Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokraturva varoittaa: Asumistuen leikkaukset nostavat vuokria

Vierailija
01.02.2024 |

LEIKKAUKSET yleiseen asumistukeen tulevat nostamaan halvempien asuntojen vuokria kasvukeskuksissa, sanoo vuokra-asuntovälittäjä Vuokraturvan toimitusjohtaja Timo Metsola.

Yleinen asumistuki pienenee huhtikuussa. Tuolloin asumistuen omavastuuosuus kasvaa 42 prosentista 50 prosenttiin ja tuen korvausprosentti pienenee. Nämä muutokset koskevat kaikkia yleistä asumistukea saavia ruokakuntia.

Lisäksi yleisen asumistuen 300 euron ansiotulovähennys poistuu.

Metsolan mukaan edullisten asuntojen vuokrat nousevat leikkausten seurauksena, koska ne tehdään kerralla ja moni vuokralainen yrittää samanaikaisesti vaihtaa asuntoaan edullisempaan.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010197320.html?utm_medium=promobox&utm…

Kommentit (277)

Vierailija
101/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvimpien asuntojen vuokrat ehkä hetkellisesti nousee tuossa, mutta sen jälkeen vähän kalliimpia asuntoja jää tyhjilleen ja vuokranantajat joutuvat laskemaan niiden vuokria. Sen jälkeen taas halvimpienkien vuokrat laskee jos samaan hintaan saa paremman.

Kokonaisuutena tämä tulee laskemaan vuokria.

Hallituksen asumistukea koskevassa esityksessä todettiin, että leikkaukset tuskin tulevat laskemaan vuokria.

Hallitus toki aluksi uskotteli, että vuokrat laskee, kunnes joutui toteamaan ettei tästäkään ole mitään hyötyä kenellekään

Säästölaki mikä tulee kalliiksi. Mutta perskokkareet ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat ruoskia köyhiä.

Miten säästöt tulevat kalliiksi? 

Vierailija
102/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vuokranantajat toki voivat pitää asuntoja tyhjillään ja ottaa takkiin aivan niin paljon kuin haluavat, mutta rationaalista toimintaa se ei ole.

Kerta tiedät mitään taloustieteestä, niin anna minulle yksi tiheästi asuttu kaupunki (ei kehitysmaa) jossa tuet asuntoihin on lopetettu ja vuokrat ovat siellä alentuneet siitä johtuen? Ja mielellään alle 10v tapahtunut.

Eipä tarvinnut kauaa etsiä, sinun se olisi pitänyt perustella miten tukien vähentäminen nostaa vuokria :D

In the case of the United Kingdom, Gibbons and Manning (2006) show the direct

relationship between subsidies and rental prices in a context of high demand and rigid rental

housing supply. In particular it is estimated that, in the mid-1990s, between 60% and two-

thirds of the reducti

Anna linkki koko tekstiin. Ja... "In the mid 1990" eli vuonna 1990-luvulla nuo alenivat. Eli mitä, yli 30v sitten. Mitä tapahtui yli 30v sitten ei liity millään tavalla nykytilanteeseen, siksi pyysinkin ALLE 10v sitten tapahtunutta vuokrien alennusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että alkaa tulla paljon irtisanomisia. 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

On! Pääsen etanahommiin peruspäivärahalla ja kulukorvauksella, ihanata. Hönöilystäni aletaan maksamaan ja pääsen "vaki naiseksi" 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Konepajoja loppuu ja miehet pääsevät työmarkkinatuella hiekoittamaan koulujen pihoja työkokeiluun. 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
104/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että alkaa tulla paljon irtisanomisia. 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

On! Pääsen etanahommiin peruspäivärahalla ja kulukorvauksella, ihanata. Hönöilystäni aletaan maksamaan ja pääsen "vaki naiseksi" 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Konepajoja loppuu ja miehet pääsevät työmarkkinatuella hiekoittamaan koulujen pihoja työkokeiluun. 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Mut mä Hönö joudun aina kun on kokous ottamaan sairaslomaa tai lomapäivän, kun en pysty olemaan siellä. Mut kai mä pääsen "vaki naiseksi?

Vierailija
105/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun osa-aikatyötä tekevät tarjoilijat lopettavat työt niin saatte odottaa lounasta ravintoloissa 2 h. Toivottavasti ruokatauko riittää 😂😂😂😂😂

Lounasravintola on kuollut bisnesidea etätyöaikana.

Niin, laittakkoot rakennusmiehet työmaalleen jääkaapin tai asfalttimiehet. 

😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
106/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halvempien asuntojen vuokrat hetkellisesti nousevat kun työttömiksi joutuneet omistusasujat joutuvat myymään asuntonsa asuntojen hintojen ollessa vielä alamaissa, niin kokoomusministerille ja vauraammille äänestäjilleenhän tämä riittää: hän saa uuden sijoitusasunnon halvalla, ja pystyy naulaamaan vuokratason pitkäksikin aikaa tuolla korkeammalla vuokratasolla (ei köyhillä ole varaa jatkuvasti muuttaa asunnosta toiseen).    

