Suomalaisten arvot ovat koventuneet, minkä arvelet olevan syynä?
Onkohan tästä enää ikinä paluuta aikaan jolloin me olimme ihmisiä toisillemme? Minä sanoisin että yhtenä syynä otsikon kysymykseen on älypuhelimet ja some. Nykyisin oletetaan, että jokainen etsii vastauksensa itse netistä, eikä toista ihmistä tavata enää edes virka-asioita hoitaessa. Kaikki on ulkoistettu nettiin, kaikki hoituu ilman, että tarvitsee tavata toista ihmistä.
tämä toki vain yksi syy muiden joukossa.
Kommentit (60)
Digitalisoituminen on syönyt hirveän määrän työpaikkoja. Matala syntyvyys. Terveyspalvelujen leikkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä aika oli jonka perään te haikailette?
Onko pöljempää sanontaa olemassa kuin se että ennen oli kaikki paremmin? :D
Osa ihmisistä on kaikkina aikoina räyhähenkiä, hulluja, sekaisin. Se mikä erottaa tästä ajasta on etteivät järjestyneet näin päättäväisesti valtaa himoavaksi lössiksi. Ja päästäkseen tavoitteisiinsa käyttävät hyvin kovia keinoja: leimaamista, syyttelyä, keksittyjä juttuja, avointa valehtelua, aivan kaikki aikaisemmin aivan tavattomana pidetty käy.
Aika väistämättä kovenee tälläisiltä psyko-vandaaleilta sivistystä puolustettaessa. Eihän heitä voi päästää sanelemaan omaa hulluuttaan yleiseksi laiksi. Minulle ei tuo sovi ainakaan.
Olen huomannut että aikaisemmin jopa orjallisesti sääntöjä noudattaneet suomalaiset ovat kääntäneet kelkkansa sen asian suhteen. Autoja pysäköidään miten sattuu, koirankakkoja ei kerätä, roskia ei lajitella ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Digitalisoituminen on syönyt hirveän määrän työpaikkoja. Matala syntyvyys. Terveyspalvelujen leikkaaminen.
Globalisaatio on vienyt enemmän työpaikkoja. Kiinaan oli niin kiva viedä tuotantoteollisuus. Samalla ilmasto pelastui. Toimistotyöläiset voivat sitten haukkua ihmisiä jotka ovat jääneet työttömäksi. Tekoäly onneksi tulee tasoittamaan tilannetta.
Oikeistolaiset ja erityisesti äärioikeistolaiset ovat hyvin itsekkäitä. Kun itsellä hyvin, se riittää ja vain sillä on väliä, että itsellä asiat hyvin. Ei ole viisautta tai sydäntä nähdä omaa napaa pidemmälle. Eikä nämä tarkoita, että laput silmillä syydettäisiin rahaa (mitä edes ole koskaan tehty) kehitysmaihin, vaan se kova ja välinpitämätön asenne aivan kaikkia muita kohtaan. Kanssaihmiset nähdään kilpailijoina, joita kadehditaan, yms.
Vierailija kirjoitti:
Äärioikeisto on vallassa, sitä ennen äärioikeisto huusi oppositiossa. Kun olen vuosia seurannut kotikaupunkini faceryhmissä, persut siellä riehuu ja haukkuu muita tosi julmasti, muistatte Ilkka Revon kirjoitukset naimistereistä, tyyli on juuri sitä. Pieni kaupunki, kaikki tuntevat toisensa ja siltikin persujen kielenköyttö on hirveää. Sitten persut ihmettelee, kun kukaan ei halua neuvotella niitten kanssa.
erimielta saa ja pitää olla, mutta eikö asiansa voi sanoa sivistyneesti. Persuissa vielä sekin jännä juttu, että jos vastapuoli sanoo rumasti, uhriutuminen on kauheaa. Halveksin persuja yli kaiken, juuri tuon käytöksensä takia. Joistakin asioista voisin olla samaa mieltä, mutta kun sen eteen haukutaan ja halvennetaan toisin asioista ajattelevat, olen päättänyt, etten ole oersujen kanssa missään tekemisissä. Kun kadulla tulee vastaan tuttu persu vaihdan kadun toiselle puolelle tai käännyn tulosuuntaan. Niin paljon persut ällöttää.&nb
Asut varmaan Kankaanpäässä?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että aikaisemmin jopa orjallisesti sääntöjä noudattaneet suomalaiset ovat kääntäneet kelkkansa sen asian suhteen. Autoja pysäköidään miten sattuu, koirankakkoja ei kerätä, roskia ei lajitella ym. ym.
Meillähän on täällä se ristiriita, että poliitikot huutaa yhteisestä hyvästä sun muusta, mutta sitä ei voi mitenkään todentaa heidän käytöksestään saati päätöksistään, niin väistämättähän se tapa valuu alaspäin.
Jos päättäjien vastaaminen kansalaisille loppuu siinä vaiheessa, kun on vaalit läpäisty, niin aika häjy sitä on kritisoida sitä mentaliteettia, että mä maksan veroni, se on riittävä panos tälle yhteiskunnalle.
Itsekeskeisyyden nousustahan tuo pitkälti johtuu. Vapaus, itselle eläminen, nautinnot, "elän vain kerran" jne. tietysti kivoja ajatuksia, mutta niin on kommunismikin. Ei vain toimi.
