Jos nämä kaikki ~10 minuutilla matka-aikaa lyhentävät järjettömät rataprojektit lopetettaisiin ja rahat laitettaisiin Tallinnan tunneliin?
Kommentit (22)
Niin että baltiasta voisi tulla enmmän duunareita viemään palkkarahoja suomesta pois ja pilaamaan meidän teitä osallistumatta millään tapaa rahallisesti niiden kunnostamiseen.
Ja hyöty olisi kuinka suuri?
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Höpöhöpö. 10 min. ei merkitse sodassakaan mitään. Sen sijaan rata pohjoisessa Ruotsiin ja Norjaan olisi tärkeä, edes rahtiliikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Höpöhöpö. 10 min. ei merkitse sodassakaan mitään. Sen sijaan rata pohjoisessa Ruotsiin ja Norjaan olisi tärkeä, edes rahtiliikenteelle.
Siis onhan meillä jo yhteys Haaparantaan ja sieltä edelleen Narvikiin.
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Eli haluat russakat nopeammin Hkiin Itärata-oikaisun myötä? Turku-rataa en miellä mitenkään maanpuolustukseen liittyväksi. Täysin turhia hankkeita - jyräävät mm lukemattomia kiinteistöjä.
Täysin HOLTITONTA rahan tuhlausta kun pitäisi säästää. VELKAA OTETAAN eikä yhtään välitetä mistään, rahaa tungetaan minne sattuu ilman mitään vastuunkantoa!!!
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Kyllä. Harvapa hoksaakaan, miksi meillä ei ole rataverkoston tai suuria teitä juuri itä-länsi -suunnassa ;)
Näin myös ihan arkisemmasta näkökulmasta niin yhden radan pätkän 10 min on yhdessä muiden radan pätkien nopeuttamisen kanssa yhdessä Rovaniemeltä tulevalle pyllynsä kuluttajalle mahdollisesti 30 min vähemmän, kun matka-aikaan menee muutoinkin paljon aikaa. Rataverkko on muutenkin osittain kunnostusta vaille niin miksi ei samalla katsoisi kokonaishyötyjä, joista yksi on nopeuteen vaikuttaminen.
kuinka kivaa olisi olla jossain tallinnantunnelissa, kun russat repii sieltä kaasuputket, datakaapelit, sähkönsiirtokaapelit ym rikki. kyllä se siihen tunneliinkin jonkun pommin pudottaisi
Rail Baltica eli juna Tallinnasta Varsovaan piti olla pian valmis, mutta projektia on taas siirretty, 2030 -luvulle. Reittimatka Helsinki Tallinna laivalla ei haittaa, ongelma on kun eivät saa junarataa sinne.
Myös Puolaan piti aueta laivareitti, muttei sitäkään saada aikaan.
Tunnelihanke on turha.
Puheet tunnelista liittyi tuohon Rail Baltica hankkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Kyllä. Harvapa hoksaakaan, miksi meillä ei ole rataverkoston tai suuria teitä juuri itä-länsi -suunnassa ;)
Näin myös ihan arkisemmasta näkökulmasta niin yhden radan pätkän 10 min on yhdessä muiden radan pätkien nopeuttamisen kanssa yhdessä Rovaniemeltä tulevalle pyllynsä kuluttajalle mahdollisesti 30 min vähemmän, kun matka-aikaan menee muutoinkin paljon aikaa. Rataverkko on muutenkin osittain kunnostusta vaille niin miksi ei samalla katsoisi kokonaishyötyjä, joista yksi on nopeuteen vaikuttaminen.
Niin, mutta ongelma Turun radan suhteen on se, että se ei vie minnekään pidemmälle, joten nopeutus ei "kertaudu".
Jos rahaa johonkin pitäisi laittaa, niin nopeutetaan sitten päärataa, koska se nopeuttaa kaikkea pohjoiseen menevää liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Rail Baltica eli juna Tallinnasta Varsovaan piti olla pian valmis, mutta projektia on taas siirretty, 2030 -luvulle. Reittimatka Helsinki Tallinna laivalla ei haittaa, ongelma on kun eivät saa junarataa sinne.
