Eikö teitä muita koira-allergisia häiritse, kun koiria tuodaan nykyään joka kauppaan?
Kävin eilen kauppakeskuksessa, jossa olen käynyt aiemmin vaikka kuinka monesti. Nyt edellisestä kerrasta oli aikaa ja tässä välissä kauppakeskus oli sallinut lemmikkien tuomisen tiloihinsa. Olin etukäteen ottanut tupla-annoksen allergialääkettä ja olin kaupoissa vain sen verran, että sain asiani hoidettua (reklamoin sähköiskun antaneesta sähkölaitteesta, piti kuulemma viedä se paikan päälle tutkittavaksi). Aika nopeasti keuhkoputkea alkoi polttaa ja polttelu jatkui koko loppupäivän. Aiemmin olen kokenut tuollaista vain kerran, hevostallissa käydessäni vuosikymmeniä sitten.
Pari viikkoa sitten huomasin erään toisen, tutun kauppakeskuksen ovessa tarran, jossa luki, että tervetuloa lemmikkiystävät. Kirjoitin sähköpostia kauppakeskuksen johtajalle ilmaisten, että olisi reilua, että heidän tilansa olisivat turvallisia kaikille, myös meille sairaille. Sain vastaukseksi koppavan viestin, jossa kerrottiin, että koirat ovat tärkeitä perheenjäseniä - ikäänkuin me allergiset emme olisi! - ja kehotuksen käyttää nettikauppaa.
Tuntuu kuin olisin taas koronaeristyksessä. Tällä kertaa vain mitään loppua ei ole näkyvissä. Meidät allergiset on eristetty loppuelämäksi muista ihmisistä, sillä kohta varmaan terveyskeskuksiinkin saa viedä lemmikkejä - kun ne ovat niin tärkeitä perheenjäseniä!
Ei-allergisille tiedoksi, että allergiaan ei ole olemassa parantavaa hoitoa. Siedätys ei paranna allergiaa, osalla se ei edes lievitä sitä. Joillain epäonnisilla oman koiran hankkiminen on jopa pahentanut koira-allergiaa. Allergialääkkeet puolestaan korkeintaan lievittävät oireita, niistä huolimatta oireet saattavat olla voimakkaat.
Olenko ainut koira-allerginen Suomessa, vai mistä on kyse?!
Kommentit (20)
Olen kaupassa töissä ja koiria olen kaupassa nähnyt kymmenen vuoden urallani yhdellä kädellä laskettavan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä ja koiria olen kaupassa nähnyt kymmenen vuoden urallani yhdellä kädellä laskettavan määrän.
Tuo on mielenkiintoista. Olen viimeisen vuoden aikana nähnyt ainakin puolen tusinaa koiraa eri kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Vain yksi oli avustajakoira.
Oletko töissä ruokakaupassa vai esim. vaatekaupassa?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei meijän kauppaan saa tuoda muita kuin opaskoiria.
Hienoa! Toivottavasti osa kaupoista pitää tuon linjan jatkossakin.
-ap
Tuskin sinulle allergiaa tulee, jos olet samassa kauppakeskuksessa tai kaupassa koiran kanssa!
Monelle on helpotus joskus voida hoitaa se jokapäiväinen pidempi koiran ulkoilutus asioiden hoidon yhteydessä. Kävelevät siis kauppaan kotoaan koiran kanssa ja koska koiraa ei voi jättää tutvallisesti kaupan ulkopuolelle, ottavat sen mukaan.
Kysy lääkäriltä siedätyshoidosta. Pistos- tai tablettisiedätys auttaa ja voit olla julkisilla paikoilla jopa täysin ilman oireita.
Tai voivat olla lomamtkalla ja kauppakeskukseen lasten tahdosta luvattu mennä. Koira ei voi jättää autoon, joten kulkee huomaamattomasti mukana.
Eivät ne ihmiset niitä koiria sinne kauppaan asioimaan tuo. Tai huvin vuoksi. Vaan siinä hoidetaan kaksi velvollisuutta yhdellä kertaa.
Eipä ole minun lähikaupassa koskaan koiraa näkynyt. Täällä maalla kun ne koirat on käyttökoiria, esim. metsästys, niin ei niitä oteta kauppareissulle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinulle allergiaa tulee, jos olet samassa kauppakeskuksessa tai kaupassa koiran kanssa!
Tarkoitat varmaankin allergiaoireita? Eläinpöly ei lähde pois eläimen mukana, vaan jää leijumaan sinne, missä eläin on ollut. Siivoamalla siitä saa pois vain osan. Vähitellen eläinpölyä kertyy noihin paikkoihin niin paljon, että yhä useampi allerginen alkaa oireilla.
-ap
Ei ole hygieenistä minusta. En myöskään kestä sitä lässyttävää puhetapaa jolla koirille puhutaan. En halua kuulla sitä kaupassa.
Sinulla on velvollisuus hoitaa allergiaasi, jos et ole yhteiskkuntakelpoinen!
Vierailija kirjoitti:
En ole allerginen, mutta vihaan koiria ja niiden omistajia yli kaiken. Tämä saa vihaamaan moisia elukoita (omistajat lasken elukoiksi myös) vielä enemmän kun niitä kauppaan raahataan. Todella erikoista, että niitä haisevia rakkeja saa nykyään raahata minne vain. Ei millään tapaa hygieenistä. Koirathan tykkää tuhota kaiken ja muutenkin ne aina on ihan pskaisia elukoita. Aina on kuono kiinni jossain pskaläjässä. Joo, onhan ne tuotteet pääosin paketeissa kaupan hyllyillä. Mutta silti en halua ottaa mitään pskakuonoisen mustin nuuhkimaa pakettia.
Opaskoirat toki täysin eri asia.
En käy rakkiystävällisissä kahviloissakaan. Ällöttää niin kovin se rakin löyhkä ja se rakkihilse puskee joka pullan päälle vaikka vitriinin läpi.
Kovasti paasaat, mutta vähän tiedät . Ei niitä koiria kauppaan lattialle lasketa. Niille on koirakärryt paitsi avustajakoirat kävelevät. Eläinvihaaja on vajaa ihminen
Vaikka olen koiraihminen, niin ei minusta kauppa ole koiran paikka. Pystyn kyllä hoitamaan lenkityksen ja kaupassa käynnin erikseen. Ei voi olla niin kiire etteikö onnistuisi. Opaskoirat ym tietty eri asia, vaikka allergiaa nekin aiheuttaa siinä missä muutkin rekut.
Meidän myymälästä on tullut joku harjoittelupaikka. Ei tulla ostoksille vaan harjoittelemaan koiran kanssa yleisellä paikalla oloa. Namipussi vyötäröllä tönötetään hyllyjen välissä.
Vaikka en ole koira-allerginen niin en silti halua että koiria tuodaan kauppoihin ja kauppakeskuksiin. Minusta se on ällöttävää. Muutenkaan en tykkää koirista.