Miten opiskelija voi pärjätä rahallisesti?
Katselin yksiöiden vuokrahintoja. Halvimmatkin lähes 600 e (Tampereen Hervanta). Kaikki tuntuvat asuvan yksiöissä. Miten opiskelijoilla on rahaa?
Millaisia kk-hintoja muut opiskelijat maksaa vuokraa, paljon saa asumistukea ja opintorahaa?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Samat tuet ne on vanhoillekin opiskelijoille. Siitä vaan lainaa ottamaan.
Tulee kyllä itselle tarpeeseen tuo korotus koska mulla jää syksylle enää 3kk aikuiskoulutustukea. Joulukuussa pitäisi olla valmistuminen.
Onko sulla oikeus opintotukeen? Useimmilla aikuisopiskelijoilla on opintotuet käytetty jo aikapäiviä sitten.
Kämppis tai parisuhde puolittaa vuokran. Kesällä on 4 kuukautta aikaa tehdä töitä. Välttämättä ei tarvitse edes ilta- ja viikonlopputöitä talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vanhemmat auttaa kuluissa. Eivätkö omat vanhempasi auta?! Oma isäni maksoi puolet vuokrastani, kun opiskelin. Ja toi monta kertaa kuussa ruokaa jääkaapin täyteen. Sain keskittyä opiskeluun, kun ei tarvinnut käydä töissä. En pidä älykkäänä käydä töissä, jos aikoo valmistua hyvin arvosanoin ja nopeasti, sen sijaan kannattaa hyödyntää vanhemmilta saatava taloudellinen tuki. Opintolainaa 0€.
Kaikki ei ole niin älykkäitä, että olisivat valinneet maksukykyiset vanhemmat.
Maksukyvyttömien vanhempien lapset nyt tuskin ovat koskaan asuneetkaan kotona, vaan jossain sijaisperheessä huostaan otettuna. Jos maksukyky katoaa lapsen tullessa täysi-ikäiseksi, kyse ei ole maksukyvystä.
Mitä ihmettä? Mun vanhemmat eivät ole kyenneet tukemaan mua eurollakaan lähdettyäni kotoa. Itse asiassa olen itse välillä lainannut heille rahaa. Mutta ihan tavalliset vanhemmat he olivat, ei olla oltu lastensuojelun asiakkaita. Isällä korkeakoulutus ja arvostettu työpaikka, äiti oli jäänyt kotiäidiksi. Lapsia vaan oli aika monta... Ei siinä isokaan palkka loputtomiin riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa pystyisi opiskelemaan lapsuudenkodissaan asuen.
Suurin osa ei opiskele kaupungissa, jossa vanhemmat asuu. Sitä paitsi tuolla logiikalla kaikki aikuiset voisivat asua vanhempiensa luona ja maksattaa kulunsa heillä.
Oletus ilmeisesti on, että vanhemmilla sitä rahaa riittää. Ikävä kyllä kaikilla ei ole hyväosaisia vanhempia.
Ei vanhempien tarvitse olla varakkaita. Rahaa säästyy silti, jos asuu heidän luonaan.
Kulutonta asumista ja elämistä ei ole. Joku ne kulut maksaa. Jos asuu vanhemmilla, he maksavat asumisen. Sama pätee ruokaan, sähköön, veteen jne.
Ei se vanhemmilla asuvan opiskelijan opintotuki mitenkään kata sellaisia menoja, vaan siinä a
Vanhemmat maksoivat lapsen asumisen myös lapsuudessa. Jos pystyivät ennenkin, miksi eivät pystyisi enää?
No onhan se eri asia maksaa 2 asunnon kulut kuin yhden. Ja suhteessa ruokakassien hinta 2. talouteen on enemmän kuin se että tekee vähän isomman satsin soppaa tai kastiketta.
Vrt karkeasti kun tytär asui kotona meidän asumiskulut okt:ssa 300€ per kk ja ruokakulut 600€/kk. Lisäksi esim nettikulu - miehen työnantaja maksaa kotiin 0€
2 asunnon kulut (ilman opiskelijan asumistukea) 870€ ja ruokakulut 2 talouteen 750€, nettiyhteys 25€.
Tuossa jo heittämällä 2 asunnon kulut 725€ kalliimmat kuin kotona asuvan kohdalla. Kuinka monella on varaa tuohon?
Kyllä sitä selviää, kunhan ei yritä elää yli varojensa. Kun tulot on olemattomat, niin silloin ei voi asua hienossa kämpässä joka on kuin suoraan sisustuslehdstä, matkustella ja käydä kalliilla kampaajalla, bilettämässä yms. Ellei ole rikkaat vanhemmat jotka sponssaa tai sitten ottaa lainaa ja elää velaksi.
Mutta jos haluaa velatta pärjätä niin sitten kituutellaan ja eletään halvasti, keskitytään siihen opiskeluun. Siinä on syynsä, miksi ennenkin sanottin että opiskelijat syö pelkkää makaroonia ja kaurapuuroa.
Mun poika asuu tyttökaverin kanssa kaksiossa. Vuokra on 950e+ sähkö lisäksi, saavat asumistukea yhteensä n 450e ja molemmat opintorahaa sen 278e. Se on yht kaikki n 1000e.
Molemmilla on säästöjä ,kun kävivät töissä ennen opiskelua. Sillä ne elää ja menevät tietysti kesällä taas töihin.
Ei siinä leveästi elellä ,mutta pärjäävät suu säkkiä myöten.
Tiukkaa se tekee omallakin lapsella, mutta opiskelijayksiö on onneksi vähän päälle 500/kk. Silti iso osa opintorahasta menee siihen asumistuen lisäksi. Minä autan jonkun verran.
