Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajan ratkaisuehdotus ay-liikkeiden ja hallituksen väliseen riitaan

Vierailija
02.02.2024 |

Olen työnantaja joka työllistää noin 200 työntekijää. Tuen työntekijöiden lakko-oikeutta ja ymmärrän hyvin miksi lakkoilevat. 

Tämä hallituksen jääräpäisyys riskeeraa Suomen talouden ja siksi ehdotan seuraavaa: 

- irtisanomista helpotetaan, mutta vastaavasti ansiosidonnaisen porrastaminen perutaan ja jatkossa ansiosidonnaisen maksimikesto nousee 600 päivään. Ansiosidonnaista korotetaan. Ansiosidonnaisen saamiselle vaatimus kassaan sekä ammattiliittoon kuulumiselle. 

- Suomeen otetaan työlainsäädännön Ruotsin malli täysin sellaisenaan kuin se Ruotsissa on ja työntekijöiden oikeudet huomioidaan sellaisenaan.

- ensimmäinen sairaslomapäivä omavastuulliseksi ensimmäiseksi kahdeksi vuodeksi työsuhteen alkaessa ja lain astuessa voimaan, koskettaa myös jokaista työehtosopimusta. Ei kosketa ammattisairauksia tai muita vakavia sairauksia.

- poliittiset lakot rajoitetaan, mutta ei kielletä. Jatkossa työlainsäädännöstä ja palkansaajien sosiaaliturvasta on neuvoteltava kolmikantaisesti.

- Elinkeinoelämän keskusliitto, työnantajien liitot sekä ammattiliitot tai niiden kattojärjestöt eivät saa jatkossa vaikuttaa politiikkaan lobbaamalla tai tukemalla puolueita. Kaikki sovitaan neuvottelemalla. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen saamiselle vaatimus kassaan sekä ammattiliittoon kuulumiselle.

Miksi? Siis liiton pakkojäsenyys, miksei pelkkä kassa riitä?

Vierailija
2/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. haluamme rusinat pullasta.Tv Ek

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on että palkansaajien sosiaaliturvasta neuvotellaan jatkossa ammattiliittojen ja hallituksen välillä, mikäli sitä halutaan muuttaa.  

Parempi siis että kyseessä on vain niiden tuki, jotka siitä neuvottelevat. 

Vierailija
4/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on että palkansaajien sosiaaliturvasta neuvotellaan jatkossa ammattiliittojen ja hallituksen välillä, mikäli sitä halutaan muuttaa.  

Mutta liitoilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa, muuten kuin se muutama prosentti minkä liittojen kassat maksavat siitä. Jos ansiosidonnainen rajattaisiin vain liittoon kuuluville, silloin liiton tulisi myös maksaa se kokonaisuudessaan.

Vierailija
5/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule hallitus koskaan hyväksymään. Haluavat alistaa suomalaiset orjuuteen!

Vierailija
6/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuota ansiosidonnaisen leikkausta. Joka kerta, kun olen sille jäänyt niin työsopimus ei ole jatkunut. Itse olisin halunnut olla töissä. 

Vierailija
7/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota ansiosidonnaisen leikkausta. Joka kerta, kun olen sille jäänyt niin työsopimus ei ole jatkunut. Itse olisin halunnut olla töissä. 

Seuraava suunnitelma on mennä lääkäriin ja sanoa, että on pahasti masentunut. 

Vierailija
8/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava suunnitelma on mennä lääkäriin ja sanoa, että on pahasti masentunut. 

Ja jos tämäkään ei auta, sitten sanoo kela-tädille, että olen kotoisin afrikasta niin voit istua kotona ja saat paljon korotettuja tukia useisiin eri syihin.

Vierailija
9/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ammattiryhmät käyttävät sitä lomailuun. Asfalttityöntekijät esimerkiksi tekevät kesän töitä ja ovat talvella ansiosidonnaisella ilman aikomustakaan hakea muuta työtä.

Vierailija
10/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa nähdä yritystä tässä asiassa, kiitos ap! Sairaspäivän palkattomuus on hankala, tietyillä aloilla sairastellaan helpommin, voisiko asiaa tarkastella alakohtaisesti..?

Vierailija
11/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi taloudellinen vaikutus?  Vaikutus työpaikkojen määrään?  Entä työelämän ulkopuolella olevien kustannukset? Mistä muodostuisi palkankorotusvara?

Vierailija
12/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta liitoilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa, muuten kuin se muutama prosentti minkä liittojen kassat maksavat siitä. Jos ansiosidonnainen rajattaisiin vain liittoon kuuluville, silloin liiton tulisi myös maksaa se kokonaisuudessaan.

Ei ole. Tarkoitus onkin saada työmarkkinoille tasavertainen tilanne työnantajille. Kunhan riittävän moni työntekijä on ammattiliitossa ja alalla vallitsee jonkinlainen työehtosopimus niin se lopettaa kilpailun halpatyövoimasta ja muuttaa kilpailun työpaikasta mm. palkka- ja työetupohjaiseksi. Tämä on työnantajalle että työntekijälle etu. 

Se miten ansiosidonnaisen rahoitus hoidetaan, on minulle työnantajana toissijaista - pääasia että työntekijöille taataan hyvä sosiaaliturva, mikäli irtisanomista helpotetaan.

Käytännössä vaihtoehtoina on jatkaa nykyisellä rahoitusmallilla, nykyisellä jossa ammattiliitto tukee tietyllä panoksella kassaa tai täysin ammattiliiton rahoittama. Viimeinen vaatisi käytännössä lain määräyksen ammattiliittoon kuulumisesta kun on palkansaajana, koska se ei ole halpaa nykyiselläkään.

Vierailija
13/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskassat (huom. kassat, ei liitot) maksavat 5,5% ansiosidonnaisesta. Loppu tulee verovaroista ja työttömyysvakuutusmaksuista. Siksi on ylipäänsä järjetöntä, että vain kassan jäsenet saavat nykyään ansiosidonnaista, koska kaikki rahoittavat sitä, myös sinä työnantajana.

En tiedä, miten muut ajatuksesi toimisivat käytännössä, mutta tässä asiassa olet täysin hakoteillä.

Vierailija
14/29 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Hakeudu politiikkaan! Sun laisia tarvitaan. Nyt siellä on pelkkiä tyhjäpäitä! Lisäisin vielä tuohon joukkoon keitä palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä ei koske tietyt sairaaloiden työntekijät. Ainakin päivystys ja terveysasemat sekä osastot missä hoidetaan tartuntatauteja kuuluisi tähän joukkoon. Vai olisiko nämä potilailta saadut tartunnat ehkä rinnastettavissa ammattitauteihin. Myös lapsiperheille pitäisi löytää jonkinlainen kevennetty malli. Jos on useampi lapsi tulee helposti paljon poissaoloja kun päiväkodeissa ja kouluissa taudit leviää niin helposti.

Vierailija
15/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskassat (huom. kassat, ei liitot) maksavat 5,5% ansiosidonnaisesta. Loppu tulee verovaroista ja työttömyysvakuutusmaksuista. Siksi on ylipäänsä järjetöntä, että vain kassan jäsenet saavat nykyään ansiosidonnaista, koska kaikki rahoittavat sitä, myös sinä työnantajana.

En tiedä, miten muut ajatuksesi toimisivat käytännössä, mutta tässä asiassa olet täysin hakoteillä.

Tiedän kyllä ja siksi tuo onkin liian kallista pelkille ammattiliitoille. 

Tuo ansiosidonnainen on myös liian kallis toteuttaa koskettamaan jokaista kansalaista eli mikäli korvattaisiin peruskela tuet. Toisaalta jokainen maksaa eläkemaksuja.

Vierailija
16/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa ap! Hakeudu politiikkaan! Sun laisia tarvitaan. Nyt siellä on pelkkiä tyhjäpäitä! Lisäisin vielä tuohon joukkoon keitä palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä ei koske tietyt sairaaloiden työntekijät. Ainakin päivystys ja terveysasemat sekä osastot missä hoidetaan tartuntatauteja kuuluisi tähän joukkoon. Vai olisiko nämä potilailta saadut tartunnat ehkä rinnastettavissa ammattitauteihin. Myös lapsiperheille pitäisi löytää jonkinlainen kevennetty malli. Jos on useampi lapsi tulee helposti paljon poissaoloja kun päiväkodeissa ja kouluissa taudit leviää niin helposti.

Eiköhän se jo riko tasa-arvoa jos ihmisiä kohdellaan sairaslomapäivien suhteen eri tavalla riippuen siitä onko heillä lapsia.

Vierailija
17/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ammattiryhmät käyttävät sitä lomailuun. Asfalttityöntekijät esimerkiksi tekevät kesän töitä ja ovat talvella ansiosidonnaisella ilman aikomustakaan hakea muuta työtä.

Vuosia sitten kun olin asfalttihommissa, elin talvet kesällä tienaamillani rahoilla. En myöskään ilmoittanut minnekään että työt loppuivat, halusin levätä rauhassa.

Vierailija
18/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkipuhetta ap:lta. Jokin tuon suuntainen olisi aidosti rakentavaa ja kaikkien parhaaksi.

Vierailija
19/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli tutkittu, että työllistymiseen tulee selvä pomppu siinä kohdassa, kun ansiosidonnainen päättyy.  Ei tietenkään toimi läheskään kaikissa tapauksissa, mutta esim. keikkatöitä voi ottaa tai jättää ottamatta sen mukaan, mikä on kannattavaa.  Tiedän tapauksia, joissa on ansiosidonnaista nostettu 10v putkeen, kun vain aina pitää huolen siitä, että työssäoloehto täyttyy ennen ansiosidonnaisen päättymistä.  

Tosin asfalttityöläisten ja muiden kausiduunien osalta homma on ehkä tänäpäivänä pykälän verran vaikeampaa, kun pitää ansiopäivärahalla ollessa lähetellä työpaikkahakemuksia X kpl/kk, jotta TE-toimisto on tyytyväinen ja ansiosidonnainen juoksee. 

Mutta täysipäiväisiä vakiduuneja tekeville ei ole mahdollista kikkailla tällaisilla ja on sulaa hölmöyttä jättää ottamatta tarjottu työpaikka vastaan vain siksi että ansiosidonnaista on vielä jäljellä.  Koska se saattoi olla se ainoa työpaikkatarjous joka osui kohdalle ja sitten putoaa lopulta peruspäivärahalle eikä töihin enää pääse.

Vierailija
20/29 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattiliitto on kartelli ja kaikki tietävät kuinka haitallisia kartellit ovat taloudelle.

ainoa ratkaisu on kartellin hajottaminen

muuten kreikan tie on vääjäämätön