Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuminen olikin helppoa!

Vierailija
04.02.2024 |

Lopulta se vaati vain sen lopullisen päätöksen, että enää en koske sokerisiin herkkuihin, enkä syö silkkaa roskaruokaa. 

Mitään sen ihmeempää ei tarvinnut tehdä. Nyt on jo yli 20kg lähtenyt. 

Aina ennen, kun "yritin" laihduttaa, niin en kuitenkaan kieltänyt itseltäni sokeria. Laskin kaloreita jne joka johti aina lopulta ahmimiseen. 

Ylipainoiset: lopettakaa ns. Herkkujen syönti. 

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää jos on "vain" nesteturvotusta ja miten se lähtee pois?

Itse turposin hetkessä kun lopetin tupakan ja jäin eläkkeelle.

Vierailija
22/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Olen itse pudottanut yhteensä 25 kg painoa. Alussa kielsin itseltäni kaikki herkut ja pääsin eroon sokeririippuvuudesta. Jossain vaiheessa aloin taas maltillisesti herkuttelemaan.

Myöhemmin tilanne riistäytyi käsistä ja aloin kärsimään ahmimisesta, tunsin pakonomaisen tarpeen käydä kaupassa ostamassa makeaa yms. ja söin kamalia määriä herkkuja päivässä, pelkäsin oikeasti sairastuvani diabetekseen, jota on myös perheessä. Aivan hirveä ajanjakso, kestikö jonkun n. 6 kk ja lihoin 5 kg oikeaa painoa sinä aikana, ylimääräisiä kiloja turvotuksesta. Kohta ollut 2 viikkoa ilman sokerisia herkkuja silkalla tahdonvoimalla ja toivottavasti en niihin taas sorru. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä kaupassa hihnalle lapat, sen kotona syöt. Näinhän se menee.

Vierailija
24/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on oikeasti helppoa matematiikkaa. Kun pitää ruokapäiväkirjaa, niin ainakin itse näin helposti, missä menee metsään, kun en rajoita syömisiä. Jos syö herkkuja usein ja harrastaa välipaloja, niin kalorien saanti on yllättävän suurta.

Ei noita pieniä välipaloja meinaa välillä edes muistaa ja herkuistakin saattaa moni vähätellä saatuja kaloreita. Kun esim. syön tietoisesti vain tiettyinä aikoina etukäteen suunnitellut ruoat, niin kalorit pysyvät 1500-1900 välillä, mutta jos syön ilman suunnitelmaa ja mieleni mukaan, niin syön helposti 2300-2600 kaloria. Tuo rehellinen tarkastelu paljasti selkeästi, että mm. herkkujen poisjättäminen jo yksistään auttaa huomattavasti, mutta myös välipaloihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Kaikilla on tietysti omat yksilölliset ongelmansa, mutta uskon että erittäin monissa tapauksissa ihmiset eivät vain tiedosta kuinka paljon todellisuudessa syövätkään. 

Vierailija
25/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs jos ei syö herkkuja eikä roskaruokaa, eikä ole syönyt 30 vuoteen. Mutta unettomuus aiheuttaa kaksi asiaa. Ensinnäkin keho on hälytystilassa koko ajan ja hormonit menevät sekaisin. Tuloksena se, että keho pitää kiinni joka ikisestä kalorista. Toiseksi ainoa keino, jolla jaksaa on se, että syö jotakin. Vaikka syöminen on terveellistä niin se ei auta. 

unettomuuteen kokeiltu terapiat ja lääkkeet. 

25 kiloa ylipainoa. Liikun ainakin 5 kertaa viikossa. 

Miksi liikut (ymmärrän sen tarkoittavan treeniä eikä nirmaaloa kävelyä, uintia tai pilatesta) ainakin viisi kertaa viikossa, kun kärsit unettomuudesta ja hälytystilasta? Pahennat asiaa. Sinunhan pitäisi pysähtyä.

Vierailija
26/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli.  Syksyllä olin kovassa kuumeessa reilun viikon.  Pömppömaha hävisi eikä ole takaisin tullut.

Vierailija
27/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs jos ei syö herkkuja eikä roskaruokaa, eikä ole syönyt 30 vuoteen. Mutta unettomuus aiheuttaa kaksi asiaa. Ensinnäkin keho on hälytystilassa koko ajan ja hormonit menevät sekaisin. Tuloksena se, että keho pitää kiinni joka ikisestä kalorista. Toiseksi ainoa keino, jolla jaksaa on se, että syö jotakin. Vaikka syöminen on terveellistä niin se ei auta. 

unettomuuteen kokeiltu terapiat ja lääkkeet. 

25 kiloa ylipainoa. Liikun ainakin 5 kertaa viikossa. 

Onko uniapnea tutkittu? Allergiat? Kilpirauhanen? Kokemusta kaikista noista ja mikään maailman dieetti ei toimi. Kehotettiin syömään enemmän ja nyt on monta kiloa tullut lisää. Menee taas vuosia että saa nekin pois. Tällä väsymyksen määrällä ei jaksa kovin montaa päivää pitää itsekuria.

Vierailija
28/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ennätys laihduttamisessa on 12kg/kk eli 78kilosta - 66kiloon 

Vierailija
29/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa osalla helppoa. Itse karsinut roskaruuan jo aikoja sitten, mutta laihtumisen eteen pitäisi kyllä karsia ihan normaalia ruokaa pois. Viimeksi kun sain laihdutettua niin en syönyt koskaan leipää, hiilihydraatteina vain pieni annos puuroa (senkin jätin jossain vaiheessa aamiaselta pois) ja vähän lämpimän ruuan kanssa esim. riisiä ja max yksi hedelmä päivässä. Muuten lähinnä maitorahkaa ja kanaa, muutama pähkinä ja vihanneksia.

Vierailija
30/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on. Monilla on väärä käsitys omista syömisistä ja siitä mikä on ns. normaali määrä ruokaa tai herkkuja. Oikeasti pärjää vähemmällä. Itse laihtunut nyt 10 kg ja jatkuu, pelkästään herkkujen jättämisellä lähtee 200 g päivässä eli melkein puolitoista kiloa viikossa. Laitan edelleen aamukahviin kaakaojauhetta mutta enää ei ole pakonomaista tarvetta syödä joka päivä suklaata, kakkua jne. Kun tottuu vähempään tai olemaan ilman, yhä helpommaksi menee. Nälkää ei laihduttaessanikaan ole kärsinyt lainkaan, normaalilla terveellisellä ruokavaliolla onnistuu

Kai sinä ymmärrät että noin nopea laihduttaminen pistää elimistösi kohta säästöliekille? Älä ihmettele jos kohta painonpudotus pysähtyy ja paino lähtee taas herkästi nousuun.

Lähtöpaino 100 kg, nyt 90 kg. Tavoitteena normaalipaino 70 kg. Kun on reilusti ylipainoa, voi laihtua nopeammin varsinkin alussa. Tiedän että laihduttaessa 70 kilosta 60 kiloon on aivan eri, olen sen tehnyt. Vaati paljon enemmän tekemistä kuin nykyinen laihduttaminen koska laihdutin silloin normaalipainoisena. Tarkoituksena on että tästedes painoa ei enää pääsisi kertymään, täytyy seurata ja pitää yllä. Joka päivä käyn nyt vaakalla ja tiedän missä mennään ja aion jatkaa näin. Ei voi vaan "antaa olla" koska sitten voi lihoa uudestaan. Jos pysyy normaalipainossa, ei tarvi enää laihduttaa

Vierailija
31/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas alkaa sama jankkaaminen. Laihduttamisessa epäonnistuneet tulevat ketjuun mollaamaan ja maalailemaan uhkakuvia vaikka jo otsikosta huomaa, että tarkoitus on iloita ja kannustaa. Ap on onnistunut. Se on hienoa! Onnittelut! 

Vierailija
32/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on pudonnut puolessa vuodessa 10 kg. Syön kaikkea, mutta pienen pieniä annoksia. En laske kaloreita.  Maistan joskus pieniä herkkupaloja esimerkiksi yhden palan suklaalevystä tai yhden keksin kahvin kanssa. 

Vierailija
33/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pudottanut monta kertaa 8-15 kg. Se vaan tulee AINA takaisin.

Vierailija
34/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Jätin pois karkit, leivokset, pullat, patukat, suklaat, limsat, kaakaot, mousset, sokerijukurtit ja mehut (sokerilliset ja sokerittomat). Myös lihapiirakat, hodarit, sipsit, dipit, popparit ja muut snacksit. 

muuten olen syönyt tavallista kotiruokaa. Ja kiloja on tippunut 15. 

itsekuria se vaatii. 

Tämä!

Moni tekee sen virheen, että pienentää syömänsä ruoan määrää.  Yrittää jotain nälkäkuuria.  Joka siis vasta vaatiikin itsekuria.  Jatkuvassa nälässä oleminen on aika kamalaa eikä ole ihme, jos sellainen dieetti päättyy repsahdukseeen.

Harva meistä on ruokaa syömällä lihonut.  Todennäköisemmin lihomisen syynä on ollut kahvipullat, limsat, suklaat, karkit, siiderit, tortut, energiajuomat, jäätelöt, keksit, jne.  Nuo kun korvaa jollain terveellisemmällä, niin aterat voi kyllä syödä ihan normikokoisina eikä tarvitse nähdä nälkää.

Kuvittelin että elämästä lähtee kaikki ilo pois, jos ei voi herkutella.  No, syön kyllä palan synttärikakkua, joulutortun tai laskiaispullan tms.  Mutta vain syntymäpäivänä, jouluna, laskiaisena, en siis joka päivä.  Ne jokapäiväiset herkkuhetket ei kuitenkaan ole kokonaan pois kuvioista, vaan olen korvannut ne jollain terveellisemmällä.  Syön kyllä välipaloja ja herkuttelen silloin syömällä vaikkapa päärynän, mandariinin, viinirypäleitä, hunajapomeloa, cantaloupemelonia jne. Ei siis kerralla tietenkään, vaan sopivasti vaihdellen.  Eihän ne ole tietenkään sama kuin kääretorttupala tai leivos, mutta on ne yllättävän hyviä kuitenkin.

Suklaata ja jäätelöä tulee eniten ikävä, mutta noilla erilaisilla korvikkeilla menen.  Koskaan ei ole tarvinnut olla nälässä eikä pihistellä aterioiden annoskoossa.  Päinvastoin, jos syön liian pienen aterian, on kohta nälkä ja tekee mieli jotain.  Kun syö kunnolla ruokaa, ei ole tarvetta napostella herkkujakaan. 

Tällä systeemillä ei tarvitse taistella ihan tajuttoman kovasti sen itsekurin kanssa.  Vaihtaa vain epäterveelliset herkuttelut pois ja ottaa terveellisempää tilalle.

Vierailija
35/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jojoillut monesti ja nyt laihduttaessani olen ymmärtänyt että kun pääsee tavoitepainoonsa, sitä täytyy seurata ja pitää yllä. Jos vaan antaa olla eikä käy vaakalla, paino voi nousta taas huomaamatta. Joka päivä tai ainakin joka viikko vaakalle niin tietää missä mennään

Vierailija
36/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdutin pari vuotta sitten kolmessa kuukaudessa 15kg pätkäpaastolla. Sen jälkeen elimistöni meni täysin sekaisin ja tosi pahasti säästöliekille. Kaikki mitä söin niin jämähti rasvaksi elimistöön ja lihoin takaisin. Vieläkin on peruskulutus todella matala. En laihdu vaikka söisin vain 1000kcal/päivä 

Vierailija
37/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on, ei se ole mikään uutinen. Mutta saavutetun painon pitäminen on monelle haaste. Katsotaan tilanne 10 vuoden päästä.

Vierailija
38/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on helppoa jos on todella lihava ja ruokailutavat päin pestä. Ihminen joka saa ns. herkuista 500kcal kuukaudessa ehtii kuolla vanhuuteen ennen kuin laihtuu 15kg herkut pois jättämällä.

Vierailija
39/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jojolaihtuminen on  usealle varmasti tuttua. Myöhemmin tuplaantuu kilot. Ja nopeasti lihoo siihen entiseen omaan maxpainoon. Kokemusta on. Lopetin kaikki kuurit. Syön mitä huvittaa. En aio kuitenkaan lihoa enempää. Max paino on jo häläri! 

Vierailija
40/87 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ap ja onnea jatkoon!