Laihtuminen olikin helppoa!
Lopulta se vaati vain sen lopullisen päätöksen, että enää en koske sokerisiin herkkuihin, enkä syö silkkaa roskaruokaa.
Mitään sen ihmeempää ei tarvinnut tehdä. Nyt on jo yli 20kg lähtenyt.
Aina ennen, kun "yritin" laihduttaa, niin en kuitenkaan kieltänyt itseltäni sokeria. Laskin kaloreita jne joka johti aina lopulta ahmimiseen.
Ylipainoiset: lopettakaa ns. Herkkujen syönti.
Kommentit (87)
Kun muuttaa pysyvästi elämäntapojaan ei tarvitse enää koskaan laihduttaa. Jos syödystä ruuasta 80 % on terveellistä ruokaa voi ihan hyvällä omalla tunnolla ja laihduttajien harmiksi valita esimetkikdi kahvileiväksi kahvilassa minkä tahansa konditoriatuotteen ja vartalo kestää sen ihan hyvin.
Ei ole vaikeaa, mutta vaatii kyllä motivaatiota ja ennen kaikkea valtavaa tahdonvoimaa. Hyvin monella homma sakkaa jo siihen, että muu perhe vetää herkkuja ja muuta moskaa ja ei vaan pysty olemaan sitten itsekään niistä erossa.
Itse painoin reilu vuosi sitten lähes 100 kiloa. Kilot olivat tulleet pikkuhiljaa vuosien varrella, olin kuitenkin noin kolmikymppiseksi asti hoikka. Tänä päivänä paino on noin 75, olen 170 cm pitkä. Muutokset joita tein, oli juurikin herkkujen poisjättäminen, rasvaisen ruuan vähentäminen ja kasvisten lisääminen. En osta kotiin mitään herkkuja, syön kyllä vähän jos jossakin juhlissa tarjotaan. Lisäksi säännöllinen salitreeni on auttanut tässä muutoksessa. On ihanaa jälkeen mahtua normaalikokoisiin vaatteisiin, olo on muutenkin aika euforinen ja olemus hehkuva.
Koko dieetti esiin ap. Ei muuten kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Sama. Jätin pois karkit, leivokset, pullat, patukat, suklaat, limsat, kaakaot, mousset, sokerijukurtit ja mehut (sokerilliset ja sokerittomat). Myös lihapiirakat, hodarit, sipsit, dipit, popparit ja muut snacksit.
muuten olen syönyt tavallista kotiruokaa. Ja kiloja on tippunut 15.
itsekuria se vaatii.
Siitä pitää tulla rutiini eli ihan normaalia toimintaa syödä terveellisesti, ei ole mitään syytä kurittaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos ei syö herkkuja eikä roskaruokaa, eikä ole syönyt 30 vuoteen. Mutta unettomuus aiheuttaa kaksi asiaa. Ensinnäkin keho on hälytystilassa koko ajan ja hormonit menevät sekaisin. Tuloksena se, että keho pitää kiinni joka ikisestä kalorista. Toiseksi ainoa keino, jolla jaksaa on se, että syö jotakin. Vaikka syöminen on terveellistä niin se ei auta.
unettomuuteen kokeiltu terapiat ja lääkkeet.
25 kiloa ylipainoa. Liikun ainakin 5 kertaa viikossa.Onko uniapnea tutkittu? Allergiat? Kilpirauhanen? Kokemusta kaikista noista ja mikään maailman dieetti ei toimi. Kehotettiin syömään enemmän ja nyt on monta kiloa tullut lisää. Menee taas vuosia että saa nekin pois. Tällä väsymyksen määrällä ei jaksa kovin montaa päivää pitää itsekuria.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja viime kesänä pudotin painoa yli 10 kg oikeasti rääkkäämällä itseäni pätkäpaastolla, treenillä ja terveellisellä ruoalla. Sain kilot pois ja aina välillä vedän näitä ns. rääkkejä ollen myös viimeiset pari vuotta muutenkin pätkäpaastolla. Ennen kuin sairastuin tähän olin ollut koko 35-vuotisen elämäni aina hoikka tai normaalipainoinen. Nyt joudun tosissaan tekemään töitä edes sen normaalipainon eteen. Lääkityksen pitää myös olla mallillaan tai väsymys, nivelkivut yms. pahenevat.
