Onko tämä lapsen kaltoinkohtelua?
Jos vanhemmat antavat käskyjä, eikä lapsi saa koskaan kyseenalaistaa niitä. Jos lapsi ei tottele, rangaistaan. Rangaistus voi olla esimerkiksi nipistys tai kovakourainen ote, jolla viedään huoneeseen. Itkeminen kiellettiin aina.
Tällaista oli lapsuuteni.
Kommentit (23)
Normaalia kasvatusta vanhaan aikaan..
Mut laitettiin pimeään huoneeseen lukkojen taakse jos varastin ruokaa kaapeista. Painoin 3. luokalla 21kg
Tajusin, että minua on kaltoinkohdeltu lapsuudessa ja nyt on vaikea suhtautua vanhempiini.
Ap
Tuskin on ollut silloin aikanaan, kriteerit muuttuu ajassa.
Onnea tajuamisesta, siitä se lähtee <3 Toivon sinulle keskusteluapua, tämä palsta on huonohko sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin, että minua on kaltoinkohdeltu lapsuudessa ja nyt on vaikea suhtautua vanhempiini.
Ap
Okei, ja nyt aiot hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle?
Ruumiillinen kuritus kiellettiin 30 vuotta sitten, ettei se ihan yksioikoista jos rupeaa arvioimaan nykymittapuun mukaan 80-luvun lapsuutta.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia kasvatusta vanhaan aikaan..
Ehkä normaalia, mutta ei tervettä. Kokonaiset sukupolvet kärsivät näistä. Myös ne seuraavat eli kaltoinkohtelevien vanhempien lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen kuritus kiellettiin 30 vuotta sitten, ettei se ihan yksioikoista jos rupeaa arvioimaan nykymittapuun mukaan 80-luvun lapsuutta.
No kyllä pitäisi järjen sanoa, että lasta ei satuteta.
Tässä on tarina nyt esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja lapsuutta on helppo syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Elämme yhteiskunnassa jossa ei tapahdu rikoksia? Vielä tänäkin päivänä lapsiin kohdistuu myös fyysistä väkivaltaa. Ei se mihinkään ole hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä pitäisi järjen sanoa, että lasta ei satuteta.
No, kaikille ei ole sitä tervettä järkeä suotu.
Nipistys, kovakourainen ote ja itkemisen kieltäminen ovat kaltoinkohtelua. Muu ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt -97 ja minua on lyöty, potkittu, syljetty vasten kasvoja, alistettu kurilla, jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -95.
Ap
Jos tämä pitää paikkansa niin eikö edes kavereiden kanssa tullut puhuttua minkälaista kotona on? Etenkin tuohon maailmanaikaan on ollut lastensuojelut ja kaikki olemassa
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tarina nyt esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Ihmiset pyrkivät löytämään oman itsensä ulkopuolisen syyn negatiivisille asioille, ja lapsuutta on helppo syyttää.
Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että olisi olemassa joku hyväksyttävä syy miksi lapsen kidutus olisi sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti olet sitä mieltä että olisi olemassa joku hyväksyttävä syy miksi lapsen kidutus olisi sallittua?
Toisaalta, sanoittaminenkin voi pahimmillaan olla lapselle kidutusta, ja silti nykyään täysin hyväksyttävää ja jopa suositeltavaa.
Tottakai on.