Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt leikataan väärin, sanoo taloustieteilijä Sixten Korkman

Vierailija
02.02.2024 |

Sixten Korkman on kokenut ja arvostettu taloustieteilijä, joka voi nyt eläkkeellä ottaa vapaasti kantaa taloustieteilijöille kiusallisiinkin asioihin.

Meillä on nyt hallitus, joka on valmis täyttämään työnantajien toiveiden tynnyrin, Korkman sanoo.

Ehdottaisin, että nykyiset leikkaukset perutaan ja käytäisiin vielä läpi päällekkäiset leikkaukset, hän jatkaa.

https://yle.fi/a/74-20072799

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hallituksen säästöt aiheuttavat laman ja velka kasvaa ennätysmäärän. Kuten Kataisen ja Stubbin hallituksella.

Lisäksi tapahtuu se, että ihmisten tilanteet kärjistyy ja se tulee kalliiksi valtiolle. Lisäksi menetetään yksi sukupolvi köyhiä lapsia, 1990-luvun köyhät lapset on edelleen syrjäytyneitä. Korkean ton myöntänyt, että he leikkasivat liikaa ja väärin.

Nyt Orpo leikkaa vielä enemmän vaikeita ole mitään syytä. 1990-luvulla oli enemmän pakko.

Vierailija
142/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voisi itse asiassa olla tilausta puolueelle, joka ajaisi Suomen liittymistä johonkin toiseen Pohjoismaahan. Tilanne on nyt jo niin huono, ettei se siitä ainakaan huononisi, ja Venäjäkään ei enää voisi niin helposti hyökätä.

Norja tuskin huolii meitä öljyrahoilla siipeilemään, Swedistanin kalífaatti ei houkuttele ja Tanska on vähän syrjässä täältä päin katsoen. Valtioliitto Viron kanssa voisi toimia, mutta meidän pitäisi ottaa enemmän heidän lakejaan ja käytäntöjään kuin suomalaisia.

Persut tietysti kannattavat liittoa Viron kanssa, mutta mitä hyötyä siitä meille olisi? Tanskalla on myös Grönlanti, joka on kaukana.

Vad skulle Estland få ur den fusionen? Ett betydligt större folk, med en vansinnesskuld och på tok för stora tankar om sig själva?

De har säkert tillräckligt med egna problem att lösa i Estland. Med EU:s minsta statsskuld är det visserligen mycket lättare än om man är i andra ändan av skalan. Tillägg att endast drygt 1/3 av folket arbetar i Finland medan dryga 1/2 gör det i Estland, Lettland och Litauen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hyvinvointivaltio on romahduksen partaalla. Valtion menoja on pakko supistaa rajusti. Tämähän se ei mahdu vassarin kaaliin vaan minä minä minä miksi en saakaan enää tarpeeksi rahaa. 

Leikkaukset ei ole mikään työllistämistoimi vaan ikävä pakko koska rahaa ei ole. 

Lainakulut on nyt jo ihan järkyttävät ja ne on pakko saada pienenemään. Lisänä Ukrainan sota ja ihan kotimainen sote. 

Koittakaa nyt ihmiset tajuta että tässä hoidetaan valtiontaloutta eikä teidän henkilökohtaista mukavuutta. Sitten se vasta itkettääkin kun ei ole päivähoitoa, et pääse lääkäriin, hoidat itse vanhuksesi ja yliopistoon pääsee vain isolla rahalla. Autosi hajosi jo kuoppaisella tiellä ja rosvot vei siitä kaikki irtoavat osat. Poliisia ei kiinnosta.  Mut jatkakaa tyhmät sitä vinkumistanne, dystopia on nurkan takana jo. 

Kuka ei kiellä leikkausten tarvetta, mutta talkoisiin pitäisi osallistua kaikki, niin eläkeläiset, yritykset, miljonäärit, keski- ja pienituloiset. 

Nyt leikataan ja suurimmat maksajat ovat pieni- ja keskituloiset, joiden tulotaso on alle 14.000€/kk joita suurin osa kansasta. Sekä lapset ovat suurimmat kärsijät ja maksajat ja sitä vahinkoa maksetaan vuosikymmeniä. 

