Menisitkö äitipuolesi hautajaisiin tässä tilanteessa
Olit jo sen verran iso äitipuolen tultua kuvioihin, ettei sinulla syntynyt häntä kohtaan mitään "äiti-fiilistä". Päinvastoin muistat liiankin hyvin miten esimerkiksi jouduit luovuttamaan oman huoneesi tämän äitipuolen lasten käyttöön.
Isän kuoltua äitipuoli hankaloitti perinnönjakoa ja lisäksi mm. vei lapsuudenkodistasi esim. isäsi tavaroita ilman lupaa. Näistä ei kuitenkaan koskaan jälkeenpäin puhuttu, vaikka olitkin ne huomannut. Äitipuoli ja isä eivät olleet naimisissa ja talo oli yksin isän.
Aikuisena meni välit poikki äitipuolen lapsiin heidän törkeän käytöksensä vuoksi. Eivät hyväksyneet puolisoasi ja haukkuivat tätä erittäin törkeästi.
Koska välit äitipuolen lapsiin meni poikki, et enää ollut äitipuolenkaan kanssa missään tekemisissä. Tämä tilanne kestänyt yli 10 vuotta.
Sitten äitipuoli kuolee. Menisitkö hautajaisiin? Sinne on menossa myös biologinen sisaresi jolle äitipuoli oli äidin asemassa ja tämän lapset sisarusten asemassa ja ainakin hän olettaa että sinäkin tulet
Kommentit (42)
En menisi. Tosin en muutenkaan toimi sosiaalisissa tilanteissa kuten useimmat ihmiset toimivat.
Jaa. Ihan miten itse kokee parhaaksi. Jos pystyy antamaan anteeksi äitipuolen mokailut, niin miksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ihan miten itse kokee parhaaksi. Jos pystyy antamaan anteeksi äitipuolen mokailut, niin miksi ei.
Mutta vasta kuoleman jälkeen?
Jos olisin menehtyneen aikuinen lapsi niin en pitäisi siitä että ihminen joka ei ole ollut äitini kanssa missään tekemisissä 10 vuoteen äidin ehkä ikävöidessäkin, tulisi sitten äidin kuoltua paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vasta kuoleman jälkeen?
Niin? Mitä sillä on väliä milloin antaa anteeksi ihmisille.
En menisi. Jos biologinen sisareni kysyisi, miksen, vastaisin, etten kokenut kyseistä ihmistä itselleni läheiseksi, mutta hän voi kyllä mennä. Voisin laittaa ehkä adressin.
En menisi. Pahoittelisin tilannetta sisarelle. Lähettäisin adressin
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin menehtyneen aikuinen lapsi niin en pitäisi siitä että ihminen joka ei ole ollut äitini kanssa missään tekemisissä 10 vuoteen äidin ehkä ikävöidessäkin, tulisi sitten äidin kuoltua paikalle.
Ajatteleeko moni näin? Vaikka aikuinen lapsi olisi itse aiheuttanut välirikon?
Saattaisin mennä tuon sisaruksen vuoksi. Äitipuolihan on jo kuollut, mutta todennäköisesti tukisin läheistä hänen surussaan.
Kyse on nyt sun ja sen sun sisaren välisistä asioista. Tarvitsisiko hän sinua paikalle omaksi tuekseen ja haluatko mennä sitä tukea antamaan?
Vierailija kirjoitti:
Menisin ja sylkäisisin hautaan.
Tuota noin. Syljeskele sinä sinä kattoon.
En menisi. En ymmärrä miksi edes kutsut häntä äitipuoleksi. Ei ollut sinulle äiti, sisaruksellesi oli mutta ei se sinua mihinkään velvoita. Lähetä adressi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se olisi ihan oma valinta ja kaunis ele. Jokaisen oma valinta, meneekö hautajaisiin.
en kyllä viitsisi kantaa kaunaa kuolleelle enkä loukkaaantuisi, kun toinenkaan ei.
En minä tee mitään asioita velvollisuuden vuoksi. En menisi jos se sydämessä ei tunnu oikealta. Sisar pärjää kyllä jos on aikuinen. Ja hänellähän on siellä tukenaan sisarpuolet.
Tee siten kuin sinusta sopivalta tuntuu. Ei tuossa ole oikeata tai väärää.
En menisi, enkä edes olettaisi kenekään odottavan paikalle, etenkin jos ei ole varta vasten kutsuttu.
Itse en varmaan menisi, en halua tehdä juuri mitään sosiaalisia asioita pelkän velvollisuuden vuoksi. Jos tämä äitipuoli ei ollut sinulle läheinen, voit hyvin jäädä pois. Toisaalta, et menetä mitään vaikka menisitkin?