Ei tätä edes tajua terveet joilla on normaali aineenvaihdunta. En ole koskaan ollut älytön mässääjä ja kyllä minäkin silti pääsin ylipainoon. Eikä laihduttaminen ollut mitenkään helppoa...edelleen se vaatii joka päivä kurinalaisuutta, mutta se ei ole vanhalle urheilijalle ongelma.
Alle 100kiloiset punnitaan neuvolassa.
Itsekurista on kysymys, sama lääke liittyy kaikkiin muutoksiin kuten tupakanpolto ja alkoholin juominen.
tommy Hellsten kuvaili kirjassaan kuinka helppoa oli lopettaa tupakanpoltto kun oivalsi lopettaa sen ikuisen lopettamisen!
Minäkin laihduin 33 kg jättämällä sokerin ja oluen juomisen. Paino lähti 6 kuukaudessa. Kuntoilin myös samalla ja söin ihan normaalia ruokaa kuten perunaa, kanaa, lasagnee. Melko helposti paino sitten putosi. Piti olla itsekuria vaan. Kalja on aina maistunut mutta onnistuin kuitenkin olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Monilla on väärä käsitys omista syömisistä ja siitä mikä on ns. normaali määrä ruokaa tai herkkuja. Oikeasti pärjää vähemmällä. Itse laihtunut nyt 10 kg ja jatkuu, pelkästään herkkujen jättämisellä lähtee 200 g päivässä eli melkein puolitoista kiloa viikossa. Laitan edelleen aamukahviin kaakaojauhetta mutta enää ei ole pakonomaista tarvetta syödä joka päivä suklaata, kakkua jne. Kun tottuu vähempään tai olemaan ilman, yhä helpommaksi menee. Nälkää ei laihduttaessanikaan ole kärsinyt lainkaan, normaalilla terveellisellä ruokavaliolla onnistuu
Turvallinen pudotustahti on puoli kiloa viikossa. Kannattaa pitää huoli, etteivät lihakset katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Jätin pois karkit, leivokset, pullat, patukat, suklaat, limsat, kaakaot, mousset, sokerijukurtit ja mehut (sokerilliset ja sokerittomat). Myös lihapiirakat, hodarit, sipsit, dipit, popparit ja muut snacksit.
muuten olen syönyt tavallista kotiruokaa. Ja kiloja on tippunut 15.
itsekuria se vaatii.
Siitä pitää tulla rutiini eli ihan normaalia toimintaa syödä terveellisesti, ei ole mitään syytä kurittaa itseään.
Aivan. Jos painonpudotus on itsekurin varassa, ollaan tosi vaarallisilla vesillä. Elämäntapojen tulee kannatella itse itseään.
Kuulostaa toki hienolta, kun voi kertoa painonpudotuksen vaatineen "mieletöntä itsekuria".
Pelkällä kurilla on kuitenkin mahdotonta laihtua pysyvästi. Lisäksi tahdonvoiman korostus sekä lannistaa että leimaa niitä, jotka eivät ole onnistuneet painoa tiputtamaan.
Tahdonvoima voi auttaa saamaan homman alulle, mutta tärkeimpiä ovat arjen rakenteet, jotka tukevat uusia elintapoja. Kun homma alkaa pyöriä, ei siihen tarvitse enää huomiota juuri kiinnittää.
Olenko alipainoinen. Painan 15 kg, siis Kuussa. Painan n. 200 kg Jupiterissa. Pitääkö laihduttaa. Painan 90 kg maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Monilla on väärä käsitys omista syömisistä ja siitä mikä on ns. normaali määrä ruokaa tai herkkuja. Oikeasti pärjää vähemmällä. Itse laihtunut nyt 10 kg ja jatkuu, pelkästään herkkujen jättämisellä lähtee 200 g päivässä eli melkein puolitoista kiloa viikossa. Laitan edelleen aamukahviin kaakaojauhetta mutta enää ei ole pakonomaista tarvetta syödä joka päivä suklaata, kakkua jne. Kun tottuu vähempään tai olemaan ilman, yhä helpommaksi menee. Nälkää ei laihduttaessanikaan ole kärsinyt lainkaan, normaalilla terveellisellä ruokavaliolla onnistuu
Kai sinä ymmärrät että noin nopea laihduttaminen pistää elimistösi kohta säästöliekille? Älä ihmettele jos kohta painonpudotus pysähtyy ja paino lähtee taas herkästi nousuun.
Eikä pistä
Vierailija kirjoitti:
Minäkin laihduin 33 kg jättämällä sokerin ja oluen juomisen. Paino lähti 6 kuukaudessa. Kuntoilin myös samalla ja söin ihan normaalia ruokaa kuten perunaa, kanaa, lasagnee. Melko helposti paino sitten putosi. Piti olla itsekuria vaan. Kalja on aina maistunut mutta onnistuin kuitenkin olemaan ilman.
Laihduit yli 5 kiloa kuussa? Huhhuh. Itse en haluaisi noin nopeaa pudotusta. Mutta hyvä jos sinulla kaikki hyvin.
En mä ainakaan halua etten enää koskaan voi herkutella. Mä haluan syödä suklaata ja jäätelöä joskus. Muutenkin voi laihduttaa kuin menemällä äärimmäisyyksiin kieltäymyksessä. Kohtuus on avain.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan halua etten enää koskaan voi herkutella. Mä haluan syödä suklaata ja jäätelöä joskus. Muutenkin voi laihduttaa kuin menemällä äärimmäisyyksiin kieltäymyksessä. Kohtuus on avain.
Riittää, että syö silloin kun tarjotaan. Kunhan ei osta itselleen, niin tänä toimii.
ap
Hienosti oot laihtumisen oivaltanut, ap! Mä olen tämän vuoden alusta tähän päivään mennessä laihtunut 6,6 kg. Metodi: lopetin laihduttamisen ja muutin elämäntapojani. Saa nähdä missä kohtaa painon putoaminen lakkaa ja oon luonnollisessa normaalipainossani. Periaatteessa tähän on matkaa viitisen kiloa, mutta saas nähdä!
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä omituinen tämä käsite herkku. Kirjoittaja siis määrittelee että on jotain erityisen hyvää, mutta sitä ei saa syödä. Onpa huono ruokafilosofia.
Kiellettyjen asioiden sijaan mietin itse, että pyrin syömään ensisijaisesti asioita, jotka tekee keholle hyvää. Joskus voi syödä jotain mikä on keholle turhaa, mutta ei se ole ongelma.
Sanoisin, että kirjoittaja ei tätä itse ole määritellyt ja puhui herkuista etuliitteellä ns. eli niin sanotut herkut. Kaikki varmaan ymmärsivät pointin?
Kyllä yleinen määritelmä herkulle on juurikin se hyvältä suussa maistuva ja usein epäterveellinen sokerirasvamättö.
Ylipainosta normaalipainon ylärajalle painon pudottaminen oli helppoa kun ei syönyt enempää kuin kulutti. Mutta se että haluaisi kiinteyttää kroppaa ja saada vielä pari kiloa pois onkin sitten todella tiukassa. Sanoisin että se vaatii jo sitten sitä itsekuria.
Olen kyllä itsekin esimerkiksi juhlissa ottanut kakkua, jne. mutta pääsääntöisesti en syö mitään tuollaista. En ainakaan osta mitään sokerista tai roskaruokaa itselleni, tämä on riittänyt.
ap