Ja tämä ei edes  tee hyvää elinkeinoelämälle, sillä jo nyt lähes vuoden asuntokauppa on pysähtynyt, samoin autokauppa pysähtynyt kuin seinään, ihmiset eivät osta edes vaatteita, vaan hankkivat ne kirpputorilta, ihmiset ajavat vanhoilla autoilla, yrityksen konkursseja vuoden aikana enmätysmäärä, kun kauppa ei enään käy, joka taas lisää työttömyyttä, kun ei ole kansalaisilla ostovoimaa. 

Vierailija
144/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hyvinvointivaltio on romahduksen partaalla. Valtion menoja on pakko supistaa rajusti. Tämähän se ei mahdu vassarin kaaliin vaan minä minä minä miksi en saakaan enää tarpeeksi rahaa. 

Leikkaukset ei ole mikään työllistämistoimi vaan ikävä pakko koska rahaa ei ole. 

Lainakulut on nyt jo ihan järkyttävät ja ne on pakko saada pienenemään. Lisänä Ukrainan sota ja ihan kotimainen sote. 

Koittakaa nyt ihmiset tajuta että tässä hoidetaan valtiontaloutta eikä teidän henkilökohtaista mukavuutta. Sitten se vasta itkettääkin kun ei ole päivähoitoa, et pääse lääkäriin, hoidat itse vanhuksesi ja yliopistoon pääsee vain isolla rahalla. Autosi hajosi jo kuoppaisella tiellä ja rosvot vei siitä kaikki irtoavat osat. Poliisia ei kiinnosta.  Mut jatkakaa tyhmät sitä vinkumistanne, dystopia on nurkan takana jo. 

Tämä ei pidä paikkaansa. Varaa on hyvinvointivaltioon ja toimeentuloon jokaiselle. Nyt on kyse ideologiasta. Halutaan ajaa hyvinvointivaltio alas ja lisätä tuloeroja. Tarvitaan nöyriä.orjia. Tavoite on tehdä palveluista yksityisiä ja jättää kansa ilman.

Se on pyrkimys. Keinona on vähentää duunareiren joukkovoimaa ja lisätä orjatyötä ja asunnottomuutta. Lisäksi persut toivoo lisää rangaistuksia ja vankiloita. 

Lisää saa myös armeija.

Sellainen Suomi on nyt perskokkareiden ideana. Se pitäisi kyllä kertoa avoimesti. Me poistamme palvelut ja ajamme hyvinvointialueet alas. Jokainen pärjätköön miten haluaa.

Vierailija
145/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me pienituloiset eläkeläiset kylläkin osallistutaan. Verotukseen ei tehty indeksitarkistusta joten verotus nousi ja tämä myös heijastuu siihen, että kun teen eläkkeeni ohella työtä niin ansiotulo verotus nousi. Verokorttini on 6000e:lle vuosi+ eläkemaksut. Verot vie työstä 20.5% eläkemaksuineen. Eläkkeensaajan asumistukeen ei myöskään tullut indeksitarkistusta. Jos eläkeläisellä on alaikäisiä lapsia tulee  yleiseen asumistukeen leikkaukset lisäksi. Joten älkää sanoko etteikö eläkeläiseltä ole leikattu, kyllä on. Jokaiselta PIENITULOISELTA eläkeläiseltä on leikattu. 

Vierailija
146/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi unohtaa, että Sixten Korkman on itse sanonut olevansa sosialidemokraattisen ideologian kannattaja. Hänen lausuntonsa hallituksen toimenpiteistä pitää asettaa tätä taustaa vasten.

Vierailija
147/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi unohtaa, että Sixten Korkman on itse sanonut olevansa sosialidemokraattisen ideologian kannattaja. Hänen lausuntonsa hallituksen toimenpiteistä pitää asettaa tätä taustaa vasten.

Hän on tehnyt nämä leikkaukset ja nähnyt mitä seurasi.

Vierailija
148/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkmanin mielipiteet on varsin suosittuja Twitterissä. Eli jos tämä ketju poistuu, Twitterissä jatkuu.

Vierailija
149/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on oppinut kokemusasiantuntija.

Vierailija
150/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli leikataan pienituloisilta, mutta niin ettei se koske kaikkia pientuloisia eikä edes paljon. Miten tästä saadaa suuria säästöjä?

Vierailija
151/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vähävelkaisin maa OECD-maista heti Norjan jälkeen. Tämä johtuu siitä, että eläkevarat lasketaan osaksi julkista sektoria eli Suomessa on vakuutena eläkevarat, joita ei käytännössä voi hyödyntää velkojen maksuun mutta joka tietenkin vaikuttaa Suomen luottoluokitukseen ja mahdollisuuteen saada rahoitusta. Tämä on argumentti, jota oikeistolaiset käyttävät lietsoessaan moraalipaniikkia Suomen velan kasvusta. Koska eläkejärjestelmä lasketaan kansantalouden kirjanpidossa osaksi julkista taloutta, niin myös eläkemaksut luetaan osaksi kokonaisveroastetta, minkä johdosta Suomessa on tosiasiallisesti 10 %-yksikköä matalampi veroaste eli se veroaste, jota käytetään julkisen sektorin rahoittamiseen, kuin mitä se nimellisesti on. Mitä tämä tarkoittaa? Suomi on vuosikymmeniä rakentanut ylimitoitettua pohjoismaista hyvinvointivaltiota ikääntyvälle väestölle täysin riittämättömällä rahoituksella, minkä takia julkinen sektori ei voi muuta kuin velkaantua. Jos yrität ylläpitää pohjoismaista hyvinvointivaltiota OECD:n keskimääräisellä veroasteella, niin eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin velkaantua etenkään, jos talouskasvua ei ole ollut kymmeneen vuoteen. Toisin sanoen et voi ylläpitää perusterveydenhuoltoa etkä julkista kattavaa päivähoitoa tällä rahoitusasteella, veroja on nostettava, jos ei haluta velkaantua lisää. Oikeistolaisten lapsellisessa fantasiamaailmassa verojen lasku on kuitenkin jokin ihmeellinen ikiliikkuja, jossa mystiset "dynaaamiset vaikutukset",  lisäävät tuosta vaan verotuloja, mitä enemmän veroja laskee. Eihän noin lapsellisissa kuvitelmissa elävät ihmiset pysty hoitamaan mitään taloutta. Talous on monimutkainen kokonaisuus, ja verotuksen määrällä on sekä negatiivisia että positiivisia vaikutuksia talouteen sitä kautta, että verotuksella ylläpidetään infrastruktuuria, koulutetaan osaavaa työvoimaa, tuotetaan vakaata ja ennustettavaa yhteiskuntaa ja toisaalta myös negatiivisia vaikutuksia investointeihin ja osittain riippuen väestöryhmästä myös esimerkiksi työnteon kannustimiin. 

Vierailija
152/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän ota kantaa talouteen, hän ottaa kantaa siihen, että lasten tulee olla hoidossa kodin ulkopuolella.

Kyllä hän ottaa kantaa talouteen varsin suoraan, kun sanoo, että leikataan väärin ja perutaan leikkaukset.

Hän ei kerro, miten talous korjaantuu sillä, että työtä tekemättömät saavat enemmän rahaa kuin työtä tekevät.

Toit esille myytin, joka ei pidä paikkaansa. Sillä ei ole taloustieteilijälle mitään painoarvoa.

Miten niin myytin? Eikös tuo ole ns. kannustinloukkujen ydin? Ei kannata mennä töihin, kun sossusta saa paremmin rahaa. -eri

Ei ole kyse siitä etteivät ihmiset haluasi töihin, he eivät pääse. SIlti jokaisella kuuluu olla elämän jossa tulee toimeen.

Vierailija
153/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan näköjään täysin sokea siinä mielessä että maailma kehittyy mutta nää vanhaan maailmaan jumiutuneet ei. Mut eihän asiantuntijan tarvitse mitään nähdäkään vaan ainoastaan tuottaa vastaus kysymykseen. Silloin vastuu vastauksen oikeudesta on kysyjällä jonka pitää tajuta kysyä oikea kysymys ja vielä valita oikea asiantuntija jolla on oikea tieto tuottaakseen oikea vastaus. Väärä kysymys tai väärä asiantuntija tuottaa väärän vastauksenkin, vaikka se vakuuttavalta toki kuulostaa kuten aina asiantuntijoiden kohdalla tapahtuu. 

Eli korkmanit sun muut lausuntoautomaatit voi ihan hyvin korvata chatgpt:llä. Täyttä puutaheinää oleva vastaus tulee välillä molemmilta mutta silloin vastuu on kysyjällä ja vastauksen lukijalla. 

Vierailija
154/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaamasi dystopia on nimenomaan perskokkareiden tavoite.