Kannattaa syntyä rikkaaseen perheeseen. Se on kuulkaas ihan oma valinta.
Onkohan muuten yleisempää että ensin käytetään Kelan opintotuet ja sitten aikuiskoulutustukea vai toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä selviää, kunhan ei yritä elää yli varojensa. Kun tulot on olemattomat, niin silloin ei voi asua hienossa kämpässä joka on kuin suoraan sisustuslehdstä, matkustella ja käydä kalliilla kampaajalla, bilettämässä yms. Ellei ole rikkaat vanhemmat jotka sponssaa tai sitten ottaa lainaa ja elää velaksi.
Mutta jos haluaa velatta pärjätä niin sitten kituutellaan ja eletään halvasti, keskitytään siihen opiskeluun. Siinä on syynsä, miksi ennenkin sanottin että opiskelijat syö pelkkää makaroonia ja kaurapuuroa.
Opintoraha 279,38 euroa ja siihen 70% asumisesta tiettyyn rajaan asti. Jos asuminen maksaa vaikka 450 euroa per kk, jää siitä maksettavaksi itse 135 euroa, jolloin opintorahasta jää 144 euroa. Tuolla sitten pitää maksaa puhelin, netti, sapuskat, lääkkeet ja muu tarpeellinen. Että kyllä saa todellakin hyvin niukasti elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittää ensi syksy, jos varallisuus poistaa asumistuen. Mulla on perittyjä osakkeita, en niille osaa mitään tehdä, mutta kai ne pitää myydä. Harmittaa, kun ennakkoperintö menee ihan hukkaan. Jos en noita vielä olisi saanut, niin rahat säästyisivät käytettäväksi opintojen jälkeen. Ei siis kannata antaa opiskelijalle ennakkoperintöä, menee tuet.
Meillä nuorella sama tilanne. Suututtaa. Ei sitä "starttirahaa" oltaisi hänelle annettu, jos olisi tiedetty tukien pienenevän.
Oli nimenomaan tarkoitus opettaa häntä osakesäästäjäksi.
Olisitte vaan laittaneet rahat omalle tilille, johon lapsella olisi ollut käyttöoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.
Miksi ihmeessä yhteiskunnan tulisi tukea jos kerran on varallisuutta? Käsittämätön logiikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se osakkeiden myynti auttaa. Jos laitat myynnistä saadut varat tilille niin eikö ne tilillä olevat rahat ole myös varallisuutta ja jäät ilman tukea? Meillä sama ikävä tilanne. Opiskelija jäänee ilman asumistukea sen takia, että on jonkin verran varallisuutta.
Miksi ihmeessä yhteiskunnan tulisi tukea jos kerran on varallisuutta? Käsittämätön logiikka
On siinä se logiikka, että tälläkin hetkellä vielä saa olla varallisuutta mutta silti voi saada asumistukea. Varallisuusrajan tulo niistää köyhiltä viimeisetkin roposet ja mahdollisuudet säästämällä parantaa omaa asemaa tulevaisuudessa. Opiskelijoiden kohdalla lisää epäreiluutta tuo se, että olisi ollut se ja sama hummailla rahat perheen elämään vaikkapa syömällä ravintoloissa ja matkustelemalla, sen sijaan on säästetty nuorille pesämunat. Nyt sitten hummailijat saa tuet, säästäjiä taas rangaistaan. Perinteinen muurahainen vs. heinäsirkka -sadun asetelma. Reilua?
Toasilla on yksiöitä alle 600 egee, mutta jonot on pitkät.
Meillä 23-vuotias opiskelija asuu kotona. Puhtaasti taloudellisista syistä. Bussilla kulkee naapurikaupunkiin yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä se logiikka, että tälläkin hetkellä vielä saa olla varallisuutta mutta silti voi saada asumistukea. Varallisuusrajan tulo niistää köyhiltä viimeisetkin roposet ja mahdollisuudet säästämällä parantaa omaa asemaa tulevaisuudessa. Opiskelijoiden kohdalla lisää epäreiluutta tuo se, että olisi ollut se ja sama hummailla rahat perheen elämään vaikkapa syömällä ravintoloissa ja matkustelemalla, sen sijaan on säästetty nuorille pesämun
Jokaisen tulisi pärjätä ihan omillaan ja vasta sitten kun ei pärjää tulisi voida saada tukia. Nyt tukia jaetaan vaikka omaakin rahaa olisi mikä on yksi syy miksi verot ovat sitä tasoa mitä ne nyt ovat. Mutta, onneksi tähän on tulossa muutos.
Minun opiskeluaikoina käytiin viikonloppuisin ja yksittäisinä arki-iltoina töissä ja sillä rahoitettiin opiskelut opintotuen (ja mahdollisesti joillakin lainan) lisäksi. Ei oletettu että voidaan elää mitään luksuselämää hienoine ravintoloineen ja matkusteluineen.
No käytännössä opiskelijat, joilla ei ole töitä tai joilla ei ole säästöjä, elää lainarahalla. Sitähän saa, ja Kokoomus haluaa, että sitä otetaan. Lainaa sai minun opiskeluaikaan muistaakseni hieman alle 6 tonnia vuodessa, jos nosti kaikki. Päälle asumistuki ja opintotuki, niin kyllä sillä 600e vuokrakämpässä pystyy elämään. Eri asia vaan, että onko hyvä velkaannuttaa ihmisiä jo ennen kuin he ovat kunnolla työelämässä
t. 21t euroa lainaa maisteriopintojen jälkeen
Nykyisissä soluissa on sellaisiakin, että jokaisella on huoneessaan oma vessa ja suihku ja vain keittiö on yhteinen. Mutta edes nämä ei tahdo kelvata suomalaisille! Tuttu nuorimies asui tuollaisessa ainoana suomalaisena.