Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajan ratkaisuehdotus ay-liikkeiden ja hallituksen väliseen riitaan

Vierailija
02.02.2024 |

Olen työnantaja joka työllistää noin 200 työntekijää. Tuen työntekijöiden lakko-oikeutta ja ymmärrän hyvin miksi lakkoilevat. 

Tämä hallituksen jääräpäisyys riskeeraa Suomen talouden ja siksi ehdotan seuraavaa: 

- irtisanomista helpotetaan, mutta vastaavasti ansiosidonnaisen porrastaminen perutaan ja jatkossa ansiosidonnaisen maksimikesto nousee 600 päivään. Ansiosidonnaista korotetaan. Ansiosidonnaisen saamiselle vaatimus kassaan sekä ammattiliittoon kuulumiselle. 

- Suomeen otetaan työlainsäädännön Ruotsin malli täysin sellaisenaan kuin se Ruotsissa on ja työntekijöiden oikeudet huomioidaan sellaisenaan.

- ensimmäinen sairaslomapäivä omavastuulliseksi ensimmäiseksi kahdeksi vuodeksi työsuhteen alkaessa ja lain astuessa voimaan, koskettaa myös jokaista työehtosopimusta. Ei kosketa ammattisairauksia tai muita vakavia sairauksia.

- poliittiset lakot rajoitetaan, mutta ei kielletä. Jatkossa työlainsäädännöstä ja palkansaajien sosiaaliturvasta on neuvoteltava kolmikantaisesti.

- Elinkeinoelämän keskusliitto, työnantajien liitot sekä ammattiliitot tai niiden kattojärjestöt eivät saa jatkossa vaikuttaa politiikkaan lobbaamalla tai tukemalla puolueita. Kaikki sovitaan neuvottelemalla. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ammattiliitto on kartelli ja kaikki tietävät kuinka haitallisia kartellit ovat taloudelle.

ainoa ratkaisu on kartellin hajottaminen

muuten kreikan tie on vääjäämätön

Tiedäthän sinä että meillä työnantajilla on liitot joihin kuulumme? Kieltämällä palkansaajien liitot, sallit käytännössä halpatyövoiman.

Vierailija
22/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ammattiliitto on kartelli ja kaikki tietävät kuinka haitallisia kartellit ovat taloudelle.

ainoa ratkaisu on kartellin hajottaminen

muuten kreikan tie on vääjäämätön

Tiedäthän sinä että meillä työnantajilla on liitot joihin kuulumme? Kieltämällä palkansaajien liitot, sallit käytännössä halpatyövoiman.

ei muuta sitä että kartellit ovat todella haitallisia taloudelle. halpatyövoiman pelko on todellisuuden kieltämistä. jos käytät tai myyt mitään esim. kiinasta tuotua sallit halpatyövoiman, sillä made in china on halpatyövoimalla tuotettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko järjestelmä pitäisi laittaa uusiksi niin, ettei työnantaja- eikä työntekijäpuoli olisi samalla tavalla sidoksissa puoluepolitiikkaan kuin nyt. Varsinkin työntekijöille liittojen ja vasemmistopuolueiden yhteys on hankala asia, jos ei kannata niitä. Minulle yksi syy olla kuulumatta liittoon on se, että SAK tukee rahallisesti vasemmistopuolueiden vaalityötä, enkä halua laittaa siihen senttiäkään.

Vierailija
24/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asfaltti mies mutta sillä lailla sama tilanne että työni alkaa huhti-toukokuun aikoihin ja päättyy syys-lokakuussa. Muutoin olen talvet työttömänä joskus olen päässyt talveksi tai edes osaksi talvea muihin töihin. En ymmärrä kadehtiiko joku oikeasti tälläistä? Vaihtaisin heti vuoden ympäri olevaan työpaikkaan ei vain ainakaan vielä ole tärpännny. Parhaat vuodenajat kuluu töissä ei ikinä kesälomaa. Mielummin lomailisin kesällä 4 viikkoa kun että nyt olen niin sanotulla " lomalla" paskimmat vuodenajat kaikki räntäsateet ja pakkaset. Palkkani ei ole niin hyvä että pystyisin kesätöissä tienaamaan rahat vaikka ulkomaan matkaan. 

Vierailija
25/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kelpo ehdotus 👍

Vierailija
26/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty. haluamme rusinat pullasta.Tv Ek

Minun ehdotus on että työnantajat saakoot pelkät rusinat ja työntekijöille kuuluu pulla.

Vierailija
27/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota ansiosidonnaisen leikkausta. Joka kerta, kun olen sille jäänyt niin työsopimus ei ole jatkunut. Itse olisin halunnut olla töissä. 

Jotkut ammattiryhmät käyttävät sitä lomailuun. Asfalttityöntekijät esimerkiksi tekevät kesän töitä ja ovat talvella ansiosidonnaisella ilman aikomustakaan hakea muuta työtä.

Vuosia sitten kun olin asfalttihommissa, elin talvet kesällä tienaamillani rahoilla. En myöskään ilmoittanut minnekään että työt loppuivat, halusin levätä rauhassa.

Eikö vaimo epäillyt mitään?

Vierailija
28/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota ansiosidonnaisen leikkausta. Joka kerta, kun olen sille jäänyt niin työsopimus ei ole jatkunut. Itse olisin halunnut olla töissä. 

Jotkut ammattiryhmät käyttävät sitä lomailuun. Asfalttityöntekijät esimerkiksi tekevät kesän töitä ja ovat talvella ansiosidonnaisella ilman aikomustakaan hakea muuta työtä.

Mielummin olen talvet töissä ja kesän lomalla kuin päinvastoin joten ainakaan minua ei haittaa yhtään asfalttityöläisten pitkä talviloma.

Vierailija
29/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ensimmäinen sairaslomapäivä omavastuulliseksi ensimmäiseksi kahdeksi vuodeksi työsuhteen alkaessa ja lain astuessa voimaan, koskettaa myös jokaista työehtosopimusta.

Tervetuloa kahden vuoden työsopimukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi