Paljonko ylipainoa pitää olla että olisi oikeasti tarvetta laihduttaa?
Siis ei kai pienellä ylipainolla ole väliä jos on muuten hyvä olo? Ja siihen vaikuttaa muutkin tekijät kuten ikä ja onko terve ja liikkuuko paljon jne. Mulla on ollut ylipainoa yleensä 5-10 kiloa mutta nyt sain kuulla että sitä on 15-20. Aiemmin en ole kokenut tarvetta laihtua, mutta nyt olen alkanut miettimään sitä terveydellisistä syistä. Olen perusterve N37 ja liikun jonkin verran.
Kommentit (28)
Laihdutin normaalipainon sisällä, ja vaikka kyseessä ei ollut suuri määrä, olo parani. Edelleenkään ei ole kehumista, kun perussairaudet runtelevat kroppaa, mutta pienikin kevennys teki hyvää. Huonoina päivinä jaksaa paremmin, kun on vähemmän mitä tarvitsee raahata ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Joku 10kg ylipainoa ei ole mitään osalla se lihasta. Itse voin hyvin vaikka 20kg ylipaino vasta kun 30kg alkaa vaikuttamaan jaksamiseen jne
Paitsi että kun ikää tulee, vaivatkin hiipii niin ettet tajuakaan, ja äkkiä olet hädin tuskin kävelykuntoinen. Kannattaa ottaa todesta ajoissa, kun kilojen pudottaminenkin on vielä helpompaa.
T. 55 v, diabeteksen rajamailla, nivelet kiukkuaa, bmi:tä en tahdo saada millään alle kolmenkymmenen. Laihdutan miten järkevästi tahansa, ja se tulee takaisin vaikka väkisin. Ovat tutkineet aihetta ja todenneet, että rasvasolut ottavat täytettä 12 kertaa herkemmin jojoiluun jumittuneilta kuin muilta.
Minä aloitan toimenpiteet heti, kun en ole ihannepainossani. Ihannepaino on jokaiselle yksilöllinen alue, koska ihanteetkin on yksilöllisiä.
Riippuu kehon koostumuksesta ja sen aineenvaihdunnasta. Vähänkään liiallinen sisäelinrasva on mielestäni heti hälyyttävää, koska silloin olet jatkuvassa tulehdustilassa ja kehosi on altis mm syöville. Yleisesti ottaen normaalille kropalle ehkä se 5+ kiloa ylipainoa on vielä ok. 10 ylikiloa siinä rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kehon koostumuksesta ja sen aineenvaihdunnasta. Vähänkään liiallinen sisäelinrasva on mielestäni heti hälyyttävää, koska silloin olet jatkuvassa tulehdustilassa ja kehosi on altis mm syöville. Yleisesti ottaen normaalille kropalle ehkä se 5+ kiloa ylipainoa on vielä ok. 10 ylikiloa siinä rajoilla.
Ylipaino on se raja. Ylipainon käsite perustuu tutkimuksiin, joissa on todistettu, että bmi yli 25 on itsessään terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hälyyttää jo pahasti toi 5kg, sen yli on todella huono olo.
Mutta jos tykkää tursuta ja ähistä niin mitä suotta laihduttaa
Osta isompia vaatteita, niin ei tursua. Ähisetkö huonon kunnon takia vai miksi? Harrasta enemmän liikuntaa.
Paljon pituus ja paino? 15-20kg ylipainoa on kyllä jo kieltämättä paljon.
Kyllä joku 15-20 kg kyllä alkaa olemaan ihan kunnon ylipaino. Itselleni se normaalipainon yläraja on todellakin se raja jossa alkaa olemaan jo tukala olo.