Eikä autismi mitään haittaa.
Kunnon autisti muistaa kaikkien maailman valtioiden sijainnit, asukasluvun, pääkaupungit ja bruttokansantuotteet sekä ko. maan lipun ulkoa. Treenaa nämä kondikseen.
Itellä on Mensan virallisen testin mukaan ÄO 129, mutta en muista kaikkia Euroopan maita enkä niiden pääkaupunkeja. En vaikka ne kai opeteltiin ala-asteella. En vain muista ala-asteelta enää juurikaan mitään. Enkä edes lukiosta. Suorastaan ihmetyttää joskus miten jotkut voi muistaa ala-asteen opetuksesta aivan kaiken pienen nippelitiedonkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun luulin ettei mulla ole kavereita, johtuu siitä että olen itsekeskeinen mulkku.
Mutta ehkä olenkin autisti?
Et ole, olet vaan ilkeä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jokaisella pitäisi olla joku diagnoosi? Miksi ei voi olla se, mikä on?
Jos elämä sujuu suht mutkattomasti, miksi miettiä, että onkohan mulla autismi, kun muistan Euroopan valtiot pääkaupunkeineen ulkoa? Mitä lisäarvoa se tuo elämään?
Yksi palstahullu haluaa toisen diagnoosin kuin matala Äo. Vaikka sille selittäisi ettei maapallo oli pannukakku, niin se ei usko.
No ei ole autismia, vaan tavallista yleissivistystä.
Kuka normaali suomalainen ei muka tietäisi, missä Liettua on? Ja ehkäpä jotain muutakin siitä maasta...
Vierailija kirjoitti:
Nuo on sellaisia, mitä kaikki luulee osaavansa, mutta kun eteen isketään tyhjä Euroopan kartta niin sormi menee suuhun viimeistään entisen Jugoslavian maiden kohdalla.
Jaha. Ulkomuistista: Slovenia, Kroatia, Bosnia & Hercegovina, Serbia, Pohjois-Makedonia, Kosovo, Montenegro.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peruskoulutietoa, päinvastoin on tyhmä jos ei tiedä noita.
MInä olen.
jaa, sitä on katsottu Sademies...
hain tossa äsken pelin jossa piti sijoittaa kaikki Euroopan maat kartalle. Tulos 46/46. Näitä oli koulussa ja kyllähän nämä kiinnosti. Pääkaupungitkin varmaan menis kans
Meilläkin piti 70-luvulla opetella kaikki Euroopan maat (niitä oli toki vähemmän, kuin nyt :D ) niiden pääkaupungit, elinkeinorakenne ja ne suurimmat joet. Vieläkin ne suunnilleen muistaa ja kaikki maat osaa kyllä soittaa Euroopan kartalle.