Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys tontin rasitusoikeudesta

Vierailija
04.02.2024 |

Miten tässä tilanteessa voi toimia?

On talo ja tontti, ja oikeus naapurin tontin läpi kunnallistekniikkaan.

Aikeena tämän rasitusoikeuden nojalla vetää vesi-ja viemäriyhteys ja liittää kunnan ko. verkostoon.

Naapuri ei anna lupaa ko. toimenpiteelle vaikka rasitusoikeus on.

Mitä tehdä? Mennä kaivamaan putket naapurin tontille vaikka tämä vastustaa vai pitääkö tähän ottaa joku ulkopuolinen taho mukaan? Mikä se taho on? 

Kunnan viranomaiset ei ota mitään kantaa, vaan pesevät kätensä irti.

miten edetä? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristin kanssa setvit 

Vierailija
2/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lakiasiantuntijalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta kulkuyhteys teidän tontille on? Voiko sen alle laittaa putket, vai onko se juuri tuo rasite?

Vierailija
4/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, ikävä kyllä. Tuo naapurin tontti on ainut vaihtoehto

Vierailija
5/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse kysellä naapurilta lupaa kerran on rasitusoikeus. Sanot että joko sanoo mielipiteensä mihin putket laitetaan, tai sitten ne laitetaan mihin sinä ja urakoitsija parhaaksi katsovat.

Vierailija
6/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on ainoa vaihtoehto, maanrakennuslaki on puolellanne. https://www.meillakotona.fi/kysymykset/putket-naapurin-tontin-kautta

Vierailija
7/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että naapurin tontille on virallinen rasite? Se on aikonaan pitänyt hakea käräjäoikeudesta. 

Minun tontilla on osa kunnallistekniikasta, josta myöhemmin on ollut  lyhyt matka vetää kahteen naapuriin, niin mikä pakko ei olisi tarvinnut suostua, koska tontilla ei ole virallisesti haettua rasitusta, vaan naapurit olisivat joutuneet vetämään pitemmän matkan. 

Tontin rasitus haetaan käräjäoikeudelta ja se alentaa tontin arvoa ja siksi rasitteesta maksetaan. 

Oletko nähnyt naapurin rasitustodisteen?

Vierailija
8/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varma asia. Ap

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että naapurin tontille on virallinen rasite? Se on aikonaan pitänyt hakea käräjäoikeudesta. 

Minun tontilla on osa kunnallistekniikasta, josta myöhemmin on ollut  lyhyt matka vetää kahteen naapuriin, niin mikä pakko ei olisi tarvinnut suostua, koska tontilla ei ole virallisesti haettua rasitusta, vaan naapurit olisivat joutuneet vetämään pitemmän matkan. 

Tontin rasitus haetaan käräjäoikeudelta ja se alentaa tontin arvoa ja siksi rasitteesta maksetaan. 

Oletko nähnyt naapurin rasitustodisteen?

Vierailija
9/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunta pesee kätensä, tuskin naapurin tontilla on rasitusta, vaan te joudutte vetämään kunnallistekniikan kauempaa, mistä kunta/kaupunki sen osoittaa. 

Vierailija
10/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaa kuntaan että haluaa liittyä kunnallistekniikkaan. Putken linjaus on silloin kunnan ongelma eikä se voi nostaa käsiään ilmaan.

Vierailija
11/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon aiemman linkin mukaan päätäntävalta asiassa on kunnan rakennusvslvonnalla. Eli sinne uudestaan yhteyttä. Suunnittelija piirtää kuvat rasitealueen kautta, ja kunnan täytyy ottaa kantaa asiaan.

Vierailija
12/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei pidä paikkaansa. Kunta ei vaan enää jaksa huutavaa ja räyhäävää naapuria. Minulle sanoivat puhelimessa, että eivät enää jaksa. Hoitakaa keskenänne. Niin uskomatonta kuin on, niin totta. Olin itsekin ihan hölmistynyt ja hämilläni tästä vastauksesta.

Vedettäisiin putket ilman muuta jotain toista kautta, jos se olisi mitenkään mahdollista. Ikävä kyllä ei ole, tuo naapurin tontin läpi on ainut vaihtoehto ja sen on myös kunta liittymispaikaksi osoittanut.

Kuten jo itse arvelin ja täältä vastauksena sain. Lakimieheen yhteys on ainut vaihtoehto. Harmittaa vaan paljon kulut, jotka tulee koska jo putkien vetäminen on kallis pieti. 

Vierailija
13/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Kunta ei vaan enää jaksa huutavaa ja räyhäävää naapuria. Minulle sanoivat puhelimessa, että eivät enää jaksa. Hoitakaa keskenänne. Niin uskomatonta kuin on, niin totta. Olin itsekin ihan hölmistynyt ja hämilläni tästä vastauksesta.