Myös Puolaan piti aueta laivareitti, muttei sitäkään saada aikaan.
Tunnelihanke on turha.
Mutta onneksi junalla pääsee Tallinnaan jo ensi jouluksi! :)
"Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024"
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df160695-3fe0-4e5e-b405-2adcb934f1b8
10 minuuttia päivässä on 3650 lisäminuuttia vuodessa mahdollista paneskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rail Baltica eli juna Tallinnasta Varsovaan piti olla pian valmis, mutta projektia on taas siirretty, 2030 -luvulle. Reittimatka Helsinki Tallinna laivalla ei haittaa, ongelma on kun eivät saa junarataa sinne.
Myös Puolaan piti aueta laivareitti, muttei sitäkään saada aikaan.
Tunnelihanke on turha.
Mutta onneksi junalla pääsee Tallinnaan jo ensi jouluksi! :)
"Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024"
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df160695-3fe0-4e5e-b405-2adcb934f1b8
Olisihan siinne päässyt Pietarin kautta kiertäen, mutta tuo sota sotki sen.
Kaasuputket ja kaapelit voisi laittaa sinne tunneliin.
Kannattaisi suunnitella sellaisia ratoja mistä tulee uusia yhteyksiä. Vaikka Heinola-Mäntyharju, Uusikaupunki-Rauma-Pori, Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina, Kolari-Ylläs-Kittilä-Levi ja Taivalkoski-Kuusamo.
Ei ole mikään ongelma mennä Tallinnasn laivalla. Tallink Megastar ja Mystar laivoilla on samanlaiset penkit kuin junassa tai lentokoneessa, matka menee hujauksessa.
Sensijaan autotiet Tallinnasta eteenpäin on ruuhkaisia, paljon rekkoja ym. Juna olisi varmempi.
Mielummin Vaasa-Uumaja siltaan. Laivamatka tallinnaan on muuten paljon nopeampi kuin uumajaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi suunnitella sellaisia ratoja mistä tulee uusia yhteyksiä. Vaikka Heinola-Mäntyharju, Uusikaupunki-Rauma-Pori, Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina, Kolari-Ylläs-Kittilä-Levi ja Taivalkoski-Kuusamo.
Jos suoraan pääsisi hiihtokohteisiin junalla, niin kyllä varmaan lentäminen sinne vähentyisi. Olisi niin paljon helpompaa kantaa kamat junan hyttiin ja herätä siellä perillä, kuin säätää lentokoneessa suksien yms kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi
Kyllä. Harvapa hoksaakaan, miksi meillä ei ole rataverkoston tai suuria teitä juuri itä-länsi -suunnassa ;)
Näin myös ihan arkisemmasta näkökulmasta niin yhden radan pätkän 10 min on yhdessä muiden radan pätkien nopeuttamisen kanssa yhdessä Rovaniemeltä tulevalle pyllynsä kuluttajalle mahdollisesti 30 min vähemmän, kun matka-aikaan menee muutoinkin paljon aikaa. Rataverkko on muutenkin osittain kunnostusta vaille niin miksi ei samalla katsoisi kokonaishyötyjä, joista yksi on nopeuteen vaikuttaminen.
Helsinki Tampere ja Helsinki Turku on jo radat. Eikä tosiaan 30 minaa merkitse mitään tuossa Helsinki-Rovaniemi välillä. Paras rataratkaisu on ollut oikorata Kouvolaan. Siinä oikeasti jätettiin turha mutka pois.
matka-ajan lyhentäminen on vain osa totuutta. Junaradoilla on merkittävä maanpuolustuksellinenkin merkitys! tästä ei vaan huhuilla ääneen. Jokainen on nähnyt miten tärkeässä roolissa radat on olleet Ukrainassa, valitettavasti vain ruskin hyödyksi