Vierailija
107/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asfalttimiehet odottavat lounasta 2 h. 

Laittakoon jääkapin maantielle ja vessapytyn. 

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
108/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin omistusasujien asumistuen poistaminen siirtää omistusasujia vuokra-asujiksi. Heillä on varaa maksaa korkeampia vuokria.

Vierailija
109/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos halvempien asuntojen vuokrat hetkellisesti nousevat kun työttömiksi joutuneet omistusasujat joutuvat myymään asuntonsa asuntojen hintojen ollessa vielä alamaissa, niin kokoomusministerille ja vauraammille äänestäjilleenhän tämä riittää: hän saa uuden sijoitusasunnon halvalla, ja pystyy naulaamaan vuokratason pitkäksikin aikaa tuolla korkeammalla vuokratasolla (ei köyhillä ole varaa jatkuvasti muuttaa asunnosta toiseen).    

Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä tukia saa pitkään aikaan. 

Vierailija
110/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun työttömänHönön pitää osata kaikki sama mitä vakituinen, jos työtä on 6 kuukautta?

Ja seuraavana vuonna taas uusi työpaikka. 

Itse en ole harrastanut liikuntaa 30 vuoteen. En jaksa. Elämä on täyttä paskaa. Ja vielä jatkuvaa työttömien haukkumista. 

Itse olen jo neljättä syksyä uudessa työpaikassa koe-ajalla. Työsopimus 6 kuukautta, josta koe-aika 3 kuukautta eikä aluksi saa sairasajan palkkaa.

Vierailija
111/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän se on tarkoituskin. Ajetaan kaikki kohtuuhintaiset vuokranantajat pois korkeilla koroilla, kiinteistöveroilla ja tukien leikkauksilla ja nämä kaikki asunnot ostavat sitten kokoomuslaiset ynnämuut.

Esim torin uudessa vuokraussivulla ei saa edes vuokrata asuntoa alempaan hintaan kuin mitä se sivusto on päättänyt, että se hintatason tulee olla. 

Näillä tavoin ne edullisetkin vuokraajat pakotetaan korkeisiin hintoihin ja kun kukaan ei halua vuokrata sen hintaisia asuntoja, heidän on pakko myydä ja rikkaat ottavat asunnot nopeasti haltuun. 

Vierailija
112/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista. 

Vierailija
113/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun työttömänHönön pitää osata kaikki sama mitä vakituinen, jos työtä on 6 kuukautta?

Ja seuraavana vuonna taas uusi työpaikka. 

Itse en ole harrastanut liikuntaa 30 vuoteen. En jaksa. Elämä on täyttä paskaa. Ja vielä jatkuvaa työttömien haukkumista. 

Itse olen jo neljättä syksyä uudessa työpaikassa koe-ajalla. Työsopimus 6 kuukautta, josta koe-aika 3 kuukautta eikä aluksi saa sairasajan palkkaa.

Voi voi 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
114/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa asutaan kimppakämpissä. Nelihenkinen perhe asuu yksiössä. Omakotitalosta vuokrataan huone opiskelijalle jne. Palataan ajassa 1950-luvulle.

Näin se tulee menemään. Kaipaanko? en todellakaan.

Vierailija
115/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista. 

Nuoremmilla eläkeikä on 69-vuotta. 

Kohta saa irtisanoa vanhempia palomiehiä jotka ei juokse yhtä kovaa kuin 20 - vuotiaat palomiehet. 

Vierailija
116/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna linkki koko tekstiin. Ja... "In the mid 1990" eli vuonna 1990-luvulla nuo alenivat. Eli mitä, yli 30v sitten. Mitä tapahtui yli 30v sitten ei liity millään tavalla nykytilanteeseen, siksi pyysinkin ALLE 10v sitten tapahtunutta vuokrien alennusta. 

Katsopas pöljä kun se mekanismi on aivan sama nykyään kuin vaikkapa 50 vuotta sitten. Niin yksinkertaista kuin kysyntä ja tarjonta. Sinä se et tiedä taloudesta hevon helvettiä enkä nyt mielipiteestäsi välitä niin paljoa että alkaisin enempää etsimään itsestään selviä tutkimustuloksia.

Vierailija
117/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä Hönö olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla. Ja joudun nuorten kanssa kilpailemaan.

Vierailija
118/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella teet kota 50-vuotiaana yhtä kovaa töitä kun 20 - vuotiaat, että ei tule irtisanomislappua. 

Vierailija
119/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella teet kota 50-vuotiaana yhtä kovaa töitä kun 20 - vuotiaat, että ei tule irtisanomislappua. 

Ei kai sulla ole sydänvaivoja. Kohta sut saa irtisanoa. 

Vierailija
120/277 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä Hönö olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla. Ja joudun nuorten kanssa kilpailemaan.

Voi voi 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän