Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtiotiede vs hallintotiede

Vierailija
03.02.2024 |

Kiinnostaa nämä tieteenalat, mutta kummalla pääsee pidemmälle?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua oikeustiede kiinnosta.

Ap

No sitten ei kannata valita hallintotiedettäkään. Hallintotieteissä on luettava myös oikeutta.

Tiedän. Ja kysyin nyt hallinto vs valtio . En ole harkinnut oikeustiedettä yksinään 

Mitä se auttaa, jos oikeustiede ei kiinnosta? On aika raskasta suorittaa pakolliset oikeuden kurssit, jos oikeustiede ei vaan kiinnosta.

Vierailija
22/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten ei kannata valita hallintotiedettäkään. Hallintotieteissä on luettava myös oikeutta.

Tiedän. Ja kysyin nyt hallinto vs valtio . En ole harkinnut oikeustiedettä yksinään 

Mitä se auttaa, jos oikeustiede ei kiinnosta? On aika raskasta suorittaa pakolliset oikeuden kurssit, jos oikeustiede ei vaan kiinnosta.

Se ei tarkoita sitä, ettei kiinnosta täydentää osaamista oikeudellisella puolella, mutta en halua oikeustieteen maisteriksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta mikään kansainvälistyminen ei ole itselläni tähtäimessä. 

Vierailija
24/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihme jankkaamista. Ap kysyy nyt otsikossa olevista aloista 

Vierailija
25/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudstiedettä? Kuka hullu haluaisi työkseen väsätä testamentteja tai avioehtoja?

Kaikki oikeustiedettä opiskelleet ja juristiksi valmistuneet, eivät edes hae duunia omalta alalta.  He työllistyvät monipuolisesti vakka minkälaisiin tehtäviin erityisesti yksityisellä puolella. Mm. pankinjohtajaksi, päällikkötehtäviin yms.

Ja kuka HULLU luulee, juristit muka tekee vaan testamentteja ja avioehtoja ?

Juristitkin erikoistuvat: Yritys juridiikkaan, Sopimus juridiikkaan,

Perhe juridiikkaan, Tekijänoikeuisiin. 

Osa juristeista tähtää tuomareiksi, ja hakevat duunia oikeuspuolelta.

Suuri osa juristeista pänttää asianajaja tutkinnon, ja ne ovat niitä, jotka tienaa kaikkein eniten.

Vierailija
26/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeillä pakkomielle pakottamalla pakottaa henkilö alalle, joka ei ole kiinnostunut alasta pskan vertaa. Itse ei saa valita alaa ollenkaan. Miksi? Molemmat hyötyvät, jenkit ja venäläiset. Cia:lka venäjän myyriä töissä.

Vierailija
27/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päädyin saman pohdinnan jälkeen hallintotieteisiin. En asu pääkaupunkiseudulla, jossa suurin osa valtiotieteilijöiden työpaikoista on, vaan itä-suomessa. Olen tyytyväinen valintaani, sillä tavoitteena ei ole poliittinen osaaminen tai kansainvälistyminen vaan haluan työskennellä esimerkiksi  kaupungin konsernihallinnossa. Töitä on riittänyt hyvin.

Vierailija
28/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeudstiedettä? Kuka hullu haluaisi työkseen väsätä testamentteja tai avioehtoja?

Kaikki oikeustiedettä opiskelleet ja juristiksi valmistuneet, eivät edes hae duunia omalta alalta.  He työllistyvät monipuolisesti vakka minkälaisiin tehtäviin erityisesti yksityisellä puolella. Mm. pankinjohtajaksi, päällikkötehtäviin yms.

Ja kuka HULLU luulee, juristit muka tekee vaan testamentteja ja avioehtoja ?

Juristitkin erikoistuvat: Yritys juridiikkaan, Sopimus juridiikkaan,

Perhe juridiikkaan, Tekijänoikeuisiin. 

Osa juristeista tähtää tuomareiksi, ja hakevat duunia oikeuspuolelta.

Suuri osa juristeista pänttää asianajaja tutkinnon, ja ne ovat niitä, jotka tienaa kaikkein eniten.

Itse en edes pyri tuonne opiskelemaan ja kieltäydyn järjestelmällisesti tarjotuista töistä joita en itse edes ole hakenut, luuria vaan korvaan!

Miksi menisin töihin työpaikkaan jonne en edes ole hakenut?

Vierailija
29/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päädyin saman pohdinnan jälkeen hallintotieteisiin. En asu pääkaupunkiseudulla, jossa suurin osa valtiotieteilijöiden työpaikoista on, vaan itä-suomessa. Olen tyytyväinen valintaani, sillä tavoitteena ei ole poliittinen osaaminen tai kansainvälistyminen vaan haluan työskennellä esimerkiksi  kaupungin konsernihallinnossa. Töitä on riittänyt hyvin.

Kiitos tästä näkökulmasta. Samoja ajatuksia täälläkin. 

Vierailija
30/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täydensin tradenomi opinnot hallintotieteellä. Tosi laajat mahdollisuudet ollu työelämässä

Vierailija
31/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö hallintotieteillä esim aviin töihin?

Vierailija
32/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnolla pääsee virastoihin ym 

Vierailija
33/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö hallintotieteillä esim aviin töihin?

Kyllä pääsee. Nimenomaan aviin ja kaupunkien ja kuntien hallintoon. Sekä Elyyn. Jos taas esim. diplomaattitehtävät ym. kiinnostavat, niin sitten ehdottomasti valtiotiede.

Tosin nämä eivät ole toisiaan poissulkevia. Olen törmännyt valtsikasta valmistuneisiin kuntapuolella ja tiedän useita hallintotieteilijöitä ministeriöissä ja ulkomaanlähestystöissä.

Riippuu toki myös mitä lukee pääaineena ja missä. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston hallintotieteilijät eivät tosiasiassa lue päivääkään hallintotiedettä vaan pelkkää oikeustiedettä. 

Vierailija
34/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiotietelilijöitä suuntautuu enemmän valtiolle ja ministeriöihin (tietysti siksi, että Helsingissä on valtsika, mutta ei hallintotieteitä), hallintotieteilijät taas kuntiin ja hyvinvointialueille. Ministeriöt ovat toki korkeamman profiilin työpaikkoja, mutta kilpailu on kovaa, ja valtiotieteellisen käyneillä esiintyy myös työttömyyttä.

Hallintotieteilijät ovat ehkä matalamman profiilin työpaikoissa, mutta kilpailu on vähäisempää ja monet ovat silti aivan hyvissä työpaikoissa.

Hallintotieteet ehkä käytännönläheisempiä, valtiotieteet "analyyttisempia"? Hallintotietelijänä voit olla kunnan talousjohdon alaisuudessa tai asianhallintoon liittyvissä tehtävissä, valtiotietelijänä kirjoittaa raportteja ministeriössä. Hallintotieteilijänä kannattaa sisällyttää tutkintoon talouteen liittyviä kokonaisuuksia.

Yhteiskuntatieteet taas ovat vähän epämääräisempiä ja hankalampia työllistymisen kannalta, esim. sosiologiaan pohjautuvat tutkinnot. Mielenkiintoista ja hyödyllistäkin, mutta suorat työllistymisen mahdollisuudet rajatumpia. Politiikan tutkimuksesta valmistunut on kai Helsingissä ja Turussa VTM, muissa yliopistoissa YTM?

Vierailija
35/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi päästä muullakin koulutuksella. Mutta valtion virastot ovat kyllä tylsiä ja byrokraattisia työpaikkoja.

Vierailija
36/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi päästä muullakin koulutuksella. Mutta valtion virastot ovat kyllä tylsiä ja byrokraattisia työpaikkoja.

Kuka mistäkin tykkää

Vierailija
37/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä hallintotieteiden pääsykokeeseen?

Vierailija
38/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mistäkin tykkää

Valtiolla on usein paljon enemmän hierarkiaa kuin paikallistason hallinnossa. Toki joku sellaisesta voi tykätä, jos pääsee kalifiksi kalifin paikalle.

Vierailija
39/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ei tarkoita sitä, ettei kiinnosta täydentää osaamista oikeudellisella puolella, mutta en halua oikeustieteen maisteriksi 

Natise mitä natiset. Ap:n on hallittava ensin oikeus, koska kaikki perustuu sen osaamiseen.

Vierailija
40/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen pääsykoe on ollut hallintotieteisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi