Mikä opettajan työssä kuormittaa?
Luin jokin aika sitten uutisen, jonka mukaan työ kuormittaa opettajia niin paljon, että reilusti yli puolet harkitsee alanvaihtoa. Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä siinä opettajan työssä oikeastaan on niin raskasta.
Kommentit (206)
Veikkaan että hirveä työmäärä per opettaja ja vaikeat oppilaat/vanhemmat.
t. ei opettaja
Itse en voisi toimia opettajana ihan vaan sen metelin takia. Ja nykylapset vaikuttavat sen verran kurittomilta, että turha odottaa mitään nätisti ja hiljaa istuvia ipanoita, vaikka miten yrittäisi toimia auktoriteettina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei ole enää pelkkä opettaja vaan myös sihteeri, portsari, terapeutti... sekä kaiken lisäksi vanhempien emotionaalinen roskasanko
Hyvin monissa muissakin akateemisissa töissä joutuu tekemään tukitehtävät itse. Se on nykyaikaa.
Se on typerää, koska meitä sihteereitä ja assareita olisi tarjolla pilvin pimein.
Opettajantyössä kuormittavat keskeytykset. Niitä tulee yksi ehkä keskimäärin puolessa minuutissa. Ei ole kynää, ope Veeti löi, Minna-Maarit laitatko sen hiustensuoristusraudan pois, viitsitkö Eemeli lopettaa sen monisteesta lennokin tekemisen... 960 keskeytystä päivässä, 4800 keskeytystä viikossa, satoja tuhansia keskeytyksiä vuodesssa. Tätä vuodesta toiseen.
Aivoni ovat opettajantyössä muokkaantuneet jonkinlaisiksi ADHD-aivoiksi. En pysty enää olemaan rauhassa ympäristössä, jossa ei ole jatkuvaa ärsyketulvaa. Aivot ovat jatkuvassa hälytystilassa, ja myös vapaa-ajalla keskittymiskykyni on täysin kadonnut. Let's go ride bikes, Jalmari laitatko sen mattoveitsen pois.
Opettajantyö on myös aiheuttanut paljon muistihäiriöitä. En esimerkiksi muista enää elokuvia joita olen nähnyt, enkä kirjoja joita olen lukenut. Myös ihmiset ovat kadonneet mielestä, sillä kohtaan heitä päivän aikana noin 100 ja vuodessa ehkä 700. Kaikesta on tullut ohivirtaavaa jatkuvaa ärsyketulvaa, eikä mikään enää jää mieleen millään tavalla.
Jokainen oppilas toki kuvittelee, että olen erityisen kiinnostunut juuri hänen asiastaan. Saan jatkuvasti hyvää palautetta siitä, miten kohtaan heidät henkilökohtaisella tasolla ja lämpimän kunnioittavasti.
Että tervetuloa vaan kokeilemaan.
Työni opettajana on sen verran kuormittavaa, että olen joutunut lopettamaan kaikki harrastukseni yhtä lukuun ottamatta,
Olen aineenopettajana pienessä kunnassa, jossa koulutalon ulkopuolisia koulun asioita hoitavia henkilöitä ei ole. Koulun väki hoitaa silloin koko opetustoimen asiat. Sellaiset asiatkin, joita kaupungeissa hoitavat sivistysjohtajan sihteerit.
Luokka lähtee retkelle -> kilpailuta bussit
Ops pitää päivittää -> tee tämäkin itse
Luokat pitää tyhjentää remontin takia -> pakkaa ja suunnittele siirto (onneksi tavaroiden kantamisesta varastoon voitiin kieltäytyä)
Tulee uusi oppilas -> tilaa kirjat, selvitä aikaisemmasta koulusta hänen opintojensa tilanne jne.
Oppilas myöhästyy koulukyydistä -> järkkää korvaava kyyti
Yksi ihan uusi stressitekijä ovat vanhemmat. Opea saatetaan syyttää esim. kiusaamisesta, jos hän haluaa oppilaan tulevan tukiopetukseen huonosti menneen kokeen jälkeen.
Et ehdi hoitaa asioita sitä mukaa, mitä niitä tulee ja vastuu niistäkin, jotka eivät tunnille tule.
Rehtori ei pidä puoliasi ja teet aina väärin. Et voi vaatia keneltäkään (huoltajat, oppilaat, kollegat) mitään, mutta silti pitäisi huomioida kaikki ja onnistua. Joudut kyttäämään vaikkapa poissaolomääriä ja puuttumaan niihin, mutta mitään muutosta ei ikinä saada aikaiseksi. Tompalla on 100 läksyunohdusta, muttet voi sillekään yhtään mitään. Wilma kilkattaa haukkumisviestejä huoltajilta. Sinut on lisätty työpajaan, jossa suunnittelet meidän koulun toimintakulttuuria, jota kukaan ei kuitenkaan noudata.