Vedettäisiin putket ilman muuta jotain toista kautta, jos se olisi mitenkään mahdollista. Ikävä kyllä ei ole, tuo naapurin tontin läpi on ainut vaihtoehto ja sen on myös kunta liittymispaikaksi osoittanut.

Kuten jo itse arvelin ja täältä vastauksena sain. Lakimieheen yhteys on ainut vaihtoehto. Harmittaa vaan paljon kulut, jotka tulee koska jo putkien vetäminen on kallis pieti. 

..eli aloitus oli jonninjoutavaa trollausta.

Vierailija
14/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasiteoikeus on tarkastettava ja milloin se on tehty ja ketkä ovat osapuolia asiassa.

Ota ihan perinjuurin selvä asiasta.

Olet kai aikeissa mahdollisimman vähän käyttää naapurin tonttia. Onko tontti ollut suurempi ja jettu naapurin kanssa?

Vierailija
15/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on trollausta? Tilanne on niin absurdi, että siksi juuri aloituksen laitoin. Ei kai selvään asiaan tarvitsisi edes mielipiteitä kysyä? Kaikki ei mene maailmassa, kuten pitäisi. Myöskään kunnan viranomaiset eivät toimineet vastauksessaan oikein. Ehkä tähänkin ottaa sitten juristi kantaa.

Kiitos niille, jotka sanoivat jotain järkevää ja toivat jotain auttavaa näkökulmaa tähän tilanteeseen.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..eli aloitus oli jonninjoutavaa trollausta.

Vierailija
16/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontit ovat erilliset olleet ihan alkujaan eli ei ole jaettu.

Kaikki paperit on kunnossa ja rasitusoikeus meidän tontilla naapurin tonttiin tehty tässä asuneen edellisen asukkaan sekä naapurin toimesta. Eivät kuitenkaan ehtineet rasitetta käyttää ja sitten me jo ostimme kiinteistön.

Vierailija
17/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vielä läpi liittymissopimukset. Nyt en muista oliko vesi vai jätevesiliittymän sopimuksessa että liittymän ottaessaan hyväksyy liittymän jatkamisen tarvittaessa myös naapurille. Näin Helsingissä. Toki hankalan naapurin tapauksessa niilläkään ehdoilla ei liene masnrakennuslakia vahvempaa vaikutusta.

Vierailija
18/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kunta voi sanoa asiassa noin, ota yhteyttä maanmittauststoon, laittavat kunnanukot jäjertykseen. 

Vierailija
19/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni naapurin kanssa teillä täytyy olla tai teidän täytyy tehdä jonkinlainen keskinäinen sopimus rasitusoikeudesta ja velvollisuuksista. Sille rasitetulle tonttialueelle on joku kunnan määräämää hinta, joka teidän pitää maksaa naapurillenne, kun otatte rasitusoikeuden käyttöönne, koska naapuri menettää tonttinsa arvossa tuon alan verran. Lisäksi se rakentaminen pitää tehdä teidän omalla kustannuksella, koska kyse ei ole yhteisestä kunnallistekniikasta, naapurin muuta tonttialuetta ei saa käyttää maa-aineskasoihin tai kaivinkoneen reitiksi, vaan kaikki pitää tapahtua rasitetun alueen, teidän tontin tai muun sisäänkäynnin kautta ja rasitettu alue pitää maisemoida teidän kustannuksella entiselleen tai mahdollisemman hyvin entiselleen urakan päätteeksi.

Näin tämän asian ymmärrän sen perusteella, mitä me aikanamme väänsimme naapurin kanssa kättä näistä asioista. Myös se selvisi, että kunnat eivät pidä näistä vanhanaikaisista rasitusoikeuksista.

Vierailija
20/27 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurin tontille on aikoinaan haettu rasite kunnallistekniikalle, eihän se suinkaan tarkoita, että myöhemmin kunnallisteknikkaa voisi vetää naapurin ristiin rastiin tonttia, vaan rasite haetaan tietylle alueelle, senttien tarkkuudella ja tietylle määrille liittymiä. Rasite alentaa tontin arvoa ja siitä yleensä maksetaan. 

Ja todennäköisesti teidän tontti ei enään kuulu tuon rasitte alueen piiriin. 

Silloin kun haetaan rasite, se piirretään hyvin tarkkaan ja määritellään, mitä rasite koskee. Jos näin ei olisi, jonkun tontin arvo lopulta olisi nolla euroa, eikä tonttia edes käyttää, jos olisi kysymys esim. tierasitteesta.