Vierailija kirjoitti:
Äärioikeisto on vallassa, sitä ennen äärioikeisto huusi oppositiossa. Kun olen vuosia seurannut kotikaupunkini faceryhmissä, persut siellä riehuu ja haukkuu muita tosi julmasti, muistatte Ilkka Revon kirjoitukset naimistereistä, tyyli on juuri sitä. Pieni kaupunki, kaikki tuntevat toisensa ja siltikin persujen kielenköyttö on hirveää. Sitten persut ihmettelee, kun kukaan ei halua neuvotella niitten kanssa.
erimielta saa ja pitää olla, mutta eikö asiansa voi sanoa sivistyneesti. Persuissa vielä sekin jännä juttu, että jos vastapuoli sanoo rumasti, uhriutuminen on kauheaa. Halveksin persuja yli kaiken, juuri tuon käytöksensä takia. Joistakin asioista voisin olla samaa mieltä, mutta kun sen eteen haukutaan ja halvennetaan toisin asioista ajattelevat, olen päättänyt, etten ole oersujen kanssa missään tekemisissä. Kun kadulla tulee vastaan tuttu persu vaihdan kadun toiselle puolelle tai käännyn tulosuuntaan. Niin paljon persut ällöttää.&nb
No enemmän kyllä suva kit ällöttää.Haukkua osat näköjään itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat vietiin aasiaan, matalasti koulutetuille ei enää löydy töitä, tässä jotkut huomaavat paikan tehdä politiikkaa syyllistämällä mmmmuuttajia jotka ovat aina hyvä kohde, keskiluokka ei koe enää olevansa turvassa vaan alkaa suojella vain omia resurssejaan, köyhät eivät mahdu tähän yhtälöön vaan heidätkin nähdään uhkana. Syyllisiä ovat ryöstökapitalismi ja ylikulutus joka vaatii halvalla tuotettua pskaa vaikka sieltä aasiasta.
Niin. Vielä muutama kuukausi sitten kaikki muut puolueet ja media vaativat saada suomeen 1700 eurolla kuussa työntekijöitä. Kyllä tuollaisella orjatyövoiman haalimisella on tässä kapitalistisessa yhteiskunnassa merkitys työntekijän asemaan.
Loiset makaa kotona kun tuolla "orjapalkalla"ei voi mitenkään sohvalta nousta.
Syynä on persut. Heidän tulonsa kovensi puheita ja teki kaikenlaisesta rasismista ja jopa fasismista salonkikelpoista. Ei liity kännyköihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on persut. Heidän tulonsa kovensi puheita ja teki kaikenlaisesta rasismista ja jopa fasismista salonkikelpoista. Ei liity kännyköihin mitenkään.
Halla-ahostakin on tehty lähes lapsien syöjää. Jokainen voi arvioida onko hän oikeasti niin kamala, vai onko enemmänkin haukkuvassa osapuolessa vähän vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-ahostakin on tehty lähes lapsien syöjää. Jokainen voi arvioida onko hän oikeasti niin kamala, vai onko enemmänkin haukkuvassa osapuolessa vähän vikaa.
En ota kantaa poliittiseen asiaan, mutta aikoinaan tuli telkkariin sellainen sarja kuin Heikoin lenkki. Katselin muutaman jakson ja ihmettelin mielessäni, miten rumasti siinä puhuttiin muista kilpailijoista. Siis ei minkäänlaista suodatinta, mitä toiselle ihmiselle voi sanoa. Musta tuntuu, että sen jälkeen yhä enenevässä määrin tällainen alkoi olla ihan yleistä myös normaaleissa kanssakäymisissä ja varsinkin siinä, mitä sosiaaliseen mediaan - erityisesti anonyyminä - kirjoitellaan. Ja myöhemmin sitten ihan omalla nimellään ja omalla pärställään voi suoltaa ihan mitä vaan. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, mutta tapaa, jolla ne ilmaisee, voisi jokainen vähän hioa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus että täällä on yksinkertaisia ihmisiä..
Vierailija kirjoitti:
Heikommat jätetään jalkoihin. Vanhukset, lapset ja vammaiset! Aivan kauhea kehityssuunta. Väliä on vain rahalla ja statuksella. Aivan älytöntä että jopa sieltä selkokielisistä kirjaston kirjoista leikattiin!
Ainakin vielä toistaiseksi vanhukset ovat se etuoikeutettu joukko. Nuorempien elintaso on koko ajan tutkitusti matalampi kuin edellisillä sukupolvilla.
Kuinka moni meistä tunnistaa kotoa opitun mallin siitä, että "kyllä minä pärjään?" Jopa siinä määrin, että joutuu oikeasti pysähtymään ja keskustelemaan itsensä kanssa tilanteessa, jossa tarvitsisi apua.
Meillä ihaillaan paljon heitä, ketkä kykenevät hyviin virkoihin ja palkkaan sekä omaavat korkeakoulutuksen. Kyllä koulutus kannattaa, tottakai, en sillä. Mietin vain yhä useammin, että kuinka suuri merkitys itselleni on ollut sosiaalisten taitojen kehityksen kautta se, etten ole kyennyt tähän kaikkeen yksin vaan useimmiten yhdessä muiden kanssa. En ole mikään hyvä veli -verkoston jäsen ja olen tehnyt kymmenen vuotta tilanteeseeni todella paljon työtä, mutta suurimmat harppaukset elämässäni ovat tulleet yhdessä muiden kanssa kehittäen heille parempaa työelämää ja siten kehittyen itse omassa työssäni tähän vaiheeseen, missä olen nyt. En olisi ikinä saavuttanut tätä tekemällä "vain työtä" tai suorittamalla sitä vain päivästä toiseen.
Koulutusleikkaukset. Minusta kovat arvot ovat tyhmyyden ja ymmärtämättömyyden seurausta. En ymmärrä, joten lyön.
Empatiakyky on täysin kadonnut suomalaisilta. Vaaditaan joko kunnon sota tai kunnon lama, jotta ihmiset ymmärtävät, että kenelle vaan voi käydä huonosti vaikka kuinka olisi tehnyt kaikki oikeat valinnat elämässä.