Kun pidän vaikka kokeen, pitää tehdä kolme erilaista joka luokalle. Tunnillakin järjestän kolmet eri tehtävät. Erityisopettajaa ei tietenkään ole koskaan käytettävissä heikoille, jotka eivät tajua sisällöstä mitään ja luonnehäiriöisiset melskaavat mukana yhtälailla. Psykopaattisilmäinen voi kertoa, että hänellä on repussa puukko, mutta ei se ole iso juttu rehtorin mielestä. Sinun pitää vahtia, ettei kukaan revi 90-luvulta kierrätettyä kirjaa tai karkaa ikkunasta, sillä sekin olisi sinun syysi eikä uusia välineitä saa määrärahojen puutteen takia. Oppilaat haukkuvat sinua läskiksi lehmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille, jotka haluaa maistiaisen opettajan työstä, hakeutumista sijaisrekisteriin.
Olin päivän yläkoulun sijaisena muutama vuosi sitten ja se riitti. Nostan hattuni kaikille opettajille, mutta erityisesti heille jotka opettaa huonompien alueiden yläkouluissa. Järkyttävä meno.
Sijainen ei saa opettajan työstä kyllä edes sitä oikeaa kuvaa. Poissaoleva opettaja on suunnitellut tunnit siten, että sijaisen olisi ne mahdollista toteuttaa. Sijainen pitää vain ne valmiiksi suunnitellut tunnit ja lähtee sitten kotiin. Ei hänellä ole mitään muita opettajan työhön kuuluvia tehtäviä välituntivalvontoja lukuunottamatta.
Voin opettajana kertoa henkilökohtaiset syyni, jotka eroavat varmasti paljon muiden opettajien syistä. Jokaisella on omansa.
Eniten minua kuormittaa se, kuinka opettajan työ jatkuvasti muistuttaa minua siitä, että minulla ei ole puolisoa. Saan joka päivä katsella vierestä, kun kollegani ja jopa oppilaani ovat onnellisesti parisuhteissa tai seurustelevat. Minä taas joudun olemaan vuodesta toiseen yksin, vaikka olen kehittänyt itseäni ja etsinyt elämänkumppania jo 15 vuotta. Se turhauttaa erityisen paljon, että ainoat sinkut, joihin saan edes puheyhteyden, ovat omat oppilaani. En kiinnosta oppilaitani, eikä suhteesta oppilaaseen voisi ikäeron takia muutenkaan tulla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työni opettajana on sen verran kuormittavaa, että olen joutunut lopettamaan kaikki harrastukseni yhtä lukuun ottamatta,
Olen aineenopettajana pienessä kunnassa, jossa koulutalon ulkopuolisia koulun asioita hoitavia henkilöitä ei ole. Koulun väki hoitaa silloin koko opetustoimen asiat. Sellaiset asiatkin, joita kaupungeissa hoitavat sivistysjohtajan sihteerit.
Luokka lähtee retkelle -> kilpailuta bussit
Ops pitää päivittää -> tee tämäkin itseLuokat pitää tyhjentää remontin takia -> pakkaa ja suunnittele siirto (onneksi tavaroiden kantamisesta varastoon voitiin kieltäytyä)
Tulee uusi oppilas -> tilaa kirjat, selvitä aikaisemmasta koulusta hänen opintojensa tilanne jne.
Oppilas myöhästyy koulukyydistä -> järkkää korvaava kyyti
Ihan samat työt joutuu hoitamaan suuremmassakin kaupungissa.
Kaiken huippu valituksissa oli se, kun yritin eriyttää opetusta ja tarjota haastavampaa ja helpompaa sisältöä oppilaiden tavoitteista riippuen - olisi pitänyt tasapäistää, vaikka osa oppilaista ei osaa kunnolla lukea, osa ei jaksa käydä koulussa, osa on vakavasti masentunut, joku autisti ja joku haluaa huoppulukioon! Nykykoulu on ihan fucked up ja huoltajat vielä enemmän sekaisin. Jaksapa näitä sekavia vaatimuksia päivästä toiseen sekoamatta ja muista hymyillä ja säilyttää positiivinen asenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk kesäloman jälkeen todella raskasta taas mennä töihin. Veikkaan ettet ole ksokaan kokeillut 3kk kesälomaa.
t. ope
Kerro heti, missä! Haen sinne!
Opettajilla ei todellakaan ole kolmen kuukauden kesälomaa. Hommia riittää pitkälle kesäkuuhun. Samoin töitä aloitellaan elokuun alkupuolella. Millään matematiikalla siihen väliin ei jää kolmen kuukauden kesälomaa.
Se stressaa, ettei ole enää aikaa tehdä perustyötä hyvin.
Koko ajan on hirveä kirjausrumba kaikesta menossa ja wilma-viestejä, puheluita, Teams-viestejä, wa-viestejä, sähköposteja tulee ovista ja ikkunoista, kun pitäisi edes joskus olla aikaa keskittyä opettamiseen ja oppilaaseen.
Kymmenessä vuodessa kaiken oheissälän määrä lisääntynyt ihan eksponentiaalisesti, silti samat työtunnit (virallisesti). Siinä alkaa väistämättä kyynistyä, kun pitää joko repiä kaikki omasta selkänahasta (perheen ajasta, omasta hyvinvoinnista ja yöunista) tai sitten rajata työtä niin, ettei enää välitä siitä ettei se tule tehtyä riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajantyössä kuormittavat keskeytykset. Niitä tulee yksi ehkä keskimäärin puolessa minuutissa. Ei ole kynää, ope Veeti löi, Minna-Maarit laitatko sen hiustensuoristusraudan pois, viitsitkö Eemeli lopettaa sen monisteesta lennokin tekemisen... 960 keskeytystä päivässä, 4800 keskeytystä viikossa, satoja tuhansia keskeytyksiä vuodesssa. Tätä vuodesta toiseen.
Aivoni ovat opettajantyössä muokkaantuneet jonkinlaisiksi ADHD-aivoiksi. En pysty enää olemaan rauhassa ympäristössä, jossa ei ole jatkuvaa ärsyketulvaa. Aivot ovat jatkuvassa hälytystilassa, ja myös vapaa-ajalla keskittymiskykyni on täysin kadonnut. Let's go ride bikes, Jalmari laitatko sen mattoveitsen pois.
Opettajantyö on myös aiheuttanut paljon muistihäiriöitä. En esimerkiksi muista enää elokuvia joita olen nähnyt, enkä kirjoja joita olen lukenut. Myös ihmiset ovat kadonneet mielestä, sillä kohtaan heitä päivän aikana noin 100 ja vuodessa ehkä 700. Kaikesta o
Amen. T. toinen ope, jolla työperäinen adhd
En huomannut yhtään kommenttia, jossa olisi tuotu esiin työpaikkakiusaaminen, simputus ja muu epäasiallinen kohtelu, joka tulee toisen opettajan taholta.
Olen työskennellyt korkeakoulussa, jossa työilmapiiri oli jopa useimmilla laitoksilla huono juuri tämän takia
Tunnen peruskoulun aineopettajan, joka kokee joutuneensa silmätikuksi omassa koulussaan, jossa kumminkin opettanut parikymmentä vuotta.
Tämä opettaja ei pidä oppilaita tai heidän vanhempiaan kuormittavina, vaan muutamaa muuta opettajaa. Työsuojelusta/luottamushenkilöistä ei ole ollut tukea.
Vierailija kirjoitti:
Opettajantyö on myös aiheuttanut paljon muistihäiriöitä. En esimerkiksi muista enää elokuvia joita olen nähnyt, enkä kirjoja joita olen lukenut. Myös ihmiset ovat kadonneet mielestä, sillä kohtaan heitä päivän aikana noin 100 ja vuodessa ehkä 700. Kaikesta o
Ennen ei ollut opettajilla tuollaisia ongelma. Tunnilla häiritsemisestä seurasi se, että oppilas sai karttakepistä sormille, ja muutaman kerran jälkeen oppilas kyllä aika hyvin muisti, että todellakaan ei kannata häiritä.
"Ennen ei ollut opettajilla tuollaisia ongelma. Tunnilla häiritsemisestä seurasi se, että oppilas sai karttakepistä sormille, ja muutaman kerran jälkeen oppilas kyllä aika hyvin muisti, että todellakaan ei kannata häiritä."
Ihan oikeasti tuotakaan ei tarvittaisi, jos kurinpito koulussa olisi järkevästi järjestetty ja kaikessa korostettaisiin sitä, että opettajat ja muu henkilökunta ovat auktoriteetteja eivätkä oppilaiden kavereita. Perinteiset käytännöt takaisin, kuten yhtenä esimerkkinä se, että puhuessa noustaan seisomaan pulpetin viereen. Ja mitä rangaistuksiin tulee, niin niitä on monenlaisia ihan laillisesti annettavissa. Vaikkapa se, että asiattomasti käytetyt esineet otetaan välittömästi takavarikkoon ilman varoituksia. Tai se, että jälki-istunnot suoritetaan siten, että ne ovat pelote. Vaikkapa taululle piirrettyä X:ää hiljaa ja liikkumatta tuijottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä leipääntynyttä opettajaa kohden on kymmenen epätoivoista havittelemassa samaa työtä. Moni joutuu kouluttautumaan uudestaan kun töitä ei löydy. En epäile etteikö vaikkapa murrosikäisten paimentaminen olisi raskasta mutta luulisi pitkien lomien ja hyvän palkkatason kompensoivan.
Töitä löytyy kyllä, kun tulee sieltä pääkaupunkiseudulta ulos. Toki okl-kaupungeissa on myös opettajista ruuhkaa. Mutta täällä muuttotappiokunnissa ei aina löydy edes päteviä hakijoita.
Itse hain kielten opettajan paikkaa muuttotappiopaikkakunnalta Pohjois-Karjalasta v. 2011. Hakijoita oli 37,haastatteluun otettiin kahdeksan, minä heidän joukossaan. Kaikki kahdeksan päteviä hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille, jotka haluaa maistiaisen opettajan työstä, hakeutumista sijaisrekisteriin.
Pääseekö opettajan sijaiseksi kuka vaan niin kuin päiväkotisijaiseksi pääsee? Vai pitääkö siihen olla joku koulutus?
Idiootit pennut ja vielä idiootimmat nykyvanhemmat !