Vierailija
155/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan näköjään täysin sokea siinä mielessä että maailma kehittyy mutta nää vanhaan maailmaan jumiutuneet ei. Mut eihän asiantuntijan tarvitse mitään nähdäkään vaan ainoastaan tuottaa vastaus kysymykseen. Silloin vastuu vastauksen oikeudesta on kysyjällä jonka pitää tajuta kysyä oikea kysymys ja vielä valita oikea asiantuntija jolla on oikea tieto tuottaakseen oikea vastaus. Väärä kysymys tai väärä asiantuntija tuottaa väärän vastauksenkin, vaikka se vakuuttavalta toki kuulostaa kuten aina asiantuntijoiden kohdalla tapahtuu.

Eli joku ammattikoulun käynyt pintakäsittelijä persuista tietää paremmin kuin koulutetut asiantuntijat? Sitähän te persuissa uskotte.

Vierailija
156/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkman on vasemmistolainen...

No siksi hän onkin niin fiksu. 

Vierailija
157/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vähäv

Tuota palstan pois leikkaamaa tekstiblokkia lukematta veikkaan parin ekan sanan perusteella että poimit pari epäolennaista talouden muuttujaa tukemaan väitettäsi siitä että kaikki vika on taas kerran kokoomuksessa ja oikeistossa ja vasemmisto joka ei ole näille hallituksen toimille esittänyt edes pyydettäessä mitään vaihtoehtoja on jotenkin kummasti mielestäsi oikeammassa hallitusta kritisoidessaan?

Voisko ne vasurit nyt pikkuhiljaa esittää niitä toimia realisitisia vaihtoehtoja eikä vaan keskittyä lapselliseen kritisointiin? Kiritisoida osaa kuka tahansa. Ei tuo vaadi erityisosaamista. Tässä kuitenkin tarvitaan jotain toimivaa jolla ongelmat saa korjattua ja kritisointi ei tuota tee.

Siksi toiseksi te itse tämän sotkun aiheutitte. 

Vierailija
158/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei kiellä leikkausten tarvetta, mutta talkoisiin pitäisi osallistua kaikki, niin eläkeläiset, yritykset, miljonäärit, keski- ja pienituloiset. 

Nyt leikataan ja suurimmat maksajat ovat pieni- ja keskituloiset, joiden tulotaso on alle 14.000€/kk joita suurin osa kansasta. Sekä lapset ovat suurimmat kärsijät ja maksajat ja sitä vahinkoa maksetaan vuosikymmeniä. 

Ja tämä ei edes  tee hyvää elinkeinoelämälle, sillä jo nyt lähes vuoden asuntokauppa on pysähtynyt, samoin autokauppa pysähtynyt kuin seinään, ihmiset eivät osta edes vaatteita, vaan hankkivat ne kirpputorilta, ihmiset ajavat vanhoilla autoilla, yrityksen konkursseja vuoden aikana enmätysmäärä, kun kauppa ei enään käy, joka taas lisää työttömyyttä, kun ei ole kansalaisilla ostovoimaa. 

Yritätkö nyt ihan vakavissasi selittää että suomen jumiutunut asunto- ja autokauppa pärähtää täyteen vauhtiin sillä että toimeentulotukiasiakkaiden tukiaisia nostetaan se kymppi tai pari indeksikorotusta mikä nyt kait leikattiin? Rofl.

Sori mutta vasemmisto tuhlasi rahat, jätti jälkeensä kalliit sote- ja muut energiasotkut (uniper) ja lopuksi noiden ay-liike koittaa näköjään karkoittaa jokaisen täysjärkisen yrittäjän työpaikkoineen maasta lakkomaniallaan. Ei tää nyt ihan sosiaaliturvaa näpertelemällä lähde tästä nousuun vaan tarvitaan rakenneuudistuksia ja niitä odotellessa pitää vähentää menoja. Silleen tää vaan toimii.

Yksi hyvä muutos on estää vaikka lailla ay-liikkeen poliittinen lakkoilu kun noilla ei näytä oma järki kertovan mitä kannattaa tehdä ja mitä ei tässä konkurssissa. 

Vierailija
159/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fel, nu bör de delta som inte ännu har gjort det. Inte alla.

Vierailija
160/204 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä

Pitääpäs: Älä vasuri valehtele aina ja joka asiassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi